Corolla 1,6 -88 päästöt pielessä

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
463
Arvon io-techiläiset!

Pahoittelen, että tein oman threadin tähän aiheeseen.
Kyseessä on kaverin auto, ohjeistan kaverin lukemaan tätä threadia.
Erillisenä se on helpompi löytää, kuin että muiden säikeiden seasta.

Kyseessä on Toyota Corolla 1,6 litrainen 1988vm.
Ei kattia ja kaasarimalli. Tähän asti pirssi ollut todellinen ikiliikkuja pienin korjauksin (halvoin korjauksin).
Autoon on uusittu 2v sitten tulpat, virranjakajan kansi, pyörijä, tulpan johdot, akku, kaapelien päiden kontaktit parannettu.


Päästöt leimalla olivat:
CO% 0,18 ( Lukema normaalisti 1-1,5)
HC 1000 (600 saa olla)

ideoita?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
798
Käy liian rikkaalla, saa siis liikaa bensaa. Neulaventtiilin vaihto varmaan auttaa.

Seoksien säätökin voi olla paikallaan, yleensä niihin löytyy ruuvit kaasarin kyljessä. Tarvii silti sen päästömittarin että sen voi tehdä.

Sitten yksi ongelmakohde on automaattiryyppy, jos sen mekanismi präkää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
790
Automaattiryypyn vian kaiketi huomaa, jos lämpimällä koneella kierrokset jää tyhjäkäynnillä koholle.

Helpointa on käydä läheisessä pienkorjaamossa, joka omistaa päästömittarin ja kokeilla, jos saa kaasuttimen säädöillä kuntoon. Jos säätö onnistuu, niin päästölappu hyväksytään katsastuksessa.

Jos ei saa säädettyä, niin sitten kaasuttimen avaukseen ja korjaussarjaa asentamaan. Nousivatko päästöarvot viime katsastuksessa yllättäen rajan yli, vai aina olleet hilkulla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 292
Laihallahan tuo käy, kun CO% 0,18 ( Lukema normaalisti 1-1,5) noin pieni ja HC 1000 (600 saa olla) koholla. :hmm:

Veikkaan sytytyskatkoksia. Kannattaa ne tulpat katsoa (myös kärkiväli), jos eivät näytä hyviltä, niin vaihtoon. Muutenkin kannattaa käyttää kunnollisia tulppia, esim. NGK.

Paljonko oli jäännöshappi?
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 292
Kannattaa etsiä myös imuvuotoja.

 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
548
Käykö nätisti? 900 2.0 vapari kaasari lotkotti tyhjäkäyntiä kuin jenkkikasi. Katsuri yhdisti jonkun irronneen alipaineletkun konehuoneessa, kun pomppasi aluksi päästöistä. Käynti muuttui sillä sekunnilla ja päästöt olivat taas kohdillaan. Oli muuten hyvä palvelu tuossa konttorissa. :tup:
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
463
Laihallahan tuo käy, kun CO% 0,18 ( Lukema normaalisti 1-1,5) noin pieni ja HC 1000 (600 saa olla) koholla. :hmm:

Veikkaan sytytyskatkoksia. Kannattaa ne tulpat katsoa (myös kärkiväli), jos eivät näytä hyviltä, niin vaihtoon. Muutenkin kannattaa käyttää kunnollisia tulppia, esim. NGK.

Paljonko oli jäännöshappi?
Happilukema oli 8,59. Mutta putkessa oli pieni reikä joka on nyt paikattu
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
463
Tässä tulee kaikki arvot:
CO% 0,18
HC 1040
CO2 8,7
O2 8,59
kierrosluku 800
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
534
Eikös tuo hc ole palamattomat hiilivedyt , itse vaihtaisin tulpat , pyörijän , pyörijän kannen ja mittaisin että tulpan johdot on ehjät.eiköhän nuo tulpat jo 2 vuoden jälkeen ole loppu tietty riippuu paljonko kilsoja on tullut.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
790
Onko ulkopuolisen korjaajan käyttö ihan poissuljettu asia, ettei tarvitse lähteä arvalla osia vaihtamaan? Kuulostaa vähän siltä, että tarvittavia työkalujakaan ei ole, kuten sytytys- ja päästötesteri.
Se korjaajan päästölappu käy katsastuksessa 3 kk:n kuluessa, eikä noin vanhan auton korjaus ole kallista pl merkkikorjaamot. Ja jos nyt ei mitään kansiremonttia joudu tekemään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 841
Tollasesta moottorista näkisi ihan silmämunalla sytytyskatkotkin helposti ajoituslampulla (voi käydä joka sylinterin erikseen läpi), kannattaa hankkia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Jos se on aina tähän aikaan katsastettu, niin kyseessä voi olla nyt vaan kosteus sytytysosissa. Nyt on poikkeuksellisen märkää ainakin eteläsuomessa, joka aiheuttaa helposti vanhassa autossa noita sytkäkatkoksia.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Onko ulkopuolisen korjaajan käyttö ihan poissuljettu asia, ettei tarvitse lähteä arvalla osia vaihtamaan? Kuulostaa vähän siltä, että tarvittavia työkalujakaan ei ole, kuten sytytys- ja päästötesteri.
Se korjaajan päästölappu käy katsastuksessa 3 kk:n kuluessa, eikä noin vanhan auton korjaus ole kallista pl merkkikorjaamot. Ja jos nyt ei mitään kansiremonttia joudu tekemään.
Tämä..
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
122
Jonneki nyrkkipajalle mittariin kiinni ja kaasarin takareunalta kääntää seosruuvia, että saa rajoihin menemään. Ja sitten kääntää takaisin, että käy sopivasti, jos siis osia ei rikki ole. Sytytyskatkothan näkee jotenkuten kin nostelee tulpanjohtoja irti ja katsoo milloin ei käynti muutu. Jos siis ei ole mitään ajoittaisia katkoja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Jonneki nyrkkipajalle mittariin kiinni ja kaasarin takareunalta kääntää seosruuvia, että saa rajoihin menemään. Ja sitten kääntää takaisin, että käy sopivasti, jos siis osia ei rikki ole. Sytytyskatkothan näkee jotenkuten kin nostelee tulpanjohtoja irti ja katsoo milloin ei käynti muutu. Jos siis ei ole mitään ajoittaisia katkoja.
Jos siellä on yksi pytty kokoajan pimeenä, sen kyllä huomaa jo ihan kiihdytyksessäkin ravistuksena. Ei tuo kiitenkaan ole kuin 4 pyttynen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 850
Viestejä
4 206 339
Jäsenet
70 991
Uusin jäsen
Blankd

Hinta.fi

Ylös Bottom