Corolla 1,6 -88 päästöt pielessä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho75
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
470
Arvon io-techiläiset!

Pahoittelen, että tein oman threadin tähän aiheeseen.
Kyseessä on kaverin auto, ohjeistan kaverin lukemaan tätä threadia.
Erillisenä se on helpompi löytää, kuin että muiden säikeiden seasta.

Kyseessä on Toyota Corolla 1,6 litrainen 1988vm.
Ei kattia ja kaasarimalli. Tähän asti pirssi ollut todellinen ikiliikkuja pienin korjauksin (halvoin korjauksin).
Autoon on uusittu 2v sitten tulpat, virranjakajan kansi, pyörijä, tulpan johdot, akku, kaapelien päiden kontaktit parannettu.


Päästöt leimalla olivat:
CO% 0,18 ( Lukema normaalisti 1-1,5)
HC 1000 (600 saa olla)

ideoita?
 
Käy liian rikkaalla, saa siis liikaa bensaa. Neulaventtiilin vaihto varmaan auttaa.

Seoksien säätökin voi olla paikallaan, yleensä niihin löytyy ruuvit kaasarin kyljessä. Tarvii silti sen päästömittarin että sen voi tehdä.

Sitten yksi ongelmakohde on automaattiryyppy, jos sen mekanismi präkää.
 
Viimeksi muokattu:
Automaattiryypyn vian kaiketi huomaa, jos lämpimällä koneella kierrokset jää tyhjäkäynnillä koholle.

Helpointa on käydä läheisessä pienkorjaamossa, joka omistaa päästömittarin ja kokeilla, jos saa kaasuttimen säädöillä kuntoon. Jos säätö onnistuu, niin päästölappu hyväksytään katsastuksessa.

Jos ei saa säädettyä, niin sitten kaasuttimen avaukseen ja korjaussarjaa asentamaan. Nousivatko päästöarvot viime katsastuksessa yllättäen rajan yli, vai aina olleet hilkulla?
 
Viimeksi muokattu:
Laihallahan tuo käy, kun CO% 0,18 ( Lukema normaalisti 1-1,5) noin pieni ja HC 1000 (600 saa olla) koholla. :hmm:

Veikkaan sytytyskatkoksia. Kannattaa ne tulpat katsoa (myös kärkiväli), jos eivät näytä hyviltä, niin vaihtoon. Muutenkin kannattaa käyttää kunnollisia tulppia, esim. NGK.

Paljonko oli jäännöshappi?
 
Kannattaa etsiä myös imuvuotoja.

 
Laihallahan se käy.
 

Liitteet

  • airfuel.jpg
    airfuel.jpg
    76,4 KB · Luettu: 178
Käykö nätisti? 900 2.0 vapari kaasari lotkotti tyhjäkäyntiä kuin jenkkikasi. Katsuri yhdisti jonkun irronneen alipaineletkun konehuoneessa, kun pomppasi aluksi päästöistä. Käynti muuttui sillä sekunnilla ja päästöt olivat taas kohdillaan. Oli muuten hyvä palvelu tuossa konttorissa. :tup:
 
Laihallahan tuo käy, kun CO% 0,18 ( Lukema normaalisti 1-1,5) noin pieni ja HC 1000 (600 saa olla) koholla. :hmm:

Veikkaan sytytyskatkoksia. Kannattaa ne tulpat katsoa (myös kärkiväli), jos eivät näytä hyviltä, niin vaihtoon. Muutenkin kannattaa käyttää kunnollisia tulppia, esim. NGK.

Paljonko oli jäännöshappi?
Happilukema oli 8,59. Mutta putkessa oli pieni reikä joka on nyt paikattu
 
Tässä tulee kaikki arvot:
CO% 0,18
HC 1040
CO2 8,7
O2 8,59
kierrosluku 800
 
Eikös tuo hc ole palamattomat hiilivedyt , itse vaihtaisin tulpat , pyörijän , pyörijän kannen ja mittaisin että tulpan johdot on ehjät.eiköhän nuo tulpat jo 2 vuoden jälkeen ole loppu tietty riippuu paljonko kilsoja on tullut.
 
Onko ulkopuolisen korjaajan käyttö ihan poissuljettu asia, ettei tarvitse lähteä arvalla osia vaihtamaan? Kuulostaa vähän siltä, että tarvittavia työkalujakaan ei ole, kuten sytytys- ja päästötesteri.
Se korjaajan päästölappu käy katsastuksessa 3 kk:n kuluessa, eikä noin vanhan auton korjaus ole kallista pl merkkikorjaamot. Ja jos nyt ei mitään kansiremonttia joudu tekemään.
 
Tollasesta moottorista näkisi ihan silmämunalla sytytyskatkotkin helposti ajoituslampulla (voi käydä joka sylinterin erikseen läpi), kannattaa hankkia.
 
Jos se on aina tähän aikaan katsastettu, niin kyseessä voi olla nyt vaan kosteus sytytysosissa. Nyt on poikkeuksellisen märkää ainakin eteläsuomessa, joka aiheuttaa helposti vanhassa autossa noita sytkäkatkoksia.
 
Onko ulkopuolisen korjaajan käyttö ihan poissuljettu asia, ettei tarvitse lähteä arvalla osia vaihtamaan? Kuulostaa vähän siltä, että tarvittavia työkalujakaan ei ole, kuten sytytys- ja päästötesteri.
Se korjaajan päästölappu käy katsastuksessa 3 kk:n kuluessa, eikä noin vanhan auton korjaus ole kallista pl merkkikorjaamot. Ja jos nyt ei mitään kansiremonttia joudu tekemään.
Tämä..
 
Jonneki nyrkkipajalle mittariin kiinni ja kaasarin takareunalta kääntää seosruuvia, että saa rajoihin menemään. Ja sitten kääntää takaisin, että käy sopivasti, jos siis osia ei rikki ole. Sytytyskatkothan näkee jotenkuten kin nostelee tulpanjohtoja irti ja katsoo milloin ei käynti muutu. Jos siis ei ole mitään ajoittaisia katkoja.
 
Jonneki nyrkkipajalle mittariin kiinni ja kaasarin takareunalta kääntää seosruuvia, että saa rajoihin menemään. Ja sitten kääntää takaisin, että käy sopivasti, jos siis osia ei rikki ole. Sytytyskatkothan näkee jotenkuten kin nostelee tulpanjohtoja irti ja katsoo milloin ei käynti muutu. Jos siis ei ole mitään ajoittaisia katkoja.
Jos siellä on yksi pytty kokoajan pimeenä, sen kyllä huomaa jo ihan kiihdytyksessäkin ravistuksena. Ei tuo kiitenkaan ole kuin 4 pyttynen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom