Commandos: Origins

Tuli vähän puskista tällanen, varovaiset odotukset ottaen huomioon miten Commandos 2 remaster ryssittiin..


Kerrassaan loistavaa! Desperados oli suht kiva pelata. Samoin Shadow Tactics oli hauskaa, tosin lisäosassa loppui paukut loppua kohden. Haastava genre sinänsä, tuntuu että todella herkkää tasapainoilua onnistumisen ja failuren suhteen, mutta toivotaan parasta.
 
Tästä olen haaveillut, mutten ole varsinaisesti uskaltanut toivoa. Suurin haave oli se, että Mimimi olisi tehnyt Commandosille saman minkä teki Desperadosille.

Tämän julkistuksen myötä asenne on defensiivispessimistinen. Ounastelen nopeasti kyhättyä, lyhyttä rahastusta. Pelkään että tämä muistuttaa enemmän Partisans 1941 -pökälettä kuin Mimimin tekeleitä, jotka ovat tässä genressä nostaneet sujuvan pelattavuuden riman uudelle tasolle.
 


Uutta videontynkää.

Huomasin että pari ilmeisen Commandos-tyylistä julkaisua tältä vuosikymmeneltä on mennyt täysin ohi: War Mongrels ja Red Glare (hyvinkin tuore). Onko kellään kokemusta näistä? Pelaamisen arvoisia? Partisans 1941 tuli kokeiltua mutta pelattavuus oli niin perseestä että jäi kesken.
 
Tuli kyllä aikamoiset Desperados 3 fibat tuosta, positiivisessa mielessä toki. :hungry:
 
Liippaa aihetta: PC Gaming Show'ssa esiteltiin Sumerian Six, joka on myös toiseen maailmansotaan (tosin vaihtoehtoiseen sellaiseen) sijoittuva isometrinen hiippailu. Kontrolleja ja visuaaleja myöten aivan suora kopio Mimimin peleistä, mikä on tietysti pelkästään hyvä asia nyt kun Mimimiä ei enää ole. Tuli myös vahvat Commandos-vibat demoa pelatessa.
 
Uuh, tämmönen mennyt ihan ohi, kieltämättä kyl pelisarjaan kiinnostus ollut laskusuunnassa kolmosen ilmestymisen jälkeen eikä ole muuta kuin hetkellisesti herännyt näiden mimimin pelien myötä.
 
Ostoon menee. Claymore Gamesilla on kyllä pelattu Desperadosit ja alkuperäiset Commandot läpi, tuo demo sen varmisti että tämä on melkein kuin Desperados 3 mutta natsiteemalla. :D
 
Demo läpi ja hyvin lupaavalta näyttää, tosin myös keskeneräiseltä (asetusvalikko on täynnä placeholder-kamaa). Oon vähän huolissani siitä, tehdäänkö pelistä liiankin mimimimäinen. Kaikkien isometristen hiippailujen ei tarvi tulla juuri samasta muotista, ja Commandosilla oli omat uniikit vahvuutensa, kuten kunnollinen esine- ja inventaariosysteemi ja panostus sisätiloihin. Reput on ainakin saaneet kyytiä.
 
Se olis nyt ulkona:


IGN:n arvostelu:



Tässä sitten toinen revikka, kartat on tylsiä ja pelissä on bugeja:

 
IGN oli tosiaan antanut kasin, Gamereactor oli kans antanut kahdeksikon: Commandos: Origins on hyvä reaaliaikastrategia - Arvio
Negatiivisia pointteja oli pikkuset visuaaliset bugit, autosaven puute ja pliisu tarina(?!)

Eipä tainnut olla ensimmäisissäkään Commandoseissa tarinantynkää juuri ollenkaan, mitä nyt kolmosessa oli kampanjat joilla tehtävät oli jotenkin sidoksissa toisiinsa.
 
Automaatti tallennuksen kun saavat niin hyvä, pelasin vajaan tunnin verran, kuolin ja totesin että tämä ei sitten tallentanut missään vaiheessa ja koko rumba alusta.
 
Automaatti tallennuksen kun saavat niin hyvä, pelasin vajaan tunnin verran, kuolin ja totesin että tämä ei sitten tallentanut missään vaiheessa ja koko rumba alusta.
Joko se, tai Mimimi-pelien tyylinen timer joka laskee milloin tallensit viimeksi. Demoa tuli pelattua silloin kun se tuli ja en muista oliko siinäkään sitä.
 
Automaatti tallennuksen kun saavat niin hyvä, pelasin vajaan tunnin verran, kuolin ja totesin että tämä ei sitten tallentanut missään vaiheessa ja koko rumba alusta.
Eikös näissä ennen tallennettu painelemalla esim. F5 (quick save) niin että ei tarvinnut valikon kautta hiirellä klikkailla save game vai sekoitankohan toiseen peliin? Muistelen tallentaneeni sormi napilla aina kun edistystä tapahtu ja olleeni sitten usein alakynnessä jossain nihkeessä paikassa niin että tuli ikävä sitä edellistä tallennusta jonka olin F5:llä ylikirjottanut.

Edit: täytyy kyllä seurailla hintakehitystä, jostain alesta tämä vois kyllä kelvata hyvinkin.
 
Eikös näissä ennen tallennettu painelemalla esim. F5 (quick save) niin että ei tarvinnut valikon kautta hiirellä klikkailla save game vai sekoitankohan toiseen peliin? Muistelen tallentaneeni sormi napilla aina kun edistystä tapahtu ja olleeni sitten usein alakynnessä jossain nihkeessä paikassa niin että tuli ikävä sitä edellistä tallennusta jonka olin F5:llä ylikirjottanut.

Edit: täytyy kyllä seurailla hintakehitystä, jostain alesta tämä vois kyllä kelvata hyvinkin.

F5 tallentaa ja F8 lataa viimeisen tallennuksen tässäkin.
 
Nyt on jokaikinen Natsi nirhattu jokaisesta kentästä, jopa se viimeisen kentän timpuritoveri joka kaikessa rauhassa syrjässä ovea korjaili. Eipä säästynyt hänkään veitsen iskulta :D

Hyvin uskollinen alkuperäisille Commandos-peleille ja samalla lailla sisätiloissa kompuroi kameran kanssakin. Jonkin verran bugeja ja kaatumatautiakin. Mimimin tuotokset on laadullisesti edellä, joskin tämän vaikeusaste oli haastavampi kuin niissä. Mimimin klooneissa erilaiset haasteet tuo lisäpelailun mahdollisuuden ja haastaa kokeilemaan erilaisia tapoja läpäistä kentät.

Varsinkin loppupään kentissä suht haastaviakin paikkoja keksiä ratkaisu, kun ainuttakaan hälytystä ei saa tulla koskaan! :D
 
Pariin kertaan tuli läpipelattua. Alkuperäisten fanina sanoisin että ihan hyvä peli, mutta alkoi kyllä tökkimään pahasti toisen läpipeluun loppua kohden. Peli toistaa itseään ja koska pelissä ei ole oikeastaan mitään RNG:tä, mitään kustomointia/skill treetä, ja kentät ja kaikkien vihollisten sijainnit ja rutiinit yms. on täysin fiksattu, ei uudelleenpeluuarvoa kyllä ole kuin nippa nappa tuohon toiseen läpipeluuseen. Ensimmäinen oli toiseksi vaikeimmalla tasolla, toinen vaikeimmalla.

Alkuperäisille Commandoseille uskollisuuden muotoilisin sen sijaan pelistudion kyvyttömyydeksi innovoida mitään uutta ja oikeasti tuoda pelisarjaa nykyaikaan. Peli on aivan liian samanlainen kuin alkuperäiset, eikä siten tarjoa pelillisesti varsinaisesti mitään uutta ja freesiä. Hienoinen pettymys siis. Olin toivonut, että 20 vuotta alan kehitystä eteenpäin olisi riittävästi että uskallettaisiin laajentaa ja kehittää konseptia eteenpäin, ja siten peli olisi muutakin kuin vain uudet kentät uudella (tylsällä) tarinalla siivitettynä ja nykyaikaisen pelimoottorin kuorissa.

Isoin vanhanaikaisuus pelissä on totaalinen riippuvuus loopista jossa peliä tallennetaan vähän väliä ja ladataan savegame kun väistämättä tulee jokin huolimattomuusvirhe joka osoittautuu yleensä fataaliksi. Kenttien läpäisy menee pikkutarkaksi näperrykseksi ja sormet ristissä taktiikoiden toteuttamiseksi ajatuksella "josko nyt". Tähän erityisesti olisin kaivannut jonkinlaista innovaatiota joka parantaa pelin flow'ta eikä eteneminen kokoajan töksähdä savegamen lataamiseen. Roguelitet ovat tämän ongelman ratkaisseet tehokkaasti ja mielestäni Commandosin konsepti taipuisi rogueliteksi erittäin hyvin. Monia muitakin innovaation paikkoja toki olisi, tämä vain nyt päällimmäisenä mielessä.

Osa pelin animaatioista on erittäin rumia, ärsyttäviä pieniä pelibugeja löytyy mielin määrin, ja osa kentistä on erittäin huonosti optimoitu. Suosittelen peliä vain alkuperäisten Commandosien faneille jotka haluavat kokea nostalgisen elämyksen, mutta vasta alemyynnistä ja kun ongelmia on korjattu lisää.
 
Tuntuu olevan monenlaista mielipidettä, kaverin mukaan ei vakuuttunut demosta koska se oli liian helppo, ja räjähdykset ei esimerkiksi aiheuttanut koko kentän laajuista hälytystä koska ne eivät kuuluneet tarpeeksi pitkälle.
 
Tuntuu olevan monenlaista mielipidettä, kaverin mukaan ei vakuuttunut demosta koska se oli liian helppo, ja räjähdykset ei esimerkiksi aiheuttanut koko kentän laajuista hälytystä koska ne eivät kuuluneet tarpeeksi pitkälle.
Jos demo-tehtävä on yhtään samanlainen kuin pelin ensimmäiset tehtävät, niin se on varmaan aika helppo. Noin viidennestä tai kuudennesta tehtävästä eteenpäin alkaa vaikeustaso kasvaa. Pelin vaikeus tulee puzzlejen ratkaisemisesta ilman hälytystä, koska hälytys on aina riski tulla ammutuksi, ja puzzlejen vaikeustaso tietenkin kasvaa pelin edetessä.

Räjähdysten pieni kuuluvuusalue on yhtäläinen aseilla ampumisen kanssa, ja myös sen kanssa että viholliset näkevät hyvin lyhyen matkaa. On siis osa pelin suunnittelua että vihollisilla on hyvin huonot aistit. Peli olisi täysin erilainen jos vihollisille annettaisiin realistisemmat aistit, esim. commandon voisi havaita juoksemassa päivänvalossa vaikka kolmensadan metrin päästä, ja räjähdykset kuuluisivat vaikka kilometrin päähän.
 
Mitäs eroa noilla vaikeustasoilla muuten oli?
Vaikeimman tason kuvaus sanoo "Enemies react immediately, and your Commandos have very limited health."

Subjektiivisesti en kyllä huomannut oikeastaan juuri mitään eroa vihujen reaktionopeudessa, eikä se todellakaan ole välitön vaan siinä on nyt ainakin muutama sata millisekuntia aikaa olla vihollisen näkökentässä ennen kuin hälytyskellot soi. Esim näkökentän kulman yli pystyy sprinttaamaan. Ja vihollista kohti pystyy juoksemaan etukulmasta melee-hyökkäystä varten, eikä haittaa jos commando on hetken näkökentässä ennen kontaktia.

Useamman kuin yhden healthbarin menettäminen yleensä tarkoittaa sitä, että ollaan niin pahassa pulassa että on joka tapauksessa jatkettava uudestaan edellisestä tallennuksesta, eli loppujen lopuksi healthillä ei ole hirveästi väliä.

Sanoisin että kaikki taktiikat mitkä toimii toiseksi vaikeimmalla toimii myös vaikeimmalla tasolla, vaikein taso vain on virheille aavistuksen anteeksiantavampi joissain rajatapauksissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 327
Viestejä
4 755 515
Jäsenet
77 466
Uusin jäsen
roouit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom