CLAIR OBSCUR EXPEDITION 33 * RPG vuoropohjaisella taistelulla * PS5, Xbox Series X/S & GP, PC * GOTY?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JouBqa
  • Aloitettu Aloitettu
Minustakin on ihan hyvä, että jokaiselle menestyneelle pelille ei lähdetä väkisin vääntämään jatkoa ja peleistä kokonaista sarjaa, joka sitten ennen pitkää lässähtää. Hyvä vaan, että on olemassa yksittäisiä helmiä.
 
Tämä peli meni sitten läpi. Aivan uskomattoman vahvasti kerrottu tarina, empä muista tämmöistä ennen nähneeni. Hieno teos!

Pelimaailmaan jäi aika paljon über-bosseja, joihin ei ollut mitään palaa. Yllättäen tekstien jälkeen ei tullut tyypillistä "Nyt voit vapaasti mennä mättämään vihuja." Taitaa olla parempi näin, mättöä oli niin paljon että ei ole enään nälkä.
 
Uskomattoman hieno peli oli. Eipä tule itseasiassa äkkiseltään mieleen yhtä hienoa. Tarina vei mukanaan niin, etten lopulta ihan joka nurkkaa malttanut koluta, joka kyllä toisaalta nyt jälkikäteen vähän harmittaa. Tuskin uutta peliä aloittelen kun tuntuu, että tuon maailman on jo kertaalleen elänyt.
Viimeinen tappelu Renoirin kanssa ja etenkin sen alku yhdistettynä tuohon soundtrackiin aiheutti kylmiä väreitä.
 
Viimeksi muokattu:
Odotin peliä innolla mutta on kyllä ristiriitaiset fiilikset. Olen jossain Act 2 puolessa välissä. Peli on oikeastaan kävelysimulaattori jota on maustettu köykäisillä taisteluosuuksilla (tai vuoropohjaista maustettu Souls-tyylisellä taistelulla). Maailma tuntuu olevan pelkkä tyhjä kulissi missä mennään putkessa eteenpäin seuraavaan taisteluun. Eteen tulevat NPC:t eivät turhan usein mitään järkevää juttele. Tarina on ainoa mikä tässä tuntuu toistaiseksi kiinnostavalta.

Itse taistelu on tavallaan "ihan jees", mutta sinne on lisätty ne kaikista ärsyttävimmät Souls-sarjan viivästetyt iskut, baitit ja muut hauskuudet. Oikeastaan taistelu menee joka kerta niin, että ensin kuollaan, sitten opitaan missä kohtaa pitäisi painaa mitäkin nappia ja sitten lopulta menee usein ilman damagea. Taistelu on vähän kuin pelaisi sitä kolikoilla toimivaa Nopeustesti-peliä, missä painellaan eri värisiä nappuloita tietyssä järjestyksessä aikarajan sisällä. No toisaalta tämä on varmaan helppo portata mobiilipeliksi, kun pelimekaniikka on näinkin yksinkertainen.

Läpi tulee kuitenkin pelattua juonen takia.
 
Sairaana pari päivää alkuviikosta olleena tuli juostua tarina läpi kun tietää ettei aikaa taas ole oikein pelata.

Peli oli kyllä itselle mieluinen, mutta taisteluiden helppous vähän turhautti. Perus vihut, mitä kumminkin suht vähän tulee vastaan ovat aivan liian helppoja. Enkä ole edes grindannut tyyppejä paremmaksi ja suurin osa kaikista aseen ja hahmojen parannuksista jäi käyttämättä, kun ei jaksanut koskea. Jossain välissä huomasin, että taitopisteitäkin oli jokaiselle 30 laittamatta.

Aika luonnollisesti parille tyypille löysi ylivoimaiset yhdisteet millä sitten mätkittiin jokanen vihu matalaksi ilman suurempia tuskia. Toki mitä nyt vähän lueskelin niin ne oikeasti kovat wihut on kun lähtee tuota maailmaa tonkimaan ennen viimeistä mestaa mutta jouduin kiireen takia tämän jättämään välistä. Muuten kaikki chroma wihut mitä eteen tuli käytiin kyllä pieksemässä. Muutama bossi tietysti tarvii sen harjottelu kierroksen jonka jälkeen aika helposti menee.

Uudelleen peluu varmasi talvella vielä edessä, vaikeimmalla vaikeustasolla ja kaiken tutkimisella sen verta omaa mieltä miellytti vuoropohjainen taistelu ja pelimekaniikka muutenkin. Tarinakin oli ihan hyvä ja siitä varmasti kaikki lisä ja sivu tarinat on mukava käydä tutkimassa.

4/5 ja 5/5 tulisi, jos joutuisi vähän enemmän käyttämään päätänsä taktiikan suhteen sekä pääsisi edes kokeilemaan eri iskuja perus wihuihin eikä hakata kaikkia pelin alkuvaiheessa saadulla iskulla maanrakoon.

Näihin varmaan tulisi tarkennusta jos koko pelin koluaa lävitse, mutta..
Vähän hämmensi, että oliko nyt "maalauksessa" kahteen otteeseen renoir, maelle/alicia, alina. Tai osa ainakin oli ja tuntuivat tietävän juonen mitä tapahtuu, mutta jos renoir yritti "tappaa" ja potkia Alinan pihalle maalauksesta jotta sekoilu loppuisi ja perhe pääsisi elämään "normaalia" arkeaan oikeaan maailmaan, niin miksi he samalla yrittivät estää porukkaa pääsemästä etiäpäin ja tappoi porukkaa sen mitä kerkesivät.
 
Sairaana pari päivää alkuviikosta olleena tuli juostua tarina läpi kun tietää ettei aikaa taas ole oikein pelata.

Peli oli kyllä itselle mieluinen, mutta taisteluiden helppous vähän turhautti. Perus vihut, mitä kumminkin suht vähän tulee vastaan ovat aivan liian helppoja. Enkä ole edes grindannut tyyppejä paremmaksi ja suurin osa kaikista aseen ja hahmojen parannuksista jäi käyttämättä, kun ei jaksanut koskea. Jossain välissä huomasin, että taitopisteitäkin oli jokaiselle 30 laittamatta.

Aika luonnollisesti parille tyypille löysi ylivoimaiset yhdisteet millä sitten mätkittiin jokanen vihu matalaksi ilman suurempia tuskia. Toki mitä nyt vähän lueskelin niin ne oikeasti kovat wihut on kun lähtee tuota maailmaa tonkimaan ennen viimeistä mestaa mutta jouduin kiireen takia tämän jättämään välistä. Muuten kaikki chroma wihut mitä eteen tuli käytiin kyllä pieksemässä. Muutama bossi tietysti tarvii sen harjottelu kierroksen jonka jälkeen aika helposti menee.

Uudelleen peluu varmasi talvella vielä edessä, vaikeimmalla vaikeustasolla ja kaiken tutkimisella sen verta omaa mieltä miellytti vuoropohjainen taistelu ja pelimekaniikka muutenkin. Tarinakin oli ihan hyvä ja siitä varmasti kaikki lisä ja sivu tarinat on mukava käydä tutkimassa.

4/5 ja 5/5 tulisi, jos joutuisi vähän enemmän käyttämään päätänsä taktiikan suhteen sekä pääsisi edes kokeilemaan eri iskuja perus wihuihin eikä hakata kaikkia pelin alkuvaiheessa saadulla iskulla maanrakoon.

Näihin varmaan tulisi tarkennusta jos koko pelin koluaa lävitse, mutta..
Vähän hämmensi, että oliko nyt "maalauksessa" kahteen otteeseen renoir, maelle/alicia, alina. Tai osa ainakin oli ja tuntuivat tietävän juonen mitä tapahtuu, mutta jos renoir yritti "tappaa" ja potkia Alinan pihalle maalauksesta jotta sekoilu loppuisi ja perhe pääsisi elämään "normaalia" arkeaan oikeaan maailmaan, niin miksi he samalla yrittivät estää porukkaa pääsemästä etiäpäin ja tappoi porukkaa sen mitä kerkesivät.
Käy nyt ihmeessä testaan muutamaa isompaa bossia sieltä avoimesta maailmasta, jos kerta liian helpolta tuntui. Niitä kuites siellä jokunen on. Itellä oli vielä pelin läpäistessä kartalla vaikka kuinka paljon taisteluita, joissa ei ollut mitään palaa (skillz)
 
Näihin varmaan tulisi tarkennusta jos koko pelin koluaa lävitse, mutta..
Vähän hämmensi, että oliko nyt "maalauksessa" kahteen otteeseen renoir, maelle/alicia, alina. Tai osa ainakin oli ja tuntuivat tietävän juonen mitä tapahtuu, mutta jos renoir yritti "tappaa" ja potkia Alinan pihalle maalauksesta jotta sekoilu loppuisi ja perhe pääsisi elämään "normaalia" arkeaan oikeaan maailmaan, niin miksi he samalla yrittivät estää porukkaa pääsemästä etiäpäin ja tappoi porukkaa sen mitä kerkesivät.
Aline/Paintress halusi elää tuossa maalauksessa mahdollisimman "aitoa" elämää ja maalasi siis sinne koko perheensä. Eli alussa nähtävä Renoir ja vaalea hiuksinen Alicia oli Alinen maalaamia. Maelle oli siis oikea Alicia ja lopussa nähtävä Renoir/Curator. Minun käsityksen mukaan Aline syytti Aliciaa osittain Verson kuolemasta ja maalasi sen siksi sellaiseksi mitä se oli (palanut naama ja maski).
Onpas järkevän kuulosta selittämistä, mutta ehkä se vaan kertoo tarinan monimutkaisuudesta
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
288 022
Viestejä
4 938 260
Jäsenet
79 436
Uusin jäsen
donk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom