muistisi juurikaan heikentää CB23-pisteitä (peleissäkään muistit eivät kovasti haittaa, koska sinulla on X3D)
Meinasin jo suorastaan suuttua tästä kommentista. Ihan vaan sen takia, että tuosta jos jättää paskapuheen pois, ei jäljelle jää kuin välilyönnit ja -merkit. Ja se miksi meinasin suuttua on ihan vaan se, että tätä valhetta on levitetty foorumilla vuosikaudet, ja inhottavan suureen määrään ihmisiä tuo valhe uppoaa aivan täydestä. Ja aivan erityisesti siksi, että tätä paskaa levitetään foorumilla EDELLEEN!
Fakta on, että yksi niitä harvoja keinoja saada lisää suorituskykyä 5800X3D:stä on nimenomaan muistit. Tämän totesin itse aikanaan hyvin selkeästi. Muistikitti joka mulla oli, oli TRZ Royal 4266 CL17 2x16GB, eli DualRank B-die.
Koska prossun IF ei suostunut kulkemaan 1900MHz kovempaa, ajoin noita muisteja tietenkin 3800MT/s. Dual rank, GDM Off, ajotukset taisi olla loppupeleissä jotain CL15-9-14-14- jotakin. Todella tiukat. CL täytyi pitää tuossa parittomana, että sain tPHYRDL (Physical Read Latency) - arvot synkkaan molemmille muistikammoille - tuolla oli merkittävä vaikutus latenssiin ja suorituskykyyn.
CB23 Multicore score oli jotakin selkeästi yli 15000. CB24 scoret oli muistaakseni 935/94, nuo löytyy foorumin tuloslistoista. Tuossa oli hauskaa se, että listalla oli muistaakseni ainoastaan yksi 5800X, joka oli mun 5800X3D:n edellä ihan muutamalla pistellä.
Samoin sitä äimisteltiin joskus TimeSpy-ketjussa, että miten ihmeessä mun TS CPU-score voikaan olla yli 13k, kun lähes kaikilla muilla se huiteli 10-11k nurkilla.
Niinpä. Muistit, muistit, MUISTIT!
-Korkea IF/MCLK on tärkeä
-B-die on tärkeä
-Dual Rank on tärkeä
-GDM Off on tärkeä
-Äärimmäisen tiukat ajoitukset on tärkeää! (vaatii isoja jännitteitä ja jäähdytystä)
-tPHYRDL match kammoilla on tärkeä
Se mistä nuo paskapuheet on lähtenyt liikkeelle, on ihan siinä että prossun nopeudella/laskentateholla ei vaan ollut X3D:n välimuistin kanssa niin selkeää merkitystä monienkaan pelien max/avg FPS:iin. Tästä sitten jotkut puupäät vetivät mutkat suoriksi - johtopäätöksen ettei muisteilla ole juurikaan merkitystä X3D:n kanssa, vaikka todellinen vaikutus suorituskykyyn oli todellakin luokkaa 20-30%. Se mihin tuolla on peleissäkin vaikutusta on 1% ja 0,1% lowt, sekä tilanteet joissa prossu jää pullonkaulaksi näytönohjaimelle.
PS. Kun sain 9800X3D:n, laitoin sen ensin mun "ykköskoneeseen" testiin 9950X:n tilalle, ja siinä on nuo 8000MT/s 2x24GB muistit. Totesin, että suorituskyky on kaikin puolin varsin hyvä. Kun sitten laitoin tuon 9800X3D:n ITX-koneeseeni 6000 CL30 "HunajaPurkki!"-muistien kanssa, totesin heti ekoilla testeillä, että tämähän hyytyi aivan käsiin, testitulokset on kauttaaltaan surkeita (y-cruncher, Cinepelit, 3DMark) vrt. 8000CL38. Eikä ne siitä ole kovinkaan paljoa parantuneet, kun muistit on nyt 6200 ja tiukemmilla säädöillä.. Vaihtoon ovat tietenkin menossa.
@TommiZeliard suosittelen että oikeasti teet ja kokeilet asioita. Silloin ei tarvitse olla uskon (eli luulon) varassa. Eikä kannata ihan hirveästi ihmetellä jos jollain 3800-16-20-20-40:llä ei saa vielä tuloksia aikaan, kun ajoitukset toimii lähinnä hieman päällä laahaavana jarruna muisteille..