Chromebookien myynti moninkertaistui vuoden 2020 aikana

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Juurikin näin. Täällä tekissä kun ollaan niin varmasti löytyy porukkaa jotka löytävät paremman masiinan samaan hintaan jolla voi ajaa haluamaansa "oikeaa" käyttistä. :tup:
Tarkennuksena vielä että en siis tarkoittanut että en näe kenelläkään ihmisellä käyttöä tuolle vaan että omalla kohdalla ei ole mitään intressiä edes kokeilla kun ei ole itselle mitään hyötyä asentaa rajoitetumpaa käyttistä :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
871
Samaa tekee vanhalla läppärillä, en itsekään ymmärrä näiden olemassaoloa.
Jos mun pitää suositella konetta peruskäyttöön kenelle tahansa yli 60-vuotiaalle, ja tilanteessa on pienikin riski, että mun pitää jatkossa osallistua koneen ylläpitoon tai ongelmien ratkomiseen, niin en todellakaan lähde suosittelemaan mitään läppärinraatoa. Vaihtoehtoja on tuossa tilanteessa tasan kaksi: iPad tai Chromebook.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Pelottavasti kaikki palvelut/ohjelmistot tuntuu tuonne pilveen siirtyvän, että eiköhän se tulevaisuudessa tule olemaan standardi jossain vaiheessa, eikä paikallisia tiedostoja enää paljoo pidetä, koska helppokäyttöinen ja "varmistettu" vakiona, jos sattuu vahinko laitteelle. Suurimmalle osalle ihmisille helppokäyttöisyys tuntuu olevan tärkeintä ja unohdetaan sitten siinä sivussa sellainen pieni sivuseikka, kuin tietoturva, mutta se onkin ihan oma "viidakko".
Itse pakkaan kaikki suurempaa tietoturvaa vaativat tiedostot kryptattuun zip pakettiin ennenkuin laitan pilveen. Näin ollen jos tiedostot vuotavat esim. hakkeroinnin takia pilvestä ei niitä pääse lukemaan kukaan kenellä ei ole hallussa salausavainta, jolla paketti aukeaa. Tämä kryptaus myös estää Googlea tai muuta pilven ylläpitäjää lukemasta tiedostojen sisältöä. Tosin tässä on se, että salausavaimet kannattaa olla hyvin varmennettu omaan talteen tai niitä tiedostoja ei enää pääse itsekään käyttämään. :geek:
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Jos mun pitää suositella konetta peruskäyttöön kenelle tahansa yli 60-vuotiaalle, ja tilanteessa on pienikin riski, että mun pitää jatkossa osallistua koneen ylläpitoon tai ongelmien ratkomiseen, niin en todellakaan lähde suosittelemaan mitään läppärinraatoa. Vaihtoehtoja on tuossa tilanteessa tasan kaksi: iPad tai Chromebook.
Tabletit on aika hyvä vaihtoehto täysin tahvoille vanhuksille joiden ainoa käyttö tietotekniikalle on tyyliä laskun maksu, sähköpostin lukeminen tms. Ainakin itse olen huomannut, että jos saa vanhukset käyttämään tablettia pääsee itse helpoimmalla kun noi windows koneet menevät päivitysten takia vähän väliä jumiin ja niitä saa selvitellä tablettien kanssa samaa ongelmaa ei ole. Ainakin itse kun eläkeellä olevalla isälläni oli windows läppäri sai 3-4 kertaa vuodessa käydä selvittelemässä kun päivitykset olivat vetäneet koneen jumiin tabletin kanssa ei ole tarvinnut kertaakaan käydä selvittelemässä ongelma tilanteita.

Läppärinraatojen kanssa saa itse olla vähän väliä käyttötukena varsinkin jos on windows. :rolleyes:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Chromebook olisi muuten just mahtava iäkkäille, kuten vanhemmilleni, mutta isälläni on useampi legacy-softa jotka on vain Windowsille mitä käyttää. Sukututkimus-ohjelma ja ifolorin valokuvakirja-ohjelma ainakin tulee mieleen.

Ja toisena kysymyksenä tulee mieleen että mitä tapahtuu kun ilmainen pilvitallennustila loppuu kesken? Omilla porukoillakin on sellainen 20GB tiedostoja kun kaikki kuvat lasketaan, ja eihän mikään pilvi ilmaiseksi noita kaikkia ota. Porukat kitupiikkeinä ei myöskään halua maksaa mistään lisätilasta, niin ne kuvat on sit vaan koneella ja varmuuskopioituna pariin paikkaan.

Yleisestikin voisi miettiä että onko olettamus että tulevaisuudessa kaikki ihmiset maksaa pilvitilasta? Kun tilannehan on nyt että satunnainenkin kuvaaja saa 5 vuodessa iPhonella kuvattua niin paljon että ilmaistila loppuu, niin onko tarkoitus että kaikki suomen 5.5 miljoonaa ihmistää tilaa jonkun 9€/kk pilvitilan että mahtuu?

Itse olen hoitanut asian sillä tavalla ovelasti että mulla on tili kaikkiin näihin ilmaisiin yleisiin palveluihin, ja hajauttumalla tiedostot saan enemmän tilaa. Mulla on siis tiedostoja sekä Googlella, Applella, Microsoftilla että Dropboxissa.
Googlella 100GB tallennustila maksaa 20e per vuosi, 200GB tallennustilaa 30e per vuosi. Mielellään maksaa parikymppiä mielenrauhasta.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Samaa tekee vanhalla läppärillä, en itsekään ymmärrä näiden olemassaoloa.
Ymmärtää sen jälkeen, kun lähipiirissä on vähemmän tietotekniikasta käsittäviä ihmisiä, joiden tietokoneen käyttö on vähintään 95% ajasta web-applikaatioiden käyttämistä Netflixistä verkkopankkiin jne.

Loppui minulla helpdesk-toimet, kun tuon ratkaisun teimme. Kone päivittää itse itsensä eikä käyttäjä saa sitä sekaisin käytännössä millään.

Chromebook on käytännössä tällä hetkellä se "tietokonekokemus", mitä peruskäyttäjä tietokoneelta odottaakin. Helppo ja vaivaton keino tehdä olennaiset asiat.

Samalta istumalta hankin tuollaisen itsellenikin, koska käyttökokemus oli viisi kertaa parempi kuin pari päivää testailemani Lenovon minimalli. Liikkeellä ollessani omakin käyttöni rajoittuu myös töiden osalta web-ohjelmistoihin, joten ratkaisu on täydellinen.

Helvetin halpa laatuun nähden. Itselläni käytännössä pomminkestävä Acerin R11. Akunkesto erinomainen eikä vehkeen kanssa ole kertaakaan ollut ongelmaa.

Kunhan tietää tasan tarkkaan, mihin tarkoitukseen tuon hankkii, ei oikein parempaa ostosta voi tehdä. Toki pitää tutkailla, mikä on laadukas malli, koska toki niiden välillä eroja on.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Eikö win 10s läppäri aja saman asian kevyessä käytössä?
Rajoitettu Windows 10 käyttökokemus ja samalla kuitenkin kaikki Windowsin negatiiviset puolet samassa paketissa. Eli ihan susi systeemi ChromeOS verrattuna.
Komppaan. Juuri tuollainen setup oli itselläni vertailukäytössä ennen Chromebookin ostoa.
Puhumattakaan siitä että Windows 10S lopetettiin jo 2018
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 356
Rajoitettu Windows 10 käyttökokemus ja samalla kuitenkin kaikki Windowsin negatiiviset puolet samassa paketissa. Eli ihan susi systeemi ChromeOS verrattuna.
Mitkä negatiiviset puolet? Tuonhan saa normi kympiksi. Halpis chromebookeissa oli niin onnetonta rautaa, että 10s tuli valittua viimeksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 562
Viestejä
4 166 462
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom