Chernobylite 2019 PC

Tuli tämä ekaa kertaa tänään vastaan ja kyllähän tuota jää odottamaan.. Julkaisua suunniteltu ilmeisesti syksylle.
 
No kappas en ole tällaisesta kuullutkaan ja tämä triidikin mennyt ihan ohi. Seurantaan menee koska Stalker pelit erinomaisen loistavaa viihdettä ja tämä näyttänee olevan samanmoista herkkua :tup:
 
Näyttää hyvälle! Minulla on tarkoitus lähiviikkoina aloittaa ekaa kertaa Stalkerit pelaamaan. :)
 
Näyttää hyvälle! Minulla on tarkoitus lähiviikkoina aloittaa ekaa kertaa Stalkerit pelaamaan. :)

Muuten ajan patinoimat stalkerit on pysyneet hyvin hengissä erilaisten modien avulla, eli kannattaa tutkia ja asentaa joku hyvä modi, esim CoPin Misery. Tulee modien myötä paremmat grafiikat ja pääsee esim. RK95:llä lasauttelemaan porukkaa :D
 


30min pelikuvaa, kutkuttavalta näyttää kyllä


Omasta mielestä näyttää kyllä melkoselle sillisopalle... Kaikki vaikuttaa jotenkin todella hätäselle ja tunnelmaa ei rakenneta mitenkään. Saman tdin hyppii aaveet ym. silmille tuhoten kaiken jännityksen heti alkuunsa. Lisäksi survival elementit tuntuu/näyttää vähän päälle liimatuilta. Ihan kun tiimi ei olisi osannut päättää onko tämä kauhu- vai survival peli... Molemmat elemntit näyttävät tuon gameplayn perusteella hätäsiltä "vähän sinne päin" ratkaisuilta.
 
Karkealtahan tuo näyttää mutta mielenkiintoista nähdä millaiseksi saavat tuon ajan kanssa. Pre-alphan perusteella en vielä lähtis ostamaan.
 
Itse keskityin lähinnä ympäristön tuomaan tunnelmaan. Näin varhaisessa vaiheessa olevaa peliä en ehkä arvostelisi muuten. Tosin voihan se olla että ei mikään timantti ole tulossa. Se olisi toisaalta sääli, koska tapahtumaympäristö on timanttinen.
 
Eilen julkaistu early accessiin steamissa. Näyttää saaneen pääosin positiivisia arvioita ja itsekin ostin pelin, mutta taitaa olla melko buginen vielä. En ole vielä kertaakaan saanut käynnistymään itse peliin asti, intro näkyi jo kolmannella yrittämällä :D
 
Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta, mietityttää vain minkälainen tuo survival-elementti tässä on. Itse kun en survival genrestä niinkään välitä, kun menee moti jatkuvaan ruuan ym. etsimiseen itse tehtävien sijasta. Lisäksi noi ajastetut tehtävät hieman tappaa mielenkiintoa. Saas nähä, jos tän silti ostais testiin.
 
Suostuihan se pätkä kaunista kyrillistä koodia vihdoinkin käynnistymään :D Sellainen 30min tuli pelattua ja näin chernobyl/s.t.a.l.k.e.r. fanina kyllä vaikutti tunnelmallaan ja visuaalisella ilmeellään heti alusta lähtien. Muuta kovin vaikea sanoa noin pienellä pelillä, pitänee palata ajan kanssa.
 
Kai tän vois pistää hankintaan tänään, kun tätä on vienosti tullu odoteltua.
 
Noniin, virallinen julkaisupäivä on reilun kuukauden päästä, 28 heinäkuu.

Ostin, pelasin alun tutoriaalin ja kyllä maistuu.
 
Onko kukaan kokeilut?



MC:ssä on maltillinen 75pts ja userit antaneet päälle 8.
 
Onko kukaan kokeilut?



MC:ssä on maltillinen 75pts ja userit antaneet päälle 8.

Kokeilin ja palautin ainakin tällä erää.

Peli pyörii sujuvasti, vaikkakin kuormittaa näytönohjainta tosi paljon (eka kerta kun näin Gigabyte RTX 3080 Gaming OC lämmöt 78C). On myös efekteiltään ja tunnelmaltaan hieno, varsinkin ottaen huomioon studion koon.

Myös tekijöiden sitoutuminen ja halu onnistua välittyy pelistä tosi hyvin ja peliin on napattu eri peleistä elementtejä, niin Far Cry sarjasta This War of Mine ja State of Decay 2.

Miksi palautin pelin ~100 min jälkeen? Tuntui että tuli liikaa liian nopeasti, esim. rakentaminen on eri on sitten basessa tai missionissa. Radioaktiivisuutta tarvitsisi pitää silmällä kokoajan.

Vihollisia ei ilmeisesti voi nujertaa tappamatta vaan vaikka teet stealth-tapon, se vaikuttaa psyykkeeseen. Olisin halunnut nähdä ns. tainnutuksen ilman tappoa ettei tarvitsisi olla rakentamassa tulta + tehdä jotain tiettyä lääkettä jotta saa psyykkeen alas.
Tämän lisäksi jos kaksi vihollista katsoi samaan suuntaan ja lähestyt toista takaapäin + teet stealth-tapon myös toinen vihollinen tajuaa ja aloittaa heti hyökkäyksen. Vaikka katsoo täysin eri suuntaan.

Tuli tästä kaikesta fiilis, että peliin tarvitsisi oikeasti panostaa (ajallisesti) enemmän ja ei oikein ollut sellainen olo, että tähän viitsisi nyt lähteä. Peli vaikuttaa erinomaiselta mutta vaatii panostusta tarinaan yms eli jos haet perinteistä FPS niin tämä se ei ole.
 
Myös itsellä vähän ristiriitaiset fiilikset. STALKERia tulin hakemaan, mutta päädyin lähinnä keskinkertaiseen Far Cry -klooniin vähän kömpelöine rakentelumekaniikkoineen. Tehtävä -pohjainen kenttäratkaisu on myös vähän nuiva, vai olenko vaan tottunut liikaa open world peleihin?
 
Jaa jaa.... vähän vaikuttaa siltä että en edes kokeile. Ainakin videoissa näytetään vain stealth killit ja hahmo pyörii koko ajan vain käsiaseen kanssa, eli mikään Stalker / Farcry open world action peli tämä ei ole?
 
Jaa jaa.... vähän vaikuttaa siltä että en edes kokeile. Ainakin videoissa näytetään vain stealth killit ja hahmo pyörii koko ajan vain käsiaseen kanssa, eli mikään Stalker / Farcry open world action peli tämä ei ole?
Ei ole puhtaasti avoimen maailman.
Aamulla lähdetään basesta hakemaan eri alueilta mitä milloinkin (ruokaa, aseita), hommataan apulaisia omaan baseen ja selvitellään pääjuonta eteenpäin.
Illaksi kotiin, jossa parannellaan basea ja otetaan tirsat.
Niistä oman leirin ukoista pitää pitää huolta, jakaa ruokaa/aseita yms.
 
Tuo teleporttaus oli kyllä pettymys, kun odotti täysin avointa maailmaa. Tunnin pelailut ja refundiin meni. Harmi, kun aihe on sinällään kiinnostava, mutta jos pelaaminen puuduttaa jo ekan tunnin aikana, niin kyllä olisi jäänyt pelaamatta läpi ja rahat menny hukkaan.
 
Kappas tästähän olikin ketju.
Pelin ostin aika pian kun tuli virallinen julkaisu ja just alle 24h Steamin pelikellossa läpipeluun jälkeen. Tunnelmaltaan ja muusikeiltaan todella upea tekele ja mukavasti pystyi pikaisesti vaikka yhden päivän käydä pelailemassa tai sitten uppoutua useammaksi päivää putkeen. Tarina pysyi ihan mielenkiintoisena vaan loppu (näköjään good ending kun googlasi) ei oikeen napannut. Loppupuolella peliä myös nuo "mapit" alkoi tuntua jo turhan läpikolutuilta, eli mappi tai kaksi lisää niin olisi mahdollisesti enemmän vaihtelua eikä ehtisi leipääntyä niin pahasti. Toisen pelikerran oikeastaan vaatisi. Näköjään ovat raytracingin tähän ympänneet kanssa :O tuonee vielä oman maukkaan lisänsä vaan ei taida 2060 riittää.

Ääninäyttelyhän tässä oli todella rujoa ja siitä tulikin kovat S.T.A.L.K.E.R. vibat =D Oma kuumotuksensa sitten oli nukkejen kanssa, joita löytyi ympäriinsä.... Hrrrrr....
 
Chernobylite on ollut koko elämänkaarensa ajan todella visuaalisesti näyttävä peli omalla tyylisuunnallaan. RT päällä 3440x1440 resoluutiolla pelattuna uusinta versiota peliä kehtaa sanoa jopa fotorealistisen kauniiksi.

Loppupuolella peliä myös nuo "mapit" alkoi tuntua jo turhan läpikolutuilta, eli mappi tai kaksi lisää niin olisi mahdollisesti enemmän vaihtelua eikä ehtisi leipääntyä niin pahast

Valitettavasti pelin kehityksen aikana tälle asialle ei tehty mitään, vaikka kovin toivoin. Eka läpipeluu vaikeimmallakin vaikeustasolla pienellä ajatus- ja loottaustyöllä olet saavuttanut kaiken tarvittavan jo kun peliä on tarinallisesti kulunut hädin tuskin neljännes, jonka jälkeen se on juuri noiden samojen mappien läpijuoksua vailla uutta nähtävää saati tavoitettavaa.

Tarina on kyllä ihan hyvä, eikä minua oikein häirinnyt pelissä muu kuin tuo repetetive pelin kulku.

Silti kahdesti olen tämän pelannut: early accessin alkutaipaleella ja julkaisun jälkeen RT päällä, joten huonosta pelistä ei ole kyse: Sen oma juttunsa erottuakseen positiivisesti muista peleistä antaa paljon.

ps. Pelatkaa venäjänkielisellä ääninäyttelyllä, kuten Metrot. Huomattavasti parantaa immersiota
 
Viimeksi muokattu:
Ostinpa tuon pelin, kun oli halpa ja teemaltaan mielenkiintoinen.

Ei nyt oikein vakuuta suorituskyky. Esimerkiksi alun junassa sain noin 50 FPS 1440p-resoluutiolla, Ultra-asetuksilla ilman RT:tä ja FSR 2.1 Quality päällä. RX 6950 XT:n luulisi pystyvän parempaan. Junasta poistuessa suorituskyky nousi hieman ja laitoin RT:n mediumille. Silti joissakin kohdissa FPS saattaa olla esimerkiksi 50 ja kun siirtyy metrin eteenpäin, nousee se 70:een. Shader compilation nykimiset ovat läsnä ja FSR näyttää aika kuralta. Haamukuvia ja vaikka terävöinti on 0%, on se silti aivan liian korkea. Pitää googlailla ja etsiä keinoja noihin ongelmiin :confused:

EDIT: Kuva on aivan liian terävä ilman FSR:ää ja myös ilman RT:tä suorituskyky on paikoin huono. Huhhuh.

EDIT2: Ja ensimmäinen tallennus meni perseelleen. Kellonaika on minuutilleen oikea, mutta koko tutoriaali lähti vain alusta...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 785
Viestejä
4 496 523
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom