Cha1 fan N/A

Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
62
Näytönohjaimen vaihdon yhteydessä huomasin että kotelon etutuuletin ei pyöri ollenkaan. Se ei ihmeemmin haitannut, sillä päivitystä ajatellen minulla olikin jo nippu uusia tuulettimia. Korvasin yhden alkuperäisen kahdella uudella ja niille virran otin Cha1 fan pistokkeesta jakajalla. Samalla vaihdoin takatuulettimen ja sille virta luonnollisesti cha2 fan. Maintaan vielä että Cpu:lle minulla on kaksi tuuletinta tornijäähyn molemmin puolin. Uudet tuulettimet ovat 3-pinnisiä. Siinä mykässä cha1 paikassa olen kokeillut 4 eri tuuletinta eli vika ei ole niissä. Biossissa cha1 fan on harmaana eli en pysty säätämään sitä mitenkään. Q-fan configurationissa olen kokeillut molempia pwm ja DC vaihtoehtoja ja sillä ei ole ollut vaikutusta.

Kortin vaihdon jälkeen konetta käynnistäessä tuulettimet huutavat hetken täysillä ennen kun emon logo tulee ruutuun. Muuta huomioitavaa on että uudelle kortille (2080 ti) powerini on alimitoitettu (Corsair 550w pronce), kone ei ole kuitenkaan kertaakaan kaatunut tai oireillut muuten tässä parin päivän kokeiluiden aikana. Uusi Psu on hankintalistalla. Muutama n. 10 min pelisessiokin on mennyt aivan ilman ongelmia, en sen enempää ole halunnut koetella onneani tämän psu kanssa. Muut palikat ovat Asus prime 350-plus, 3600, 32Gb ram ja muutama ssd levyä.

Mielenkiintoisena(?) lisäseikkana on että nyt kokeilun vuoksi ottamani Fan control ohjelma näyttää tuulettimille ihan perus työpöytäkäytössä Fan1 20,7 RPM (muuttumaton), fan2 2647 RPM ja Fan3 (cpu?) 6900 RPM, eli aivan päättömiä lukemia. Ainut jossa tuntuu olevan jotain järkeä on näyttiksen tuulettimet n. 770 RPM. HW info näyttää molemmille aktiiviselle realistiset n.770 ja Chassis1 ei ole näkyvissä ollenkaan. Kortin kolmesta tuulettimesta näkyy 2, pitäisikö näkyä kaikista erikseen? Tässä vielä Fan controlin vikakoodit
Ongelma.jpg

Eli olisi helppo sanoa että siitä virtalähteestähän kaikki on kiiinni, mutta luulisi, että kone olisi edes kaatunut kevyessä pelaamisessa. Lisäksi kokeilin käynnistää koneen ilman virtaa näytönohjaimelle ja vieläkään etutuulettimet eivät heränneet muiden huutaessa täysillä. Jos ongelma ei ratkea niin varmaan joku fan hub voisi olla toimiva ratkaisu? Ohjaus cha2 fan?

Kokeilin päivittää bios 5606-> 6042, mutta EZ flash3 ilmoitti vaan että lukeminen ei onnistu. Latasin cap-tiedoston kaksi kertaa ja ei toiminut. Toisaalta kun tuuletin on aikaisemmin toiminut niin tuskin bios päivitys sitä olisi muutenkaan korjannut. Emon paristoa myös käytetty irti minuutiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.08.2021
Viestejä
115
Sun täytyy vaihtaa sieltä bioksen puolelta Q-Fan coltrolista sen tuulettimen ohjaus PWM:stä DC:lle koska tuulettimet ovat 3 pinniset.
 
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
62
Sun täytyy vaihtaa sieltä bioksen puolelta Q-Fan coltrolista sen tuulettimen ohjaus PWM:stä DC:lle koska tuulettimet ovat 3 pinniset.
" Q-fan configurationissa olen kokeillut molempia pwm ja DC vaihtoehtoja ja sillä ei ole ollut vaikutusta. " Tällä hetkellä valintana onkin juuri DC
 
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
62
Jos sitä lähtis näillä etenemään? Ajatuksia saa laittaa molemmista osista
osat.jpg
 
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
62
Eipä ongelma ole ratkennut vieläkään. Kuvan osat tuli tosiaan hankittua. Bios päivitys onnistui juuri kun tajusin vaihtaa purkuohjelman 7-zipiksi, mutta tähän ongelmaan se ei auttanut. Hubin ohjaus emon kotelotuuletin2 paikasta ja olen kokeillut pwa ja dc modeja sekä emo ja cpu perusteella toimintaa. Kaikki kotelotuulettimet vetävät kiinteää vaihtia. Tässä äsken vedetty Superposition
Fanspeed.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 837
Katselin emolevysi tuuletin liitäntöjä ja sanoisin tämän perusteella, että ei varsinaisesti ihme kun ei toimi tuo CHA_FAN, kun omaan silmään näyttää siltä että pelkästään CPU_FAN on PWM tuella oleva. Ja katselin lisäksi tuon Arcticin tuuletinohjaimen ja sillä pitäisi homma onnistua kun sen kytkee tuohon CPU_FAN liitäntään kun se PWM tuen tarvitsee. BIOS:n resetointikaan ei välttämättä ole huono idea, kun joskus saattaa sekoilla sekin.
1676315352143.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 479
Viestejä
4 163 604
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom