Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>
Ei ehkä kannata koeajoilla luottaa BYDien kulutuslukemiin... näyttäisi olevan heittoa jopa yli 20% todelliseen:
Jep, vaikka harva taitaa täällä latailla autoaan kotona 34 senttiä / kWh tai julkisilla kaikkia ajojaan hintaan 92 senttiä / kWh, kuten valitsemissasi esimerkeissä.Isompi huomio videolta oli kustannukset:
Tesla model 3, 10 tuhannen mailin kustannus 742 puntaa kotona ja julkisilla 2021 puntaa.
Lexus RZ 450 oli epätaloudellisin ja kotona 1168 puntaa ja julkisilla 3183 puntaa.
Sit taas BYD seal suora kilpailija kolmoselle kokonsa puolesta.,939 puntaa kotona ja 2557 puntaa julkisilla.
Noi on aika hiton isoja eroja. Tohon ku otat päälle viel huoltokustannukset vs teslan ei huolto-ohjelmaa.
Ei nyt sinällään yksin Bydiin liittyvä asia, mutta kyllä noissa sähköautoissakin kannattaa sitä kulutusta miettiä ja huoltoja jne hintoja, vaikka ajaminen sillä epätaloudellisellakin on halpaa.
En kutsuisi kiinalaisia autoja kategorisesti roskaksi, mutta kyllähän noilla on aika häijy historia Kiinassa. Autojen akut räjähtelee vasemmalla ja oikealla, ohjauksen avustajat kiskoo autoa oudosti, random virhekoodeja jotka jättää auton tienlaitaan, pahoja suunnitteluvirheitä, autofirmat kiristää asiakkaitaan olemaan hiljaa jne. Firmoja myös menee aika kovalla tahdilla konkurssiin ja omistajat jäävät ilman huoltoa tai tukea proprietary-systeeminsä kanssa. CCP taas sensuroi heti kaikki negatiiviset uutiset Kiinan sosiaalisesta mediasta ettei kotimaiselle autoteollisuudelle tulisi mainehaittaa.vieläkö joku ostaa tätä kiinan roskaa? Veikkaan että itänaapurista löytyy saman henkistä väkeä.
On hyvin marginaalinen ero perffillä ja long rangella kulutuksen suhteen, eikä tollases normi ajossa senkään vertaa. Tais rangessakin eroa olla vain 30km, käytännön tasolla ero on jopa vähemmän.Onhan toi Seal nyt tykimpikin kuin perus Model 3 (oletan että ei ollut perf malli tässä) joten luonnollista että kuluttaa enemmän?
Mg4 xpower 3,8s 43500€Ei varmaan muulta merkiltä saa alle neljän sekunnin autoa 50 tonnilla..
Kiinan MG onkin sitten oma pomminsaMg4 xpower 3,8s 43500€
The Electric Viking puhelee Youtubessa että BYDillä on aivan katastrofaalinen romahdus Kiinan myynnissä.
Ei sen enempää tai vähempää pommi kuin BYD. Katselee noita sensuurista läpipäässeitä pätkiä, niin akkupalot Kiinassa BYDilläkin on aika omaa luokkaansa. Toki voi aina valehdella itselleen ja sanoa Kiinan tekevän hyvää kamaa ja luotettavaa, mutta se on oma lukunsa se. Mahtaako täälläkin autot olla jo puoliruosteessa, kuten Australiassa oleva kiinakura.Kiinan MG onkin sitten oma pomminsa
Ei sen enempää tai vähempää pommi kuin BYD. Katselee noita sensuurista läpipäässeitä pätkiä, niin akkupalot Kiinassa BYDilläkin on aika omaa luokkaansa. Toki voi aina valehdella itselleen ja sanoa Kiinan tekevän hyvää kamaa ja luotettavaa, mutta se on oma lukunsa se. Mahtaako täälläkin autot olla jo puoliruosteessa, kuten Australiassa oleva kiinakura.
Mielestäni en maininnut Teslaa. Siellä on länkkärivalvonta laadussa, eri asia kun Kiinan kanssa ollaan tekemisissä.Ei ainakaan mun kiinalainen Teslani vielä ole umpiruosteessa, taitaa olla vähemmän kuin kapitalisti-sika-amerikka-versiot, tai mikä lienee nyt ihannoimasi nimitys. Eikö tällaiset avaukset voisi siirtää jonnekin ihan muualle (Räbässä on varmasti monta kiinavihaketjua sinulle), ei liity mitenkään näihin autoihin. Eurooppaan tuotavat autot eroavat monesti muista maista, jopa jenkeissä myytävistä malleista.
Mielestäni en maininnut Teslaa. Siellä on länkkärivalvonta laadussa, eri asia kun Kiinan kanssa ollaan tekemisissä.
Se sama länkkäri sai aikaan aivan hirveätä laatua jenkkitehtaalla, mutta yhtäkkiä se rupesi osaamaan asioita asia kun vahtiikin kiinalaisia? Kuulostaa aika rasistiselta jo.
Ei tuo tarkoita akun esilämmistä, vaan ihan yleistä akun lämmitystä. Käyttöoppaassa tästä kerrotaan:Ja akun esilämmitys, on.
Kytkeytyi päälle ainakin kun oli n. -20C, näyttöön tuli teksti jotakuinkin "intelligent battery heating switched on".
No kyl niis silti neljä pyörää vetää yleensä ees joskus.Aika noloa! Toisaalta nelivetoisuus varsinkin sähköautoissa on vähän suhteellinen käsite. Audi Quattron veroista nelivetoa löyty tuskin mistään.
Kuten videossakin näkyy, toimii myös nelivetoisena. Mutta juuri silloin kun nelivetoisuutta tarvisi eniten, ei toimi.Onpa jännä keissi, seal toimii vain takavetoisena. Nelivetona myyty auto onkin takavetoinen – Autolehden skandaalipaljastus yllätti valmistajankin
Saa nähdä kauanko tuossa korjauksessa kestää Noloa kun nyt ei ainakaan vielä tuota autoa kannata hankkia (jos muutenkaan kiinalaista).Siinä tuli koodareille ylimääräinen työviikko, kenelläkään ei asiaa kotiin ennenkuin on bitti jiirissä.
Aika noloa! Toisaalta nelivetoisuus varsinkin sähköautoissa on vähän suhteellinen käsite. Audi Quattron veroista nelivetoa löyty tuskin mistään.
Tuo Volvohan on tehty kanssa Kiinassa ja sen omistaa kiinalainen Geely. Mutta neliveto sentään toimii. Taitaa länsimainen laadunvarmistus olla se tärkeä seikka näissä.Saa nähdä kauanko tuossa korjauksessa kestää Noloa kun nyt ei ainakaan vielä tuota autoa kannata hankkia (jos muutenkaan kiinalaista).
Seal "neliveto" tuntuikin laiskalta tai ainakin hieman laiskemmalta, kun vertasi Volvo ex30 nelivetoon heti peräkkäin ajettuna.
Kiinalaiset ei näköjään näe tarpeelliseksi juuri minkäänlaista testausta jos tuollaisia "ominaisuuksia" pääsee asiakkaille asti. Kuinkakohan suurella varmuudella turvatyynyt laukeavat onnettomuustilanteessa ja onko niitä ylipäätään asennettu?
Kävin tänään iltasella koeajamassa sealin ja ainakin liukkaalla pihalla neliveto toimi kuten pitikin.
Tosi paljon siellä on puutteita ja ongelmia minkä vuoksi itse kallistuisin 10 kertaa 10:stä highland model kolmoseen
Olihan ne kuitenkin kahta eri autoa koittanut, eli ei ihan yksittäinen kuitenkaan.Eiköhän se neliveto toimi n. 99% tapauksista, mutta jostain syystä yhdessä casessa ei. Korjattavahan se silti on, mutta softapäivitys hoitanee.
Mitkä olivat pahimmat puutteet? Kesällähän pitäisi tulla pieni refresh (mahdollista platform 3.0 -> 4.0).
Itse sain kyllä tuosta testistä käsityksen, että ei se mikään yksi case ole, vaan se lakkaa toimimasta jos takapyörät alkaa sutimaan tarpeeksi. Hehän testasivat sitä eri tilanteissa, joissa näin käy. Mutta joo varmaan arkiajossa suurimman osan toimii mutta mitä iloa siitä on jotain suoraa tietä ajettaessa mutta silloin kun tarvitsisi niin lakkaakin toimimasta?Eiköhän se neliveto toimi n. 99% tapauksista, mutta jostain syystä yhdessä casessa ei. Korjattavahan se silti on, mutta softapäivitys hoitanee.
Mitkä olivat pahimmat puutteet? Kesällähän pitäisi tulla pieni refresh (mahdollista platform 3.0 -> 4.0).
Eihän tuo ohjelmistokehittäjiltä vaadi kuin, että kun nopeus 0km/h niin AWD #ON kunnes nopeus ~10km/h ellei luistoa havaita.
Kaiketi?
Sitten koodari miettii että miten se nopeus voidaan mitata kun kaikki renkaat sutii awd:nä samaan aikaan ja nopeus on sensoreiden mukaan se 10km/h, vaikka auto ei liiku oikeasti senttiäkään.
AJONEUVOTKOEAJO15.3.2024
Maistiainen: BYD Seal – hienosti muotoiltu, mutta vähän vaatii viilaamista
BYD Seal on kiinalaisvalmistajan viimeisin Suomeen saapunut uutuusmalli. Siitä puhutaan myös Teslan tappajana.
Kiinalainen autovalmistaja BYD on tosissaan liikkeellä. Eurooppaan ja Suomeen on tuotu nyt jo useita automalleja ja niistä viimeisin on BYD Seal. BYD taistelee globaalisti Teslan kanssa siitä, kumpi on maailman suurin sähköautojen valmistaja myydyissä autoissa mitattuna.
Dynaamisen muotoinen Seal kääntää kadulla katseet. Niinkuin käänsi aikoinaan Teslakin. BYD Sealista on puhuttu nyt Teslan tappajana jo jonkun aikaa ja auto edustaakin samaa kokoluokkaa kuin mitä Teslan Model 3 tai Polestar 2 ovat.
Tehokas nelivetoinen
Sitä ei käy kiistäminen, etteikö Seal olisi hienosti muotoiltu auto. Varsinkin sen peräpeili ja takavalot ovat erittäin tyylikkäät. Takavalot on vielä tyylikkäämmät pimeällä.
Hienosta muotoilusta ansio kuuluu Wolfgang Eggerille sekä hänen tiimilleen. Egger on tunnettu saksalainen automuotoilija, joka on vaikuttanut aiemmin muun muassa Alfa Romeon, Audin sekä Lamborghinin muotokieleen. Egger johtaa nyt BYD:n muotoiluosastoa.
Sealista on tarjolla kaksi eri versiota, takavetoinen Design tai nelivetoinen Excellence AWD. Moottorin koeajossa ollut versio oli nelivetoinen malli, jonka kokonaisteho on kiitettävä 390 kilowattia eli 520 hevosvoimaa. Neliveto Sealissa vaikuttaa takavetopainotteiselta.
Tehojensa puolesta Seal on melkoinen tykki, auto kiihtyy nollasta sataan alle neljän sekunnin, jos vaan renkaiden alla riittää pitoa.
Mutta pelkällä tyylikkäällä muotoilulla sekä hyvällä suorituskyvyllä ei kuitenkaan saavuteta kansan suosiota. Tyylikäs, tehokas, mutta muutamat puutteet, jotka autossa on, himmentävät kokonaiskuvaa merkittävästi.
Iso kääntyvä näyttö
Sealin infotainmentin näyttö kääntyy napin painalluksella vaakaan tai pystyyn. BYD Sealin infotainment ei ole kaikkein visuaalisin, eikä paras mahdollinen käyttääkään. Suomen kielen puuttuminen on miinus, se on tietysti myöhemmin mahdollista korjata ohjelmistopäivityksellä. Joillekin asiakkaille tämä saattaa olla nykypäivänä merkittävä asia, varsinkin kun autot ovat toimineet molemmilla kotimaisilla jo vuosia.
BYD Seal on BYD:in ensimmäinen auto, joka käyttää BYD:n uutta Blade-akkua. Sealin katumaasturisisar, keväällä Suomeen saapuva Seal U on seuraava BYD:n auto, joka käyttää samaa tekniikkaa.
Blade-patterissa akuston kennot on pakattu pitkittäisiin moduuleihin hunajakennorakenteella. Tämän pakkaamisen ansiosta päästään tiiviimpään akustoon, joka olennaisesti toimii myös auton koria jäykistävänä osana. Korijäykkyydellä on vaikutusta ajo-ominaisuuksien lisäksi myös turvallisuuteen. Lisäksi akun valmistaminen on ympäristöystävällisempää sekä paloturvallisempaa, koska akussa käytetään LFP- eli rautafosfaattikemiaa. Nikkeliä ja kobolttia akussa ei ole lainkaan.
Pikalatauksessa kehitettävää
Vaikka Sealin ajettavuus ja esimerkiksi voimalinja on hyvässä iskussa, niin pikalataus ei yllä ihan samalle tasolle. Tämä on tietysti harmi, varsinkin kun BYD Seal vielä taipuu pitkän matkan taittamiseen muiden ominaisuuksiensa puolesta erittäin hyvin.
Pikalataus on kuitenkin sähköautossa merkittävä juttu. BYD Sealilla tehtiin koeajoviikon aikana useita pikalatauksia, pitkänkin ajomatkan jälkeen eikä pikalatausta saatu toimimaan oikein kunnolla missään vaiheessa. Yksi syy, miksi pikalataus ei toiminut, on se, että BYD käyttää 550 voltin jännitettä, kun moni pikalaturi puolestaan toimii 400 voltin jännitteellä. Tämä on huono yhdistelmä, eikä lataustehoja saada irti. Suurempaa jännitettä tarjovat 800 voltin pikalatauslaitteet ovat vielä vähemmistönä Suomen latausverkostossa.
Onko se auton vika, jos sopivaa jännitettä tarjoavaa latauslaitetta ei löydy tien varresta. Ei, mutta pikalataaminen esimerkiksi paljon ajavalle on tärkeä asia, eikä se BYD Sealilla ole markkinoiden parasta, vaikka latauslaite toimisikin BYD:n vaatimalla jännitteellä. Eikä 800 voltin järjestelmää ole välttämättä reitin varrella. Silloin kun 800 voltin järjestelmää oli BYD Sealille tarjolla, se selvisi lataustapahtumista ihan hyvin, vaikka se ei ole markkinoiden parhaimpia. Talviajossa tarvittava akun esilämmitys on myös yksi merkittävä puute.
Totuus lienee se, että vielä viimeisen päälle viilattuja kiinalaiset eivät vielä ole, kehitettävää löytyy vielä. Toki kehitettävää löytyy vielä ns. länsimaisistakin sähköautoista.
Sealin pikalatausominaisuuksista ja siitä kuinka se suoriutui tarkalleen koeajostamme, kerromme myöhemmin lisää, kun varsinainen Moottorin koeajoraportti BYD Sealista valmistuu.
Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen
Yritätkö sanoa, ettei briteissä osata koodata?Ja tässäkin on varmasti kiina-valmistajissa isoja eroja ja kehityspäämajat taitavat MG:llä olla briteissä ja Polestar/Volvo akselilla ainakin jotain Ruotsissa.
Yritätkö sanoa, ettei briteissä osata koodata?
Yritätkö sanoa, ettei briteissä osata koodata?
Muutenkin Suomessa autonsa saaneet ja autoja myyvät ei oo tuota ongelmaa havainneet ainakaan facen fb ryhmän osalta. Itsekin kun tuota liukkaalla jäisellä pihalla koitin samana päivänä kun uutisoitiin niin en mä huomannut etteikö neliveto toimeis kuten kuuluukin..Ei varmasti ole alle viikossa korjattu. (Löydetty syy, korjattu koodi ja laitettu päivitys jakeluun)
Myyntitycci gona myyntitycci.
Onhan noita jo toimitettuEilen aamulla oli maahantuojalla kertoa, että Kiinassa oli bugin testaus jo aloitettu. Ehkä vika oli helppo löytää ja tehdä korjauskin, mutta että jaeltu päivitys myös? Toisaalta ei taida olla pohjolassa yhtäkään auto vielä asiakkaille toimitettu, joten ei liene moneen autoon tarvetta laittaakaan.
Ai? Tietääkseni muutama ensimmäinen saa ehkä ensi kuussa, lisää tulee vasta aikaisintaan kesällä. Vai onko myyjät puhuneet taas omiaan?Onhan noita jo toimitettu