BSOD ongelmia koneen kanssa

Liittynyt
13.01.2023
Viestejä
7
Heipä hei!

Tosiaan tuli Jimmsiltä tilattua uusi kone joka on siellä kasattu ja testattu. Testaus toisaalta heiltä taisi unohtua. Koneen kanssa on nyt sen verran paljon ongelmia, että oma järki alkaa loppumaan tilanteen suhteen.

Kokoonpanon komponentit alla:
  • Koppa: Lian Li Lancool III​
  • Emolevy: X670 AORUS ELITE AX​
  • CPU: 7950X​
  • CPU cooler: ARCTIC Liquid Freezer II 420mm AIO​
  • GPU: RADEON RX 6600​
  • RAM: Kingston 32GB (2 x 16GB) Fury Beast DDR5, 6000MHz, CL36, 1,35V​
  • Virtalähde: Asus ROG Strix 1000W​
  • OS: Windows 11​
Oireet:

Tietokone satunnaisesti bluescreenaa joko kuorman alla tai ilmankin kuormaa. CPU:ta ei ole kellotettu ja bluescreenit tapahtunee oli sitten rami 4800 MT/s tai 6000 MT/s nopeudella. Bluescreenit ovat tyypillisesti koodilla IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, mutta muitakin virhekoodeja tulee välillä, kuten BAD_POOL_CALLER. Minidumppeihin linkit alla:


011123-6703-01
011123-6546-01
011123-6453-01
011323-7546-01
011323-6578-01



Korjauksena olen kokeillut:
  • Täysin puhdas Windows 11 asennus ja päivitys uusimpaan versioon
  • Uudet ajurit asennettu valmistajan sivuilta CPU/GPU:lle
  • Uusin versio BIOS:iin asennettu
  • Windows memory diagnostic ja memtest vedetty ilman ongelmia

Kone kumminkin vetää ihan kunnioitettavat pisteet Cinebench R23:sta (multithread pisteet 36000-38000) ja pyöritti OCCT testiä 30 min suurella datasetillä ilman ongelmia.

Löytyisikö ideoita missä kiikastaa?
 
Viimeksi muokattu:
laittaisin Jimmsille takaisin korjattavaksi. Ihan vaan kiusaksi, koska ovat kasauksen onnistuneet möhlimään

Toki rauta vikaakin voi olla
 
laittaisin Jimmsille takaisin korjattavaksi. Ihan vaan kiusaksi, koska ovat kasauksen onnistuneet möhlimään

Joo tätä olen harkinnut. Epäilen kyllä että jos eivät saa uudelleen tuotettua BSOD:ia siellä päässä niin sitten mussutetaan sen olevan softa ongelma, jolloin laskutetaan koko hoito. Vissiin yleinen skenaario Jimmsin päässä tuollainen. Ehkä suoraan voisi palauttaa koko homman ja kasata itse.

Suuremmaksi ongelmaksi tulee koneen kiikuttaminen postiin ilman autoa. (aivan saakelin painava!)
 
Paha sanoa mistä johtuu mutta kokenut saman ongelman kun ensimmäisen oman tietokoneeni (valmiskone) sain. Tästä nyt on jo aikaa mutta BSODia pukkasi. Tiedä sitten oliko rauta vai softa vikana, mutta ei noita valmiskoneessa pidä hyväksyä. Itse vaihdoin silloin samaan malliin eikä korjannut ongelmaa, pienen väännön jälkeen sain toisen koneen joka toimi niinkuin pitikin.
Tässäkin yhteydessä (ei jimms) yritettiin väittää että Windows Vista - sovelluksia ei saa asentaa Windows 7:lle (eli siis käytännössä mitään softaa joka on julkaistu ennen Win7). Ei nuo BSOD:t softasta johdu puhtaalla winukalla, kyllä valmiskoneen pitää toimia suoraan paketista. Siitähän siinä maksetaan ylimääräistä.
Palautukseen vaan nopeasti vaikka siinä hommaa onkin. Itse en olisi edes lähtenyt BIOSin päivittämiseen asti.
Asiaa sivuten nuo speksit on myös minusta vähän kummalliset. DDR5 - muisti tuossa kokoonpanossa kuulostaa lähinnä rahastukselta ellei sille jotain tiettyä käyttötarkoitusta sinulla ole - pelien suorituskykyyn ei käytännössä vaikuta. CPU:kin vaikuttaa turhan paljolta pelailuun koska tuo GPU:han selvänä pullonkaulana on.
 
Paha sanoa mistä johtuu mutta kokenut saman ongelman kun ensimmäisen oman tietokoneeni (valmiskone) sain. Tästä nyt on jo aikaa mutta BSODia pukkasi. Tiedä sitten oliko rauta vai softa vikana, mutta ei noita valmiskoneessa pidä hyväksyä. Itse vaihdoin silloin samaan malliin eikä korjannut ongelmaa, pienen väännön jälkeen sain toisen koneen joka toimi niinkuin pitikin.
Tässäkin yhteydessä (ei jimms) yritettiin väittää että Windows Vista - sovelluksia ei saa asentaa Windows 7:lle. Ei nuo BSOD:t softasta johdu puhtaalla winukalla, kyllä valmiskoneen pitää toimia suoraan paketista. Siitähän siinä maksetaan ylimääräistä.
Palautukseen vaan nopeasti vaikka siinä hommaa onkin. Itse en olisi edes lähtenyt BIOSin päivittämiseen asti.
Asiaa sivuten nuo speksit on myös minusta vähän kummalliset. DDR5 - muisti tuossa kokoonpanossa kuulostaa lähinnä rahastukselta ellei sille jotain tiettyä käyttötarkoitusta sinulla ole - pelien suorituskykyyn ei käytännössä vaikuta. CPU:kin vaikuttaa turhan paljolta pelailuun koska tuo GPU:han selvänä pullonkaulana on.

Ite lueskellut täältä vaan aika paljon kauhutarinoita @Jimm's takuuhuollosta. Varmasti tullaan rahastamaan tai yritetään puskea syy jonnekkin muualle. Nyt 30 päivän sisällä voi varmaan tehdä palautuksena, taidan taipua tähän suuntaan enemmän ja siirtyä datatronicin asiakkaaksi.

Speksit on valittu tarkoituksella - kone olisi tarkoitettu simulaatio käyttöön, jossa kyllä 100% tuosta prossusta menisi hyötykäyttöön (jos toimisi). RAMin nopeuden hyödystä paha sanoa kun kone ei toimi kuten pitäisi, mutta varmaan ~ 5000 Mt/s olisi järkevämpi valinta.
 
Ite lueskellut täältä vaan aika paljon kauhutarinoita @Jimm's takuuhuollosta. Varmasti tullaan rahastamaan tai yritetään puskea syy jonnekkin muualle. Nyt 30 päivän sisällä voi varmaan tehdä palautuksena, taidan taipua tähän suuntaan enemmän ja siirtyä datatronicin asiakkaaksi.

Speksit on valittu tarkoituksella - kone olisi tarkoitettu simulaatio käyttöön, jossa kyllä 100% tuosta prossusta menisi hyötykäyttöön (jos toimisi). RAMin nopeuden hyödystä paha sanoa kun kone ei toimi kuten pitäisi, mutta varmaan ~ 5000 Mt/s olisi järkevämpi valinta.
Siinä tapauksessa kokoonpano OK kerran sille syy löytyy, turha näissä valmiskoneissa ruveta hiusta halkomaan. Näitä kauhutarinoita täältä itsekin nyt lueskellut mutta hyvä muistaa että nämä nousevat pinnalle vaikka olisivat "harvinaisia" tapauksia. Toki silti kannattaa olla tarkkana jos osuu lyhyt tikku (ja varsinkin nuo Jimmsin vastaukset täällä oli aika... mielenkiintoisia).
Melkein itse palauttaisin koko koneen ja vaihtaisin eri malliin ihan oman yksittäisen kokemuksen perusteella. Vaikka eri liikkeestäkin jos siltä tuntuu.
 
Ntoskrln.exe virheen noista dumpeista tunnistin, jos osasin oikein lukea. Sen juurisyytä en osaa noista dumpeista lukea. Yleisimmät syyt lienee näytönohjaimen ajurit ja/tai kellotukset mikä nyt ei taida tähän tapaukseen sopia.

Valmiskoneessa ei missään nimessä pidä hyväksyä satunnaista kaatuilua, ei olla enää WinME ajoissa. Kovasti täytyy itse sitä syytä etsiä, Suomessa kun olet syyllinen kunnes toisin todistetaan. Tarkoitan siis ettei Jimms ole todellakaan ainoa joka harrastaa epämääräisiä asiakaspalvelutapoja.
 
ntoskrnl.exe ei oikeastaan ikinä kerro mikä on ongelman aiheuttaja. Katselin läpi noita dmp. tiedostoja mutta enpä osaa minäkään niitä sen enempää analysoida. Periaatteessa sitä ei edes tarvitsisi tehdä, koska jos kone on uusi ja testattu, pitäisi sen toimia. Lisäksi vielä Windowskin on jo asennettu uudestaan.

Tossa olisi hyvä olla yhteydessä Jimm'siin ja kysellä toimenpiteitä. Jos halaa vielä jotain kokeilla, niin kertaalleen Windowsin asennus uudestaan, mutta ilman ajureiden asennusta. Käyttää testiksi vain niillä mitkä asentuu asennuksen aikana ja päivitysten mukana. Jos kone senkin jälkeen kaatuu niin pitäisi se mielestäni palauttaa.

Alla vielä yhden dumpin tiedot, jos joku on kiinnostunut enemmän niitä katsomaan. Alla oleva BugCheck on vielä sitä sorttia, että todellinen ongelman aiheuttaja voi olla vaikea paikallistaa. Lisäksi siihen vielä päälle vielä ne muut bugcheckit.

Koodi:
Loading User Symbols
Loading unloaded module list
............
For analysis of this file, run !analyze -v
nt!KeBugCheckEx:
fffff801`76028700 48894c2408      mov     qword ptr [rsp+8],rcx ss:0018:ffffe305`ab1b6340=0000000000000139
22: kd> !analyze -v
*******************************************************************************
*                                                                             *
*                        Bugcheck Analysis                                    *
*                                                                             *
*******************************************************************************

KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE (139)
A kernel component has corrupted a critical data structure.  The corruption
could potentially allow a malicious user to gain control of this machine.
Arguments:
Arg1: 0000000000000003, A LIST_ENTRY has been corrupted (i.e. double remove).
Arg2: ffffe305ab1b6660, Address of the trap frame for the exception that caused the BugCheck
Arg3: ffffe305ab1b65b8, Address of the exception record for the exception that caused the BugCheck
Arg4: 0000000000000000, Reserved

Debugging Details:
------------------


KEY_VALUES_STRING: 1

    Key  : Analysis.CPU.mSec
    Value: 1640

    Key  : Analysis.DebugAnalysisManager
    Value: Create

    Key  : Analysis.Elapsed.mSec
    Value: 5561

    Key  : Analysis.IO.Other.Mb
    Value: 27

    Key  : Analysis.IO.Read.Mb
    Value: 0

    Key  : Analysis.IO.Write.Mb
    Value: 37

    Key  : Analysis.Init.CPU.mSec
    Value: 202

    Key  : Analysis.Init.Elapsed.mSec
    Value: 60834

    Key  : Analysis.Memory.CommitPeak.Mb
    Value: 109

    Key  : Bugcheck.Code.DumpHeader
    Value: 0x139

    Key  : Bugcheck.Code.Register
    Value: 0x139

    Key  : Dump.Attributes.AsUlong
    Value: 1008

    Key  : Dump.Attributes.DiagDataWrittenToHeader
    Value: 1

    Key  : Dump.Attributes.ErrorCode
    Value: 0

    Key  : Dump.Attributes.KernelGeneratedTriageDump
    Value: 1

    Key  : Dump.Attributes.LastLine
    Value: Dump completed successfully.

    Key  : Dump.Attributes.ProgressPercentage
    Value: 0

    Key  : FailFast.Name
    Value: CORRUPT_LIST_ENTRY

    Key  : FailFast.Type
    Value: 3


FILE_IN_CAB:  011123-6703-01.dmp

DUMP_FILE_ATTRIBUTES: 0x1008
  Kernel Generated Triage Dump

BUGCHECK_CODE:  139

BUGCHECK_P1: 3

BUGCHECK_P2: ffffe305ab1b6660

BUGCHECK_P3: ffffe305ab1b65b8

BUGCHECK_P4: 0

TRAP_FRAME:  ffffe305ab1b6660 -- (.trap 0xffffe305ab1b6660)
NOTE: The trap frame does not contain all registers.
Some register values may be zeroed or incorrect.
rax=ffffe58f3e6891e8 rbx=0000000000000000 rcx=0000000000000003
rdx=4000000000000000 rsi=0000000000000000 rdi=0000000000000000
rip=fffff8017607b31f rsp=ffffe305ab1b67f0 rbp=ffffffffffffffff
 r8=ffffe58f3a2fb238  r9=fffff8017686b5f8 r10=fffff8017686b678
r11=00000000000051e8 r12=0000000000000000 r13=0000000000000000
r14=0000000000000000 r15=0000000000000000
iopl=0         nv up ei ng nz na pe cy
nt!MiFreeSystemCacheView+0x248dbf:
fffff801`7607b31f cd29            int     29h
Resetting default scope

EXCEPTION_RECORD:  ffffe305ab1b65b8 -- (.exr 0xffffe305ab1b65b8)
ExceptionAddress: fffff8017607b31f (nt!MiFreeSystemCacheView+0x0000000000248dbf)
   ExceptionCode: c0000409 (Security check failure or stack buffer overrun)
  ExceptionFlags: 00000001
NumberParameters: 1
   Parameter[0]: 0000000000000003
Subcode: 0x3 FAST_FAIL_CORRUPT_LIST_ENTRY

BLACKBOXBSD: 1 (!blackboxbsd)


BLACKBOXNTFS: 1 (!blackboxntfs)


BLACKBOXPNP: 1 (!blackboxpnp)


BLACKBOXWINLOGON: 1

CUSTOMER_CRASH_COUNT:  1

PROCESS_NAME:  MsMpEng.exe

ERROR_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000409 - J rjestelm  havaitsi t ss  sovelluksessa pinoon perustuvan puskurin yliajon. T m  yliajo voi aiheuttaa sen, ett  luvaton k ytt j  saattaa pysty  hallitsemaan t t  sovellusta.

EXCEPTION_CODE_STR:  c0000409

EXCEPTION_PARAMETER1:  0000000000000003

EXCEPTION_STR:  0xc0000409

STACK_TEXT: 
ffffe305`ab1b6338 fffff801`7603dda9     : 00000000`00000139 00000000`00000003 ffffe305`ab1b6660 ffffe305`ab1b65b8 : nt!KeBugCheckEx
ffffe305`ab1b6340 fffff801`7603e332     : 00000000`00000000 ffffd56a`a582d850 ffffd600`121d45d0 fffff801`75eda809 : nt!KiBugCheckDispatch+0x69
ffffe305`ab1b6480 fffff801`7603c106     : ffffe58f`00000002 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!KiFastFailDispatch+0xb2
ffffe305`ab1b6660 fffff801`7607b31f     : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!KiRaiseSecurityCheckFailure+0x346
ffffe305`ab1b67f0 fffff801`75e33234     : fffff801`7686aec0 ffffffff`ffffffff 00000000`000051e8 ffffe58f`3a2fb238 : nt!MiFreeSystemCacheView+0x248dbf
ffffe305`ab1b6830 fffff801`75e6c68c     : ffffe305`ab1b6990 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!MiReleaseSystemCacheView+0x144
ffffe305`ab1b6890 fffff801`762951c5     : ffff960b`47e40000 ffffad05`63444c50 ffffe58f`00000001 00000000`0d900000 : nt!MmUnmapViewInSystemCache+0xdac
ffffe305`ab1b6a50 fffff801`75e323ba     : 00000000`0d800000 ffffe58f`3ccdd050 ffffe58f`3ee12050 00000000`0d100000 : nt!CcUnmapVacb+0x65
ffffe305`ab1b6a90 fffff801`75e39d49     : 00000000`0d900001 00000000`00040000 00000000`0d100000 00000000`00000000 : nt!CcUnmapVacbArray+0x1fa
ffffe305`ab1b6b10 fffff801`762956f4     : ffffe58f`00000000 ffffe58f`00000000 ffffe305`ab1b6bf8 ffffe305`ab1b6bf0 : nt!CcGetVirtualAddress+0x2f9
ffffe305`ab1b6ba0 fffff801`75e37088     : ffffe58f`44bc2850 00000000`0d900000 ffffad05`00000000 ffffe58f`3e164001 : nt!CcMapAndCopyFromCache+0x84
ffffe305`ab1b6c60 fffff801`78e03bbb     : ffffe58f`00000000 ffffe58f`3ccdd1d0 ffffe58f`00080000 00000000`00000001 : nt!CcCopyReadEx+0x1c8
ffffe305`ab1b6d40 fffff801`78e063fe     : 00000000`00080000 ffffe58f`44bc2850 ffffe305`ab1b6fb0 00000000`00000001 : Ntfs!NtfsCachedRead+0x197
ffffe305`ab1b6db0 fffff801`78e06d07     : ffffe58f`2ab22018 ffffe58f`3cd42aa0 ffffe58f`13000000 ffffe58f`257a8d00 : Ntfs!NtfsCommonRead+0x1f5e
ffffe305`ab1b6f80 fffff801`75ecb975     : ffffe58f`35d098f0 ffffe58f`3cd42aa0 ffffe58f`257a8d60 ffffe58f`3cd42ed0 : Ntfs!NtfsFsdRead+0x227
ffffe305`ab1b7070 fffff801`78159f5b     : 00000000`00000000 ffffe58f`35d098f0 00000000`00000030 ffffe58f`256b4aa0 : nt!IofCallDriver+0x55
ffffe305`ab1b70b0 fffff801`78157ba3     : ffffe305`ab1b7140 00000000`00000000 ffffe305`ab1b7100 fffff801`781577f3 : FLTMGR!FltpLegacyProcessingAfterPreCallbacksCompleted+0x15b
ffffe305`ab1b7120 fffff801`75ecb975     : ffffe58f`3cd42aa0 fffff801`78157a21 ffffe58f`257a8d60 00000000`00000001 : FLTMGR!FltpDispatch+0xa3
ffffe305`ab1b7180 fffff801`762c2cb0     : ffffe58f`3cd42aa0 ffffe305`ab1b7221 ffffe305`ab1b7221 ffffe58f`3cd42f00 : nt!IofCallDriver+0x55
ffffe305`ab1b71c0 fffff801`763a1cc7     : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!IopSynchronousServiceTail+0x1d0
ffffe305`ab1b7270 fffff801`763a1293     : ffffe58f`44bc2850 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!IopReadFile+0x9f7
ffffe305`ab1b7360 fffff801`7603d4e8     : ffffe58f`3e164080 ffffe305`ab1b74e0 000000b3`f1a78298 ffffe58f`00000008 : nt!NtReadFile+0xd3
ffffe305`ab1b73f0 00007ffb`3986eec4     : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!KiSystemServiceCopyEnd+0x28
000000b3`f1a78278 00000000`00000000     : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : 0x00007ffb`3986eec4


SYMBOL_NAME:  nt!KiFastFailDispatch+b2

MODULE_NAME: nt

IMAGE_NAME:  ntkrnlmp.exe

IMAGE_VERSION:  10.0.22621.963

STACK_COMMAND:  .cxr; .ecxr ; kb

BUCKET_ID_FUNC_OFFSET:  b2

FAILURE_BUCKET_ID:  0x139_3_CORRUPT_LIST_ENTRY_nt!KiFastFailDispatch

OSPLATFORM_TYPE:  x64

OSNAME:  Windows 10

FAILURE_ID_HASH:  {3aede96a-54dd-40d6-d4cb-2a161a843851}

Followup:     MachineOwner
---------
 
viittitkö laittaa linkit tarkalleen mitkä ja mistä ajurit on päivitetty viimeisimmän winukan uudelleen asennuksen jälkeen ja onko windows asennettu uudestaan usb tikulta ?
 
viittitkö laittaa linkit tarkalleen mitkä ja mistä ajurit on päivitetty viimeisimmän winukan uudelleen asennuksen jälkeen ja onko windows asennettu uudestaan usb tikulta ?

Windows asennettu uudestaan usb tikulta juu!

Ajurit haettu täältä:

Chipset - https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am5/x670
iGPU (vaikka tätä en käytä) - https://www.amd.com/en/support/apu/...-ryzen-9-desktop-processors/amd-ryzen-9-7950x
GPU - https://www.amd.com/en/support/grap...ies/amd-radeon-6600-series/amd-radeon-rx-6600
Audio, lan, wifi, bios jne. mobo driverit - https://www.gigabyte.com/Motherboard/X670-AORUS-ELITE-AX-rev-10/support#support-dl
 
chipset ajurit on ainakin vanhat gigabyten sivuilla.

Lan ajurit näyttää melkein vuoden vanhalta. Kannattaa vilkaista Windows Update > Lisäasetukset > Valinnaiset päivitykset ja mitä sieltä löytyy.

Tietysti voi olla joku laite kiinnitettynä koneeseen kanssa mikä aiheuttaa bluescreeniä esim usb laitteita. Laitehallinnasta näkee jos on tuntemattomia laitteita.
 
Viimeksi muokattu:
chipset ajurit on ainakin vanhat gigabyten sivuilla.

Lan ajurit näyttää melkein vuoden vanhalta. Kannattaa vilkaista Windows Update > Lisäasetukset > Valinnaiset päivitykset ja mitä sieltä löytyy.

Tietysti voi olla joku laite kiinnitettynä koneeseen kanssa mikä aiheuttaa bluescreeniä esim usb laitteita. Laitehallinnasta näkee jos on tuntemattomia laitteita.

Chipsetit on AMD:n sivuilta. Muihin drivereihin LAN tms. on kokeiltu windows updaten sekä valmistajan sivuilla olevia ja blue screenaa kummallakin.
 
Samaa mieltä aikaisempien kommenttien kanssa siitä että pakettikoneen tulisi toimia ilman omaa vianselvitystä ja ajankäyttöä.
Mutta, alla vielä muutamia asioita mitä voi koittaa:

- Kaatuuko kone myös safe modessa (mikäli ei, ajureissa vika)
- Kaatuuko kone mikäli ajetaan bios defaulteilla?
- Mikäli mahdollista, eli löytyy vanhempaa toimivaa osaa, niin kokeilisin komponentti kerrallaan mikä aiheuttaa kaatumisen (toisella näytönohjaimella, yhdellä muistikammalla kerrallaan eri sloteissa jne).
 
Samaa mieltä aikaisempien kommenttien kanssa siitä että pakettikoneen tulisi toimia ilman omaa vianselvitystä ja ajankäyttöä.
Mutta, alla vielä muutamia asioita mitä voi koittaa:

- Kaatuuko kone myös safe modessa (mikäli ei, ajureissa vika)
- Kaatuuko kone mikäli ajetaan bios defaulteilla?
- Mikäli mahdollista, eli löytyy vanhempaa toimivaa osaa, niin kokeilisin komponentti kerrallaan mikä aiheuttaa kaatumisen (toisella näytönohjaimella, yhdellä muistikammalla kerrallaan eri sloteissa jne).

Tuohon viimeiseen kohtaan ei mielestäni pidä lähteä. Jimms voi perustella sillä takuun purkautumista, jos menty itse sörkkimään komponentteihin, softajutut on erikseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 628
Viestejä
4 494 037
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom