Pistinpä tilaukseen. Ei ole paha hinta kaksitoimisesta lingosta vaikka kiinamoottorilla onkin.
Parasta noissa on juurikin tuo kiinakone. Ei ole minkään katupajan tekele. Loncinilla liikkuu maailmassa melkoinen määrä mm. moottoripyöriä ja tehdas
kasaa ilmeisesti BMW:n moottoripyöriinkin koneita.
Mikäli tuo on yhdellä linkohihnalla ja samalla "kytkimellä" kuten oma pykälää isompi vastaava, niin se on hieman alimitoitettu tuollekin vehkeelle.
Linkoaahan tuo helposti 40 senttistäkin hankea jos varovasti etenee, mutta esim. jäätyvä loska tai joku hieman kovempi rasitus niin hihna palaa ennen aikojaan.
Helppo toki vaihtaa, mutta lingon katkopultit ovat turhia, koska hihna on heikoin lenkki.
60 senttiseen hankeen olen ajellut 200 metrin uran, joten onhan tuota hieman väärinkäytettykin, mutta ei niinkään väärin kuormitettu.
Continentalin hihnaa en ole vielä testannut, mutta tänä talvena testaan, koska niitä sattuu olemaan takataskussa.
Oma kiinalinko sammui uutena parin minuutin testin jälkeen. Tulpan johto murtui poikki. Helppo toki korjata, koska ruuvikiinnitys. Vitutti silti.
Seuraavaksi pyöri kumit vanteella ja kun en heti huomannut niin repi sisuskumit puhki. Vanne on niin ohutta peltiä, että vääntyy rengasraudan käytöstä, joten kumien vaihtaminen ilman konetta ei ole mukavaa.
Sitten paloi parit hihnat ja viimeksi murtui vetovivun vaijerin päässä oleva alumiininen kiinnike.
Omassa mallissa on onneton led-valo ja siitä on pimentynyt puolet ledeistä, mutta vehje jaksaa syöttää muistaakseni 40W+ tehoa, joten laitoin alkuperäisen kaveriksi 20 wattisen työvalon jo kauan ennen orkkisten lahoamista.
Loncin toimii edelleen ja voimaa riittää. En ole edes venttiilivälyksiä tarkastanut, vaikka se kannattaisi tehdä jo uutena.
Käyntiin lähtee aina kun tarvitsee. Omassa on roikalla toimiva sähköstartti, jota ei käytännössä tarvitse, jos osaa käynnistää ja kone on ehjä.
Ehkä jollain 25 asteen pakkasilla voisi tarvita, mutta se naamaan ja niskaan satava lumipöly on jo 10 asteen pakkasella aika epämiellyttävää.
Kaasarin vivustohäkkyrä osaa jäätää optimaalisella kelillä hieman hasardisti, eli kierrokset karkaa pelottavan korkealle.
Ei siis kesken käytön vaan jos käynnistelee pahassa kelissä uudelleen.
Tuosta todennäköisesti koneen hajottavasta vaivasta olen päässyt eroon ruiskimalla silikoniöljyä kaasarin vivustoihin ennen käyttöä.
Öljyn poisto on tosiaan vittumaisessa paikassa näissä malleissa. Imurila vaihtuu öljyt nopeasti, mutta parin ekaa vaihtoa kannattaa tehdä poistoreiän kautta, jotta suurin osa uudesta moottorista irtoavasta metallisilpusta poistuu koneesta. Puoli tuntia käytetyssä öljyssä on siis valtavasti metallihilettä (Normaalia kiinakoneille, Briggseille ym. koneille.), joten paria ensimmäistä öljynvaihtoa ei kannata pitkittää.