Bosch 36 V 4 Ah akun korjaus

Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
352
Ruohonleikkurin akku lakkasi lataamasta. Laturi vilkuttaa punaista valoa, joka kai tarkoittaa akun hojonneen. Siinä on 3-portainen LED-näyttö varauksen näytölle, joka ei sekään toimi. Akku tuli ajettua tyhjäksi ennen hajoamista. Mittasin jännitteeksi 31 V.

Siellä on kai 12 x 18650 akkua? Tuosta 31 V jännitteestä voisi kai päätellä 2 akun hajonneen? Jos näin on, osaisin kyllä vaihtaa akut. Mutta akkujen kytkemiseen toisiinsa tapahtuu pistehitsaamalla ja laite maksaa hieman vajaat 100 €. Korjauksen jälkeen tuo laite jäisi vaille käyttöä, ellen perusta akkukorjaamoa :) Olisiko mitään muuta keinoa kytkeä akut toisiinsa tai pk-seudulla joku akkukorjaamo tms., jonne akun voisi viedä?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
750
Tuossa on useampikin vaihtoehto joista mahdollsiesti todennäköisin on että akku seisoi talven yli ja pari kennoa itsepurkautui liian tyhjiksi. Kennot balansoidaan vain ladatessa ja jos ei ladattu niin nyt sitten akku pääsi liian tyhjäksi. Älykäs laturi ei sen takia suostu lataamaan. Akkua pitää siis ladata muulla 36v jännitelähteellä ja pienellä virralla niin että älylaturi suostuu lataamaan akun. Akun voi myös avata ja käydä kennot läpi ja ladata suoraan yhden kennon laturilla ne tyhjät yksitellen. BMS heittää yleensä pyyhkeen kehiin heti jos yksikin kenno sarjasta on speksin ulkopuolella jännitteen osalta. Siksi se laturikaan ei suostu lataamaan kun BMS antaa vikakoodia.

Kennotkin voi olla rikki tai sitten BMS kortti. Tosin jos akusta tulee ulos se 31v niin BMS lienee ehjä.

Kennoja voi tilailla kaupoista myös valmiiksi hitsatuilla korvakkeilla. Tälläisen kennon voi asentaa niin että leikkelee vanhan irti ja juottaa uudenkennon liuskat vain kiinni vanhoihin tynkiin akkupaketissa.

Akkupaketin sisällä olevat kennot ovat suojaamattomia, eli jos toheloi ja saa oikosulun aikaan niin se akku tulee sitten silmille aika tulisesti.

Kun katsoo akun tyypin niin youtubesta löytyy usein vastaavasta purku/kasaus/korjaus videot eli kannattaa katsoa miten sen homma joku muu sai tehtyä.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
352
Akku oli pitänyt virrat talven jälkeen yllättävän hyvin ja latasi vain vähän aikaa. Sitten ajettiin max 15 min ja viikon kuluttua toisella ajolla meni tyhjiin kun luulin, että oli ladattu välissä mutta olikin lataamatta. Varmaankin mahdollista, että siellä meni pari kennoa liian tyhjäksi. Pitää muutenkin alkaa ajamaan piha kahdessa osassa, koska akku menee joka kerta lähes tyhjäksi jos ajaa kerralla koko pihan.

36 V antavaa virtalähdettä ei ole muuta kuin laitteen oma laturi. Latureita 18650 kennoille löytyy 2 - 3 kappaletta kun on niitä käyttäviä valoja. Taidan avata akun ja mitata kennot yksitellen. Sitten jos katkaisen ne akkuja yhdistävät liuskat niin saan ne laturiin kiinni ja voin liittää takasin juottamalla. Juutuubista tosiaan löytyy videota tuon avaamisesta ja mittaamisesta.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
408
Ei akkupaketin liitoksia tarvitse katkoa yksittäisten kennojen lataamiseen. Irroitat vaan akkupaketin laitteesta tai sen laturista.
Kennojen välisiin liuskoihin pääsee melko varmasti käsiksi helposti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 158
Vähän epäilyttävät nuo speksit. Onko siellä 24x 2Ah 18650 kennoja paketissa?

Meinaan en ole ainakaan koskaan nähnyt 18650-kennoja joista oikeasti irtoaa 4Ah.

Koita tosiaan mitata yksitellen kennot ja ladata niitä jollain pienellä virralla jonkin verran. Huonoimmassa tapauksessa tilaat nkon.nl:stä uudet kennot ja uudelleenkennotat akun.

18650:ia saa jopa alle eurolla kipale jo pihistelee, joten ei ole kauhean paha rasti välttämättä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 624
Vähän epäilyttävät nuo speksit. Onko siellä 24x 2Ah 18650 kennoja paketissa?

Meinaan en ole ainakaan koskaan nähnyt 18650-kennoja joista oikeasti irtoaa 4Ah.

Koita tosiaan mitata yksitellen kennot ja ladata niitä jollain pienellä virralla jonkin verran. Huonoimmassa tapauksessa tilaat nkon.nl:stä uudet kennot ja uudelleenkennotat akun.

18650:ia saa jopa alle eurolla kipale jo pihistelee, joten ei ole kauhean paha rasti välttämättä.
Suurimmat 18650-kennot taitavat olla 3600mAh ja niitäkin taitaa olla vain Panasonicilla. Muilla taitaa suurimmat olla 3200mAh tai 3500mAh. Toki sitten on kiina-kennot, paras on tainnut olla muka 12000mAh jota en hetkeäkään epäillyt :D
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
352
20 kpl niitä akkuja näyttää olevan, saattavat olla Samsugin. BMS piirilevy ei lähde irti pohjasta kohtuullisella voimankäytöllä. Pitää lainata töistä sellainen muovinen työkalu, jolla pääsee vääntämään paremmasta kulmasta pelkäämättä aiheuttavansa oikosta. BMS pitää saada irti ennen kuin akut saa ulos kotelostaan. Ne ovat kahdessa 10 kpl ryhmässä siellä, ei pääse mittaamaan ennen kuin ne saa ulos.

Projektilla ei nyt ole kiire kun tuo ruohonleikkeri on muutenkin ihan romu (liikaa muoviosia) niin ostin kunnollisen Stigan tilalle. Pitää silti elvyttää tuo akku, koska eivät ne ihan ilmaisia ole. Saataa saada jokusen € kun myy sen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 728
Viestejä
4 277 614
Jäsenet
71 521
Uusin jäsen
Cirre16

Hinta.fi

Ylös Bottom