Ratkaistu Boottausaika windowsiin yli tuplaantunut

Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
144
Tosiaan, viimeisen viikon ajan kone tehnyt outouksia käynnistyksessä. Aiemmin kone käynnistyi windows-login ruutuun alle 20 sekunnissa niin kuin pitää. Mutta nyt hiljattain tämä käynnistysaika on pidentynyt yli minuuttiin. Kun käynnistän koneen virtanapista, komponenttien valot syttyvät normaalisti, ja emolevyn logo tulee ruudulle jonka jälkeen tulee pitkäksi aikaa musta ruutu, kunnes windows-login ruutu tulee näkyviin. Mitään erityistä en ole viimeaikoina koneelleni ladannut, laajat virustarkistukset tehty, ei windows-päivityksiä tai gpu-ajureita asenneltu lähiaikoina, eikä mitään normaalista poikkeavaa näy missään.

Mistä tämä nyt sitten voisi johtua? Kone ei muuten hidastele tai mitään, ja toimii niin kuin pitääkin, mutta tuo boottausaika pidentynyt reilusti ihan yhtäkkiä. Ei siinä etteikö minuuttia pystyisi odottamaan, mutta kun ei ennen ole tuollaista ollut niin ihmettelen vain mikä tämän aiheuttaa. Jos auttaa selventämään niin voin ottaa myös videon miltä käynnistys näyttää.

Specsit:
Ryzen 7 5800x3D
B450 Tomahawk Max
RTX 2060 Super
Gigabyte 500gb SSD (johon windows asennettu)
NZXT 850W
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 205
Ensimmäisenä tuli mieleen oireileva kiintolevy, mutta koska kyseessä on SSD, ei sen vikaantuminen tunnu todennäköiseltä. Levyn kunnon voi kuitenkin tarvittaessa tarkistaa CrystalDiskInfo-nimisellä sovelluksella.

Windowsin Tehtävienhallinnasta kannattaa tarkistaa käynnistyshetkellä ilmenneet virheet. Lokissa on tapahtumia aivan valtavasti, mutta pitää valita Tapahtumien valvonta -> Windows-lokit -> Järjestelmä ja keskittyä käynnistyshetkeen ja pelkästään punaisella huutomerkillä merkittyihin virheisiin. Klikkaamalla virheriviä saa näkyviin tarkemman kuvauksen tapahtumasta. Sieltä voi löytyä esimerkiksi joku palvelu, jota Windows turhaan yrittää käynnistää, ja jatkaa käynnistymistä vasta aikakatkaisun (time out) jälkeen.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
144
Kiitos ehdotuksista. Crystaldiskinfoa olen katsellut kans. 77% näyttää health ja muut tiedot kunnossa. Vissiin ihan linjassa sen kanssa että tolla ajeltu se 3,5 vuotta. En usko että siinä olisi mitään vikaa. Nyt kun aloin tapahtumienvalvontaa katsella niin kyllä siellä joku Autodesk Licensing Service on aiheuttanut virheitä käynnistyksien ajankohtina. Outoa sinänsä koska olen tietääkseni poistanut kaikki autodeskin softat aikoja sitten. Pitääpä koittaa jos sen saisi disabloitua ja katsoa vaikuttaako
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 125
77% on todella huonot pisteet.

Tuossa vaikka oma, pitkään käytetty asema:
1704996183310.png


Lähinnä nyt tuo 26510 tuntia, eli yli 1000 päivää yhtäjaksoista käyttöä. Tai semmoinen 3 vuotta.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 205
Tuossa CrystalDiskInfossa on sellainen ongelma, että se ei tunnu osaavan tulkita joidenkin valmistajien SSD:n kuntoa oikein. Epäselvässä tapauksessa kannattaa etsiä, josko löytyisi oman SSD:n valmistajan sivuilta valmistajakohtainen analyysiohjelma, ja tarkistaa SSD sillä.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
144
77% on todella huonot pisteet.
Aijaa, itse olen ajatellut että siinä vaiheessa kun mennään 50% paikkeille, tai kun lukee jotain muuta kuin "good" on syytä huolestua. Tässä omat pisteeni.
En kyllä ole vielä mitään konkreettista vaikutusta huomannut ssd:n toiminnassa.
1704997614099.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 125
Aijaa, itse olen ajatellut että siinä vaiheessa kun mennään 50% paikkeille, tai kun lukee jotain muuta kuin "good" on syytä huolestua. Tässä omat pisteeni.
En kyllä ole vielä mitään konkreettista vaikutusta huomannut ssd:n toiminnassa.
Tuossa on nolla reallocated sectors, joka on se paha luku. Sitä ei edes asemasi raportoi..

..mutta sitten taas olet kirjoittanut 132Tt, niin ehkä siitä se 77% on revitty. Alkaa tulla kirjoitukset täyteen.

Sanoisin, että tuolla ei enää ole vuosia käyttöaikaa jäljellä, niin kannattaa vaan vaihtaa uuteen. Ja se ei tosiaan raportoi noita pahimpia arvoja, niin siitä ei voi sanoa mitään.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
985
Kiitos ehdotuksista. Crystaldiskinfoa olen katsellut kans. 77% näyttää health ja muut tiedot kunnossa. Vissiin ihan linjassa sen kanssa että tolla ajeltu se 3,5 vuotta. En usko että siinä olisi mitään vikaa. Nyt kun aloin tapahtumienvalvontaa katsella niin kyllä siellä joku Autodesk Licensing Service on aiheuttanut virheitä käynnistyksien ajankohtina. Outoa sinänsä koska olen tietääkseni poistanut kaikki autodeskin softat aikoja sitten. Pitääpä koittaa jos sen saisi disabloitua ja katsoa vaikuttaako
Jotain tällaista ajattelin myös, että siellä täytyy olla jokin softa autostartissa jumittamassa, esim. jokin tiedosto puuttuu ja sitä jää odottamaan tai jotain muuta vastaavaa. Nämä on näitä juttuja että pitää miettiä että kauanko jaksaa tutkia tai osaako tutkia, vai laittaako vain uudelleenasennukseen. 1 min boottiaikaa SSD aikakautena on pitkä odotus.

Itsellä myöskin tässä SER koneessa iäisyydenvanha pieni SSD ja C-aseman elämä 77% eikä ole mitään merkkejä hidastumisesta tai ongelmista, mutta onhan tuo totta että jossain vaiheessa kannattaa vaihtaa ennakkoon ennenkuin kakka osuu tuulettimeen, koska on paljon tarinoita kuin SSD kosahtaa yllättävänkin nopeasti kun sillä alkaa olla mitta täynnä.

1704999451714.png
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 205
Aijaa, itse olen ajatellut että siinä vaiheessa kun mennään 50% paikkeille, tai kun lukee jotain muuta kuin "good" on syytä huolestua. Tässä omat pisteeni.
En kyllä ole vielä mitään konkreettista vaikutusta huomannut ssd:n toiminnassa.
Tässä tapauksessa asia lieneekin noin kuin ajattelit. Joillakin valmistajilla Health säilyy sadassa, kunnes ongelmia alkaa esiintyä, mutta sinun levylläsi näyttää olevan toisin. Mitään ongelmiahan tuossa ei näy. Mulla on yksi SSD, joka CrystalDiskInfon mukaan on lopussa (Health 0%), mutta valmistajan diagnoosiohjelman mukaan täysin kunnossa.

Muokkaus: Reallocated Sectors 0 tarkoittaa, että levyn vikaantumisen takia ei ole tarvinnut ottaa varasektoreita käyttöön eli kaikki on kunnossa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
82
Kokeile asentaa Windowsin päivitykset, kaikki mitä ehdotetaan, ja sitten vielä "tarkista päivitykset" ja koneen kokonaan sammutus ja käynnistys, pari kertaa, eli ei lepotilaan.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
144
Kiitos kaikille vinkeistä. En ole saanut ongelmaa kuitenkaan korjattua. Tapahtumienvalvonnasta kaikki "punaiset virheet" nyt karsittu netistä löytyneillä vinkeillä pois, joten sen osalta pitäisi olla homma selvä. sfc /scannow komento suoritettu, jolla löysi korruptoituneen tiedoston ja korjasi sen onnistuneesti. Windows-päivitykset ajettu läpi. Bootti kuitenkin edelleen siis kestää n. 1 minuutin verran ja testattu että myös painaessa käynnistä uudelleen, kestää saman verran kuin kokonaan sammuksista päälle kytkettäessä. Ainoa tapa miten saan koneen nopeasti päälle on lepotilan kautta, josta normaaliin tapaan kone on windowsissa muutamissa sekunneissa.

Alkaa kyllä itseltä ideat loppua mistä tämä johtuu, uskon kuitenkin että joku softapuolen ongelma windowsin lataamisessa pakko olla, koska tosiaan Bios-ruutu menee läpi hetkessä, kunnes tulee se musta ruutu minuutiksi (joka ennen kestänyt ihan max 10s), kunnes vasta lataa login-näkymään.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
1 011
Aina voi kokeilla uusimmat biosit emoon ja kovoon. Lisäksi sitten nyppiä USB laitteet irti ja kokeilla vaikka jollakin toisella hiirellä ja näppiksellä Jos noiden jälkeen vieläkin jatkuu niin jotain ongelmaa Windowsin puolella (esim joku Asus Armory Crate bugittaa). Kai siellä kovolla minne Windows asennettu niin on reilusti tyhjää tilaa käytettävissä?
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
144
Aina voi kokeilla uusimmat biosit emoon ja kovoon. Lisäksi sitten nyppiä USB laitteet irti ja kokeilla vaikka jollakin toisella hiirellä ja näppiksellä Jos noiden jälkeen vieläkin jatkuu niin jotain ongelmaa Windowsin puolella (esim joku Asus Armory Crate bugittaa). Kai siellä kovolla minne Windows asennettu niin on reilusti tyhjää tilaa käytettävissä?
Uusin bios asennettu, täytyy kokeilla noita usb-laitteita irrotella. Noita ohjelmistoja ei nyt juuri ole asennettu, mutta esim logitechin softa löytyy, ja tietysti olen laittanut ne pois automaattisesti käynnistymästä. Tässä kaikki sovellukset jotka lähtee käyntiin käynnistyessä ja ollut jo pitkään näin:
1705064256320.png
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
144
Jahas, en tiedä mikä sitten homman korjasi, mutta nyt windows boottaa taas normaalisti! Pari kertaa vielä tuossa testiksi otin ps4 ohjaimen pois koneesta, ja lähti nopeasti käyntiin, ja nyt myös se liitettynä ei eroa. Eli ollaan takaisin normaalissa. Kiitos kaikille vinkeistä, vaikken nyt tiedäkään mikä lopulta ratkaisi ongelman :D
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 818
Viestejä
4 205 019
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom