Boottaus USB:ltä ei onnistu

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Fujitsu E744 läppäriä koitan bootata USB-tikulta, mutta ei millään suostu, vaan aina käynnistää Windows 10:n SSD:ltä.
Eli siis vaikka avaan boot menun ja valitsen siitä USB-tikun (tunnistuu ihan nimellä) tai säädän boottijärjestystä BIOSista, niin aina vaan Windows käynnistyy.

Secure Boot on BIOSista asetettu pois päältä jotain CMS-asetusta oon veivannut päälle ja pois, mutta ei sitten millään. Mitään virheilmoakaan ei tule, etteikö olis USB:llä ihan ok boottaava levy.

Miten hitossa ton nyt sais käynnistymään USB:ltä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 949
Mitä yrität siltä bootata, käyttöjärjestelmää vai mitä?
Miten USB-tikku on tehty?
Onko bios asetus UEFI tai Lecasy, vai molemmat?
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Mitä yrität siltä bootata, käyttöjärjestelmää vai mitä?
Miten USB-tikku on tehty?
Onko bios asetus UEFI tai Lecasy, vai molemmat?
Tuxbootilla tehtyä Clonezillaa, kun ajattelin koittaa uutta ssd:tä varten kloonata vanhan.
En löytänyt biosista mitään UEFIin viittaavaa... Tuo CSM oli lähinnä mitä asetuksista löysin Secure Bootin lisäksi, ja molemmissa lähinnä vaihtoehdot päällä/pois.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 263
Itse olen siirtynyt tämän käyttöön, kun tarvii boottailla USBilta jotain:

Tukea on jo laajasti ja omalla kohdalla toiminut kaikkien ISO imagen kanssa, mitä tarvinnu ja tosiaan hemmetin kätevää ku voit viskellä kaikki tarvittavat Live imaget yhdelle tikulle...
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Musta tuntuu että ongelma ei ole siinä tikulle asennetussa boottilevyssä, vaan siinä, ettei toi jostain syystä edes yritä bootata sieltä.

Koitin siis jotain toistakin boottaavaa usb-tikkua tehdä eri ohjelmalla, ja sama lopputulos.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Itse olen siirtynyt tämän käyttöön, kun tarvii boottailla USBilta jotain:

Tukea on jo laajasti ja omalla kohdalla toiminut kaikkien ISO imagen kanssa, mitä tarvinnu ja tosiaan hemmetin kätevää ku voit viskellä kaikki tarvittavat Live imaget yhdelle tikulle...
Ihan sama lopputulos. Ei edes yritä bootata tuota, vaikka valitsee USB-tikun boot-menusta, vaan käynnistää suoraan Windowsin.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Noniin, nyt alkaa toimia. Se ei vissiin vaan tykännyt tosta yhdestä USB-portista, tai sitten säädin jonkun asetuksen vahingossa BIOSista...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 553
Eikö ton saa windowssissakin cloonattua esim. Macrium reflectillä!?
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Eikö ton saa windowssissakin cloonattua esim. Macrium reflectillä!?
En tiedä. Tarkoitus olisi siis kloonata koko järjestelmä uudelle, isommalle ssd:lle, mutta en saa molempia levyjä kytkettyä samaan aikaan koneeseen kiinni, joten kuvittelen tarvitsevani imagen nykyisestä levystä ulkoiselle asemalle, että voin palauttaa sen uudelle levylle.
Jos tyrkkään uuden, tyhjän ssd:n koneeseen, niin enhän mä voi mitään Windows-softaa sieltä käynnistää, kun ei siellä oo koko Windowsia.

Toi Clonezilla ei ollu pikavilkaisulla minkään kovin nykyaikaisen UX Designerin auunnittelema, joten otan mielelläni vastaan jonkun helpon ja selkeän vinkin tähän kloonausoperaatioon.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 117
En tiedä. Tarkoitus olisi siis kloonata koko järjestelmä uudelle, isommalle ssd:lle, mutta en saa molempia levyjä kytkettyä samaan aikaan koneeseen kiinni, joten kuvittelen tarvitsevani imagen nykyisestä levystä ulkoiselle asemalle, että voin palauttaa sen uudelle levylle.
Jos tyrkkään uuden, tyhjän ssd:n koneeseen, niin enhän mä voi mitään Windows-softaa sieltä käynnistää, kun ei siellä oo koko Windowsia.

Toi Clonezilla ei ollu pikavilkaisulla minkään kovin nykyaikaisen UX Designerin auunnittelema, joten otan mielelläni vastaan jonkun helpon ja selkeän vinkin tähän kloonausoperaatioon.
Asenna Macrium reflect.
Laita uusi levy usb- kotelossa/adapterilla kiinni ja kloonaa suoraan vanhasta uuteen. Samalla voi tarvittaessa säätää partitioiden kokoa ja sijaintia.
Kloonin jälkeen usb- levy pitää saada siististi irti ja kone sammuttaa (ei siis sleep/hibernate/fast start tilaa).
Lopuksi vanha pois koneesta ja uusi tilalle, pitäisi bootata suoraan kuten ennenkin.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Asenna Macrium reflect.
Laita uusi levy usb- kotelossa/adapterilla kiinni ja kloonaa suoraan vanhasta uuteen. Samalla voi tarvittaessa säätää partitioiden kokoa ja sijaintia.
Kloonin jälkeen usb- levy pitää saada siististi irti ja kone sammuttaa (ei siis sleep/hibernate/fast start tilaa).
Lopuksi vanha pois koneesta ja uusi tilalle, pitäisi bootata suoraan kuten ennenkin.
Hoidin Clonezillalla tekemällä ulkoiselle usb-levylle imagen ja palauttamalla sen sitten uudelle ssd:lle. Onnistui näppärästi, joskin Windowsin disk managementilla piti vielä yhdistää loppu tyhjä tila luotuun partitioon, koska Clonezilla partitioi uuden isomman levyn saman kokoisiksi paloiksi kuin vanha oli ollut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 265
Viestejä
4 231 275
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom