Bolt Graphics kehuu sen Zeus GPU:n peittoavan NVIDIAn GeForce RTX 5090:n jopa 10-kertaisesella nopeudella

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 157
Bolt Graphicsin kehittämä Zeus GPU on yhtiön mukaan jopa 10 kertaa niin nopea, kuin GeForce RTX 5090, kun puhutaan polunseurannasta (path tracing). Yksi Zeus tarkoittaa tässä tapauksessa neljän sirun ratkaisua 500 watin TDP:llä ja samalla neljää fyysistä korttia. Pelaajien ei kannata kuitenkaan pidätellä henkeään, sillä Zeus ei tue tässä vaiheessa lainkaan ns. perinteisiä renderöintimetodeja.

1741915384020.png


Zeus perustuu avoimen lähdekooin RV23 skalaariytimeen, jonka pariksi on naitettu FP64-tarkkuuden ALU-yksiköitä ja RVV 1.0 -tuki (RISC-V Vector Extension Vesrion 1.0) sekä joitain yhtiön omia laajennoksia tieteellistä laskentaa varten. Siitä löytyy Boltin mukaan myös teksturointiyksiköt ja ROP-yksiköt, mutta yhtiö ei ole paljastanut vielä yksityiskohtia niistä. Yhden sirun kaverina on 32 Gt LPDDR5X -muistia, jota voidaan laajentaa DDR5 SO-DIMM -muisteilla. Lisäksi kortilta löytyy 400 gigabitin verkko-ohjain.

Voit tutustua Bolt Zeukseen tarkemmin alla olevista linkeistä ja palaamme asiaan, mikäli sen kehitysaskeleet johtavat kuluttajaläheisempään suuntaan.

Lähteet: Startup claims its Zeus GPU is 10X faster than Nvidia's RTX 5090, Bolt Graphics Zeus The New GPU Architecture with up to 2.25TB of Memory and 800GbE
 
Pelaajien ei kannata kuitenkaan pidätellä henkeään, sillä Zeus ei tue tässä vaiheessa lainkaan ns. perinteisiä renderöintimetodeja.
Ei tuo mikään suoraan vaihdettava korvike ole Nvidian ja AMD korteille, mutta firmalla on peliteollisuus tähtäimessä jo ihan tuosta Zeus kortista alkaen ja tuki on tulossa mm. Unreal Enginelle ja Unitylle:
 
Miten/mihin tää on tarkoitus kytkeä kun tossa on "ylä-" ja "alapuolella" pci-e x16 liittimet
 
Ei tuo mikään suoraan vaihdettava korvike ole Nvidian ja AMD korteille, mutta firmalla on peliteollisuus tähtäimessä jo ihan tuosta Zeus kortista alkaen ja tuki on tulossa mm. Unreal Enginelle ja Unitylle:
Tuskin pelaaminen mutta muu graafinen tuotanto, leffat, mainokset, sarjat jne...
FX puoli on tuskaisen kallista animaatioista puhumattakaan niin markkinarakoa varmasti löytyy.
 
Tuskin pelaaminen mutta muu graafinen tuotanto, leffat, mainokset, sarjat jne...
FX puoli on tuskaisen kallista animaatioista puhumattakaan niin markkinarakoa varmasti löytyy.
Lainaat viestiä jossa on linkki firman sivulle jossa suoraan puhutaan nimenomaan pelaamisesta, ei "graafisesta tuotannosta", mainoksista yms.
 
tuolla oli maininta että Zeus kortteja tarvitaan vain 28 kpl verrattuna RTX 5090 280 kpl jotta saavutetaan noin 4K 30fps (4K, 100 adaptive spp, 20 bounce, 30fps)*
tuo 20 bounce ei kyllä ole mitenkään realistinen lukema pelaamisessa nykyraudalla. Olisko 1-3 pomppua 1080p resolla path tracing päällä.
 
Tässä nyt hiukan haiskahtaa siltä, että nuo suorituskykylukemat on laskettu jostain teoreettisista flopseista eikä tosimaailman suorituskyvystä.

Että ei ole otettu huomioon sitä, paljonko tyypillisesti menee aikaa BVH-puun rakentamiseen, paljonko vietetään aikaa stalleissa välimuistihutien takia jne. Mutta näitähän ne nvidian gigaraytkin on, mutta nvidialla ne gigarayt on lähempänä tosimaailman suorituskykyä kuin tällä.

Tällä piirillä säteenjäljitys tehdään ilmeisesti täysin softalla järeillä vektoriprosessoreilla (tulee mieleen Intelin epäonnistunut Larrabee-projekti). Mutta jos nämä vektoriprosessorit laskevat itse säteenjäljityksen törmäystarkastuksia, ne eivät tee mitään muuta samaan aikaan.

Nvidialla säteenjäljitysyksiköt ovat erilliset prosessorit ja shader-prossut voivat hyvin laskea muuta rinnakkain säteenjäljityksen puun läpikäynnin ja törmäystarkastusten kanssa, AMD:llä puun läpikäynti tehdään softalla shaderilla mutta törmäystarkastukset raudalla, shader-prossut voivat osittain laskea muita juttuja rinnakkain samaan aikaan


Suuri määrä 64-bittisiä liukulukuyksiköitä on myös hyvin outo valinta säteenjäljityspiiriin, ei niitä siinä säteenjäljityksessä pitäisi tarvita, 32-bittiset floatit pitäisi olla tarpeeksi. ja nopea tuki 64-bittisille luvuille vaikuttaa kuitenkin haitallisesti piirin prossuytimien kokoon ja mahdollisesti myös kellotaajuuksiin tai liukuhihnan pituuteen (virrankulutus ja ipc).

Tuntuisi, että tuo firma ei ole oikein osannut päättää, että onko tekemässä säteenjäljityspiiriä vai tieteellisen laskennan piiriä, vaan lähinnä teki järeän moniydin-vektoriprossun ja yrittää myydä sitä moniin eri juttuihin.
 
tuolla oli maininta että Zeus kortteja tarvitaan vain 28 kpl verrattuna RTX 5090 280 kpl jotta saavutetaan noin 4K 30fps (4K, 100 adaptive spp, 20 bounce, 30fps)*
tuo 20 bounce ei kyllä ole mitenkään realistinen lukema pelaamisessa nykyraudalla. Olisko 1-3 pomppua 1080p resolla path tracing päällä.
Se 14 kilowatin kulutus minua enemmän häiritsee. Voi olla perustalon sulakkeet kovilla kun yrittää pelata tuolla setillä.
 
Se 14 kilowatin kulutus minua enemmän häiritsee. Voi olla perustalon sulakkeet kovilla kun yrittää pelata tuolla setillä.
Oma serveri huone ja hukkalämpö ohjataan saunaan niin voi pelisessioiden jälkeen mennä heittelemään löylyä.

Kävi mielessä sama pointti mitä hkultala avasi vähän akateemisemmin. Yhdellä kortilla ei taida paljoa tehdä pelikoneessa jos ilmestyy pullonkaulaa kevyemmillä PT grafiikka asetuksilla.
Oisko tuossa ihan syystäkin ilmoitettu vertailut serveri käytössä renderöidessä.
 
Ajatuksen tasolla lisäkorttien paluu olisi siistiä, vaikka käytännössä suunta on juuri päinvastainen ja modulaarisuus on vähenemässä.

Erilliset äänikortin, SLI ja PhysX-kortit takaisin ja sassiin!
Ei erillisen äänikortit ole mihinkään kadonneet, vaikka ehkä harvinaisempia nykyään ovatkin?
 
Ei erillisen äänikortit ole mihinkään kadonneet, vaikka ehkä harvinaisempia nykyään ovatkin?
Onhan noita olemassa, mutta yleensä taitavat olla ulkoisia ja nimenomaan pelaamista ajatellen varsinainen prosessointi jää vielä CPU:lle. Verrattuna vanhaan kunnon Creative X-Fi:hin, jota markkinoitiin yhtä tehokkaana kuin P4:sta ja taisi jossain tilanteessa oikeasti vähän keventää prossukuormaa.

Vaan nyt kun ajattelen niin erillinen kortti, joka puskisi Atmosta HDMI:n yli olisi aika kova omaan käyttötarkoitukseen niin ei tarvitsisi kuljettaa sitä samalla piuhalla kuvan kanssa GPU:lta ja toisaalta olisi päivitystie auki, jos joskus taas vaihtaisi AMD:n leiriin. Viivettä, joka Windowsissa on Atmoksen kanssa sekään ei tosin taitaisi ikävä kyllä ratkoa, kun se on käsittääkseni joku käyttöjärjestelmähässäkkä, kun sama ilmiö vaivaa Xboxejakin. Täytyypä piruuttaan tutkailla, että millaisia vaihtoehtoja tuohon nykyään löytyy. 🤔

EDIT: Näköjään äänikortteja, joissa olisi HDMI-portti pelkkää audiota varten ei ole ainakaan Jimm’sin valikoimissa. Vaihtoehtona B olisi ollut antaa äänikortin dekoodata Atmos linjasignaaliksi, mutta sellaisiakaan ei näytä olevan vaan rajoittuvat 7.1:een. Eli näytönohjain taitaa olla ainoa ”äänikortti”, jolla tuo onnistuu. 🥲
 
Viimeksi muokattu:
Lainaat viestiä jossa on linkki firman sivulle jossa suoraan puhutaan nimenomaan pelaamisesta, ei "graafisesta tuotannosta", mainoksista yms.
Sivuilla sanotaan kaikenlaista. Tämätyyppinen kortti sopii hyvin lineaarisen sisällön tuottamiseen jo näillä julkistetuilla ominaisuuksilla. Pelikortiksi ei mitään tolkkua. Pelkkä 400Gb verkkorauta maksaa maltaita samoin CLX väylä. Kukaan pelaaja ei hyödy näistä mutta nostavat laitteen hinnan DGX sarjaan. Täysi neljän kortin ryhmä liikkuu varmaan siellä +$250k. Ostaisitko sinä sellaisen jos jostain edes saisi kuluttajarautaa mihin ryhmän pystyisi asentamaan?
 
Onhan noita olemassa, mutta yleensä taitavat olla ulkoisia ja nimenomaan pelaamista ajatellen varsinainen prosessointi jää vielä CPU:lle. Verrattuna vanhaan kunnon Creative X-Fi:hin, jota markkinoitiin yhtä tehokkaana kuin P4:sta ja taisi jossain tilanteessa oikeasti vähän keventää prossukuormaa.

Vaan nyt kun ajattelen niin erillinen kortti, joka puskisi Atmosta HDMI:n yli olisi aika kova omaan käyttötarkoitukseen niin ei tarvitsisi kuljettaa sitä samalla piuhalla kuvan kanssa GPU:lta ja toisaalta olisi päivitystie auki, jos joskus taas vaihtaisi AMD:n leiriin. Viivettä, joka Windowsissa on Atmoksen kanssa sekään ei tosin taitaisi ikävä kyllä ratkoa, kun se on käsittääkseni joku käyttöjärjestelmähässäkkä, kun sama ilmiö vaivaa Xboxejakin. Täytyypä piruuttaan tutkailla, että millaisia vaihtoehtoja tuohon nykyään löytyy. 🤔

EDIT: Näköjään äänikortteja, joissa olisi HDMI-portti pelkkää audiota varten ei ole ainakaan Jimm’sin valikoimissa. Vaihtoehtona B olisi ollut antaa äänikortin dekoodata Atmos linjasignaaliksi, mutta sellaisiakaan ei näytä olevan vaan rajoittuvat 7.1:een. Eli näytönohjain taitaa olla ainoa ”äänikortti”, jolla tuo onnistuu. 🥲
Voihan se äänikortti olla ihan oma laskentakorttinsa, joka sitten streamaa atmos raidan näyttikselle joka heittää sen hdmi letkuun kuvan rinnalle. Samalla tavalla kuin miten prossu laskee atmos äänet ja heittää ne näyttikselle. Ylimääräinen HDMI kikkare on täysin turha.
 
Voihan se äänikortti olla ihan oma laskentakorttinsa, joka sitten streamaa atmos raidan näyttikselle joka heittää sen hdmi letkuun kuvan rinnalle. Samalla tavalla kuin miten prossu laskee atmos äänet ja heittää ne näyttikselle. Ylimääräinen HDMI kikkare on täysin turha.
Tässä yhtälössä se olisi erittäinkin tervetullut ja kaukana turhasta, koska signaaliketju pakkaamaton Atmos -> TV -> vahvari teoriassa toimii, mutta se televisio yrittää reaaliajassa pakata sen DD+ Atmokseksi ja se aiheuttaa satunnaisia äänen katkeiluja. Jos menisi Atmos -> vahvari -> TV niin tuo vahvistin ei suostu yhteistyöhön G syncin kanssa.

Windowsin ”kotiteatteriAtmos” tulee oletuksena pakattuna eli suurin osa toimii ja ongelmaksi jää lähinnä UHD Blu-Ray:t, jotka olen suosiolla sitten toistanut erillisellä soittimella. Sinänsä MadVR:n dynaaminen tonemappaus olisi kiva, mutta ei niin kiva, että jaksaisi kamalasti säätää.

Ratkaisu olisi kuljettaa noi eri piuhalla, mutta ainakaan Windowsissa noi ajurit ei anna iskeä pelkkää ääntä vaan sen toisen piuhan pitäisi myös kuljettaa jotain kuvaa, eli ratkaisu olisi extendata työpöytä ”toiselle näytölle”, jota ei oikeasti ole. (Kloonaus ei muistaakseni auta, kun sitten katoaa taas G sync.)

Se sinänsä toimisi, mutta välillä joku ikkuna päättää aueta sille näytölle, jota ei oikeasti ole ja sitten pitää toivoa, että lippu+nuolinäppäin toimii siirtämään sen takaisin oikealle näytölle tai sokkona käydä hiirellä raahamassa se ikkuna paikoilleen.

Offtopiccina mietin, että nyt kun vramista on pulaa niin minkä verran tuo GPU äänikorttina vie siitä muistista. Todennäköisesti puhutaan varmaan megatavuista, mutta en ole mistään löytänyt selkeää testiä, jossa joku sen olisi mitannut. 😄
 
Ratkaisu olisi kuljettaa noi eri piuhalla, mutta ainakaan Windowsissa noi ajurit ei anna iskeä pelkkää ääntä vaan sen toisen piuhan pitäisi myös kuljettaa jotain kuvaa, eli ratkaisu olisi extendata työpöytä ”toiselle näytölle”, jota ei oikeasti ole. (Kloonaus ei muistaakseni auta, kun sitten katoaa taas G sync.)
Ajureissa siis vika/puute, jos jossain. Ei tolle mitään teknistä estettä ole. Kloonattu ruutu ja kovaa ajoa. Ylimääräisten laitteiden rakentaminen triviaalien softapuutteiden takia on imo aika järjetön premissi.
 
Ajureissa siis vika/puute, jos jossain. Ei tolle mitään teknistä estettä ole. Kloonattu ruutu ja kovaa ajoa. Ylimääräisten laitteiden rakentaminen triviaalien softapuutteiden takia on imo aika järjetön premissi.
No siis se kloonattu ruutu on nimensä mukaisesti kloonattu eli resoluutio, virkistystaajuus ja adaptive syncit on silloin oltava samaan tapaan tuettuna molempien piuhojen päässä olevissa laitteissa, eli vaikka tää minun keissi on osittain myös vahvistimen valmistajan sekoilua niin ei ole mitenkään tavatonta, että vahvistin tukee HDMI 2.0:aa, joka on riittävä kaikkeen moderniin audioon, mutta ruutu on HDMI 2.1 ja olisi hölmöä iskeä touhutonni uuteen vahvistimeen sen takia, että kaiken täytyisi kulkea yhdellä piuhalla.
 
No siis se kloonattu ruutu on nimensä mukaisesti kloonattu eli resoluutio, virkistystaajuus ja adaptive syncit on silloin oltava samaan tapaan tuettuna molempien piuhojen päässä olevissa laitteissa
Eikö tota saisi gpu skaalauksella korjattua, silloin ainaki resoluutiot voi olla mitä vaan? Softaongelma joka tapauksessa.
 
Eikö tota saisi gpu skaalauksella korjattua, silloin ainaki resoluutiot voi olla mitä vaan? Softaongelma joka tapauksessa.
En ole ainakaan kuullut, että kloonatuista näytöistä voisi lähteä iskemään vain toisen jonkun muiluttimen läpi, kun se koko ajatus on lähettää identtistä signaalia molempiin. (Joku korjatkoon jos olen väärässä.)

Toi extended display workaround oli joskus muinoin mulla eri konfiguraatiossa käytössä ja tavallaan ajoi asiansa, mutta olisi kätevä, jos Windowsille voisi kertoa, että sen näytön voi jättää huomiotta, kun oikeasti sinne tarvitaan vain ääntä.

Monikanavaäänessä on Windowsissa triljoona sudenkuoppaa ja sit TV-valmistajat sekä vahvarit tuo vielä omat sekoilunsa tohon kuvioon. AMD:n kortilla mun nykyinen setti antaisi peleissä vaan stereota, koska ne ajurit ei tajua että sen television perässä voi olla vahvistin ARCilla kiinni ja täten Atmos-täppää ei Windowsista saa päälle. 🙈 (Ja joo kokeilin EDID-puukotuksia sun muita, mutta ei vaan toimi.)

Nvidialla ja Intelillä toimii tollaisenaan, mutta sen LG:n ruudun reaaliaikainen äänen pakkaaminen eri formaattiin ei.

Eli iskeköön joku äänikorttiin sen HDMI:n(kin), kun se on kuitenkin ollut kohta 20 vuotta se defaulttiliitin audioonkin optisen sijaan, joka niissä vielä roikkuu mukana.

Sit sais Sounblaster-tarran koteloonkin. 😄
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on taas niitä, jossa on poimittu kirsikat kakusta ja keulitaan niillä ja todennäköisesti tuosta ei tule ikinä mitään...
Tuon yksi ongelma on se, että tuo vaatii pelikäyttöön vielä useamman iteraation ja siinä menee muillakin valmistajilla useita GPU sukupolvia..
 
Tuo on taas niitä, jossa on poimittu kirsikat kakusta ja keulitaan niillä ja todennäköisesti tuosta ei tule ikinä mitään...
Tuon yksi ongelma on se, että tuo vaatii pelikäyttöön vielä useamman iteraation ja siinä menee muillakin valmistajilla useita GPU sukupolvia..
Miksi se olisi ongelma, kun pelikäyttö on korkeintaankin vain kiva sivujuonne joskus tulevaisuudessa? Ei pelit ole näytönohjainten ainut eikä lähelläkään suurinta käyttökohdetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 526
Viestejä
4 688 865
Jäsenet
76 770
Uusin jäsen
PireV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom