Bolt Graphics kehuu sen Zeus GPU:n peittoavan NVIDIAn GeForce RTX 5090:n jopa 10-kertaisesella nopeudella

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 147
Bolt Graphicsin kehittämä Zeus GPU on yhtiön mukaan jopa 10 kertaa niin nopea, kuin GeForce RTX 5090, kun puhutaan polunseurannasta (path tracing). Yksi Zeus tarkoittaa tässä tapauksessa neljän sirun ratkaisua 500 watin TDP:llä ja samalla neljää fyysistä korttia. Pelaajien ei kannata kuitenkaan pidätellä henkeään, sillä Zeus ei tue tässä vaiheessa lainkaan ns. perinteisiä renderöintimetodeja.

1741915384020.png


Zeus perustuu avoimen lähdekooin RV23 skalaariytimeen, jonka pariksi on naitettu FP64-tarkkuuden ALU-yksiköitä ja RVV 1.0 -tuki (RISC-V Vector Extension Vesrion 1.0) sekä joitain yhtiön omia laajennoksia tieteellistä laskentaa varten. Siitä löytyy Boltin mukaan myös teksturointiyksiköt ja ROP-yksiköt, mutta yhtiö ei ole paljastanut vielä yksityiskohtia niistä. Yhden sirun kaverina on 32 Gt LPDDR5X -muistia, jota voidaan laajentaa DDR5 SO-DIMM -muisteilla. Lisäksi kortilta löytyy 400 gigabitin verkko-ohjain.

Voit tutustua Bolt Zeukseen tarkemmin alla olevista linkeistä ja palaamme asiaan, mikäli sen kehitysaskeleet johtavat kuluttajaläheisempään suuntaan.

Lähteet: Startup claims its Zeus GPU is 10X faster than Nvidia's RTX 5090, Bolt Graphics Zeus The New GPU Architecture with up to 2.25TB of Memory and 800GbE
 
Pelaajien ei kannata kuitenkaan pidätellä henkeään, sillä Zeus ei tue tässä vaiheessa lainkaan ns. perinteisiä renderöintimetodeja.
Ei tuo mikään suoraan vaihdettava korvike ole Nvidian ja AMD korteille, mutta firmalla on peliteollisuus tähtäimessä jo ihan tuosta Zeus kortista alkaen ja tuki on tulossa mm. Unreal Enginelle ja Unitylle:
 
Miten/mihin tää on tarkoitus kytkeä kun tossa on "ylä-" ja "alapuolella" pci-e x16 liittimet
 
Ei tuo mikään suoraan vaihdettava korvike ole Nvidian ja AMD korteille, mutta firmalla on peliteollisuus tähtäimessä jo ihan tuosta Zeus kortista alkaen ja tuki on tulossa mm. Unreal Enginelle ja Unitylle:
Tuskin pelaaminen mutta muu graafinen tuotanto, leffat, mainokset, sarjat jne...
FX puoli on tuskaisen kallista animaatioista puhumattakaan niin markkinarakoa varmasti löytyy.
 
Tuskin pelaaminen mutta muu graafinen tuotanto, leffat, mainokset, sarjat jne...
FX puoli on tuskaisen kallista animaatioista puhumattakaan niin markkinarakoa varmasti löytyy.
Lainaat viestiä jossa on linkki firman sivulle jossa suoraan puhutaan nimenomaan pelaamisesta, ei "graafisesta tuotannosta", mainoksista yms.
 
tuolla oli maininta että Zeus kortteja tarvitaan vain 28 kpl verrattuna RTX 5090 280 kpl jotta saavutetaan noin 4K 30fps (4K, 100 adaptive spp, 20 bounce, 30fps)*
tuo 20 bounce ei kyllä ole mitenkään realistinen lukema pelaamisessa nykyraudalla. Olisko 1-3 pomppua 1080p resolla path tracing päällä.
 
Tässä nyt hiukan haiskahtaa siltä, että nuo suorituskykylukemat on laskettu jostain teoreettisista flopseista eikä tosimaailman suorituskyvystä.

Että ei ole otettu huomioon sitä, paljonko tyypillisesti menee aikaa BVH-puun rakentamiseen, paljonko vietetään aikaa stalleissa välimuistihutien takia jne. Mutta näitähän ne nvidian gigaraytkin on, mutta nvidialla ne gigarayt on lähempänä tosimaailman suorituskykyä kuin tällä.

Tällä piirillä säteenjäljitys tehdään ilmeisesti täysin softalla järeillä vektoriprosessoreilla (tulee mieleen Intelin epäonnistunut Larrabee-projekti). Mutta jos nämä vektoriprosessorit laskevat itse säteenjäljityksen törmäystarkastuksia, ne eivät tee mitään muuta samaan aikaan.

Nvidialla säteenjäljitysyksiköt ovat erilliset prosessorit ja shader-prossut voivat hyvin laskea muuta rinnakkain säteenjäljityksen puun läpikäynnin ja törmäystarkastusten kanssa, AMD:llä puun läpikäynti tehdään softalla shaderilla mutta törmäystarkastukset raudalla, shader-prossut voivat osittain laskea muita juttuja rinnakkain samaan aikaan


Suuri määrä 64-bittisiä liukulukuyksiköitä on myös hyvin outo valinta säteenjäljityspiiriin, ei niitä siinä säteenjäljityksessä pitäisi tarvita, 32-bittiset floatit pitäisi olla tarpeeksi. ja nopea tuki 64-bittisille luvuille vaikuttaa kuitenkin haitallisesti piirin prossuytimien kokoon ja mahdollisesti myös kellotaajuuksiin tai liukuhihnan pituuteen (virrankulutus ja ipc).

Tuntuisi, että tuo firma ei ole oikein osannut päättää, että onko tekemässä säteenjäljityspiiriä vai tieteellisen laskennan piiriä, vaan lähinnä teki järeän moniydin-vektoriprossun ja yrittää myydä sitä moniin eri juttuihin.
 
tuolla oli maininta että Zeus kortteja tarvitaan vain 28 kpl verrattuna RTX 5090 280 kpl jotta saavutetaan noin 4K 30fps (4K, 100 adaptive spp, 20 bounce, 30fps)*
tuo 20 bounce ei kyllä ole mitenkään realistinen lukema pelaamisessa nykyraudalla. Olisko 1-3 pomppua 1080p resolla path tracing päällä.
Se 14 kilowatin kulutus minua enemmän häiritsee. Voi olla perustalon sulakkeet kovilla kun yrittää pelata tuolla setillä.
 
Se 14 kilowatin kulutus minua enemmän häiritsee. Voi olla perustalon sulakkeet kovilla kun yrittää pelata tuolla setillä.
Oma serveri huone ja hukkalämpö ohjataan saunaan niin voi pelisessioiden jälkeen mennä heittelemään löylyä.

Kävi mielessä sama pointti mitä hkultala avasi vähän akateemisemmin. Yhdellä kortilla ei taida paljoa tehdä pelikoneessa jos ilmestyy pullonkaulaa kevyemmillä PT grafiikka asetuksilla.
Oisko tuossa ihan syystäkin ilmoitettu vertailut serveri käytössä renderöidessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 263
Viestejä
4 687 028
Jäsenet
76 742
Uusin jäsen
jvph76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom