Bluedrive powerfin s sähkömoottorin akun vaihtaminen (apua tarvitaan)

Liittynyt
02.08.2022
Viestejä
7
Moi, tarvitsisin apua koska tavoitteena olisi päivittää Aqua marina bluedrive powerfin s sähkömoottorin akku isompaan.
Valmiita isompia akkuja koteloineen on olemassa mutta ne ovat todella kalliita ja minun budjettini ei niihin tällä hetkellä riitä, itse patteri sekä kotelo ovat noin 260 euroa halvimmillaan tällä hetkellä mutta kun ainoat toimittajat ovat Kiinassa ja Yhdysvalloissa niin veroja tulee noin 70-80 euroa sekä 150-200 euroa toimituskuluja lisää ja näin ollen hinnaksi tulee vähintään suolaiset 480 euroa ja toimitusaika on kolmesta viikosta eteenpäin joten tavoitteena olisi käyttää osia vanhasta pienemmästä patterista kuten tämä erikoinen neljä pinninen ( vai nastainen ) liitin sekä piirilevy jossa on magneettinen hätäjarru mekanismi, tavoitteena olisi pitää tämä toiminta uuden patterin kanssa koska moottori kuuluu kajakkiin mutta jos se ei ole mahdollista niin virtakatkaisinkin kyllä riittää, nykyinen akku on vain 8 AH kokoinen li-ion akku joka riittää hiljemmalla vaihteella 60min ja isommalla vaihteella 30min joka kuluu hetkessä kun on tuulista tai vasta virtausta, tavoitteena olisi saada vähintään 2,5-5 tuntia ja budjettina on noin 300-400 euroa eli vähintään 50 AH pitäisi löytyä mutta 120 AH olisi paras jotta virtaa riittäisi myös puhelimeen lataamiseen, tarkoituksena olisi siis ostaa tulevaisuudessa kannettava/rullautuva aurinkopaneeli jonka voi ottaa mukaan, tällöin pääsisin retkeilemään saaristossa pitempiä reissuja, latasin paljon kuvia piirilevystä ja akusta joihin pääsee käsiksi linkin kautta.

Apua tarvitsisin oppineilta siihen että mikä se kolmas johto piirilevyn sekä akun välissä on negatiivisen ja positiivisen johdon lisäksi, liittyykö tämä johto siihen että kokonaisuudessa on WIFI kaukosäädin jolla käynnistetään moottoria tai vaihdetaan vaihdetta.
sitten semmoinen kysymys että jos tilaan akun jossa on sama jännite eli 12v niin vaikuttaako akun isompi AH määrä jotenkin piirilevyyn, maalaisjärkini sanoo että ei mutta haluaisin varmistua tästä ennen kuin tilaan.

Suunnitelmana siis olisi ostaa halpa muovikotelo johon tämä uusi akku mahtuu, ottaa liitin ja piirilevy ja vaihtaa nämä tähän isompaan koteloon, akun pitäisi olla mahdollisemman kevyt koska kajakin kantokykyyn pitäisi mahtua paljon muutakin eli jonkin sorttinen lithium akku joka kestää useita vuosia, sekä tietenkin pitkäikäinen, akun pitäisi löytyä Euroopasta jotta välttyisin tuonti veroilta ja isoilta toimitusmaksuilta sekä pitkältä toimitusajalta ja mieluusti löytyä ebaystä kun siellä on takuu saada rahat takaisin jos tuotetta ei tule vaikka sen on maksanut.


tässä vielä linkkejä näihin yllä mainittuihin kiinasta tuleviin ja tähän bluedrive s sähkömoottoriin varta vasten tehtyjä joiden hinta on kuluineen noin 500 euroa ja toimitusaika on sen kolme viikkoa plus.



tässä linkkejä akkuihin joita olen katsonut ebaystä ja jotka sijaitsevat eu:n sisäpuolella, useassa on ilmainen toimitus eikä tullissa tarvitse maksaa mitään lisää koska verot on jo hinnassa.


tässä kuva akun tiedoista

https://lh3.googleusercontent.com/p...fEjvFFlVUYBwHwzkd4dy=w1621-h912-no?authuser=0


tässä infossa huolettaa tuo 11.1 VDC "SPECIAL" , onko tämä joku ultra alhainen virtajännite ja piirilevy ei muuta virtaa hyväksy tai kärähtää yrittäessä?
 
Viimeksi muokattu:
No siinähä piirilevyssä lukee batt-sw eli akussa on jokin kytkin mistä saa sähköt pois.
 
No siinähä piirilevyssä lukee batt-sw eli akussa on jokin kytkin mistä saa sähköt pois.
se on osa varmaan tätä magneettista katkaisijaa/hätäjarrua, en välttämättä tarvitse tätä toimintoa mikäli se tarkoittaa sitä että ainoa vaihtoehto on tilata Kiinasta 500 euron 40AH akun, jos sen voi kiertää vaikkapa normaalilla katkaisimella niin sekin käy.

Ongelmana on se että kun tässä on tuommoinen erikoinen liitin akun ja moottorin virtakaapelin välillä enkä haluaisi purkaa tuota moottorin virtakaapelin liitintä ja asentaa uutta liitintä koska se tiivistäminen vesitiiviiksi on niin vaikeaa enkä usko että takuu kattaa tämmöistä jos akku vaikka joutuu oikosulkuun, tässä kuvia itse magneetti katkaisimesta. en siis tiedä millä nimellä tuommoista akkua tuolla ominaisuudella pitäisi etsiä tai löytyykö siihen akun ulkoista sähköosaa jolla tuon viritelmän voisi korvata.

tässä kuvia magneettikatkaisimesta, en siis tiedä tuon akun termiä joten vaikea hakea isompaa akkua jossa on kyseinen johto valmiina, enkä tiedä myydäänkö näitä edes kuluttajille ilman erikois tilausta. tuo virta liitin joka näkyy kuvissa niin onko se tuttu? toimiiko kyseinen liitin jos siihen liittää vain plus ja miinus johdon vai jättääkö sähkömoottori toimimatta? its kotelon tiivistäminen on aika helppoa mutta tuon johdon joka tulee moottorilta akun liittimeen niin siihen en haluaisi koskea koska minulla ei ole työkaluja tai osaamista saada siitä täysin vedenpitävää.

https://lh3.googleusercontent.com/p...e1HTP4pAXHTuqmidBhzN=w1629-h915-no?authuser=1


 
Viimeksi muokattu:
No kai sen releen/solenoidin saa irti tosta vanhasta akusta ja asennettua uuteen akkuun
 
No kai sen releen/solenoidin saa irti tosta vanhasta akusta ja asennettua uuteen akkuun
osaatko sanoa mitä nämä liittimet ovat kuvassa nimeltään? sillä jos saisin tilattua tuon naispuolisen liittimen joka akussa erillisenä ja mikäli se toimii kun siihen liittää vain negatiivisen ja plussan niin ei tarvitsisi pähkäillä tuon magneettikatkaisimen kanssa, mikäli se toimii ilman noita ekstra johtoja silloin voisin ostaa vain akun, katkaisimen muovilaatikon ja tuon naaraspuolisen liittimen ja voisin myydä tuon akun käytettynä pois ja saada suuren osan rahoista pois, epäilen että kun tähän liitimeen menee neljä johtoa että se on sen takia kun moottorissa on kaksi nopeutta, periaatteessa voin luopua siitä hitaammasta nopeudesta koska en sitä paljoa muutenkaan käytä vai käykö siinä niin että moottori ei toimi ollenkaan jos siinä ei ole tuo alkuperäinen johto järjestys neljällä johdolla?

tässä kuvia liittimistä
 

Liitteet

  • 20220802_211545.jpg
    20220802_211545.jpg
    2,8 MB · Luettu: 21
  • 20220802_211639.jpg
    20220802_211639.jpg
    936 KB · Luettu: 254
  • 20220802_211613.jpg
    20220802_211613.jpg
    768,4 KB · Luettu: 22
  • 20220802_203630.jpg
    20220802_203630.jpg
    2,9 MB · Luettu: 258
No kai sen releen/solenoidin saa irti tosta vanhasta akusta ja asennettua uuteen akkuun
osaatko sanoa mitä nämä liittimet ovat kuvassa nimeltään? sillä jos saisin tilattua tuon naispuolisen liittimen joka akussa erillisenä ja mikäli se toimii kun siihen liittää vain negatiivisen ja plussan niin ei tarvitsisi pähkäillä tuon magneettikatkaisimen kanssa, mikäli se toimii ilman noita ekstra johtoja silloin voisin ostaa vain akun, katkaisimen muovilaatikon ja tuon naaraspuolisen liittimen ja voisin myydä tuon akun käytettynä pois ja saada suuren osan rahoista pois, epäilen että kun tähän liitimeen menee neljä johtoa että se on sen takia kun moottorissa on kaksi nopeutta, periaatteessa voin luopua siitä hitaammasta nopeudesta koska en sitä paljoa muutenkaan käytä vai käykö siinä niin että moottori ei toimi ollenkaan jos siinä ei ole tuo alkuperäinen johto järjestys neljällä johdolla?

tässä kuvia liittimistä
 
No kai sen releen/solenoidin saa irti tosta vanhasta akusta ja asennettua uuteen akkuun
osaatko sanoa mitä nämä liittimet ovat kuvassa nimeltään? sillä jos saisin tilattua tuon naispuolisen liittimen joka akussa erillisenä ja mikäli se toimii kun siihen liittää vain negatiivisen ja plussan niin ei tarvitsisi pähkäillä tuon magneettikatkaisimen kanssa, mikäli se toimii ilman noita ekstra johtoja silloin voisin ostaa vain akun, katkaisimen muovilaatikon ja tuon naaraspuolisen liittimen ja voisin myydä tuon akun käytettynä pois ja saada suuren osan rahoista pois, epäilen että kun tähän liitimeen menee neljä johtoa että se on sen takia kun moottorissa on kaksi nopeutta, periaatteessa voin luopua siitä hitaammasta nopeudesta koska en sitä paljoa muutenkaan käytä vai käykö siinä niin että moottori ei toimi ollenkaan jos siinä ei ole tuo alkuperäinen johto järjestys neljällä johdolla?

tässä kuvia liittimistä


https://lh3.googleusercontent.com/p...9SBiHoMeZSDFZ5TgDzzP=w1629-h915-no?authuser=1


20220802_203630.jpg20220802_211639.jpg20220802_203630.jpg
 
Koita hakea jotain DC-liitintä googlesta. Taikka military-liitintä.
 
Koita hakea jotain DC-liitintä googlesta. Taikka military-liitintä.
se onnistu löysin ainakin ulkopuolisesti identtisen liittimet mitä tuossa on nyt, hieman hämää että siinä lukee 220v?? ja 20A onko tämä vain maksimi jännite mitä liittimet kestää? [Hot Item] Cnlinko Waterproof Electrical 4 Pin DC Power Connector

tuo solenoidin irrottaminen vaatisi että tuon akun muovit repisi irti, onko se kenties vielä juotettu akkuun kiinni? voiko tuo 4 pin liitin toimia jos siihen liittää vain kaksi johtoa uuden akun kanssa.

tai jos tuon akun sisäisesti solenoidista tulevan johdon vain ottaa irti tuosta piirilevystä, niin jääkö se virtapiiri auki vai kiinni, voisiko se olla niin helppoa ohittaa koko hätäjarru?
 
Viimeksi muokattu:
Sen kytkimen toiminta on ihan itte testattava yleismittarilla
näin uumoilinkin, todennäköisesti se on suljettu asennossa turvallisuuden takia, en tohdi koittaa että syttyykö akun varaus valot jos otan tuon liitimen irti jossa lukee batt-sw se kertoisi saman tien että toimiiko piirilevy ilman tätä akkuihin liitettyä solenoidia, onko sinusta mahdollista että piirilevy rikkoutuu tai akku rikkoutuu jos kokeilen tätä, oletko nähnyt koskaan vastaavaa akkua? mietin että onko kuluttaja markkinoilla edes olemassa irrallaan olevia akkuja jossa solenoidi mukana?

ehkäpä halvin vaihtoehto olisi ostaa BMS ja liittää uusi akku sarjaan tuon 8 AH alkuperäis akun kanssa, vai tarvinko edes semmoista jos laitan esimerkiksi 12v 100 AH tuon 8AH 12v akun kanssa sarjaan ilman BMS:sää niin onko se sitten 24v jännite? vai onko BMS vain akkujen lataukseen tarkoitettu jolla ei voi hallita virran ulostuloa? helpoin lienee olisi löytää joku inverteri joka antaa tasaisen 12v virran ulos jos tuo jännite nyt sitten on 24v kun laittaa kaksi akkua sarjaan. osaako kukaan neuvoa sopivaa laitetta tähän? vai vaatiiko tämä sen että kaikkien akkujen pitää olla samanlaisia?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 776
Viestejä
4 546 818
Jäsenet
74 846
Uusin jäsen
Urnaakkeliz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom