Hiukan off-topiccina, mutta tähän samaan aiheeseen kuitenkin löysästi liittyen: Applessa on pakettipalomuuri, jota voi erilaisilla helppokäyttöisillä graafisilla käyttöliittymäpinnoilla itse peukaloida. On olemassa myös softia, joilla näppärästi näkee sen, mihin kone aina kulloinkin ottaa yhteyttä. Tuollaisia:
Screenshots - Graphical Network Monitor
Kun mailiohjelman lähetyksen jälkeen valot vilkkuvat pitkin maailmaa ja lähinnä siis Amerikan Ihmemaassa, niin sitähän tietenkin sillä palomuurin graafisella käyttöliittymäpinnalla säätää sen oman mailiohjelmansa ottamaan yhteyttä VAIN JA AINOASTAAN siihen oman palveluntarjoajansa maili serveriin. Sen jälkeen sitä tietenkin luulee, että kaikki on hyvin. Ja niinhän se onkin... vähän aikaa....
Kuin jokin perhanan jojo tai oikeamminkin ilkeä vieteri-pelle joka ei pysy siinä omassa laatikossaan, ne palomuurin asetukset aina jotenkin kummasti vain kahdentuvat, ja hyvin säädeltyjen ja tiukkojen sääntöjen alapuolelle syntyvät UUDET SÄÄNNÖT, jotka taas mahdollistavat sen, että maili ohjelma lähettää samaan aikaan mailin kanssa "diagnostiikka tietoja" Amerikan Ihmemaan suuntaan... heh heh... tähän kohtaan voisi jo laittaa pitkän nipun Korson slangia... "ensin mä olin, että ei s...tanassa, mutta sitten mä olinkin, että ei v..tussa..."
Suljetun kaupallisen koodin tekijät sahaavat nyt sitä oksaa, millä ne istuvat. Sahaavat oikein olan takaa poikki istuen sillä oksan puolelle, ei rungon puolella sitä katkaisupintaa. Ei voi muuta sanoa. Että jos M$ harrastaa ikävää koneeseen tunkeutumista, niin kyllä sitä tekee myös Applekin. Ne vain eivät näemmä pysty pitämään hyppysiään erossa toisten hunajapurkeilta.
Tekisi mieli suoraan sanoen koodata jokaiseen signatureen löysästi salattuja "kill Obama" ja "kill Trump" pätkiä, että olisi niilläkin vähän lisäpuuhaa. Tuon kun kaikki tekisivät, niin siinäpä kuuntelisivat silmät ammollaan (no, korvat töröllään) ja sormi kyynärpäätä myöden suussa. Kyllä tämä meno vähän sapettaa. Oliko se F-Securen Hyppönen, joka lohkaisi aika osuvasti, että jos olet ihminen, jolla ei ole mitään salattavaa, olet myös ihminen, johon toiset eivät voi luottaa.
Rautapalomuurit (tai itse vanhoista koneista tehdyt) ja 32 ytimiset Epycit, joilla voi ajella sitten virtuaalikoneissa näitä kaupallisia systeemejä, alkavat kummasti kangastelemaan omissa mietteissä. Kyllä ovat maailmankirjat jo aivan sekaisin, jos ei kaupallisen käyttöjärjestelmän tekijään voi enää ollenkaan luottaa.
En minä mitään prosessoreista tiedä, mutta ei varmasti ole alalle haitaksi, jos X86 alustalle syntyy kilpailua. Silleen odotan mielenkiinnolla noita Applen hankkeita, vaikka näyttää jo aika todennäköiseltä, että en ryhdy enää jatkossa heidän asiakkaakseen. Ainakin tavallisessa arkisessa työpöytäkäytössä voisin jo kuvitella linuxilla pärjääväni, vaikka se vähän käytössä kankea onkin. Selaimet eivät suoraan auo pdf tiedostoja, ruudun kaappauskuvat eli ne pienet leikkeet eivät ole suoraan pdf:ää, ja kaiken huipuksi kun leikkeen vetäisee hiirellä takaisin tekstiin, paikalle tuleekin polku siihen leikkeeseen... aivan, senhän se käyttäjä siihen juuri halusikin laittaa, polun omalle työpöydälleen... Tajunnette, mitä ajan takaa? Käyttöliittymän teossa matkaa on vielä jäljellä, eikä ihan vähän olekaan. Mutta suunta on kuitenkin oikea. Jokunen vuosi vielä lisää, niin kyllä tuosta voi hyvä tulla. Ja ilmaista vastaan on todella paha kilpailla millään hinnalla.
Tuo että kaupallisten käyttöjärjestelmien tekijät saapastelevat toisten koneisiin ja yrittävät leikkiä isäntää siellä, on vain niiden kaupallisten toimijoiden loppu. Nyt niillä ei oma järki tunnu enää sanovan sitä niille. Sääli. Jumalaan ei kenenkään pidä uskoa, mutta säädyllisestä luterilaisuudesta kannattaisi kyllä yrittää pitää paremmin kiinni.
T -.-
Tietokoneet eivät nyt ole enää mikään ongelma, koska linux on kuitenkin olemassa. Puhelimet ovat se ongelma. Jokin riippumaton 3. osapuoli tuolle puolelle kaivattaisiin todella kipeästi. Jolla... mikä sekin nyt on, kun ei sitä mistään kaupasta voi edes valmiina ostaa... voisivat nyt edes vähän enemmän yrittää. Ostaisivat vaikka tehdashinnalla niitä Sonyjä, ja laittaisivat itse sen puhelimen valmiiksi saakka sille asiakkaalle... joka jumalan hommako tässä maailmassa täytyy ihan itse tehdä...
Edelliseen viestiin kommentiksi: Selain ja sähköposti ovat se syy, miksi pitää olla älykännykkä. Mistä sitä muuten tietää, mitä on missäkin paikassa lounaaksi? Minä en käytä minkäänlaista sosiaalista mediaa. Oikeasti yllättävän moni ei käytä, sosiaalisen median käyttäjät vain eivät enää edes näe meitä.
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)