Blackberry Key2 LE Suomessa

Liittynyt
22.05.2020
Viestejä
62
Vuoden alkutaipaleilla tuli ostettua eBaysta hieman herkkuherkkua eli uuden puhelimen korvaamaan entistä Redmi Note 8T:tä.

Ostamani puhelin oli siis Blackberry Key2 LE, eli luuri jota ei kovin monella suomalaisella löydy.

Miksi ostin kyseisen laitteen?
Syitä on muutama listattuna.
- Viimeisen vuosikymmenen olen jäänyt todella syvästi kaipaamaan puhelimia joissa on fyysinen näppäimistö, mielellään QWERTY kuin T9, vaikka ensimmäisessä kännykässäni olikin tavallinen T9 näppäimistö. Eli yksi ostokriteeri Key2 LE:ssä on sen fyysinen näppäimistö.
- Aikaisempi laitteeni Xiaomi Redmi Note 8T oli loistava käden ja mielen jatke, mutta MIUI 12 siinä oli hyvin buginen ja näytön kierto oli vuosisatojen hätäisin mitä olen älyluureissa nähnyt.
- Halusin jotakin joukosta erottuvampaa, jotakin eksoottista kait :cool:

Laite lähetettiin Kiinasta, laitteesta maksoin noin 370€ ja vielä kun tavara piti tullata, lisää hintaan tuli noin 90€. Tiedetään, jos mennään specseihin, se ei välttämättä ole hintansa väärti:

Prosessori: Qualcomm Snapdragon 636 8 ytimen prosessori
Grafiikkapiiri: Adreno 509
Tallennustila: 64 Gt
Keskusmuisti: 4Gt
Näyttö: 4.5" 1080 x 1620 IPS LCD 3:2
Takakamera: Tuplalinssi (1x 13mpix laajakuva ja 1x 5mpix syvyyssensori)
Etukamera: 8mpix
Videokuvalaatu: Takakameralla 4k@30FPS ja 1080p@60FPS, etukameralla 1080p@30FPS
Akku: 3000 mAh
Käyttöjärjestelmä: Android 8.1 Oreo

Okei, tiedetään, se ei ole Android 10 tai 11, niinkun tuossa hintaluokassa sen kuuluukin olla. Mutta Blackberry-laitteita valmisti ja lisensoi TCL Corporation, joka on tunnettu televisioista ja älypuhelimistaan, kunnes 2021 tammikuussa Blackberryn TCL sopimus päättyi, ja Blackberryn osti Onward Mobility Ltd. joka tänä päivänä vastaa Blackberry laitteista, ja huhutaan että Onward Mobility on julkaisemassa ensimmäistä "5G Blackberryä jossa on fyysinen näppäimistö", joka ei välttämättä kuluttajien käsiin päädy, koska Onward Mobility haluaa kohdistaa Blackberryn yleisön lähinnä yrityskäyttöön ja työpuhelimiksi.

Millaiseen käyttöön Key2 LE minulla sitten tulee?
No aloitetaanpa siitä että itse en pelaa puhelimella, eli mobiilipelit olen jättänyt taakseni vuonna 2018. Itselläni on tietyt kriteerit älypuhelimelle täyttäen tarpeeni. Jos Blackberry EI olsi julkaissut Priviä, KeyOnea ja Key2 puhelimia, olisin Redmin todennäköisesti korvannut Unihertzin Titan tai Titan Pocket puhelimella, koska fyysinen QWERTY näppäimistö ja Android saman katon alla on ollut pitkäaikainen haave, joka toteutui vasta kun sain kuulla Blackberry Privistä, jota en koskaan päässyt tilaamaan, sitten tuli KeyOne jonka sitten syrjäytin kun kuulin että LCD paneelin alla ei ole sidosainetta joka pitää näytön kiinni puhelimessa. Mutta heti kun Key2 ja Key2 LE julkaistiin, olin ns. hypenä kun sain kuulla että Key2 laitteiden kanssa ei ollut vastaavaa ongelmaa. Itselle fyysinen QWERTY näppäimistö tulee lähinnä kirjoittamiseen kuten Twitterissä, WhatsAppissa, Telegramissa ja Discordissa eli kirjoitan viestejä mielummin fyysisellä kuin virtuaalisella näppäimistöllä, tai ainakin fyysinen on etusijalla.

Onko Key2 LE ollut hyvä?
Laite on ollut muutaman päivän käytössä, olen täysin tyytyväinen ja hyvinkin yllättynyt että melkein minkään sovelluksen kanssa ei ole yhteensopivuusongelmia. Jos yksi huomattava sovellus on niin OP-mobiili, PIN-koodia ei pysty fyysisellä näppäimistöllä kirjoittaa vaan joudun tyytymään sovelluksen omaan näyttönäppäimistöön. Ja näppäimistölla tulee kirjoitettua englantia, suomea, venäjää ja japania. Blackberryn oma syöttösofta osaa lukea kirjoittamaani japania paljon paremmin kuin useampiin laitteisiin asennettu Gboard, ja venäjä on tavallinen "opiskelija" näppäimistö eli suomiaakkosilla on kyrillisille translitteroitu vastine. Pakko sanoa että 490€ puhelimeksi aivan loistava, halvempi olisi saanut olla ja ihan Suomesta, mutta tässä tapauksessa laite on Kiinasta tilattu, kuntluokituksella "myyjän kunnostama", jonka taisin huomata kuinka koholla Sym-näppäin on, jonka toki siinä tapauksessa annan takaisin. Toivon erityisesti että Onward Mobility julkaisee sen uuden 5G Blackberryn myös suomalaiselle puhelinmarkkinalle, myös kuluttajien saataville.

Kannattaisiko sinun ostaa Blackberry Key2 LE?
Ei kannata, ellei sinullakin ole palava ikävä ostaa puhelin jossa on näppäimistö, jonka voi muistaa Nokia E67 ja Asha 205 kännyköistä. Rahalle aina löytyy parempia vastineita noin 480 euron hintalapussa, mutta itse halusin aivan erilaisen luurin, ja fyysisen näppäimistön samaan pakettiin.
 

Liitteet

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Nokia E72 oli yksi lempparikännyistäni (heh, edelleen tallessa), joskus vuosia sitten. Itse Symbiania ei tietenkään ole ikävä, muutoin oli kiva laite käyttää.

Kiinnostaisi kyllä ostaa ihan nykypäivän laite fyysisellä näppäimistöllä, juuri näiden tapaan että se olisi alaosassa. Vaan taitaa turha olla odotella.
 
Liittynyt
22.05.2020
Viestejä
62
Nokia E72 oli yksi lempparikännyistäni (heh, edelleen tallessa), joskus vuosia sitten. Itse Symbiania ei tietenkään ole ikävä, muutoin oli kiva laite käyttää.

Kiinnostaisi kyllä ostaa ihan nykypäivän laite fyysisellä näppäimistöllä, juuri näiden tapaan että se olisi alaosassa. Vaan taitaa turha olla odotella.
Itellä oli joskus 2019 keväällä Blackberryn Q5 varapuhelimena kun Honor 8 Lite antautui. Vähän on ikävä BBOS 10:ä jos sekin olisi vielä ollut menestyksekäs, mutta jo vuotta 2020 myöten se oli jo lahoamassa siihen kuntoon että Blackberryn App World lakkasi toimimasta ja myöhemmin kaikki Blackberryn ominaisuudet kaikista BBOS 10 laitteista simahti.

Ja nykyään on se "ainut paras" vaihtoehto se Unihertzin Titan jos haluat "ruggeroidun" version Blackberry Passportista tai Titan Pocket jos haluaa vastaavan mallin joka muistuttaa pitkälti Blackberry Classicia tai Bold/Curve mallistoa. Ei oo suomalaista myymälää mutta Euroopassa pitäisi olla omansa etti tulleja ja ALVeja tarvii maksaa kun tavara saapuu Suomeen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 821
Viestejä
4 209 127
Jäsenet
70 965
Uusin jäsen
Hillox

Hinta.fi

Ylös Bottom