Black Myth Wukong (PC,PS5 20.8.2024, XBOX S/X myöhemmin)

Hienon näköinen mutta rautaa rajalle tarvitsee pyöriäkseen.


performance-1920-1080.png

Ohhoh... 1080p ja 66 % skaalauksella... tosin tässä kai RT päällä?
 
Semmoisen käsityksen olen myös saanut, että on bossia bossin perään. Sitä ennen olin jopa ostohousut jalassa tämän suhteen. Mutta tarvitsen hieman hengähdystaukoja välillä kans ja kiinnostavaa tutkittavaa. Ei ihan itselle toimi tommonen rytmitys, mutta Steamin perusteella yllättävän isolle pelaajakunnalle toimii. Täytyypi katsella syssymmällä itse kans, että saako tätä jossakin välissä alennettuun hintaan esim.
 
Pomoja on tosiaan paljon ja ne pitää kaataa ihan omin avuin, eli ei saa apuja NPC tai ihmispelaajilta Elden Ringin tapaan. Eivätkä ole mitenkään helppoja edes Dark Souls veteraaneille.

Aiempi moitteeni karttojen ahtaudesta näyttäisi vähän paranevan chapter 2 myötä, eli muuttuu hieman avoimemmaksi. Mitään erityisesti piilotettuja alueita tai aarteita en ole kyllä vieläkään löytänyt, eli joka nurkan koluaminen ER tapaan ei näyttäisi olevan tämän pelin juttu. Pelialueen rajat on aika tiukat ja monessa paikassa jotka näyttävät siltä että voisi hyppimällä edetä on näkymättömiä seiniä.
 
Viimeksi muokattu:
Luin lehdestä että helpompi kuin Souls-pelit. Nyt 4 tuntia takana ja ekan bossin sain tapettua. Kai se pomo on jolta saa sen tulikepin? Siinä vieressä olevaa isopäätä en sitten taidakaan saada hengiltä.
Ei taida ikä riittää pelin loppuun pelaamiseen tällä vauhdilla. On ehkä vähän liian vaikea mulle:D
 
Kova tulos mutta itseäni vähän pelottaa että tämä voi olla kasvava trendi... Ubisofti varmasti kyttäilee jotain kiina aiheista(kunnon) AC peliä seuraavaksi.

Kiinalaisten asiakkaiden mukaan omaan silmääni esim BMW meni pilamaan ulkonäkönsä.
 
Luin lehdestä että helpompi kuin Souls-pelit. Nyt 4 tuntia takana ja ekan bossin sain tapettua. Kai se pomo on jolta saa sen tulikepin? Siinä vieressä olevaa isopäätä en sitten taidakaan saada hengiltä.
Ei taida ikä riittää pelin loppuun pelaamiseen tällä vauhdilla. On ehkä vähän liian vaikea mulle:D

Isopää kannattaa jättää myöhemmäksi, sen voi ohittaa ja tulla takas kun on vähän kehittänyt hahmoa eteenpäin.
 
Luin lehdestä että helpompi kuin Souls-pelit. Nyt 4 tuntia takana ja ekan bossin sain tapettua. Kai se pomo on jolta saa sen tulikepin? Siinä vieressä olevaa isopäätä en sitten taidakaan saada hengiltä.
Ei taida ikä riittää pelin loppuun pelaamiseen tällä vauhdilla. On ehkä vähän liian vaikea mulle:D

Vaikeus on aina subjektiivista ja kuuleman mukaan tässä pomotappelut on ihan Souls tasoa ja ylikin.

Perhana ei olis just nyt oikein vara ostaa mitään ylimäärästä ja backlogi täynnä jo entisestään, mutta tämä kyllä kinostelee.
 
Susi olikin helppo eli toisella yrityksellä kuoli. Isopään tosiaan ohitin. On aika isoa vaikeustaso eroa kun jotakin ei saa millään hengiltä ja matkan varrella
olevista ukoista ei ole minkäänlaista vastusta.
 
Kova tulos mutta itseäni vähän pelottaa että tämä voi olla kasvava trendi... Ubisofti varmasti kyttäilee jotain kiina aiheista(kunnon) AC peliä seuraavaksi.

Kiinalaisten asiakkaiden mukaan omaan silmääni esim BMW meni pilamaan ulkonäkönsä.

Hetken aikaa tosissaan ihmettelin tätä sun viestiä kun oletin aluksi että BMW=Black Myth Wukong. :lol:

Mutta joo tarkoitit varmaan automerkkiä. En usko että vanhat pelisarjat löhtee erityisesti kiinalaistsmaan jatko-osiaan. Toki saatetaan jatkossa nähdä enemmänkin Kiinan historiaan ja kulttuuriin liittyviä isoja pelejä.
 
Tässä on pomojen liikesarjojen opettelu paljon helpompaa entä Soulseissa ja ehkäpä sen takia taistelut helpompia. Todella toimiva taistelumekaniikka - tarpeeksi Soulsmainen mutta silti omanlainen. Jättimäinen peukku ylös vapaasta hahmonkehittämisestä eli respeccaus on helposti saatavilla eikä maksa mitään, kannustaa kokeilemaan erilaisia buildeja. Ite nyt tehnyt niin, että jos bossi ei ekalla yrityksellä kaadu niin käynyt vilkaisemassa oisko perstuntumalla parempaa buildia tarjolla ja loogisilla muutoksilla buildiin bossit kumonnut vaikka olis ne ilmankin kaatuneet vähän isommalla vaivalla.

Iso miinus kun kuolemisesta ei menetä mitään, puuttuu tietynlainen kuumotus kun seikkailee. Putkimaisuus aluksi vähän pänni, mutta äkkiä siihen sopeutui.

Lords of Fallen ja Lies of P olivat itelle Elden Ringin jälkeen liian ”kömpelöitä” eikä imua ollut oikeastaan lainkaan, samaa pelkäsin tästä kun ei Apinateema kiinnosta pätkääkään ja mielellään hahmoni kustomoisin, mutta tää koukuttikin heti.
 
3 Chapterin alussa ja tuntuu kyllä helpommalta tähän mennessä kuin Souls pelit. Kaikki paitsi DS1 olen pelannut läpi.
Muutamaa bossia saanut kokeilla useamman kerran, mutta muuten edennyt aika hyvin. Alun perusteella 9/10 peli itselle.
 
No voi kettujen kettu, pitääkö se itekin tämä ostaa...

Elden Ringiin oli verrattu, mutta mitenkäs versus Dark Souls 3, onko paljonkin lineaarisempi vai samaa luokkaa?
Onko niitä näkymättömiä seiniä riesaksi asti?
Onko tässä minkäänlaista parry mekaniikkaa?

Kuulisin mieluummin näkemykset kun selailen videoita, koska jos ostan haluan mennä täysin blind.
 
Elden Ringiin oli verrattu, mutta mitenkäs versus Dark Souls 3, onko paljonkin lineaarisempi vai samaa luokkaa?
Onko niitä näkymättömiä seiniä riesaksi asti?
Onko tässä minkäänlaista parry mekaniikkaa?

Pelin alku eli chapter 1 on hyvin lineaarinen ja rajoitettu jopa DS verrattuna, mutta sen jälkeen paranee. Myöhemmissä osissa tulee risteyksiä ja eri reittejä jonkin verran. Mitenkään lyhyt peli tämä ei kyllä ole, itsellä n. 17 tuntia takana ja olen nyt chapter 3:ssa, ja noita chaptereita on yhteensä kuusi. Eli voi olla helposti yli 40-tuntinen peli.

Näkymättömiä seiniä on pelialueen laidoilla paljon, käytännössä kaikissa yli polvenkorkuisissa esteissä. Vuorten rinteillä tai muiden esteiden päällä kiipeily ei ole juurikaan mahdollista. Ei siitä sinänsä riesaa ole, mutta Elden Ringin jälkeen tuntuu kyllä kovin rajoitetulta.

Parryä ei ole mutta pelissä on "perfect dodge", eli jos väistät iskun aivan viime hetkellä niin saat hieman focus-nimistä resurssia. Väistely on ylipäätään melko helppoa, eli dodge on aina nopea ja sisältää reilusti i-frameja. Haastetta tuo lähinnä pomojen lukuisat eri liikkeet ja pitkät kombot.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman vajaa pari tuntia tuli tätä testailtua. Hieman jäi ristiriitaiset tuntemukset pelistä.

Pelattavuus, taistelut ja animaatiot on tässä pääosin kyllä hyvin tehty. Pomotaistelut tuntuivat sopivan haastavilta ja joutui jonkin verran jo harjoittelemaan liikkeitä että pärjäsi. Lisäksi taistelut sekä välianimaatiot olivat oikein näyttäviä.

Ensimmäinen pelialue tuntui kyllä melko tylsältä ja lineaariselta. Jotenkin pelialueen tutkiminen ei vaikuttanut kiinnostavalta. Ilmeisesti nämä alueet kuitenkin paranee pelin edetessä. Perus riviviholliset tuntui lähinnä pakkopullata ja odotus oli lähinnä että pääsee taistelemaan seuraavaa pomoa vastaan. Itse taisteluissa oli välillä hieman hankalaa hahmottaa oman hahmon lyöntisarjat missä kohdin on aina menossa ja miten ylipäätään lyöntien combotus tapahtuu. Toki tämä varmaan peliä enemmän pelatessa alkaa aukeamaan paremmin. Henkilökohtaisesti en pitänyt myöskään paljoa hahmon kehitysjärjestelmästä. Jotenkin tuo skillpointsien alla olevien liikkeiden ja kykyjen kehittäminen ei ole koskaan omaan pelitapaan oikein istunut. Tässä onneksi tuo respecaus onnistuu helposti.

Tässä vaiheessa meni vielä peli refundiin. Kyllä tästä silti päällisin puolin hyvä fiilis jäi ja tulee varmasti joskus napattua, kun vähän hinta laskee.
 
Tykkään kyllä mutta pomojen välissä saisi vähän enemmän olla tekemistä. Sen vedessä olevan ukon, Whiteclad Nobel, tappamiseen meni vissiin kolme iltaa eli ehkä 3-4 tuntia. Ei muuta kun matka jatkuu ja heti edessä uusi pomo. Olihan toi sellasta shokkihoitoa että siirryin loppuillaksi Xdefiantin pariin :D. Pieninä annoksina, muuten ei jaksa....
 
Aiempi moitteeni karttojen ahtaudesta näyttäisi vähän paranevan chapter 2 myötä, eli muuttuu hieman avoimemmaksi. Mitään erityisesti piilotettuja alueita tai aarteita en ole kyllä vieläkään löytänyt, eli joka nurkan koluaminen ER tapaan ei näyttäisi olevan tämän pelin juttu. Pelialueen rajat on aika tiukat ja monessa paikassa jotka näyttävät siltä että voisi hyppimällä edetä on näkymättömiä seiniä.
Chapter 4 itellä menossa ja tuossa Chapter 2 huomasin miten paljon piilotettuja alueita pelissä onkaan ja nyt mulla tarina ollut ”tauolla” kun missattuja juttuja etsinyt (ilman luntteja siis, pelin tarjoaman historiikin mukaan jäänyt asioita löytämättä). Lyhyesti: niitä salaisia/piilotettuja juttuja on ihan helvetisti.

Kartan puute (älkää vaan sanoko että kartan saa napilla se ja se :D ) tekee palaamisen tarinassa taaksepäin melko tuskaiseksi kun vaikea muistaa minne aikaisemmin shrineltä (Souls nuotio) suuntasi ja vaihtoehtoja on useita joiden jälkeen taas useampi suunta jonne mennä. Questit sentään suht loogisia verraten Elden Ring eli jatkumo löytyy melko kivuitta.

Vinkki: laittakaa riittävästi äänenvoimakkuutta, useita juttuja jotka äänen perusteella huomaa helposti vaikkei silmillä heti huomaiskaan. Ite PS5 pelannut äänet minimillä missaten vaikka ja mitä, Steam Deckin remote playllä kuulokkeet korvilla sängyssä pelatessa bongasin pelin ”Roundtable Holdin” eli sen loharin jääklä jonka ohi kävelin monesti sitä huomaatta

Loistavaa taistelua, kivaa ja joustavaa hahmonkehitystä upeilla grafiikoilla ja ihan kivalla tarinalla.

10/10
 
Täytyy kyllä myös kompata edellisiä että erittäin hyvä peli kyseessä, 35 tuntia oli kellossa kun viimeinen pomo kaatui ja kaikki salaiset alueet käyty läpi (pari olisi jäänyt välistä ilman guidea, salaisen pomon jätin välistä koska ähky). Itselle ainakin sopii tällainen vähän lineaarisempi ja tiiviimpi kokonaisuus, varsinkin tarina ja lore upposivat meikäläiseen erittäin hyvin kun oli jo vähän entuudestaan tunnettu tuo Journey to the West. Vähän miinusta antaisin parin pomon hitboxeista ja ehkä vähän balancesta muutenkin, jotkut pomot naurettavan helppoja kun taas jotkut taas aivan perseestä juurikin noiden hitboxien yms takia.

Sain tämän näytönohjaimen kylkiäisenä mutta kyllä tästä olisi täyden hinnan voinut maksaa, erittäin vahva suoritus Game Scienceltä ja voi kyllä suositella muillekin.
 
Itse komppaan myös. Ai että on ollut koukuttava peli. Yleensä nykyään tulee todella nopeasti kyllästyttyä peleihin, mutta jostain syystä tämä koukuttaa vielä 30 tunnin jälkeenkin.
Ei ole aikaisemmin tullut souls pelejä pelailtua, mutta tämän jälkeen kyllä tarvitsee genreen tutustua.
 
Jännä miten vähälle huomiolle tämä peli jäänyt täällä, Top5 2020-luvun pelejä omasta mielestä.

Hitaasti itellä peli etenee ja sen verran vahingossa näin spoileria että pelissä New Game plussia joiden kautta vasta koko pelin näkee.

Suosittelen lämpimästi kaikille jotka tykkäävät Souls-peleistä tai muuten ärräpäitä antavista peleistä - tämä on oikeasti todella kova peli jossa pelaaja tarinaa seuraamalla kokee koko tunneskaalan.

10/10
 
Täytyy kyllä myös kompata edellisiä että erittäin hyvä peli kyseessä, 35 tuntia oli kellossa kun viimeinen pomo kaatui ja kaikki salaiset alueet käyty läpi (pari olisi jäänyt välistä ilman guidea, salaisen pomon jätin välistä koska ähky).
44 tuntia kellossa ja toinen chapter on viimeistä pomoa vailla valmis :)
Menee joissakin pomoissa aika kauan eli tuo perhanan sähkömies oli paha. Kaikki kivet oli aina rikottu enkä päässyt karkuun sähköiskuja.
Pari tuntia meni viimesessä chapter 2 bossissa. Oli ihan törkeen vaikee.
 
Viimeksi muokattu:
Huh. 70 tuntia ja vika vastukset lienevät parin käänteen takana.
En osaa pelata, niin turvaudun levelaamiseen.
Jotkin skillit ei vaan toimi bosseissa ja ole hyödyksi. Onneksi skillit voi sijoitella uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tästä ei ole ensimmäistäkään suomenkielistä peliarvostelua? Mitään gamereactorin konekäännettyjä "musta myyttejä" ei lasketa.
 
Phuukki toi tämän pelin fyysisen version aattona PSVitoselle.

Vaikka kaikki Soulsit (+BB/Sekiro) on vedetty, niin tämä ei vielä toistaiseksi ollut päätynyt ostoslistalle, ainakaan täydellä hinnalla.

Nyt peliä pari iltaa makusteltu ja muutama alun Pomo kaadettu. Alkuun tulee aika vahvasti Bloodborne fiilistä ainakin siltä osalta, ettei pelissä ole perinteistä Parry mekaniikkaa sekä peli (ainakin toistaiseksi) palkitsee aggressiivisesta pelityylistä.

Näyttävähän tämä on kuin mikä ja tunnelma saatu kohdilleen hienolla musiikilla ja äänisuunnittelulla (pelaan lisäksi vielä Kiinan ääninäyttelyllä)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 832
Viestejä
4 567 423
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom