Bitlocker ongelma

Liittynyt
13.08.2023
Viestejä
3
Tarvitsisin hieman apua viisaammilta. Ajoin viime viikolla Win11 päivitykset läppäriin ja kyseinen päivitys vaatii uudelleen käynnistyksen yhteydessä BitLocker koodin.

No minulla ei tietenkään ole tuota koodia ylhäällä, koska BitLocker ei ollut käytössä ennen päivitystä enkä muista mille sähköpostille olen Win11 tilin tehnyt :lol:. Kolmas virhe oli etten ole ajanut Win backuppia muistitikulle, kun aikoinaan olen koneen ostanut...

Mitäs vaihtoehtoa tässä nyt sitten on:
- Pystynkö vaihtamaan kovalevyn ja asentamaan uuden Win11? Vai salaako tietokone uuden kovon käynnistyksen yhteydessä?
- Ostanko vaan uuden koneen ja olen hieman viisaampi tässä asiassa tulevaisuudessa? :)

Kiitos etukäteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
601
Bitlockerin palautusavain on tallessa sillä Microsoft-tilillä, millä kirjauduit koneelle. Jos et pysty sitä sieltä mitenkään kaivamaan, ÄLÄ osta uutta levyä tai varsinkaan uutta konetta. Riittää, kun asennat Windowsin uudelleen. Kaikki koneella tallennettuna ollut data, mistä ei ole kopioita muualla, on kuitenkin menetetty lopullisesti.

Uudelleenasennuksessa tee asiat fiksummin, eli laita MS-tilin tiedot talteen sen sijaan, että pykäisit vaan pikana jonkun random-tilin ja unohtaisit sen saman tien. Tuskin käytät puhelimessakaan Google-tiliä tai Apple ID:tä, minkä käyttäjätunnusta, salasanaa tai tilin palautusvaihtoehtoja et tiedä?

Windowsin asennustikun saat luotua toisella tietokoneella lataamalla "asennustietovälineen luontityökalun" täältä Windows 11:n lataaminen ja seuraamalla ohjeita näytöllä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 187
edit: Jäikin huomioitta, että ei ole tiedossa mikä Microsoft-tunnus koneessa oli niin tuo ei auta, mutta jätän sen tuohon jos joku muu kaipailee tulevaisuudessa.

Jos käytössä oli Microsoft-tunnus niin todennäköisesti löydät tuon Recovery Keyn tunnukseltasi kuten Sire sanoi.


In your Microsoft account: Open a web browser on another device. Go to Sign in to your account to find your recovery key.
Vaatii toki, että muistat tunnuksen ja salasanan (plus mahdollisen 2FA:n jos sellainen tunnuksessa on).
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 546
Viestejä
4 203 519
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom