BIOS vierailu johti boot ongelmaan

Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
464
Eli olin tapani mukaan aamulla koneella ja menin säätämään bios asetuksista tuuletin käyrää. Samalla vaihdoin tuulettimien monitorointi kohdasta Na/ monitor asetukselle. Lähdin ulos tallentamalla asetukset jonka jälkeen kone yritti käynnistyä, kaikki virrat tulevat kyllä päälle jne mutta boot valo jää palamaan ja näyttö pimeänä.

Olen parikin kertaa ottanut cmos patterin pois, myös jumperin kautta yrittänyt nollata. Kokeilin myös yhdellä ram tikulla ja ilman asennus levyä, mutta lopputulos on kokoajan sama. Edes biokseen en pääse.

Onko ideoita mistä lähteä liikkeelle?

Emo on asus rog strix b550-f gaming
Prossu ryzen 5900x
Näyttis gigabyten 4090
Ja tallennustilana Samsung 980 pro
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
464
Ja olipahan sitten taas operaatio :D

Tuossa kaivelin aatamin aikaisen läppärin ja annoin sen imutella kaikki päivitykset tms sen aikaa, kun ollut pois käytöstä kohta pari kolme vuotta. No jonkun tunnin jälkeen pääsin kohtaan jossa olin tekemässä jo usb tikulle windowsin asennustyökalua, jotta voisin asentaa sen uudelleen koneeseen.

Samalla näpräsin tätä "ongelma" konetta ja useamman kerran resetoin cmos:ksen tms. Poistelin johdot ja eliminoin osa kerrallaan vikaa. Loppupeleissä kokeilin laittaa displayportiin johdon, hdmi:n sijaa ja johan tuli kuva näytölle joka herjasi ettei cpu tuuletin ole kytketty? :D :D :D :D

No biokseen ja asetukset kuntoon. Jostain syystä tuo luuli ettei johto ole asennettu( käytän siis lian li tuulettimia ja kontrolleria, joka on asennettu cha fan 1 kohtaan). Olen laittanut cpu fan ignorelle ja antanut lian lin ja pwm ohjauksen hoitaa tuuletin puolen. Nyt kaikki käy taas ja kukkuu.

Seuraavaksi kokeillaan laittaa tuo hdmi takasin, omiin tarpeisiin paljon parempi eikä tule 4k/144hz mitään pakkauksia mihinkään suuntaan.
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
464
Mikä idea tuossa cmossin tiheässä resetoinnissa on, se nollaa joka kerta kaikki biossin asetukset?
Onko boottilevy edelleen kadoksissa? Sen bios asetus muuttuu resetoinnissa myös.
Eipä sillä ollut muuta tarkoitusta kun ei mikään ei auttanut niin sitä aina välillä yritin.

Kun sain kuvan näyttöön ja pääsin BIOS asetuksiin niin ei ollut boot levy enää kadoksissa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 284
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom