15h peliä pelattuna PC:llä, vaikeustasona hard:
+Näyttää kivalle
+Idea
+Asioiden nimet
+Crafting
+Pyörii ihan ok:
- 3900x+3070+3440x1440
- ~70-100fps, välillä droppailee selkeästi optimoinnin puutteen vuoksi koska ovat aina tiettyjä paikkoja.
-Dialogi: Marsupilamit selittää saman lauseen ja asian viiteen kertaan sulle, johon sinun vastaukset tietysti täysin turhia. Asiaa ei helpota yhtään että ekaksi tulee mumina, sitten kertoja, joten yhden viiden sanan asiaan menee ikuisuus joka parhaimmassa tapauksessa ei edes tarkoita yhtikäs mitään.
-Valikot: En muista nähneeni näin sekavia valikoita pelissä.
-Taistelu:
- Impaktin puute. Vaikka kädessäsi oleva kuviosahan, betoniporsaan ja auton rekisterikilven yhdistelmä painaisi silmämääräisesti 200kg radioaktiiviselle hamsterillesi, se on kuin keitettyä nuudelia heiluttaisi viholliseen.
- Taisteluäänien puute. Tämän genren peleissä kuulokkeista kantautuva taisteluääni on puolet indikaattoreista mitä näppäintä selkäranka huutaa sinun painaa.
- Osuminen. Viholliset ampuvat haulikolla vaikka oman selkänsä lävitse sinua, mutta niiden liikkuessa se on 50-50 onko miekkasi heiluttelu minkään arvoista. Vissiin pädipelaajia ajateltu pyssyjen autoaimi voisi mielellään olla kytkettävissä pois, jotta voisin ampua vaikka bossien weak pointteja enkä niiden nilkkoja.
- Variaation täysi puute. Jokainen vihollinen pelissä kaatuu heiluttamalla miekkaa ja ampumalla. Taistelu on hauskaa hetken, mutta kun tajuaa sen olevan aina ihan samaa, menee siitä hohto, eikä vihollistyyppejä ole kauhean montaa erilaista: Koitettu paikata laittamalla niitä vähän eri näköisiksi eri mutaatiolla, mutta samoja ne silti ovat.
-AI: Ei tämän genren peliin ihmeellistä tekoälyä voi edes vaatia, mutta tässä tapauksessa viholliset sinut nähdessään juoksevat suoraa linjaa sinun luokse ja jäävät odottamaan ennalta määritettyä taisteluvuoroaan. Aina. Oli sun edessäsi vettä, öljyä, tai muuta mihin voivatkaan kuolla niin olet tärkeämpi kuin heidän oma henkensä, poikkeuksetta. Monta minibossia kuollut niin etten ehtinyt niitä edes lyömään koska itsemurha minun naaman edessä oli hauskempaa. Voit myös hakata vihollisia esim seiniä vasten loputtomiin ilman että tekevät mitään vastaliikkeitä. Vihollisilla on myös määritelty neliömetrialue, jonka ylittäessään kääntyvät välittömästi ympäri ja yleensä viis veisaavat vaikka hakkaat niitä samaan aikaan. Mestari on kertonut ettei saa mennä, niin ei saa mennä. Saavat healthinsa yleensä ainakin melkein kokonaan myös tällöin takaisin.
-Vaikeustaso: Peli on helppo ja tätä asiaa ei voi muuttaa: vaikeustason nosto tekee vihollisista ainoastaan bulletspongeja, mikään muu ei muutu.
-Oletko pelannut viimeaikaisia Assassins Creedejä ja tiedät mitä ns Ubisoft syndrooma tarkoittaa? Jep, tämäkin on iso maailma täynnä tyhjää. Peli koostuu sidequestien paljoudesta jotka pääasiassa on:
- Etsi nämä tavarat 0/10
- Mene paikkaan X, tapa porukka, ota tavara, palaa alkuun
Jos pelissä harhailu, maisemien ihmettely ja lootin etsintä on sinun juttusi, tämä voi ollakin sinun pelisi. Itselleni ei valitettavasti sovi.
Esimerkiksi Horizon Zero Dawn on täysin samalla konseptilla, mutta peli oli todella paljon kiinnostavampi, jatkoi loppuun asti antamista ja pelasin myös mielelläni loppuun asti. Biomutant tulee jäämään itselläni kesken.
Sääli, odotin itseasiassa tätä pitkään. Onneksi Origin Play Pro tilattuna Mass Effectin takia ja tätä pääsi sen kanssa pelaamaan samalla, niin ei mennyt ainakaan rahat hukkaan.
Pelistä huomaa että haukattu liian iso pala tuon kokoiselle porukalle. Cyberpunkin tavoin lätkästy kehitysvuosien aikana tapahtuneita uudistuksia vaan päällekäin, mutta niitä ei ole sulautettu mitenkään järkevästi yhteen ja itse sisältö jäi samalla hieromatta kunnolliseksi.