Benq näytön korjailua

Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
5
Kävin hakemassa tuollaisen rikkinäisen benq zowie näytön. Hetihän sitä piti rueta tutkimaan mikä laitteessa vikana ja syyllisiähän(?) löytyi aika nopeastikkin. Sulake oli virtalähteen piiristä palanut, mutta rupesin kuitenkin selvittelemään minkä takia. Diodisillassa mielestäni on oikonen, mutta kaipaisin tähän jonkun kokeneemman mielipidettä. Muista pinneistä sain toivotut mittaustulokset, mutta - ja toisen ac pinnin välillä ei ollut mitään droppia volteissa. Yleismittarin piipilläkin viittaisi siihen että virta kulkee läpi miten haluaa. Konkat jne. on katsottu eikä niissä pitäisi mitään vikaa olla.
Tällä kokemuksella epäilen että sulakkeen poltti tuo viallinen diodisilta, mutta tosiaan mitä kokeneemmat ovat mieltä tästä?

Tuo mukava nööli mikä myös toisessa kuvassa näkyy on onneksi vain mosfetin jäähdytys siilin kiinnitys. Ei pitäisi vaikuttaa mihinkään, mutta melkoisen möykyn ovat tehtaalta jättäneet.

Mistä te olette yleensä tilannut osat projekteihinne? Aliexpressistähän saa joka lähtöön, mutta toimituksessa kestää. Suomesta tuntuu olevan aika heikko tarjonta.
Näyttökuva 2024-04-28 124926.png
kuva_2024-04-28_125214841.png
 
Liittynyt
08.07.2020
Viestejä
113
Alista kun tilaa niin saa ihan mitä sattuu kiinanpojalla käteen tarttumaan. Eli riskinä on että saa piraattipaskaa, joka sit toimii tai ei toimi, kestävyyskin voi olla mitä tahansa. Itse tilannut omiin piirilevyihin LCSC:ltä (koska JLCPCB ja easyeda toimii niin vaivattomasti yhteen) ja sit toki mouser aina luotettava mut käytännössä alle 50€ tilausta ei sinne kannata tehdä.

Oulussa SP-elektroniikasta voi löytyä, ja niiltä en oo koskaan saanut muita kuin aitoja komponentteja. Samoin Oulussa PSEK:n kautta voi ostaa mouserin, Elfan ja Farnellin valikoimista, mutta vetävät välistä sen verran että voi olla sama tilata itse Mouserilta suoraan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 474
Kyllähän tuo diodisilta vaikuttaisi tuon kuvauksen perusteella ainakin risalta. Toki ainakin itse juottelisin irti ja mittaisin irrallaan näyttääkö edelleen risalta. Harvemmin on kyllä omalle kohdalle tullut hajonnutta tasasuuntaajaa ellei ole ollut jotain muutakin vikaa, joten samalla kun on irroittanut tuon printiltä niin mittailisin kyllä uudestaan onko sillan perässä jotain oikosulkua tms.

Jotakin simppeieitä vastuksia, liittimiä sun muita on tullut AliExpressistä tilailtua, niissä kun yleensä voi olla kohtalaisen varma että on sitä mitä pitääkin ja voi helposti todeta mittaamalla. Mitään puolijohteita en kyllä Alista tilaisi, saattaa tulla ihan mitä vaan vähän saman näköistä.

Itse olen Partcosta (ja Yleiselektroniikasta ennenkuin lopettivat kuluttajamyynnin) käynyt hakemassa ihan tiskiltä komponentteja tai sitten tilaillut Digikeystä tai Mouserilta mutta noissa kannattaa sitten tilata kerralla enemmän niin saa postikulut pois.
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
5
Täytyy käydä SP-elektroniikasta ja PSEK kysymässä. Ainakaan nettisivujen perusteella ei löytynyt mitään tähän projektiin. Ei kehtaisi mitään isompaa alkaa tuolta mouserilta tai digikeystä tilaamaan, kun aika harvoin näitä korjailen. 20€ postit 90snt osasta on aika tyyriit. :S

Mittailin siis muutkin komponentit sillan perästä, eikä niistä oikosia löytynyt. Pitää vielä varmistus mittailla tuon sillan irroituksen jälkeen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 871
Viestejä
4 230 308
Jäsenet
71 114
Uusin jäsen
Teemu_

Hinta.fi

Ylös Bottom