Barrow vesijäähy, onko halpa hyvä?

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Moikka!

Vastaus otsikon kysymykseen: On!



Alkuun Disclaimer:
Kieli poskessa mutta vakavalla pohjavierteellä tulee tehtyä youtubeen videoita, noin niinkuin harrastusmielessä. Laatu ei videoteknisesti päätä huimaa kun tekijällä ei ole minkäänlaista kompetenttia kuvaamiseen, äänittämiseen, editoimiseen tai jälkikäsittelyyn :D Teen hyvinkin omanlaisiani pseudo-sekopäisiä videoita, enkä välttämättä suosittele että kukaan tekee mitään niitä juttuja PC-raudalleen mitä minä teen.
Tuli innostuttua vesijäähdytyksestä pitkän tauon jälkeen, edelliset vesirojut myin pois n. 8 vuotta sitten. Sillon mentiin EK:n setillä, ja vannottiin että tähän saatanalliseen rahareikään ei enää kosketa.

Pikakelataan muutama vuosi ilmajäähdytyksellä, 2016 ostelin Eisbaerin AIO:n ja sitä innostuin sitten laajentamaan.

Nyt joululomalla selasin overclocked.net:n foorumia, ja siellä sattui Barrow Fittings viestiketju silmään. Jengi kohkasi täydellä autismin spektrillä halvoista ja ilmeisen laadukkaista kiinalaisista vesijäähyrojuista, erityisesti liittimistä.

Selasin itseni aliexpressiin, ja sieltähän noita vesijäähykauppoja löytyi runsaasti. Sitten rankkaa youtube-etsintää ja googlettelua, ja rupesi löytymään hyvinkin positiivisia arvosteluja. Laadukkaita "halpa" valmistajia löytyy kaksi, Barrow ja Bykski, ja näistä kahdesta Barrow oli kerännyt enemmän kehuja. Joten valikoin tähän ensitilauksen kokeiluun yksinomaan Barrow:n tuotteita.

Tuumasta toimeen, tilasin itselleni pumpun + CPU blokin + liittimet + letkua. Radit ja GPU-blokki olikin jo ennestään, sekä tietysti akkuvettä ja EK:n cryofuel konsentraattia.

Tässäpä tilaus:



Kuten kuvasta näkyy niin tilauksen hinta oli n. puolet siitä mitä samat palikat olisi EK:n osina maksaneet jimmsiltä. Koska kyse on tietokoneen komponenteista niin niistä ei kanneta tullia, mutta arvonlisävero menee. Maksoin valtiolle itsetullauksella n. 38€.

Tullauskoodi: 8473308000 Tietokoneen osat, vesijäähdytys.





Käyttökokemukset

Liittimet



Hemmetin hyviä. Näistä ei ole paljoa sanottavaa muuta kuin että hemmetin hyviä. Tilasin siis pehmeälle letkulle kompressio liittimiä 16kpl sekä joitakin 90-kulmia ja male-to-male adaptereita. Kaikki on yksittäin pakattuja mini-grip pusseihin joissa Barrown brändäys. Yhtään viallista liitintä ei tullut, enkä ole löytänyt edes OCN:n megatriidistä yhtään käyttäjää joka olisi viallisia saanut. Ulkonäöllisesti nämä ovat hyvin lähelle BitsPowerin liittimiä. Muodot ovet pyöreät ja symmetrisen tasapainoiset. Musta maalipinta on matta. Kiristysrenkaassa on neljä pientä pronssista logoa, kello 12 - 3 - 6 - 9 kohdissa.

Liittimien hinta oli suorastaan naurettavan halpa. Jos päädyt tilaamaan näitä "kiinakamoja", niin kannattaa ostaa liittimiä runsaasti varastoon "samoilla postimaksuilla". Erityisesti suosittelen ostamaan tulppia varsinkin jos tilaat esim. pumpun jossa useita letkulähtöjä/tuloja, radiaattoreita tai virtausmittareita, sillä näissä ei ilmeisesti tule tulppia mukana. Hintaa on parikymmentä senttiä kappale, joten parin euron uhraus tulppiin tässä kohtaa varmasti kannattaa! Samoin kulmaliittimet, tyhjennysventtiilit ym. kannattaa muistaa!

CPU Blokki



Blokki oli Barrowin halvin, 27.22 €. Ensituntumat olivat erittäin positiiviset, mutta asennus osoittautui hankalaksi. Blokin läpinäkyvä kansi on hyvä, ja isona plussana kannesta näkyy läpi blokin vesikanaviin ja jopa blokin keskellä oleva "jet-funnel" on näkyvissä, samoin kuin jäähdytysrivat. Blokista siis näkee suoraan jos vesikanaviin alkaa kertyä jotain ylimääräistä moskaa, ja ongelmiin voi tällöin reagoida heti.

Blokin "coldplate" on nikkelöityä kuparia, pinnoituksessa ei näy mitään vikoja, peilipinta pohjassa on täydellinen ja blokki on suora.

Blokissa on RGB valaistus, ja se on ihan OK-näyttävä. Omasta tilauksesta unohtui adapteri jolla Barrowin "LRC"-valaistuksen saisi yhdistettyä emolevyn pinneihin, mutta mukana tulevalla kaukosäätimellä saa tätä hallittua riittävän hyvin ja värimoodeja on joitakin kymmeniä. Seuraavaan tilaukseen sitten se sovitin.. ;)

Blokin asennus on periaattessa helppoa, mutta omalla kohdalla oli ongelmia. Vakiona blokki tulee jaloistaan läpiruuveilla kiinni emolevyyn. Omalla kohdalla tässä oli joku vika, sillä blokkiin ei kohdistunut tarpeeksi puristusvoimaa emolevyä vasten. Ratkaisin ongelman käyttämällä toisen jäähyn backplatea ja sen kierteisiin sopivia läpipultteja. Lainaan tähän tarkemman kokemuksen jonka laitoin vastauksena tuolla jäähdytyspuolen custom-vesijäähy keskustelussa, ja asennus on nähtävissä myös tuolla tokalla videolla.

Tosiaan mulla tilanne oli juurikin noin kun videolla kerroin. Eli ton videolla nähtävän asennusoperaation jälkeen pistin koneen kasaan, käyntiin ja säntäsin ajamaan vähän benchmarkkia että näkisin onko tällä customilla minkälainen etu verrattuna eisbaer-eiswolf-looppiin. Ja sehän ei sit ihan putkeen mennyt, prime löi välittömästi lämmöt 100'C ja prossu toki throtlasi. Sammutin benchin, idlelämmöt tipahti n. 35-40'C tuntumaan.

Mietin siinä sitä hommaa, ja tuli mieleen pari eri vaihtoehtoa.

  1. Huono kontakti blokin ja CPU:n välillä, joko siksi että blokki 'kantaa' jostain tai siksi että oon kädettäny tahnan/asennuksen kanssa
  2. Blokin jäähdytysteho on surkea tai blokki on kiero, tai joku muu rakennevika

Kohta 2. ei vaikuttanu realistiselta, koska blokin rakenne on hyvä, pohja luotisuora peilipinta, ja veden virtaus näkyi tuossa vaiheessa hyvin, kun kierrossa pyöri mikroilmakuplia välistä vinhaakin vauhtia.

Tarmolla siis kohdan 1. kimppuun, rupesin sitten testaamaan vähän kevyemmällä X264 benchillä että mites siinä lämmöt. Asettui n. 85-90'C tuntumaan, ei throtlannut. Sitten mietin tota että josko vähän koittasin runtata 'painetta' blokille, ihan vähän aika sitten JayzTwoCents käsitteli videollaan jotain vastaavaa ongelmaa jossa hän sai blokkia painamalla lämmöt laskuun, kun asennuspaine/puristus oli huono.
Käänsin koneen kyljelleen pöytää vasten ja painoin reilusti blokkia, samalla katsoin X264:ssä lämpöjä. Ne lähti välittömästi laskuun, laski n. 10'C alle minuutissa.

No tässä kohtaa ajattelin että peli selvä, oon kiristäny huonosti tai joku silikonitappi vinossa tms. Purin blokin irti, uudet tahnat, tarkistin että kaikki neljä blokin jalkaa on ruuvattu "pohjaan" ja että ne valkoset muovi/silikoni/mitälie-rinkulat on hyvin paikallaan. Kaikki kunnossa. Blokki uudestaan paikalleen, ruuvit paikalleen ja ristiin kiristys ettei nyt sen takia jää kantamaan.

Sama lopputulos. Taas kädellä painamalla lämmöt lähti laskuun.

Sitten piti pitää mietintäpaussi eliggäns kaffe&pulla. Siinä sitten tuumaillessa tuli mieleen tapaus työelämästä, jossa kävi kertaalleen niin että liikaa kiristämällä saimme väännettyä yhden venttiilinkannen mutkalle sillä seurauksella että se laski vedet läpi. Rupesin siinä miettimään että oisko tämä sitten syynä, kiristinkö blokkia liikaa?

Taas blokki irti, uudet tahnat, blokki takaisin ja kiristys nyt "ei ihan loppuun", ja testaamaan. Taas samat lämmöt. Pistin X264:n pyörimään ja kiristelin siinä benchin aikana kiinnitysruuveja ensin asennosta "jämäkkä" asentoon "max kireys" ja aina "tosi löysälle" saakka. Ei vaikutusta lämpöihin. Kädellä painamalla taas priimaa. Tässä kohtaa edes-takas ruuvailessa huomasin kyllä että mitenkään kauheasti ei voimaa saanu ruuveihin väännettyä loppuasennossaan, koska ruuvit vaan pohjas ja sitten alkoi ruuvin kanta nilettää (pyöriä tyhjää, kanta antaa periksi). Kyllä, oli sopivan kokoinen pikku-ristipää.

Viimesellä sitten ajattelin että "paska mikä paska", enkä jaksa enää leikkiä. Ropelsin miljoonalaatikkoa, löysin sieltä sopivan kokoisia ristikantaisia pultteja jotka meni blokin jalkojen rei'istä läpi. Niihin ei löytyny sopivia muttereita, mutta sitten huomasin että nehän on saman kokoiset kuin eisbaerin kiinnityspultit, joten otin eisbaerin takaraudan käyttöön. Blokki noilla kiinni, laitoi eisbaerin asennusjouset että tiedän suunnilleen millon voimaa on riittävästi (pelkillä pulteilla pohjaan saakka -> voi varmasti vääntää jotain rikki). Niillä blokki sen verran kireälle että jääkarhun jouset pohjaa (samoin kuin jääkarhua asennellessa), kone käyntiin ja testaamaan. Lopputuloksen näkeekin sit tolta videolta, eli prime-95 AVX FMA3 lämmöt siellä 78-82 välissä kuten pitääkin, ja sopii odottaa (eli 7-10'C paremmat kuin jääkarhulla samoilla asetuksilla).

Tää asennus-sekoilu kesti sen verran kauan että mulla oli kamerasta akku ehtinyt loppua, eikä siinä lämpöjä benchatessa tullu kyllä mieleen rueta ruutukaappaustakaan nauhottamaan. Tämä harmittaa, ois ollu hyvää kuvamatskua :D
CPU-Blokin suorituskyky, kun sen sain kunnolla asennettua, on hyvä. Aikaisempi jäähy oli Alphacoolin Eisbaer samoilla radiaattoreilla, ja siihen verrattuna lämmöt tipahti n. 7-8'C Prime-95 AVX FMA3 kuormassa. Mielenkiintoista olisi nähdä seuraavaksi miten tämä vertautuu Barrow:n kalliimpiin, n. 45€ hintaisiin blokkeihin. Ehkä sitten seuraavassa tilauksessa :)

Loppujenlopuksi en voi suositella tätä CPU-blokkia jos käyttäjä haluaa blokin joka toimii suoraan paketista, koska minulla ei näin ollut. Minulla tämä vaati neljä läpipulttia ja prikat sekä mutterit että sai kiinnitettyä. Joten jos DIY rakentelu kiinnityksen osalta ei haittaa ja olet sellaiseen valmis, niin sitten tämä blokki toimii mainiosti. Blokki itsessään, jos unohdetaan kiinnitys, on todella laadukkaan tuntuinen ja näköinen, ja hoitaa jäähdytystehtäväänsä hyvin. Paremmin ainakin kuin Eisbaer AIO samoilla radeilla, josta tähän siis vaihdoin.

Pumppu



Ostin pumppu-vesisäiliö kombon. Pumppu on Laingin DCC pumppu, joka tuottaa maksimissaan 960L/h, ainakin paperilla. Luulin että tämä olisi jotenkin emolevyltä hallittavissa, mutta pumpussa onkin 40cm mittaisen kaapelin päässä oleva säätöpotikka/ruuvi jolla kierroksia hallitaan. Potikka on vähän heikkolaatuisen tuntuinen, eikä siihen ole merkitty min-max kohtia. Äärioikealla (17:00) pumppu on täysillä, äärivasemmalla (05:00) n. puoliteholla, ja pumpun minimi-kohta löytyy n. kello 09:00 kohdalla.

Minun ei ole mahdollista mitata pitääkö pumpun virtauslukemat paikkaansa, mutta täysillä ollessaan pumppu työntää vettä erittäin vinhasti koko luupin läpi, joten olen taipuvainen uskomaan valmistajan ilmoittamaan lukemaan. Minimikierroksillakin pumppu jaksaa pyörittää vettä kahden blokin ja kahden radin läpi, unohtamatta viittä 90-mutkaa matkassa.

Äänen puolesta tilanne on Laingin pumpuille tyypillinen. Minulla on ollut näitä ennenkin, ja näistä voi sanoa: Hyvin kuultavissa kovilla kierroksilla, ja alle 500rpm mennään 'mukavalle alueelle'. Ääntä voi yrittää vaimentaa erilaisilla hiljennyskoteloilla ym. mutta kyse on tämän pumpputyypin ominaisuudesta. Ääni täysillä on hieman "ujeltava" hurina, joka sitten hiljenee ja lähes häipyy kokonaan kun kierrokset laskee alaspäin. Pumppu ei ole minimikierroksillakaan hiljainen, mutta itselläni sen ääni jää näytönohjaimen coil-whinen alle rasituksessa. Idlenä pumpun matala hurina minimikierroksilla on kuultavissa, mutta ei ole häiritsevää. Videolla tästä äänitesti.

Pumppu on RGB-valaistu barrowin LRC-järjestelmällä, ja valot välkkyy oikein hyvin. Ei pahaa sanottavaa, edelleen vähän harmittaa se että unohtui se LRC-'normaali' sovitin niin etten saa tätä emoon kiinni.

Letku

Tähän astisen käytön perusteella vaikuttaa ihan asialliselta. Yritän muistaa päivittää tähän kokemuksia useamman kuukauden käytön jälkeen. On mahdotonta sanoa näin lyhyellä käytöllä että alkaako letku himmentyä/samentua, tuleeko siihen halkeamia tai irtoaako siitä jotain materiaalia kiertoon. Se selviää vasta useamman kuukauden käytön jälkeen.

Letku tuntuu ihan siltä miltä kuuluukin, on ehkä vähän turhan herkkää taittumaan eli pehmeää. Toisaalta, jos välttää jyrkkiä lyhyitä taitoksia niin letkua on helppo vetää ja sentaa pitkin koteloa. Hintahan on olematon, joten kannattaa tilata.

Tilausprosessi

Tilaaminen aliexpressistä oli helppoa. Tein tilin, täyttelin tiedot, sitten selasin itseni vesijäähykauppaan ja lisäsin haluamani tuotteet ostoskoriin. Sitten vaan maksamaan, jätin toimitustavan defaulttiin jolla sain paketin FedExin kyydissä. Toimitus kesti noin kolmisen viikkoa. FedExiltä tuli ilmoitus kun paketti lähestyi suomea, ja valitsin siinä itse-tullauksen. FedEx, kuten varmasti kaikki pakettipalvelut, veloittaa tullauksesta palveluhinnastonsa mukaisen maksun (FedExillä 24.90e + valtion maksut) joka tämmöisen tilauksen kanssa nostaa kuluja huomattavasti.
Itsetullaus tapahtuu tullin nettipalvelussa, on erittäin selkeää ja erittäin nopeaa tehdä eikä itse tullaamalla mene mitään palvelumaksuja. Käytännössä täytät tullin nettipalvelussa lomakkeen, jos olet osannut käyttää aliexpressin verkkokauppaa niin varmasti osaat käyttää tullin palvelua, erittäin simppeli prosessi!
Operaation päätteeksi voit maksaa ALV:n nettipankissa, jonka jälkeen saat välittömästi maahantuontiluvan/mikälienee-lippulaput, ja nämä täytyy lähettää sitten pakettifirmalle ohjeiden mukaan. Itsetullaus ei omalla kohdallani lisännyt toimitukseen viivettä lainkaan.

Tullauskoodi/tuotekoodi/mikäsenyoli. Sain tämän koodin soittamalla tullin puhelinpalveluun, en osannut itse hakea heidän tietokannastaan.
8473308000 Tietokoneen osat, vesijäähdytys.

Yhteenveto

Näiden mun palikoiden osalta kokemus on ollut pääosin positiivinen. Ainoa iso iso miinus oli tuo CPU-blokin heikko kiinnitys emolevyyn. Onnekkaasti ei mennyt sormi suuhun vaan sain näppärästi blokin kunnolla paikalleen. Pumpun osalta luulin tosiaan ostavani pumppua jota voi hallita emolevyltä tuuletinliittimestä, mutta käy se näin potikastakin :lol: Tärkeintä oli että pumpun sai säädettyä käyntiääneltään hiljaiseen asentoon, jossa vesi vielä liikkuu kierrossa ja tähän tuo potikka toimii hyvin.
Muutoin kaikki on ollut oikeastaan aika priimaa, ja suurimman vaikutuksen tekivät letkuliittimet. Jos sattuu omistamaan jo muuten kaikki vesiromppeet, ja on vaihtamassa esim. pehmeistä putkista kovaputkiin ja tarvitsee paljon liittimiä niin ehdottomasti kannattaa tilata Barrowia kiinasta. Laatu on vähintään samaa, jopa parempaa, mitä tunnetuilla "länkkäribrändeillä" kuten EK:lla, Bitspowerilla, Monsoonilla ym.

Kun otetaan nämä kokemukset huomioon, ja palautetaan mieliin tuolta postauksen alusta hinta-vertailu niin päästään jännän äärelle. Kaikkine maksuineen mulla meni tähän tilaukseen 198€ ja hilut päälle, pyöristetään 200e. Sama tilaus EK:n osilla Jimmsistä 365€. Siinä on 165€ säästö. Pieniä eroja toki noissa rojuissa on, esim. EK:lla olisi D5 pumppu (joita myös saa n. 35€ alkaen aliexpressistä), mutta toisaalta ei valaistusta blokissa ja säiliössä. Onko EK 165€ verran parempi? Ei missään nimessä.

Jos jätetään hinta huomiotta, niin entäpä sitten, onko eroa EK:n hyväksi? Ei, ei oikeastaan. Barrowilla on D5 pumppu saatavilla, joka mielestäni on Laingia parempi joten pumppu-osastolla ollaan tasoissa.
Liittimet Barrowilla ovat ehdottomasti nätimmät kuin EK:lla ja muuten toimivat hyvin ja ovat pinnoitukseltaan ym. osiltaan laadukkaat, joten liittimissä sanoisin että Barrow on niskan päällä.
CPU-blokin suorituskykyä täytyisi verrata keskenään, eikä minulla ole EK:ta verrokkina. Sanoisin että ovat aika varmasti parin asteen sisällä toisistaan, en osaa arvioida kumpi olisi parempi jäähdytyskyvyltään tuon paremmin. Pelkästään sen perusteella että minulla oli ongelmia Barrowin blokin kiinnityksessä ääni menisi tällä hetkellä EK:lle, jonka EVO blokin kiinnitys on todella laadukas jämäkän takarautansa ansiosta. Tulevissa tilauksissa aion kokeilla muitakin Barrowin blokkeja, katsotaan onko kalliimmissa parannuksia kiinnitykseen!



Kauppalinkkejä aliexpressiin

Vesijäähdytystavaroita tarjoaa aliexpressissä useampikin kauppa. Kannattaa kasata haluamansa osat aina yhdestä kaupasta, jolloin minimoi toimituskuluja. Hintavertailu kannattaa, eli on hyvä ajatus kasata samat tuotteet ostoskoriin useammasta kaupasta ja sitten valita halvin!

K Yan's Shop - Onlineshop für kleine Bestellungen, populäre und mehr, auf Aliexpress.com | Alibaba Group
Professional MOD Store - Onlineshop für kleine Bestellungen, populäre und mehr, auf Aliexpress.com | Alibaba Group
watercooling CN Store - Onlineshop für kleine Bestellungen, populäre und mehr, auf Aliexpress.com | Alibaba Group
Weifude water cooling Store - Onlineshop für kleine Bestellungen, populäre und mehr, auf Aliexpress.com | Alibaba Group
FormulaMod Store - Onlineshop für kleine Bestellungen, populäre und mehr, auf Aliexpress.com | Alibaba Group

HUOM! HUOM! HUOM!

Tällä hetkellä (tämän artikkelin kirjoitus/julkaisu) Kiinassa on menossa heidän uudenvuoden juhlintansa. Kestää n. 2-3 viikkoa ja tilanteen pitäisi palautua arkiseen aherrukseen 28.2. ja Barrow ei tänä aikana toimita tuotteita jälleenmyyjille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 152
Noh... Cpu blokki ei siis ollut toimiva mukana tulevilla rojuilla.
Pumppu on äänekkäämpi ddc ei d5 kuten ek ostoslistassa, sekä pumppua ei saa automaattisesti säätyväksi?
Mä en ole ihan vakuuttunut.

Kaksi kiinapumppua mullakin tuolla sarjassa pyörii joiden suorituskyvyn piruuttani mittasin ja noin puolet luvatusta oli kaikessa, nostokorkeus, LPH sekä wattimäärä.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Noh... Cpu blokki ei siis ollut toimiva mukana tulevilla rojuilla.
Pumppu on äänekkäämpi ddc ei d5 kuten ek ostoslistassa, sekä pumppua ei saa automaattisesti säätyväksi?
Mä en ole ihan vakuuttunut.

Kaksi kiinapumppua mullakin tuolla sarjassa pyörii joiden suorituskyvyn piruuttani mittasin ja noin puolet luvatusta oli kaikessa, nostokorkeus, LPH sekä wattimäärä.
Olisin voinut kyllä ottaa D5:n tilaukseen, esim:

tässä PWM-malli kannella

Tai tässä halvin kannellinen

ja tästä D5 säiliötoppi

Pumppu-valinnassa oli tarkoitus verrata pumppu+säiliö kompoa. Barrowilla ei ole muita valmiita kompoja kuin ddc pumppuihin perustuvat. Jimmsin valikoimista koitin poimia pumppu-säiliö kompoa vertailuun, eikä siellä ollut yhtään joka vastais tuota barrowin mallia niin päätin ottaa sitten D5:n joka osui lähimmäksi.

Voi toki kattoa että toi barrowin d5 + säiliö on 43.66€ + 14.75€ säiliötoppi (myydään erikseen) + X määrä toimituskuluja riippuen tilauksen koosta. Eli n. 60€, joka edelleen on about puolet EK:n D5-pumppu + säiliö komposta.

Ja tätä mun pumppua ei voi säätää emolevyltä, eli pitää tolla potikalla asettaa haluttuun kierroslukuun. Mikä itselleni kyllä riittää, veden virtauksella kun on todella minimaalinen vaikutus lämpötiloihin kunhan se vesi vaan virtaa. Mulla vaikutus on 1-2'C kun vertaan pumppu minimillä vs. pumppu maksimilla Prime95 AVX:llä. Tästä videosta vaikka teoriaperusteet :



Meinaan seuraavaan tilaukseen laittaa juurikin tuommoisen D5-rakennussarja-setin :tup:

CPU-blokki ei tosiaan vakiokiinnikkeillä mulle istunu, mutta kun sen sain sitten läpipulteilla asennettua niin suorituskyky on hyvä. Joten en välttämättä tätä halvinta mallia lähtisi suosittelemaan, ellei ole DIY-taitoja. Tämän kyllä tosiaan asentaa neljällä läpipultilla + prikoilla, eli ei puhuta mistään vaikeasta modauksesta. Silti, oishan se ollu kiva jos ois toiminu suoraan paketista!
 
Viimeksi muokattu:

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Itsekkin katsellut vesijäähdytys tarvikkeita Kiinan maalta kun niin paljon halvempia mutta minun mielestä poikkeuksiakin on. Esim pienempien kuin 360 30mm jäähdyttimissä ei säästä ja itse en ole oikein löytänyt ollenkaan 45mm tai 60mm.
Liittimet on noin puolet halvempia.
Pumppu säiliö kombot myös noin puolet halvempia mutta jäänyt vähän epäselväksi mitä pumppuja noissa comboissa käytetään koska DDC ja d5 pumput maksavat yhtä paljon kuin itse combo, joten sellaista siellä tuskin on.
Cpu blokit noin puolet halvempia.
Gpu blokeja en ole katsonut.
Luultavasti itsekkin ostan seuraavat osat kiinan maalta.
Jäi vähän auki että minkä kokosta radia oot etsinyt, mutta barrowilla on 25mm (slimmit, dabel-s), 35mm (dabel-a), 45mm (dabel-a) ja 60mm (dabel-a) paksut radit tarjolla 120, 240 ja 360mm kokoluokissa. Hinnat näissäkin aika paljon pienemmät mitä esim. alphacoolin tai EK:n radeissa.

esim.

Aliexpress.com : Barrow Dabel a60 Dabel 240mm 60mm Höhe Kupfer Kühler Wasserkühlung von verlässlichen copper radiator water cooling-Lieferanten auf K Yan's Shop kaufen

Oon itte nyt katellu barrowin omilta sivuilta että minä ne ylipäätänsä valmistaa, ja sitten ettiny niitä tuolta aliexpressistä :tup:

BARROW 水冷智造专家
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
En varsinaisesti ole etsinyt mitään jäähdytintä vaan vertaillut hintoja. Minun mielestä kaikki 360 pienemmät on turha ostaa kiinasta kun suomestakin saa edullisesti sen kokoisia. Otetaan nyt vaikka vertailukohteeksi tuo sinun linkkaamasi jäähdytin.
Aliexpress.com : Barrow Dabel a60 Dabel 240mm 60mm Höhe Kupfer Kühler Wasserkühlung von verlässlichen copper radiator water cooling-Lieferanten auf K Yan's Shop kaufen 60,98€
Phobya G-Changer 240 V2 jäähdytin - 63,00€ 63€
Jos en väärin muista niin formulamod sivuilla oli halvepia samat osat entä aliexpressillä mutta epäselvää vielä saako sieltä ilman postikuluja...
Joo, tuo on totta, hinta on lähelle sama kuin euroopasta ostellessa. Mä en noita radiaattoreita vertaillu omaan ostokseen lainkaan, koska mulla oli ne jo valmiina.

Ja eikö formulamod ole ihan vaan kauppa aliexpressissä? Vai onko niillä joku oma, itsenäinen kauppasivu alin ulkopuolella? Mä oon heiltä katsellu vain tätä: FormulaMod Store - Onlineshop für kleine Bestellungen, populäre und mehr, auf Aliexpress.com | Alibaba Group

Joku päivä sitten törmäsin johonkin espanjalaiseen firmaan joka ilmeisesti tuo barrowsin tavaroita eurooppaan, ja sieltä onnistuisi varmasti tilaaminen ainakin ilman ALV:n tilittelyä valtion kassaan. ModMyMods.com on jenkeissä ottanu Barrowin tuotteet listoille ihan siedettävillä hinnoilla, samoin pari muuta jenkkikauppaa. Euroopassa ei harmillisesti vielä vissiin kukaan muu tuota espanjalaista yrittäjää lukuunottamatta ole lähteny.. tai, kait se oli espanjasta. Ehkä portugalista :think:
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Loppujenlopuksi en voi suositella tätä CPU-blokkia jos käyttäjä haluaa blokin joka toimii suoraan paketista, koska minulla ei näin ollut. Minulla tämä vaati neljä läpipulttia ja prikat sekä mutterit että sai kiinnitettyä. Joten jos DIY rakentelu kiinnityksen osalta ei haittaa ja olet sellaiseen valmis, niin sitten tämä blokki toimii mainiosti. Blokki itsessään, jos unohdetaan kiinnitys, on todella laadukkaan tuntuinen ja näköinen, ja hoitaa jäähdytystehtäväänsä hyvin. Paremmin ainakin kuin Eisbaer AIO samoilla radeilla, josta tähän siis vaihdoin.
Tähän pitää tehdä semmoinen lisäys että ei ne merkkivalmistajatkaan ole 100% kerroista ongelmattomia. Mulla oli EK Supremacy EVO:n AM4 backplatessa yhden ruuvireiän kohdalla kierteet vituillaan valmiiksi ja tiedän ainakin 2 vastaavaa tapausta Intel backplateilla. Noi pitää ratkaista joko tekemällä itse uudet kierteet (kaikilla ei ole työkaluja) tai odottelemalla RMA prosessista uutta missä saattaa mennä pari viikkoakin yhteensä. Lisäksi tällä foorumilla on ainakin yhden käyttäjän kohdalla EK:n prossublokin pohja ollut niin kiero ettei ottanut millään kunnollista kontaktia prossuun vaikka itse kiinnitys on toiminut. Tuota tapausta ruodittiin pidempäänkin ja vaikka käyttäjä saikin avun lopulta suoraan EK:lta menestyksekkäästi (vai taisiko tilata vaan toisen blokin tilalle) niin siinäkin kesti turhan kauan.

Sitten tulee laajempi ongelma AM4 emolevyissä juuri EK:n blokeilla missä se kuminen eriste backplaten ja emolevyn välissä ei eristänyt riittävästi ja pääsi johtamaan metalliseen backplateen sähköä minkä johdosta ollut jos minkälaista ongelmaa käyttäjillä.

Onhan nämäkin kaikki ihan käyttäjien ratkaistavia juttuja. Kierteet voi korjata kierretapilla, kontaktiongelmat voi korjata laittamalla kumilärpäkkeen lisäksi jotkut prikat tms (joku oli foralla laittanu sähköteippiä menestyksekkäästi :joy:) jne mutta ei se 50+ euroa lisää hintaa takaa sitä että nekän toimisivat ihan joka kerta suoraan pakasta. Ja henkilökohtaisesti jokainen RMA tapaus vituttaa mua aina sen odottamisen takia.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 152
Tähän pitää tehdä semmoinen lisäys että ei ne merkkivalmistajatkaan ole 100% kerroista ongelmattomia. Mulla oli EK Supremacy EVO:n AM4 backplatessa yhden ruuvireiän kohdalla kierteet vituillaan valmiiksi ja tiedän ainakin 2 vastaavaa tapausta Intel backplateilla. Noi pitää ratkaista joko tekemällä itse uudet kierteet (kaikilla ei ole työkaluja) tai odottelemalla RMA prosessista uutta missä saattaa mennä pari viikkoakin yhteensä. Lisäksi tällä foorumilla on ainakin yhden käyttäjän kohdalla EK:n prossublokin pohja ollut niin kiero ettei ottanut millään kunnollista kontaktia prossuun vaikka itse kiinnitys on toiminut. Tuota tapausta ruodittiin pidempäänkin ja vaikka käyttäjä saikin avun lopulta suoraan EK:lta menestyksekkäästi (vai taisiko tilata vaan toisen blokin tilalle) niin siinäkin kesti turhan kauan.

Sitten tulee laajempi ongelma AM4 emolevyissä juuri EK:n blokeilla missä se kuminen eriste backplaten ja emolevyn välissä ei eristänyt riittävästi ja pääsi johtamaan metalliseen backplateen sähköä minkä johdosta ollut jos minkälaista ongelmaa käyttäjillä.

Onhan nämäkin kaikki ihan käyttäjien ratkaistavia juttuja. Kierteet voi korjata kierretapilla, kontaktiongelmat voi korjata laittamalla kumilärpäkkeen lisäksi jotkut prikat tms (joku oli foralla laittanu sähköteippiä menestyksekkäästi :joy:) jne mutta ei se 50+ euroa lisää hintaa takaa sitä että nekän toimisivat ihan joka kerta suoraan pakasta. Ja henkilökohtaisesti jokainen RMA tapaus vituttaa mua aina sen odottamisen takia.
Kiinaan vaan ei lähetetä mitään takaisin ja yleensä tuotteen vaihtaminen uuteen tai rahojen takaisin saanti vaatisi juuri tuotteen palautuksen.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Kiinaan vaan ei lähetetä mitään takaisin ja yleensä tuotteen vaihtaminen uuteen tai rahojen takaisin saanti vaatisi juuri tuotteen palautuksen.
Toki. Lähinnä halusin kertoa että on noissa merkkivalmistajien tavaroissakin jopa aika paljon ongelmia siinä missä kiinakamoissa voi olla. Olikohan @xarot joka voi sitten kertoa mielipiteensä EK:sta :joy:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
55
Kiitos hyvästä arvostelusta. Olen tässä itse miettinyt ensimmäisen custom-loopin kasaamista ja pohtinut EK:n valmis setin ja kiinasta tilaamisen väliltä. Tämän arvostelun pohjalta kiinasta tilaaminen vaikuttaa todella varteenotettavalta vaihtoehdolta. :tup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 926
Joo EK:n kanssa on ainakin itellä melkein joka tavaran kanssa ollut pienehköä ongelmaa, harvemmin on tullutkaan priimaa. Ihan hyviä tuotteita silloin kun kaikki kunnossa, mutta mitään nikkeliin viittaavaa en heiltä ostaisi ja "suutari pysyköön lestissään" eli EK niissä blokeissa. :)

- Blokista puuttui ruuvinkanta kokonaan tehtaalta
- Blokeista lähti nikkelipinnoite pois
- Blokin O-renkaasta vuosi jotain öljyä tms. kiertoon, näitä tapauksia löytyy netistä
- GPU backplate ei ottanut kontaktia ollenkaan kaikkiin muisteihin vaikka oli passiivijäähyksi tarkoitettu (yleinen vika, toimi lähinnä eristeenä)
- CPU-blokin pohja täysin kiero (usemmalla alustalla ja CPU:lla kontakti todella huono)
- Ruuviliittimistä lähti maalit sisäpuolelta viikossa ja meni kiertoon, liittimet meni roskiin
- Asennustarvikkeista puuttui ruuveja
- Paketissa oli jotain kuolleita kuoriaisia, toivottavasti ei olleet torakoita
- Logot täysin vinossa (pikkasen ottaa silmään jos vaikka haluat kuvia ottaa kopasta)

Nyt tuli hommattua Watercoolin CPU-blokki ja kontaktia ei saanut asennusruuveilla millään ottamaan juuri mitään kontaktia muualta kuin keskeltä, joten otin EK:n blokista asennustarvikkeet ja tällä näyttäisi pelittävän.

Itselläkin on nyt Kiinasta ensimmäinen tilaus tulossa, liittimiä ja Bykskin vesiblokki Strix 1080TI:lle. Pienenä lisähuomiona Kiinassa on heidän uusivuosi meneillään joten myyjä hiukan omatoimisesti vaihtoi tilaamani Barrowin blokin ja ruuviliittimet Bykskeihin. No jooh, ois ollut ihan kiva jos olisi ollut tulossa ne mitä tilasinkin, vaikka aika samanlainen tuo blokki ainakin on. Bykskin liittimiä en kyllä olisi halunnut koska olin siinä uskossa, että Barrow = Bitspower != Bykski. Oli vaihtanut ne sen takia, koska Barrow ei nyt uudenvuoden aikaan toimita kuulemma tavaraa. Blaah. Barrowin blokkiin olisi saanut myös vesisillan jos on useampi kortti...

Kommentteja voisin laittaa itsekin tähän ketjuun sitten kun tavarat tulee, mutta siis EK:sta viisastuneena en usko, että kiinanrojut voi olla sen huonompia. Varmaan kannattaa kuitenkin kiristellä kaikki ruuvit toimituksen jälkeen ennen asennusta. :)
 

skl

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
565
Ite tilasin kanssa videon innoittamana liittimiä, adaptereita ja letkua setit tulemaan, eisbaer ja eiswolf saa toimia blokkeina/pumppuina mut ne vakioletkut lentää kyllä kaapin perälle. Liittimet otin alunperin mustina barrowin tuotteina vaan laittoi Marcel perään viestiä notta loppu ja vaihdettiin sitten bykskiin, jospa nekin pitäisi. Alle satasen pysyi posteineen tilaus, alvit tullee päälle muttei ne kahtakymppiä enempää pitäis tehdä.
Laitetaan kommenttia kunhan kamat tulee ja saa ne soviteltua paikolleen.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 609
Veljelläkin on vesileikit edessä kun Corsairin H110i GTX ei mahtunutkaan Shift X koteloon näyttisjäähyksi, ja nyt minun on tarkoitus suunnitella se jäähysetti.

Byksi/Barrow vaikuttaa yleisesti olevan ne luotettavimmat "brändi"-vesilelut kiinasta, joten ne varmaan lähtee tilaukseen kunhan uusivuosi menee ohi. Bykskin 280mm kupari radi ei ainakaan ole pahan hintainen.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Lisäsin huomion artikkelin lopuksi tuosta Kiinalaisesta uudestavuodesta, kiitos kun huomautitte. Olen reissaillut aasiassa aika paljon, ja "kiinan vaikutuspiirissä" toi hulina pistää kyllä kaiken sekaisin pariksi viikoksi. Jännä juhlapyhä sinänsä, että se on 100% kaupallinen ja perustuu ostamiseen ja lahjoihin. Noin niinkuin kommunistiseksi juhlapyhäksi vähän erikoinen :srofl:
 

oisqi

Rajat "VegaGOD" Monga ♿️
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
440
Itellä on Vegassa barrowin blokki. Itse blokki on todella laadukkaan oloinen, mutta asennukseen ei tullut minkäänlaisia ohjeita mukana. Lisäksi virransyöttö ei olisi saanut kunnollista kontaktia vain mukana tulleilla yhdenpaksuisilla lämpötyynyillä.

Lopputulemana en suosittelisi ensimmäiseksi sohellukseksi, mutta kyllä tuo vähän säätämällä tuli kuntoon ja tyytyväinen oon ollu. :p
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
55
Onkohan noista kiinan radeista mihinkään? Aika vähän löytyi googlella hittejä kokemuksista ja varsinkaan testeistä. Hintansa puolesta myös todella houkuttelevia.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 152
Onkohan noista kiinan radeista mihinkään? Aika vähän löytyi googlella hittejä kokemuksista ja varsinkaan testeistä. Hintansa puolesta myös todella houkuttelevia.
Ei tule löytymäänkään minkäänlaisia arvosteluja.
Tarjonta vähän kirjavaa ja kaikki myy jotain omalla nimellään.
Jotain voi yrittää päätellä paksuudesta ja FPI lukemasta jos se edes paikkaansa pitää.
Tekstissä voi olla maininta vaikka 16 FPI, mutta perssilmälläkin näkee kuvasta ettei voi pitää paikkaansa joko kuva tai teksti.
Slimmejähän noi kaikki halvat tuppaa olemaan.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Onkohan noista kiinan radeista mihinkään? Aika vähän löytyi googlella hittejä kokemuksista ja varsinkaan testeistä. Hintansa puolesta myös todella houkuttelevia.
Tilaamallahan se selviää ;)

Kannattaa tsekata myös jimmyn valikoima, siellä on ainakin alle 360 radeissa esim. Phobyan malleja ihan edullisissa hinnoissa!

Barrowista kaivelin tämmöttisiä:

Unboksataan 360mm barrowin 45mm-paksu radi:


Overclockedissa käyttäjä raportoinu että radin sisällä oli työstöpartikkeleita (normaalia, mulla on ollu näitä kaikissa ostamissani radeissa), sekä maali on hilseilly rivoilta koskettaessa (normaalia, käy mulle joka kerta kun asennan radin). Radit pitää huuhtoa aina huolella ennen asennusta!

http://www.overclock.net/forum/61-water-cooling/1628041-experience-barrow-products.html ja postaus #10 on spoiler linkin takana kuvia ton jäbän barrow-setistä. Sillä on toi tuhdimpi radi.

Kuvien perusteella ihan asiallisen näkösiä vehkeitä.

Barrowin mallisto:

Radiator
 
Viimeksi muokattu:

Hammu

merssu
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
Jos @Kapteeni_kuolio olisit nyt kokoamassa vastaavaa looppia niin tekisitkö mitään toisin ja jos tekisit niin mitä? Onko tuo pumppu hintansa arvoinen vai kannattaako panostaa esim. tuohon Laingin D5:en?
Pikkuisen tekisi mieli laittaa oma kokoonpano vesille :vihellys:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
231
Tähän pitää tehdä semmoinen lisäys että ei ne merkkivalmistajatkaan ole 100% kerroista ongelmattomia.
Näin on, EK:lla oli ensin päässyt QC:stä läpi direct die -kitti josta oli paketista otettaessa yksi kiinnitystappi poikki. Myöhemmin ostetussa DDC-pumpussa "propelli" oli liimattu jotenkin niin vinoon että se hiersi kannen pintaan ja piti ääntä.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Jos @Kapteeni_kuolio olisit nyt kokoamassa vastaavaa looppia niin tekisitkö mitään toisin ja jos tekisit niin mitä? Onko tuo pumppu hintansa arvoinen vai kannattaako panostaa esim. tuohon Laingin D5:en?
Pikkuisen tekisi mieli laittaa oma kokoonpano vesille :vihellys:
Oikeastaan aika paha kysymys, mun piti mietti tätä ihan tovi.

Nyt kun tiedän mitä tiedän ja palikat on todettu toimiviksi, niin:

  • oisin tilannu enemmän adaptereita, erityisesti 90' ja 45' rotary-kurwia, hanoja, tulppia, virtausmittarin, lämpömittarin ja vaikka sun mitä
  • pumppu on hintansa arvoinen, ei missään nimessä huono. silti tykkäisin että ois emolta säädettävä ja mieluiten PWM-mallia, ja sekä mahtuis koteloon. Siinä mielessä D5-kopio/klooni sekä siihen erillinen vesisäiliö ois ehkä ollu mielekkäämpi vaihtoehto. Kauheata "lisäpanostusta" se ei vaadi, barrowin pwm-säädettävä D5-klooni on 45e ja toi säiliötoppi siihen n. 15e. Pikkusen kalliimpi, mutta ominaisuudet aina maksaa!
  • letkua ois kanssa kannattanu ostaa kaksi tai kolme settiä, en 'uskaltanu' kun ei tienny yhtään että minkä laatusta. Ihan 'yhtä laadukasta' kuin muutkin, joten ois sit kerralla saanu vuosiksi riittävästi

Seuraavaa tilausta teen sitten yhdessä seuraavan koteloni kanssa. Olen aika himoiten odotellut CES:llä esiteltyä Lian-Li PC-O11 Air koteloa. Se on midi-torni johon menee yhtäaikaa jopa 4x 360mm radit. Ajattelin itse selviytyä kahdella, mikä tarkoittaa sitä että pitää varmaan ostaa tommonen Barrowin 45mm tai 60mm paksu 360-radi. Siihen tilaukseen otan kyllä ehdottomasti testiin ton D5-pumpun, ja aikalailla himottelisi vaihtaa myös koviin letkuihin sitten :)

*edit*

En suosittele tilaamaan Kiinalaisen Uudenvuoden aikana mitään. Barrow ei toimita mitään noille kaupoille ennenkuin 22.pvä, joten siihen saakka kannattaa vaan ootella ja ihmetellä!
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
  • oisin tilannu enemmän adaptereita, erityisesti 90' ja 45' rotary-kurwia, hanoja, tulppia, virtausmittarin, lämpömittarin ja vaikka sun mitä
Ylimääräisiä liittimiä kannattaa muutenkin olla etenkin ekan loopin kanssa ja etenkin jos kovaputkilla vetää. Etukäteen ei aina osaa arvioida miten montaa tarvii ja ylimääräiset voi aina myydä pois :tup:

En suosittele tilaamaan Kiinalaisen Uudenvuoden aikana mitään. Barrow ei toimita mitään noille kaupoille ennenkuin 22.pvä, joten siihen saakka kannattaa vaan ootella ja ihmetellä!
Etenkin kun myyjät saattavat ilmoittaa vaihtaneensa omin päin Barrowin kamat Bykskiin että saavat tavaraa lähetettyä :joy::joy:
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Ylimääräisiä liittimiä kannattaa muutenkin olla etenkin ekan loopin kanssa ja etenkin jos kovaputkilla vetää. Etukäteen ei aina osaa arvioida miten montaa tarvii ja ylimääräiset voi aina myydä pois :tup:
Juu, liittimiä tilasin ihan reilusti mutta loppu itseasiassa noi 90-kurvit kesken :darra:

Adaptereitahan on hyvä tilata kerrallan niin paljon kun sielu/lompakko sietää, sillä nehän käy sitten kaikkien letkuliittimien kanssa. Mä tilasin neljä 90-mutkaa, ois pitäny tilata suoraan 10. Samoin noi 45-kulmat. Ja rotaryt. Ja suorat adapterit. Ja tulpat. Ja.ajaja.ajaja.a :nb:

Nykysessä buildissa en tartte hanaa koska pumppu on kotelon ulkopuolella ja voin vaan nypätä siitä letkun irti = valuu tyhjäksi, helppo tyhjätä kierto ämpäriin ja oonkin tän jo kerran tehny kun piti yhtä vetoa vähän muuttaa. Mutta oishan tuonkin voinu samoihin posteihin tilata, taikka vaikka kaksi.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
55
Samaa miettinyt että ottaa kunnolla noita liittimiä, edullisia kun ovat. Aluksi teen varmaan harjoituksen vuoksi taipuisasta letkusta kun on suunnitelmissa vaihtaa 1080 seuraavaan sukupolveen heti kun tulevat saataville. Näyttiksen vaihdon jälkeen sitten GPU vesille myös ja kovaputkesta letkut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 543
Onko kellään noita barrowin pikaliittimiä että toimiiko /pitääkö nuo? Ainakin alphakullit tahtoo takerrella satunnaisesti joten niistä ei ole itsellä jäänyt liikaa kehuttavaa vaikka toistaiseksi ihan ok toiminut ja vesivahingoilta säästytty. Eli näitä.
http://s.aliexpress.com/bueiqMbm?fromSns
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Onko kellään noita barrowin pikaliittimiä että toimiiko /pitääkö nuo? Ainakin alphakullit tahtoo takerrella satunnaisesti joten niistä ei ole itsellä jäänyt liikaa kehuttavaa vaikka toistaiseksi ihan ok toiminut ja vesivahingoilta säästytty. Eli näitä.
http://s.aliexpress.com/bueiqMbm?fromSns
Aika kalliita ovat muihin Barrow liittimiin verrattuna. Jopa niinkin kalliita että melkein suosittelisin 3 euron lisäpanostuksella Alphacoolin helvetin hyviä ja järeitä pikaliittimiä suoraan Jimmsiltä. Itsellä on noita 2kpl ollut nyt reilu puoli vuotta käytössä enkä voi kun kehua.

Ehdotan tätä lähinnä sen takia että hintaero on aika pieni muihin liittimiin ja adaptereihin verrattuna :tup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 543
Aika kalliita ovat muihin Barrow liittimiin verrattuna. Jopa niinkin kalliita että melkein suosittelisin 3 euron lisäpanostuksella Alphacoolin helvetin hyviä ja järeitä pikaliittimiä suoraan Jimmsiltä. Itsellä on noita 2kpl ollut nyt reilu puoli vuotta käytössä enkä voi kun kehua.

Ehdotan tätä lähinnä sen takia että hintaero on aika pieni muihin liittimiin ja adaptereihin verrattuna :tup:
Juurikin noita alphacooleja onkin itsellä 4 paria ja nuo jumittelee satunnaisesti. Taitaa koolancet olla se varmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 926
Itellä nuo Koolancet ja nuo metallinväriset ovat toimineet todella hienosti, vanhimmat liittimet taitaa olla jo viidettä vuotta vanhoja. Todella kalliitahan ne on toki mutta jos ne toimii niin itselle tärkeintä. Ainoa vaan että en tiedä saako noihin uusia O-renkaita kun nekin olisi hyvä joskus vaihtaa varmuuden vuoksi.

Mustissa Koolanceissa oli pahat ongelmat maalin liukenemisen takia mutta ilmeisesti nykyään eivät enää maalaa sisäpinnalta niitä ollenkaan joten pitäisi olla ihan OK.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 543
Itellä nuo Koolancet ja nuo metallinväriset ovat toimineet todella hienosti, vanhimmat liittimet taitaa olla jo viidettä vuotta vanhoja. Todella kalliitahan ne on toki mutta jos ne toimii niin itselle tärkeintä. Ainoa vaan että en tiedä saako noihin uusia O-renkaita kun nekin olisi hyvä joskus vaihtaa varmuuden vuoksi.

Mustissa Koolanceissa oli pahat ongelmat maalin liukenemisen takia mutta ilmeisesti nykyään eivät enää maalaa sisäpinnalta niitä ollenkaan joten pitäisi olla ihan OK.
Kyllä varmasti jostain hydrauliikka/tiiviste liikkeestä löytyy uudet orenkaat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 926
Mulle tuli osat Kiinasta ilman tullia kahdessa paketissa. Tässä välillä kun olen odotellut pakettia, kauppa on vaihtanut nimeään pro2mod tjsp. storesta Bykski pro storeksi. :D

Tilasin siis seuraavat osat, joista sitten osa oli vaihdettu tuotteiden puutteen vuoksi Barrow -> Bykski:

- Barrow G1/4 tulppa-lämpötilasensori
- 2xBarrow G1/4 tulppa
- 12xBykski musta G1/4 ruuviliitin 13/10 letkulle
- Bykski N-AS1080TISTRIX-X blokki (1080TI Strix:lle)

+ koska tilasin alunperin kaikki kamat kalliimpaa Barrowia mutta tarjolla ei ollut kuin Bykskiä, vänkäsin kaupan päälle 10x ROG tuuletinlärpäkettä jolla saa siis muoviset ROG-logot 120mm tuulettimien päälle. Näihin tarvitsen kaksipuolista teippiä jotta saan ne järkevästi kiinni, muuten radien ruuvit jäävät liian lyhyiksi tai lärpäke ottaa tuulettimeen kiinni. :)

Näistä otin käyttöön muut paitsi en ruuviliittimiä. Kaikki tuotteet vaikutti erittäin laadukkailta, oikeastaan paljon laadukkaammilta kuin esim. EK:n rojut. Blokissa tuli mukana kaikki lämpöteipit ja kaksi tulppaa muttei tahnaa. Laitoin MX-4:stä mutta olisin voinut laittaa melkein nestemetalliakin. Ohjeet olivat ehkä vähän vaikeaselkoiset todella pienine kuvineen ja englantia niistä ei löytynyt. Olettaisin että asennus meni ihan OK kuitenkin. Mukana tuli myös tuuletinhubi jossa oli RGB-liitin, kytkin RGB:n kuitenkin suoraan emoon. RGB-liitäntä kortissa oli PCIe-liittimen puolella eli ns. pohjassa emoon päin. Kortti ei tuon kaapin kanssa mene ihan pohjaan liittimeen koska tuo piuha jää väliin.

Blokin kanssa sai käyttää Asuksen omaa backplatea joka oli mieluinen yllätys. Toisaalta nyt kortti roikkuu blokin kanssa hieman ikävästi painonsa takia kun Asuksen omalla coolerilla kortissa on jämäkkä tukirauta. Backplaten kanssa olisi voinut hyödyntää vielä yhden ruuvinreiän lisää kotelon ruuvien puolelta ja olettaisin että tuolla ongelma jo korjaantuu aika huomattavastikin. En nyt varsinaisesti ole GPU-tukirautojen ystävä. EK:n korteilla ei ole kyllä koskaan roikkuneet mutta aiemmin ollut vaan refukortteja ajossa. Tämä Bykskin blokki kattaa myös VRM:n osuuden.

Asus 1080TI Strix OC -korttia purkaessa myös onnistuin tuhoamaan hieman liitintä johon kytketään kortin tuulettimet sekä piuhan liitännän. Siinä oli kaksi nypykkää johdon liittimessä jotka olivat kovin hanakasti kiinni liittimessä. Ei lähtenyt mokoma rajusti vetämällä ja pihdeillä koko johdon liitin alkoi antaa periksi ja lopulta lipesi jonka jälkeen piuhasta pari johtoa poikki. Tämänkään jälkeen se ei vielä lähtenyt joten kokeilin varovasti ruuvarilla löysyttää liittimen puolelta jolloin mokomasta halkesi päältä palanen. Voi sitä ketutuksen määrää ja pikaliimat esiin. :tdown: Jos joku kertoo miten tuon olisi saanut auki niin kertokaa minullekin. Jossain YouTube-videossa kaiffari vaan veti sen irti. Siinä olis kyllä piuhat lähteneet mun kortissa matkaan. Noh, jos tuon vielä ilmoille jostain syystä laittaa niin nähtävästi noita tuulettimia saa Aliexpressistä ja itseasiassa taisin tuhota vaan jonkun jatkopiuhan jossa noi tuulettimet on kiinni. Itellä on siis kaksi Strixiä ja kattoo nyt laittaisko sen toisen tuohon alle ihan vaan ilmalla pörisemään, kun noin 99,9 % ajasta ei ole käytössä. :)

Blokin kanssa pelasin eilen maltillisesti kellotettuna 2025 MHz GPU:lle tuota AC Originsia pari kolme tuntia ja max. lämmöt oli 43c, mikä on ihan OK. Lyhyessä Witcher3-testissä lämmöt kipusi 47c. Itellä on loopissa melko varmasti huono virtaus (ei mitattu), koska olen tunkenut sen täyteen pikaliittimiä. Ajanpuutteen vuoksi pakko käyttää noita, jotta voi tarvittaessa vaihtaa osia tai tehdä ongelmanratkontaa tyhjentämättä koko toosaa (jolloin vianselvitys voisi kestää useita täysin hukkaan heitettyjä iltoja).

Tässäpä vielä kuvaa blokista, ei tuo minusta pahalta näytä.

 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 908
Kiinaan vaan ei lähetetä mitään takaisin ja yleensä tuotteen vaihtaminen uuteen tai rahojen takaisin saanti vaatisi juuri tuotteen palautuksen.
Tilasin aliexpressistä 1080ti:lle blokin, paketti seikkaili jonkun aikaa maailmalla(ja tullissa).Pakettia avatessa huomasin esd pussin sinetin
olevan avattu,rgb kaapelin liitos hiukan kärsinyt -> valot eivät toimineet.
Otin muutaman foton ja laitoin myyjälle disputen-> rahojen palautus pahoittelujen kera, eikä blokia tarvinnut lähettää takaisin.
Pussin sinetin ja kaapelin murjoi 99% varmuudella tulli, tai siis joku tulleista jonka läpi paketti reissasi.
Jäähdytys toimii ja valotkin saa halutessaan vilkkumaan.
Ostaisinko uudestaan? Kyllä ehdottomasti.
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
166
Mulla on tuo barrow spb17-mini versio ja siinä on myös tuo säätöpotikka. Toisessa reunassa toimii pwm ohjauksella ja kun lähtee kääntämään toiseen suuntaan niin muuntuu manuaaliseksi. Kääntää niin virtaus voimistuu.
 

skl

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
565
Nyt saa luvan olla valmis. On kyllä mukavan hiljainen ja lämmöt "sopivat". Tunnin Prime+valley niin cpu 62c piikki, GPU 46c. Alle 34c vedenlämmöillä sammuu kattoradin tuulettimet ja takatuuletin, eteen jää 2* Corsairin ml140 puhiseen 450rpm

IMG_20180329_132846_560.jpg

Barrowin 22€ blokki, bykskin liittimet+letkut, kiinanpoikien 34€ d5 (pwm, toimii muuten hemmetin hyvin) ja barrowin 13cm säiliö.
Kyllä näitä voi varauksetta suositella kelle tahansa :tup::cigar2:

Edit: huoneessa 22.4c
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
427
Itellä on Vegassa barrowin blokki. Itse blokki on todella laadukkaan oloinen, mutta asennukseen ei tullut minkäänlaisia ohjeita mukana. Lisäksi virransyöttö ei olisi saanut kunnollista kontaktia vain mukana tulleilla yhdenpaksuisilla lämpötyynyillä.

Lopputulemana en suosittelisi ensimmäiseksi sohellukseksi, mutta kyllä tuo vähän säätämällä tuli kuntoon ja tyytyväinen oon ollu. :p
Jäikö yhtään mieleen minkä paksuisia lämpötyynyjä virransyöttö vaati?
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Lainaan ketjua lisäkokemuksia varten: tilasin tuossa joku kuukausi takaperin Barrowin pikaliittimiä (urosliitin ja naarasliitin pitää ostaa erikseen) useamman kappaleen niin että saan nyt loopista sekä prossublokin että näyttiksen pois kokonaan purkamatta itse looppia yhtään. Liittimet ovat aika jykeviä ja näyttäviä. Nämä eivät mene paikalleen ilman että vetää tuota liittimen päällimmäistä liukuvaa osaa taakse eli eivät silleen napsahda pelkästään työntämällä paikalleen kuten esimerkiksi yhdet alphacoolin pikaliittimet joita mulla on. Ne kannattaa aika tarkasti varmistaa että ovat kiinni koska liitos jää helposti vahingossa "löysäksi". Lisäksi irrotusvaiheessa näistä tulee ihan selvästi vettä (ei nyt mitään noroa mutta enemmän kuin muutama tippa) joten jos näitä pitää avonaisen pcb:n (näyttis) tai jonkin muun piirilevyn päällä kannattaa käyttää paperia kun niitä irroittelee.

Muuten ei ole pahaa sanottavaa. Tällä hetkellä noi 5 pikaliitintä ovat olleet loopissa pari päivää kun askartelin sen uuteen uskoon. Itse käytössä ei ole minkäänlaisia vuotohommia ollut (tosin seurailen kyllä pysyvätkö ajan kanssa). Perinteisempiin täältä ostettaviin pikaliittimiin tulee hintaeroa noin 5-10€ per liitin kun laskee Aliexpressistä uros- ja naarasliittimen hinnat yhteen. Hintaeroa tulee selvästi jos noita tilaa useamman kappaleen verran mutta yksittäisiä liittimiä en suosittelisi tuolta ostamaan noista syistä mitä mainitsin yllä eli koska irroittaessa päästävät enemmän vettä kuin mun muut pikaliittimet ja tuo kiinnityskin on vähän erilaista.

Nämä ovat ensimmäiset testaamani Barrowin tuotteet/liittimet jotka omasta mielestäni häviävät laadussa länsimaisille Alphacoolin/Koolinkin jne vastaaville pikaliittimille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 543
Lainaan ketjua lisäkokemuksia varten: tilasin tuossa joku kuukausi takaperin Barrowin pikaliittimiä (urosliitin ja naarasliitin pitää ostaa erikseen) useamman kappaleen niin että saan nyt loopista sekä prossublokin että näyttiksen pois kokonaan purkamatta itse looppia yhtään. Liittimet ovat aika jykeviä ja näyttäviä. Nämä eivät mene paikalleen ilman että vetää tuota liittimen päällimmäistä liukuvaa osaa taakse eli eivät silleen napsahda pelkästään työntämällä paikalleen kuten esimerkiksi yhdet alphacoolin pikaliittimet joita mulla on. Ne kannattaa aika tarkasti varmistaa että ovat kiinni koska liitos jää helposti vahingossa "löysäksi". Lisäksi irrotusvaiheessa näistä tulee ihan selvästi vettä (ei nyt mitään noroa mutta enemmän kuin muutama tippa) joten jos näitä pitää avonaisen pcb:n (näyttis) tai jonkin muun piirilevyn päällä kannattaa käyttää paperia kun niitä irroittelee.

Muuten ei ole pahaa sanottavaa. Tällä hetkellä noi 5 pikaliitintä ovat olleet loopissa pari päivää kun askartelin sen uuteen uskoon. Itse käytössä ei ole minkäänlaisia vuotohommia ollut (tosin seurailen kyllä pysyvätkö ajan kanssa). Perinteisempiin täältä ostettaviin pikaliittimiin tulee hintaeroa noin 5-10€ per liitin kun laskee Aliexpressistä uros- ja naarasliittimen hinnat yhteen. Hintaeroa tulee selvästi jos noita tilaa useamman kappaleen verran mutta yksittäisiä liittimiä en suosittelisi tuolta ostamaan noista syistä mitä mainitsin yllä eli koska irroittaessa päästävät enemmän vettä kuin mun muut pikaliittimet ja tuo kiinnityskin on vähän erilaista.

Nämä ovat ensimmäiset testaamani Barrowin tuotteet/liittimet jotka omasta mielestäni häviävät laadussa länsimaisille Alphacoolin/Koolinkin jne vastaaville pikaliittimille.
Noita kans itse katsellut mutta noissa ei kyllä kannata tinkiä. Itsellä tällä hetkellä nuo alphacoolin tekeleet ja on ajaneet asiansa. Jos uusia pitää niin koolancet tai tuolta jotkut kunnolliset. Jäähdytys - Pikaliittimet yleiskäyttö - EATON Hansen Gromelle pikaliittimet - Suomen Pikaliitin Oy
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Noita kans itse katsellut mutta noissa ei kyllä kannata tinkiä. Itsellä tällä hetkellä nuo alphacoolin tekeleet ja on ajaneet asiansa. Jos uusia pitää niin koolancet tai tuolta jotkut kunnolliset. Jäähdytys - Pikaliittimet yleiskäyttö - EATON Hansen Gromelle pikaliittimet - Suomen Pikaliitin Oy
Juu mä siis ostin noi ihan mielenkiinnosta koska pääsääntöisesti muuten Barrowin tekeleet on vaikuttaneet ja olleetkin laadukkaita. Nämä pikaliittimet ei tosiaan ole niin hyviä että jollain 5€ hintaerolla kannattaisi ruveta säästämään. Onpahan nyt kuitenkin testattu. Pistän sitten jotain kommenttia pidemmän ajan päästä että onko mitään vuotohommia tms.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 825
Itsellä tällä hetkellä nuo alphacoolintekeleet ja on ajaneet asiansa
OT:
Mikä malli tarkemmin? Mulle Aquatuning lähetti "tahmeita" :confused::confused::confused:tällasia Alphacool HF quick release connector kit with bulkhead G1/4 inner thread - Deep Black ja nyt vissiin saan uudet. Valikoituivat enemmänkin ulkonäkönsä vuoksi :D Tiedän, tää ei oo aina järkevää vesijäähykäytössä, mutta tuplahintaset "möhköt" ei oikein miellyttänyt silmää niin päätin testata nämä ja vaikuttavat kädessä pyöritellessä ihan asiallisilta hintaisikseen. En ole käytännössä vielä testannut kun en tiedä haluavatko noi tahmaset takasin niin en putsaa niitä. Ei ainakaan vielä pyytäneet.
Onneks projekti seisoo nyt muistakin syistä :vihellys:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 543
OT:
Mikä malli tarkemmin? Mulle Aquatuning lähetti "tahmeita" :confused::confused::confused:tällasia Alphacool HF quick release connector kit with bulkhead G1/4 inner thread - Deep Black ja nyt vissiin saan uudet. Valikoituivat enemmänkin ulkonäkönsä vuoksi :D Tiedän, tää ei oo aina järkevää vesijäähykäytössä, mutta tuplahintaset "möhköt" ei oikein miellyttänyt silmää niin päätin testata nämä ja vaikuttavat kädessä pyöritellessä ihan asiallisilta hintaisikseen. En ole käytännössä vielä testannut kun en tiedä haluavatko noi tahmaset takasin niin en putsaa niitä. Ei ainakaan vielä pyytäneet.
Onneks projekti seisoo nyt muistakin syistä :vihellys:
Alphacool Eiszapfen quick release connector kit G1/4 inner thread - Deep Black

Tuo malli. Noissakin saattaa tuo keski osa joskus hiukan jumittaa mutta eivät ole silti vuotaneet. Tuosta syystä näidenkään laatu ei ihan 100% vakuuta ja siitä syystä ollut ajatus vaihtaa edellä mainittuihin. @xarot voi kertoa sitten koolancen laadusta....
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 825
Mites barrow on merkkinä vakuuttanut? Itselläni swiftech apogee HD ei enää istuisi AM4 sockettiin ja ostohousuissa olen ryzenin kanssa...

Onko tullut silmäilyä vielä rivastoa cpu blokista, et onko korroosiota tms?

Kaikki ok?
Nostellaan toista vanhaa ketjua ja vastaillaan täällä, mistä saat mahdollisesti enemmänkin mielipiteitä. Lisäksi tuolta hakemalla löytyy: https://bbs.io-tech.fi/threads/custom-nestejaeaehdytys-yleisthreadi/unread

En ole tuon projektiketjun AP josta ylläolevan lainasin, mutta pidän Barrowia yhtä laadukkaana merkkinä kuin EK. Kokemusta on kummankin tuotteista, lähes jokaisesta loopin osasesta. Pääosin näitä kahta merkkiä olen käyttänyt sekaisin jo neljässä eri loopissa noin kolmen vuoden aikana, eikä kummassakaan suurempaa valittamista laadussa. Yhden käytettynä ostetun Barrow-liittimen olen saanut irrotettaessa katkeamaan niin, että osa kierteistä jäi kiinni radiin.
 
Liittynyt
04.01.2020
Viestejä
124
Jos vaihtoehtoina on barrowin ja bykskin GPU blokit, kumpi kannattaa ottaa? Onko laadussa tai muussa jotain eroa? Meneekö vakio backplate paikalleen näyttikseen jne


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 160
Pumppu on Laingin DCC pumppu, joka tuottaa maksimissaan 960L/h, ainakin paperilla. Luulin että tämä olisi jotenkin emolevyltä hallittavissa, mutta pumpussa onkin 40cm mittaisen kaapelin päässä oleva säätöpotikka/ruuvi jolla kierroksia hallitaan. Potikka on vähän heikkolaatuisen tuntuinen, eikä siihen ole merkitty min-max kohtia. Äärioikealla (17:00) pumppu on täysillä, äärivasemmalla (05:00) n. puoliteholla, ja pumpun minimi-kohta löytyy n. kello 09:00 kohdalla.
Äärivasemmalla on PWM, siitä eteenpäin min-100%
 
Liittynyt
17.03.2020
Viestejä
24
Oon ajatellut ostaa tälläsen setin cpu block: Barrow LTYK3-04-V2, Jäähdytin: Barrow Dabel-30a 360, Pumppu+säiliö Barrow SPB17-195 v2. Jos tämän tekis 10x13 pehmeällä putkella niin osaisko joku kertoa mitkä kaikki liittimet tähän tarvii. Saa olla extraa. Olisi hienoa että tulis kerralla kaikki.
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
@Kapteeni_kuolio
Kiitoksia muuten, itsellä sama blokki (tai lähes), niin johtuu varmaan siitä miksi 3770k käy uskomattoman kuumana vielä deliddauksen jälkeenkin. Pitää testailla tänään, jos sormella painaa alaspäin, että paljonko lämmöt laskisi.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 609
Oon ajatellut ostaa tälläsen setin cpu block: Barrow LTYK3-04-V2, Jäähdytin: Barrow Dabel-30a 360, Pumppu+säiliö Barrow SPB17-195 v2. Jos tämän tekis 10x13 pehmeällä putkella niin osaisko joku kertoa mitkä kaikki liittimet tähän tarvii. Saa olla extraa. Olisi hienoa että tulis kerralla kaikki.
Riippuu ihan kotelosta ja siitä kuinka nätisti haluaa letkut vetää. Esimerkiksi Shift X on hardcore-masokistien kotelo joka vaatii aikamoiset taidot että rojut saa sinne mahtumaan, puhumattakaan isosta kasasta rotary-fittingejä.

Perus settiin menee vähintään 2x letkuliittimiä per komponentti. Tankki+pumppu settien erot sekoittaa lukumäärää (integroitu vs. erilliset).
Ota Formulamod-kaupan seteistä mallia:


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2020
Viestejä
24
Riippuu ihan kotelosta ja siitä kuinka nätisti haluaa letkut vetää. Esimerkiksi Shift X on hardcore-masokistien kotelo joka vaatii aikamoiset taidot että rojut saa sinne mahtumaan, puhumattakaan isosta kasasta rotary-fittingejä.

Perus settiin menee vähintään 2x letkuliittimiä per komponentti. Voit vähentää 2 liitintä jos pistät pumpun ja tankin suoraan toisiinsa kiinni.
Ota Formulamod-kaupan seteistä mallia:


Tulossa fractal design define s2 koteloon.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 609
Tulossa fractal design define s2 koteloon.
Eiköhän tuohon sitten mene se 6 fittingiä (CPU-blokki + Radi + Pumppu&tankki), tosin suosittelen että otat pari ylimääräistä ja teet täyttö/tyhjennysportit settiin. Venttiilillä tai ihan perus tulpilla.
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Moikka!

...

CPU Blokki



Blokki oli Barrowin halvin, 27.22 €. Ensituntumat olivat erittäin positiiviset, mutta asennus osoittautui hankalaksi. Blokin läpinäkyvä kansi on hyvä, ja isona plussana kannesta näkyy läpi blokin vesikanaviin ja jopa blokin keskellä oleva "jet-funnel" on näkyvissä, samoin kuin jäähdytysrivat. Blokista siis näkee suoraan jos vesikanaviin alkaa kertyä jotain ylimääräistä moskaa, ja ongelmiin voi tällöin reagoida heti.

Blokin "coldplate" on nikkelöityä kuparia, pinnoituksessa ei näy mitään vikoja, peilipinta pohjassa on täydellinen ja blokki on suora.

Blokissa on RGB valaistus, ja se on ihan OK-näyttävä. Omasta tilauksesta unohtui adapteri jolla Barrowin "LRC"-valaistuksen saisi yhdistettyä emolevyn pinneihin, mutta mukana tulevalla kaukosäätimellä saa tätä hallittua riittävän hyvin ja värimoodeja on joitakin kymmeniä. Seuraavaan tilaukseen sitten se sovitin.. ;)

Blokin asennus on periaattessa helppoa, mutta omalla kohdalla oli ongelmia. Vakiona blokki tulee jaloistaan läpiruuveilla kiinni emolevyyn. Omalla kohdalla tässä oli joku vika, sillä blokkiin ei kohdistunut tarpeeksi puristusvoimaa emolevyä vasten. Ratkaisin ongelman käyttämällä toisen jäähyn backplatea ja sen kierteisiin sopivia läpipultteja. Lainaan tähän tarkemman kokemuksen jonka laitoin vastauksena tuolla jäähdytyspuolen custom-vesijäähy keskustelussa, ja asennus on nähtävissä myös tuolla tokalla videolla.



CPU-Blokin suorituskyky, kun sen sain kunnolla asennettua, on hyvä. Aikaisempi jäähy oli Alphacoolin Eisbaer samoilla radiaattoreilla, ja siihen verrattuna lämmöt tipahti n. 7-8'C Prime-95 AVX FMA3 kuormassa. Mielenkiintoista olisi nähdä seuraavaksi miten tämä vertautuu Barrow:n kalliimpiin, n. 45€ hintaisiin blokkeihin. Ehkä sitten seuraavassa tilauksessa :)

Loppujenlopuksi en voi suositella tätä CPU-blokkia jos käyttäjä haluaa blokin joka toimii suoraan paketista, koska minulla ei näin ollut. Minulla tämä vaati neljä läpipulttia ja prikat sekä mutterit että sai kiinnitettyä. Joten jos DIY rakentelu kiinnityksen osalta ei haittaa ja olet sellaiseen valmis, niin sitten tämä blokki toimii mainiosti. Blokki itsessään, jos unohdetaan kiinnitys, on todella laadukkaan tuntuinen ja näköinen, ja hoitaa jäähdytystehtäväänsä hyvin. Paremmin ainakin kuin Eisbaer AIO samoilla radeilla, josta tähän siis vaihdoin.

...
Jimmylle pyysin valikoimaan tämmöiset:
Phobya CPU Mainboard backplate, prosessorikannan taustalevy, hopea - 3,90€
Aquatuning Vesiblokin asennussarja, M4 universal (4 ruuvia) - 5,90€

Voi fiksailla barrowin/bykskin huonot mounttiruuvit tämmösillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 653
Jooh, onkos joku tehny isompaa tutkimusta et mistä halvimmalla ja edullisimmilla postikuluilla? Nakkelin just formulamodin omilla sivuilla ostoskoriin ns. riittävästi vehkeitä et saa koko loopin räävittyä kasaan, ja loppuhinnaks tuli jotain 260€, tähän vielä postit ja tullit päälle niin jooh :dead:

Eihän siinä muuten mitään mut tohon hintaan nopeesti ilmestyy vielä se 140€ lisää kun tilailee näyttisblokit ja nesteet ihan kotisuomesta. Yhen radinkin ajattelin pölliä tosta pumppuvammasesta Eisbaerista, siinä kun sattuu ihan käyttökelponen radi kuitenkin vielä löytymään vaikka toi pumpunpaska leikkaskin omia aikojaan kiinni.

Kotelona siis O11 Dynamic jolla olis tarkotus selvitä 2x 360mm radeilla näin alkuunsa. Toinen nusastaan siitä Eisbaerista ja toinen otetaan samaan tilaukseen. 3900x jäähdytyksen kohteena ja looppiin liittyis sit 3080 sillon kun sille alkaa blokkia samaan. Turvallinen arvio lämpökuormalle jotain 500w nurkilla, eli ei pitäis olla ongelmaa ja tuulettimet rallattelis lähestulkoon idlenä (120mm maglevejä koko koppa täynnä)

Spoilereissa ostoslista, onko tää tehty ihan päin vittua vai onko kiinan hinnat jotenkin oleellisesti noussut? Liittimien tarkkaa määrää en oo tosiaan kerinny laskemaan, mutta meen sillä periaatteella et ennemmin överit kun vajarit, et ennemmin pidän laatikossa varalta niitä paria ylimäärästä kun sarvi otsassa tilailen Jimmsiltä niitä paria puuttuvaa palikkaa sit kone levällään. Toki onhan tuolla D5 pumppua ja jotain statistiikkavempelettä joista sais sen muutaman kympin puristettua irti, mutta jotenkin tuntuu et sillä nyt ei tossa +200€ hintaluokassa enää oo minkään valtakunnan merkitystä pidemmän päälle.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Mikäli jotakuta kiinnostaa niin minulta löytyy yksi barrowin perus lga115x kantaan sopiva cpu blokki käytettynä ylimääräisenä. Vaihtui amd leiriin setti ja tuo siis entisestä intel custom loppista jäljellä. Pikkurahalla pois.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 368
Viestejä
4 146 264
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom