Barebone -tietokoneet

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
410
Avataan keskustelua barebone koneille. Minkälaisia kokemuksia porukalla on barebone koneista? Mihinkä niitä käytätte?

Entä miksikä näitä suomeksi sen paremmin kutsuisi? LuurankoPC..? :bored:

Lähteäkkö hakemaan lähes valmista pakettia tyyliin Intelin NUC -sarja vaiko rakentaa jotain pientä melkeinpä alusta asti itse.

http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/overview.html

Itselläni pohdinnassa juurikin joku NUC tyylinen ratkaisu olkkariin TVn pariksi. Tarkoituksena Linux pohjalle saada kone elokuvien/videoiden 4K-toistoon ja mahdollisesti nettiselailuun siinä samassa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
546
Paras puolihan näissä on juurikin pieni koko. Intel NUCit ja monet muut käyttävät Mini-ITX:ää (170 mm x 170 mm) pienempiä emolevyjä, mikä mahdollistaa kompaktimman kotelon. NUCin tapauksessa emolevy on 4" x 4" UCFF (eli noin 102 mm x 102 mm), kun taas esimerkiksi CPU-socketilla varustettu Asrock DeskMini 110 on kooltaan Mini-STX (140 mm x 147 mm). Käytännössä emolevy- ja kotelovaihtoehtojen suhteen Mini-ITX on pienin alusta jonka voi kasata alusta asti itse, mikä samalla tarkoittaa, että usein mini-ITX ja sitä isommat barebonet eivät pärjää itse kasatun koneen hintalaatusuhteelle.

Entä miksikä näitä suomeksi sen paremmin kutsuisi? LuurankoPC..? :bored:
Kutsutaan ihan bareboneiksi, taitaa olla aika vakiintunut lainasana.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
410
Käytännössä emolevy- ja kotelovaihtoehtojen suhteen Mini-ITX on pienin alusta jonka voi kasata alusta asti itse, mikä samalla tarkoittaa, että usein mini-ITX ja sitä isommat barebonet eivät pärjää itse kasatun koneen hintalaatusuhteelle.
Tehon puolesta nämä siis kuitenkin taitavat mainiosti riittää juuri tuollaiseen perus netin selailuun ja 4K-videoiden pyörittämiseen. Mitään pasianssia kummempaa pelaamista en olisi tällaiselta hakemassakaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
546
@Leitson Joo. 4K-videon pyörittämisessä olennaisinta on, että löytyy tarvittava liitäntä (HDMI 2.0 tai DisplayPort) ja että integroitu näytönohjain tukee yleisimpien 4K koodekkien (VP9 ja HEVC) rautapurkua. Esim. nykyiset Intel NUCit eivät 4K-toistoon sovellu (poikkeuksena Iris Pro graffoilla varustettu Skull Canyon eli NUC6i7KYK) mutta tulevat Kaby Lake pohjaiset NUCit kyllä soveltuvat.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
410
@LeitsonEsim. nykyiset Intel NUCit eivät 4K-toistoon sovellu (poikkeuksena Iris Pro graffoilla varustettu Skull Canyon eli NUC6i7KYK) mutta tulevat Kaby Lake pohjaiset NUCit kyllä soveltuvat.
Noista nykysistä i7 NUCeista sen verran luin, että kuumana saattavat jopa käydä niissä lituskoissa koteloissaan. Voisin siis hyvin odotella tulevia i5 versioita Kaby Lakesta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
546
@Leitson i3 versiokin pitäisi riittää helposti HTPC käyttöön. NUC i5 on 2-ytiminen ja HT:lla kuten i3:kin, ja samat rautapurkuominaisuudet pitäisi löytyä kummankin näytönohjaimesta. Toki i5:n integroitu on todennäköisesti nopeampi kuten Skylaken tapauksessa (i5-6260U:n HD540:ssa on eDRAM ja tuplasti execution unitteja verrattuna i3-6100U:n HD520:aan), mutta sillä ei pitäisi olla väliä muuten kuin pelejä pelatessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 014
Viestejä
4 227 072
Jäsenet
71 148
Uusin jäsen
sersem

Hinta.fi

Ylös Bottom