Tässä joululomilla herättelin vähän kellotusharrastusta ja deliddasin sinänsä hyvin pelanneen, mutta lämpöisenä käyneen i7-7700K:n.
Aikaisemmin i7 oli ajossa 4.8GHz nopeudella ja lämmöt olivat juuri alle sadan rasituksessa, joten lisäkellotus aiheutti vain kellojen throttlausta. Deliddaus (ja myös vesiblokin väliin vuosia vanha Arctic silver --> Conductonauttiin) tiputti lämpöjä ~25 astetta, johon olen oikein tyytyväinen, mutta lisäkelloja ei oikein irtoa.
Itse pidän vakauden mittarina Prime95:sta, joka voi toki olla yliampuvaa, mutta näin keski-ikäisenä ruuhkavuosien keskellä silloin kun on aikaa vaikka pelata hetki en halua viettää aikaa debuggaamassa miksi tämä uutuuspeli kaatuu![Bucktooth :btooth: :btooth:](/styles/hymiot/bucktooth.png)
Joka tapauksessa nosto 4.9GHz:aan antaa Prime95:ssa virheen ennen pitkää vaikka voltteja nostaa +0.250. 3Dmarkin CPU test meni läpi 5.1 gigaisenakin, en tiedä hyytyisikö sekin pidemmässä ajossa.
Nyt minulla on kokeilussa AVX negative offset 2 ja kellot 5 GHz, eli Prime95 (AVX:n kanssa) ajaa 4.8GHz ja vakaasti. Prime95 stress testia voi ajaa myös AVX pois päältä, mutta kellot näyttäisi pysyvän silti pitkälti 4.8 gigaisena, mutta HW monitorilla näkee silloin tällöin kellojen käyvän 5 GHz.
Tässä aletaan päästä topicin asiaan, eli millä softalla kannattaa ei-avx -kelloja testata?
Ja onko nykyisin edes mitään hyötyä pitää AVX:aa erillään, onko mikään käytännön softa ilman AVX-komentoja ei hyöty joka tapauksessa nolla?
Voin ottaa myös kellotusvinkkejä vastaan, emona Z170 Maximus VIII Ranger.
Minulla on IA Load Linet 0.01 ja kokeilin nostaa CPU VCCIO:ta & System Agent voltagea, mutta ei vaikutusta. Muistit minulla on paljon speksatun nopeuden alla, katson niitä kunhan prossa on tikissä![Whistling :whistling: :whistling:](/styles/hymiot/xf15/whistling.png)
Edit:
Jos kuvasta saa selvää niin 3D Mark piirtää kyllä kivat käppyrät:
Max threadeillä kellot pysyy siinä 4.8:ssa kun yhdellä threadilla on enimmäkseen 5 gigassa. Pitääpä kokeilla Primessakin miten threadien määrä vaikuttaa![Think :think: :think:](/styles/hymiot/think.gif)
Aikaisemmin i7 oli ajossa 4.8GHz nopeudella ja lämmöt olivat juuri alle sadan rasituksessa, joten lisäkellotus aiheutti vain kellojen throttlausta. Deliddaus (ja myös vesiblokin väliin vuosia vanha Arctic silver --> Conductonauttiin) tiputti lämpöjä ~25 astetta, johon olen oikein tyytyväinen, mutta lisäkelloja ei oikein irtoa.
Itse pidän vakauden mittarina Prime95:sta, joka voi toki olla yliampuvaa, mutta näin keski-ikäisenä ruuhkavuosien keskellä silloin kun on aikaa vaikka pelata hetki en halua viettää aikaa debuggaamassa miksi tämä uutuuspeli kaatuu
![Bucktooth :btooth: :btooth:](/styles/hymiot/bucktooth.png)
Joka tapauksessa nosto 4.9GHz:aan antaa Prime95:ssa virheen ennen pitkää vaikka voltteja nostaa +0.250. 3Dmarkin CPU test meni läpi 5.1 gigaisenakin, en tiedä hyytyisikö sekin pidemmässä ajossa.
Nyt minulla on kokeilussa AVX negative offset 2 ja kellot 5 GHz, eli Prime95 (AVX:n kanssa) ajaa 4.8GHz ja vakaasti. Prime95 stress testia voi ajaa myös AVX pois päältä, mutta kellot näyttäisi pysyvän silti pitkälti 4.8 gigaisena, mutta HW monitorilla näkee silloin tällöin kellojen käyvän 5 GHz.
Tässä aletaan päästä topicin asiaan, eli millä softalla kannattaa ei-avx -kelloja testata?
Ja onko nykyisin edes mitään hyötyä pitää AVX:aa erillään, onko mikään käytännön softa ilman AVX-komentoja ei hyöty joka tapauksessa nolla?
Voin ottaa myös kellotusvinkkejä vastaan, emona Z170 Maximus VIII Ranger.
Minulla on IA Load Linet 0.01 ja kokeilin nostaa CPU VCCIO:ta & System Agent voltagea, mutta ei vaikutusta. Muistit minulla on paljon speksatun nopeuden alla, katson niitä kunhan prossa on tikissä
![Whistling :whistling: :whistling:](/styles/hymiot/xf15/whistling.png)
Edit:
Jos kuvasta saa selvää niin 3D Mark piirtää kyllä kivat käppyrät:
Max threadeillä kellot pysyy siinä 4.8:ssa kun yhdellä threadilla on enimmäkseen 5 gigassa. Pitääpä kokeilla Primessakin miten threadien määrä vaikuttaa
![Think :think: :think:](/styles/hymiot/think.gif)
Viimeksi muokattu: