AVX negative offset & testaaminen / Kaby Lake kellotus

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 380
Tässä joululomilla herättelin vähän kellotusharrastusta ja deliddasin sinänsä hyvin pelanneen, mutta lämpöisenä käyneen i7-7700K:n.

Aikaisemmin i7 oli ajossa 4.8GHz nopeudella ja lämmöt olivat juuri alle sadan rasituksessa, joten lisäkellotus aiheutti vain kellojen throttlausta. Deliddaus (ja myös vesiblokin väliin vuosia vanha Arctic silver --> Conductonauttiin) tiputti lämpöjä ~25 astetta, johon olen oikein tyytyväinen, mutta lisäkelloja ei oikein irtoa.

Itse pidän vakauden mittarina Prime95:sta, joka voi toki olla yliampuvaa, mutta näin keski-ikäisenä ruuhkavuosien keskellä silloin kun on aikaa vaikka pelata hetki en halua viettää aikaa debuggaamassa miksi tämä uutuuspeli kaatuu :btooth:
Joka tapauksessa nosto 4.9GHz:aan antaa Prime95:ssa virheen ennen pitkää vaikka voltteja nostaa +0.250. 3Dmarkin CPU test meni läpi 5.1 gigaisenakin, en tiedä hyytyisikö sekin pidemmässä ajossa.

Nyt minulla on kokeilussa AVX negative offset 2 ja kellot 5 GHz, eli Prime95 (AVX:n kanssa) ajaa 4.8GHz ja vakaasti. Prime95 stress testia voi ajaa myös AVX pois päältä, mutta kellot näyttäisi pysyvän silti pitkälti 4.8 gigaisena, mutta HW monitorilla näkee silloin tällöin kellojen käyvän 5 GHz.
Tässä aletaan päästä topicin asiaan, eli millä softalla kannattaa ei-avx -kelloja testata?
Ja onko nykyisin edes mitään hyötyä pitää AVX:aa erillään, onko mikään käytännön softa ilman AVX-komentoja ei hyöty joka tapauksessa nolla?

Voin ottaa myös kellotusvinkkejä vastaan, emona Z170 Maximus VIII Ranger.
Minulla on IA Load Linet 0.01 ja kokeilin nostaa CPU VCCIO:ta & System Agent voltagea, mutta ei vaikutusta. Muistit minulla on paljon speksatun nopeuden alla, katson niitä kunhan prossa on tikissä :whistling:

Edit:
Jos kuvasta saa selvää niin 3D Mark piirtää kyllä kivat käppyrät:
1672650336331.png

Max threadeillä kellot pysyy siinä 4.8:ssa kun yhdellä threadilla on enimmäkseen 5 gigassa. Pitääpä kokeilla Primessakin miten threadien määrä vaikuttaa :think:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 572
Mulla 3d mark menee 5ghz kisakelloilla mutta davinchi resolve on vakaa 4,7 ghz, käyttää avx.

VCCIO:ta & System Agent voltage ei minullakaan vaikuttanut mihinkään.

Prossu alkaa olemaan jo sen verran vanha että jos jäähdytys riittää niin jännitteet voi nostella rajuihin lukemiin eikä ole suuri menetys jos hajoaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 380
Prossu alkaa olemaan jo sen verran vanha että jos jäähdytys riittää niin jännitteet voi nostella rajuihin lukemiin eikä ole suuri menetys jos hajoaa.
Joo sillä viitsi delidatakin kun olisi ainakin syy päivittää jos hajoaa :whistling:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 380
Kyl tuolla Z170 Rangerilla saa 8700k sekä varmaan 9900K toimimaan + kellotellen. Biosmodia nyt ainakin, ellei myös prossulle vähän värikynää. Googlesta jatkot löytyy parhaiten emo+haluttu cpu hakusanoilla.
Harrastustoimintaahan tämä on, kunhan jossain vaiheessa päivittelen prossaa niin vaihtuu kaikki uuteen. Tai no eihän nytkään prossa niinkään se suurin tulppa ole, GTX 1070 näyttiksen päivittämällä tulisi paras teholisäys/euro ja sen varmaan teenkin kun näyttismarkkina on nyt muutenkin järkevöitymässä...
Vielä kun saisi peliaikaa :asif:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 496
Viestejä
4 239 213
Jäsenet
71 213
Uusin jäsen
Jonne Rautiainen

Hinta.fi

Ylös Bottom