Autotallit ja autokatokset

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 392
Aihe olkoon yleismaailmallinen, keskusteltakoon mistä vaan aiheen ympärillä.
--
Saimme suosituksen rakennuttaa autotalli (raksaprojekti) ennen varsinaista taloa, koska tällöin tila toimii rakennusprojektin kesken varastotilana, sääsuojana ja kenties kahvitelupaikkana tohinan keskellä.
--
Sattuneesta syystä, aiheeseen ei ole tullut juurikaan perehdyttyä. Ja väitän lisäksi, että uskon monien muidenkin rakentavan tallin vain "otetaan valmispaketti" -tyylisesti, eikä sen enempää mieti sitä, miten tilasta saisi parhaan mahdollisen.
--
Miten te suunnittelisitte hyvän autotallin, millaiset olisivat mitat jne. tai mitä yksityiskohtatason kohtia ottaisitte huomioon?
---
- Mitä teknisen tilojen vetoja tulee vetää okt:n tekniseen tilaan tai mitä varauksia tulee tehdä?
- Lattian materiaali? Mitä? Epoksia?
- Vesipiste?
- Viemäröinti, klassisella "ympyräviemäri keskellä talli", vai voisiko paremmin toimia esim. "unidrain" -tyyppinen seinän viereen tms. toteuttu viemäri ?
- Kuinka suunnittelette noh. vaikka 5 polkupyörän säilytyksen?
- Mikä lämmitysmuoto soveltuvin perus autotalliin? Jos on sama liittää esim. talon kauko- tai maalämpöön, niin kuinka se otetaan huomioon tallia tehdessä?
- Kannattaako yrittää hyödyntää yläpohjan ontelo?
- Sähköpistorasioita, seinille joo vähän sinne sun tänne, mut pitääkö ymmärtää laittaa muuallekin?
- Sähköautojen latausmahdollisuus, miten järjestäisit?
- Polkupyörien arkikäyttö - miten maksimoit helppouden (jos pyörät saatava ns. sisätiloihin, niin ne on saatava sieltä helposti poiskin --> oven leveys vai nosto-ovi vai sähköovi
- Sähkötyövälineiden lataus, jokin latauspiste
- Ikkunat, tarvitaanko niitä ja tulisiko niiden sijaita yläreunassa, jotta seinä on käytössä muuhun kiinnittämiseen/varastointiin?
- Varasto-osuus, miten siitä maksimi irti - kannattaisko yrittää ontelotilan hyödyntämistä?
- Mihin olette suunnitelleet peräkärryn paikan tontillanne (todella usein näkee tätä vain rumasti nurmikolla, pitäis otata tämä huomioon ettei olis vaan "noh ei muuhun mahdu")
- Jääkiekko- ja työkamojen pesu, huolto -syytä laittaa autotalliin pesukone ja kuivauskaappi?
-
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
341
Tietysti pitäs vähän tietää että mitä sillä tallilla on tarkoitus tehdä. Jos siellä rempataan autoa niin 30m2 per auto on kiva.

Autotallin rakentaminen ensimmäisenä on hyvä ajatus, jos vain tallin sijainti on päärakennukseen nähden semmonen, että asuintalon rakentaminen sujuu jouhevasti. Kannattaa myös miettiä, olisko talli/katos kuitenkin kiinteästi yhteydessä päärakennukseen, kulkeminen auton ja talon välillä katetussa tilassa on ihan miellyttävä asia.

Autotallin ja katokseen kokoon pätee sama kuin muihinkin tiloihin, liian isoa ei ole olemassa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 911
Mitä teknisen tilojen vetoja tulee vetää okt:n tekniseen tilaan tai mitä varauksia tulee tehdä?
Tarpeeksi erilaista piuhaa rakennuksien väliin. Oman talon myyjällä oli välähtänyt ja okt:n sisätiloissa on muutama kytkin, joilla voi ohjata sähköjä autotalissa. On ihan pirun kätevää kun ei lämmityksen jne. takia tartte alkaa virittelemään jotain hiton ajastimia tai epäluotettavia langattomia systeemejä. Mutta eipä ollut tajunnutu vetää verkkopiuhaa sinne, olisi ollut useammankin kerran käyttöä (backupit nassiin autotalliin tulipalon varalta, jotain sensoria jne).

- Sähköautojen latausmahdollisuus, miten järjestäisit?
En tiedä miten nämä toimivat, mutta voisi kuvitella, että voimavirtaa on tuotava autotalliin riittävästi. Lataustekniikan kerkeää asentaa sitten, kun on sähköauto?

- Polkupyörien arkikäyttö - miten maksimoit helppouden (jos pyörät saatava ns. sisätiloihin, niin ne on saatava sieltä helposti poiskin -->
oven leveys vai nosto-ovi vai sähköovi
Minulla on autotalli, jossa on sähköiset nosto-ovet. Todella kätevät. Paitsi kun pitää tehdä MITÄ TAHANSA MUUTA kuin ajaa auto talliin tai tallista. Eli sähköiset ovet JA normaali ovi josta pyörät mahtuu. Pitää varmaan ensi kesänä kartoittaa tilannetta, että voisiko sivuseinään puhkaista oven.

Mitä muuta? Tarpeeksi tilaa. Itsellä on kahden auton talli, jossa vain yksi auto. Silti loppuu tila kesken. Lisäksi on muita talousrakennuksia kyllä säilytystilana, mutta ehdottomasti pitäisi tuplata tila, että saisi nimenomaan autotallin yhteyteen tietyt tilaa vievät työkalut, esim. pylväsporakoneen jne. Ja sitten kun alkaa olemaan sähköfillareita ja latausinfraa jne, niin ihan turha pihistellä tilasta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
785
Muutamia havaintoja, osa kantapäänkautta:

-Pyöreä viemäri siihen keskelle, siihen kun tarvitaan se öljy/hiekka erotin. Se kansi tulee sellaisessa vähän kuin kaupan päälle. Lavuaarit yms. saatetaan vaatia tuon erottimen kautta vedettäviksi. Riippuu paikallisen viranomaisen mielihaluista miten tulkkaavat pykäliä. Itse jouduin laittamaan tälläisen Hepo Hiekan-,öljyn- ja bensiininerotin 0,2/40/120

-Tekninen tila siihen autotalliin, se maalämpöpumpun kompura saattaa tuottaa ikävää runkoääntä. Saa sitten nukkua rauhassa kovemmillakin pakkasilla.

-Liittymät talliin, jos sen tekee tosiaan ensin. Isot kanavat, eli valmiit suojaputket eri liitynnöille talolle. Eli ainakin lämpö, vesi, sähkö, data ja JokuMuu (tähän tulee se mikä unohtui).

-Talliin pistorasioita Riittävästi. Laitoin itse joka toiseen runkotolppaan vähintään tupala shukon 120cm korkeudelle. Ei jää tavaroiden alle ja saa laittee aina kiinni. Osa noista on aina romun takana. Nyt ehkä laittaisin kuitenkin joka tolppaan eli 60cm välein. Muista voimavirta.

-Erillinen varastotila ja muut poterot on ikäviä, tulee aina seinä vastaan.

-Energiatodistusta ei tarvita alle 40 neliöisiin, lienee tärkeää jollekkin

-Kiinteitöveron osuudessa vaikuttaa onko tila varusteltu vai ei. Ilman kiinteälämmitystä oleva tila katsotaan ei-varutelluksi. Saattaa merkitä paikasta riippuen satasta? vuodessa. Kysy rakennusvalvonnasta mikä on päivän kriteeri.

-Sen tupla kyrokin alle kannattaa varata jotain jos haluaa jotain isompaa seinälle. Esim. poikkikoolausta jne kannattaa viljellä sinne.

-Pienemmän tallin ja alemman lämpötilan kanssa kannattaa miettiä laittaako lattiaan vesikiertoa. Vesikierrossa on sitten jäätymisriski jos ei käytä glygolia. Noita pamahtelee aina kun unohtuu tallin ovi liian pitkäksi aikaa auki pakkasilla. Glygoli sitten koko kiinteistön kierrossa ole aina kiva. Vesikierron osilla maksaa suoran sähkön ylläpitolämpöä aika pitkään. Glygolin vaihtoehto on laittaa itsesäätyvä lämmityskaapeli vesikierron kylkeen.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
65
Itse rakensin 90 neliön tallin ja sinne vedin 32 tuplapistorasiat ja 5 voimavirtapistettä. Lisäksi pari vesipistettä,toinen pesualtaalla ja toinen vesiletkulle. Lisäksl vesipiste ulos ja varaus kahdelle vesipisteelle sisällä.
Verkkokaapeli vedetty oletettuihin pisteisiin ja talon ja tallin välinen kaapelointi kahdennettu. Tallissa oma WLAN tukiasema

Tallin edessä rampissa pari sähkövastusta. Tallissa myös lattiaan upotetut kiinnityskohdat sähkövinssille. Pilarinosturille valussa teräslevyt lisävahvistuksena.

Valaistus jaettu 3 eri vaiheelle ja 2x58w valaisimia 9 kpl. Poistoilmapuhaltimia on kaksi kappaletta tallin molemmilla sivuilla ja vetävät ilmaa viidestä eri pisteestä katossa.

Kompuralinjasto on kiinteä teräsputkella muutamalla sulkuventtiilillä, sisältäen automaattisen vedenerottimen ja linjaston päässä paineenalennin herkemmille laitteille. Kompuran voimavirta omilla hitailla automaattisulakkeilla.

Tässä jotain omia ideoitani.

Tallissa vesikiertoinen lattialämmitys ja yhdistetty talon maalämpöön
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 392
-Tekninen tila siihen autotalliin, se maalämpöpumpun kompura saattaa tuottaa ikävää runkoääntä. Saa sitten nukkua rauhassa kovemmillakin pakkasilla.

-Liittymät talliin, jos sen tekee tosiaan ensin. Isot kanavat, eli valmiit suojaputket eri liitynnöille talolle. Eli ainakin lämpö, vesi, sähkö, data ja JokuMuu (tähän tulee se mikä unohtui).
Muutenkin oli hyvä postaus, mutta tartun näihin.

Tekninen tila autotalliin - onko muutkin toteuttanut? Olisi vielä mahdollista siirtää se "päärakennuksesta" autotalliin, jos niin on kannattavaa tehdä? Tulisi samalla 4m2 lisää päärakennukseen, vaikka sitten varastoksi tai vaatehuoneeksi.
Sopisi nimittäin erittäin hyvin se, että tekninen tila menisi tallin yhteyteen... Nyt se on vähän liian lähellä makuuhuoneita muutenkin, vaikka taitaahan se vaatia EI60 seinät ja täten eristyy äänikin varmaan paremmin.

Liittymät talliin kommenttisi tarkoittanee sitä, että ns. taloon kuuluvat liittymät vedetään myös tallille ja sieltä sitten talolle?

--
Itseä kiinnostaa omaa käyttöä ajatellen: Sähköpyörien säilytys ja käyttö, nyt niitä kaksi ja joskus varmasti enemmän (10v päästä).. Eli laskisin ainakin neljällä sähköpyörälle vaadittavan tilan (tavoitteena siis pitkäaikainen rakennus..). Sähköpyöriä ei oikein ulkona pääasiassa säilytellä (varkaussyytkin).. Niille varmaan sit joku 100-150cm ovi olis näppärä, millaisia lienee saatavilla.
Autot itsessään omassa käytössä tulen pitämään katoksessa tai ihan vaan ilman katettakin, joskin katoksen tolppiin tms. varaisin mahdollisuuden muuntaa tilat sähköautojen latauspisteeksi.
Kaksikerroksisen katoksen varmaan tekisin (yläkerran varastoksi), jos sen kaava sallisi, mut ontelotilan yritän varmaan hyödyntää säilytykseen (laskettelukamat, hiihtokamat, jääkiekkokamat, yms. kausikamat).
Autotalliin harkitsen myös pesukonetta ja jotain kuivasräkkiä/telinettä, niin voisi mahdollisesti jäkiskamat yms. pitää ihan "tallissa".
Tontti vaikuttaa itsellä siten, että mahtuu 6m leveä ja "haluamani" syvä talli, eli turhan kapea moneenkin käyttöön.. Harkinnassa myös L-mallinen talli, joka taittuisi talousrakennuksen oikealle sivulle ja katos-osa tulisi ns. rakennuksen sisääntulopihalle (etupihall).



Onko kukaan kokeillut ajatellut saareketta autotallissa? Katoin jonku "top 10 garages tms. Youtubesta, ja siinä oli yhdellä jampalla sellanen perus 3m saareke (ilman toimintoja) pyörillä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
785
Liittymät talliin, eli vesimittari, sähkömittari ja kaapelitv/valokuitu/joku sinne talliin. Näin nuo on käytettävissä jo rakennusaikana. Noiden jatko talolle on aika helppoa kunhan kaapelikanaalin lähtö on valmiina tallin kivijalassa. Sähkö menee kaapelilla, vesi putkessa ja netti ethernetillä. Esim. vesimittari, kaapelimodeemi ja verkkokytkin ei haittaa tallin seinällä mutta vaatii oman tilan talolla. Tai on noita nähty olkkarin ja vessan nurkissakin..

Tekniseen tilaan autotalliin ei saa kaikkea, eli ilmavaihtoa yms. pitää laittaa taloon. Mutta tuo maalämpö nyt lähinnä, mahtuu tosin se lämpöpumppu tallin nurkkaankin ilman omaa koppia.

Vielä yksi unohtui, eli hälytinkeskus. Keskiverto raksa keikataan 1-3 kertaa, eli hälyttimillä säästää vakuutusyhtiöstä riippuen aina niitä omavastuita. Rakennusvaiheessa on helppoa vetää kaapelit joka ovelle ja palohälyttimille/liiketunnistimille huoneisiin. Hälytinkeskus kun tarkoittaa yhtä varmistusakkua. Verkkovirtainen palohälytin taasen vaatii jokaiseen oman 9v pariston..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 371
Paljonkos porukka on maksanut talleistansa per m2? Jos siis ajatellaan että pitkästä tavarasta tehdään ja joku muu sen tulisi lähestulkoon täysin tekemään.
Vieläkö pätee "vanha sanonta" tallien osalta että 1000e/m2 saa hyvän aikaiseksi?

Meillä olisi rakennusoikeutta vielä 50m2 jäljellä, ja periaatteessa talli ainoa minkä voisi tehdä. Ja jopa tarpeellinen. Nykyinen sen kokoinen että autoa siellä säilyttää, mutta vähän ahdasta mitään värkätä. Välillä pohdiskellut, että pitäisikö tuollaiseen projektiin ryhtyä ihan tosissaan.
Nykyisen tallin viereen/kiinni voisi onnistua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
795
En tiedä onko rakennusmääräykset muuttuneet, mutta kannattaa harkita mitä termiä tilasta käyttää rakennusluvassa:

Autotallin turvallisuus määräykset
Vahva tämä. Autotallissahan ei saa käytännössä tehdä yhtään mitään ja eipä siellä oikein juuri mitään saa edes säilyttää. Autotalliin voi olla aika tuskan takana saada mitään järkevää vakuutusta mihin saisi paperille sen, että tallissa tehdään remonttia ja sieltä löytyy korjaamovarustusta. Ts. jos on mitään aikomusta koskaan tallissa jotain tehdä niin rakentaa sen vähintään harrastetilaksi ja palomääräysten osalta sille tasolle, että se voidaan lukea vakituiseksi tulityöpaikaksi. Pelkkä kutistesukan lämmitys kuumailmapuhaltimella on jo tulityötä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 392
Saakohan tämän tyyppistä autokatosta millään toteutettu Suomen lumikuormille edullisesti?
Vai menisikö jo teräsrunkoiseksi .
Onko joku nähnyt vastaavia?

Eli pari tolppaa "ylipitkänä", jonka päästä tukisi katon toiseen parruun.

Vaikuttaa kyllä aika heilakalta, mutta saattaisi olla käytännöllinen jos lumet ja säät kestäisi. Ja olis ns. "kevyt".

En tiedä, voiko tuollaisia muuten tehdä, kuin ehkä teräksestä? Toinen vaihtoehto varmaan olisi tuonne ns. kuvasta vasemmalle tolppien ohi jatkaa kattoa ja sieltä tuki jo tolppaan tai sitten muuhun...






1689856645720.png
1689882458294.png


1689856926346.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 392
Onko syynsä, ettei noita paljon näe ^ ? Minusta olisi kätevä, kevyt, ja ilman tolppia loisi jopa "tilaakin" pieneen pihaan.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 392
Moro. Autotallin nosto-oven moottori meni rikki (ukkonen) jo tovi sitten.

Voinko ostaa tilalle vastaavan moottorin, ja sen saa suoraan siihen ohjelmoitua? Vai tuleeko siinä jotain hankaluuksia asetusten ja ohjelmoinnin suhteen?
Novatek 423 Turner. Ja mikähän tuo harmaa johto on ja minnehän se vie?

1701939880797.png
 
Liittynyt
11.08.2020
Viestejä
37
Moro. Autotallin nosto-oven moottori meni rikki (ukkonen) jo tovi sitten.

Voinko ostaa tilalle vastaavan moottorin, ja sen saa suoraan siihen ohjelmoitua? Vai tuleeko siinä jotain hankaluuksia asetusten ja ohjelmoinnin suhteen?
Novatek 423 Turner. Ja mikähän tuo harmaa johto on ja minnehän se vie?

Onko jossain painiketta ovelle? Noista yleensä lähtee johto sellaiselle, ns. hituvirtaa.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 392
Onko jossain painiketta ovelle? Noista yleensä lähtee johto sellaiselle, ns. hituvirtaa.
Joo sainkin omistajan kiinni, hituvirtaa tosiaan. Onko siis niin, että hituvirta on ns. oven-ohjausnapin virtaa? Varmistan vain. Uus talo meille, niin ei olla mitään rakennusaikaisia papereita tutkittu/nähty?
 
Liittynyt
11.08.2020
Viestejä
37
Joo sainkin omistajan kiinni, hituvirtaa tosiaan. Onko siis niin, että hituvirta on ns. oven-ohjausnapin virtaa? Varmistan vain. Uus talo meille, niin ei olla mitään rakennusaikaisia papereita tutkittu/nähty?
Joo tai siis mitään virtaa siellä ei todennäköisesti liiku, vaan siinä on sama periaate kun vaikka ovikellon napissa. Eli nappi yhdistää kaksi kontaktia hetkellisesti ja nostomoottori saa siitä signaalin. Tuohon aiempaan kysymykseen, niin pitäisi pystyä vaihtamaan nostomoottori toiseen jos uusi on vastaavanlainen, mukana tulee kyllä ohjeet miten kaukosäätimet yms koodataan.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 392
Joo tai siis mitään virtaa siellä ei todennäköisesti liiku, vaan siinä on sama periaate kun vaikka ovikellon napissa. Eli nappi yhdistää kaksi kontaktia hetkellisesti ja nostomoottori saa siitä signaalin. Tuohon aiempaan kysymykseen, niin pitäisi pystyä vaihtamaan nostomoottori toiseen jos uusi on vastaavanlainen, mukana tulee kyllä ohjeet miten kaukosäätimet yms koodataan.
Pystyyköhän erilaisen ostamaan? Vai meneekö vihkoon jonkun kiinnityssysteemin kanssa sitten?
Pitänee vielä kysyä jostain pienkonekorjaamolta, että kannattaako korjata. Kotivakuutukseen siis menee.

Pystyisiköhän ostamaan samalta valmistajalta "uuden ja paremman mallin" ja silti saisi näppärästi vaihdettua ilman ongelmia?

Ehkä pääsee kuitenkin helpommalla ostamalla samanlaisen? 3v vanha ainakin, toki ei liene tekniikka näissä kehittynyt?
 
Liittynyt
28.11.2019
Viestejä
47
Mun mielestä Turner myy tuota moottoria. Niiden aspa on ainakin omien kokemusten mukaan asianosaava, niin varmasti saat sieltä selkeän vastauksen tuohon. Ymmärtääkseni uusi moottori kyllä tuohon soveltuu - ohjelmointi vaan kuntoon ohjeiden mukaan.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 392
Mun mielestä Turner myy tuota moottoria. Niiden aspa on ainakin omien kokemusten mukaan asianosaava, niin varmasti saat sieltä selkeän vastauksen tuohon. Ymmärtääkseni uusi moottori kyllä tuohon soveltuu - ohjelmointi vaan kuntoon ohjeiden mukaan.
Kohtuu hyvin tosiaan toimi. En oo jaksanut asiaan perehtyä, mutta uudella moottorilla lähti pelaamaan ja kytkin vaan johdot samalla tavoin kun oli lukematta ohjeita, niin lähti pelaamaan. Vanha moottori siis rikki oli selkeästi; liekkö tuolla sit enää mitään arvoa.

Jostain syystä nyt kovilla pakkasilla "kahnuuttaa" kiskoja vasten ja ei mene joka kerta kunnolla kiinni. Silminnähden vaikuttaisi siltä, että pakkanen luo kitkaa.. Vai mikähän tuossa voisi olla? Millähän noita kiskoja kannattaisi rasvata? Vai onko niin, että kylmät kiskot lämpölaajenemisen myötä supistuu kylmällä ja siksi kahnuuttaa?
--

Yhtä kaikki; onko olemassa mitään "lämpöstoppareita" jonka läpi ajaa auto talliin? Tuntuu hukkaavaan hetkessä kaiken lämmön, kun auton ajaa sisälle..Tuli yht äkkiä mieleen, että onko jotain ylipaineistuksia tai vaikka läpiajettavia verhoja (vrt. hyönteisverho ovessa), joka läpi auton voisi talliin ajaa ja kaikki lämpö ei karkaisi joka kerta.
Eipähän niin iso asia ole, mutta tuli vaan mieleen..
 

NewB-66

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
194
Yhtä kaikki; onko olemassa mitään "lämpöstoppareita" jonka läpi ajaa auto talliin? Tuntuu hukkaavaan hetkessä kaiken lämmön, kun auton ajaa sisälle..Tuli yht äkkiä mieleen, että onko jotain ylipaineistuksia tai vaikka läpiajettavia verhoja (vrt. hyönteisverho ovessa), joka läpi auton voisi talliin ajaa ja kaikki lämpö ei karkaisi joka kerta.
Eipähän niin iso asia ole, mutta tuli vaan mieleen..
Uskoisin . että suurin syy tallin jäähtymiseen on se 1-2 tonnia kylmää terästä, joka sinne ajetaan.Tallin lämpö ei ole siinä ilmamassassa joka karkaa oven avautuessa vaan rakenteissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 345
Mulla on on noin 67 neliön talli missä yksi seinä käytännössä pelkkää ovea.
Mulla siellä sisälämpö sellaisen 12 ja kun ajan auton sinne, niin sekunnin siellä on kylmää mutta lämmin moottori ja tallin rakenteet nostaa lämmön saman tien takaisin sinne 12 tietämiin. En usko että tuollaisella verholla mitään käytännön hyötyä saa, ellei sitten sitä ovea pidetä minuuttitolkulla auki tai availla ihan jatkuvasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 418
Yhtä kaikki; onko olemassa mitään "lämpöstoppareita" jonka läpi ajaa auto talliin? Tuntuu hukkaavaan hetkessä kaiken lämmön, kun auton ajaa sisälle..Tuli yht äkkiä mieleen, että onko jotain ylipaineistuksia tai vaikka läpiajettavia verhoja (vrt. hyönteisverho ovessa), joka läpi auton voisi talliin ajaa ja kaikki lämpö ei karkaisi joka kerta.
Eipähän niin iso asia ole, mutta tuli vaan mieleen..
a) et halua ajaa verhon läpi joka hiekkaisena hioo autosta maalit pois ja sumentaa tuulilasin
b) ilmaverholla hukkaat vain energiaa, ellei sitten ollut nimenomaan tarkoitus mukavuussyistä pitää autotalli kuumana myös oven aukaisun aikana (kuluttamalla enemmän energiaa)

Itselläni on "hukkalämmöllä" lämpiävä (tekninen tila autotallissa ja patterit vain jäätymisestoasetuksella), lämmöt menee jonnekin kymmeneen asteeseen kunnon pakkasella.

Tuossa esim. eiliseltä lämmöt:

1000172196.png


Noin 7:30 töihin, 17:30 kotiin, 19:00 kauppaan ja kahdeksan jälkeen takaisin. Näillä keleillä näkyy asteen tai parin dippi, mutta pomppaa noin kymmenessä minuutissa takaisin. Mittari auton keulan "syvyydellä, varmaan lähempänä nosto-ovea lämmöt heilahtaa enemmän, mutta tuskin ne sen pidempään alempana pysyvät...
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 392
Ok.

Ostaisitteko lattialämmöllä (vesi-ilmalämpöpumppu) lämpiävään talliin varalämmön/lisälämmönlähteeksi lämpöpatterin, vaiko rakennuslämmittimen. Jos käyttö vain silloin, kun "kuivatusta tarvitaan" tai lämpöä tarvitaan tai toivotaan hieman nopeammin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 959
Ok.

Ostaisitteko lattialämmöllä (vesi-ilmalämpöpumppu) lämpiävään talliin varalämmön/lisälämmönlähteeksi lämpöpatterin, vaiko rakennuslämmittimen. Jos käyttö vain silloin, kun "kuivatusta tarvitaan" tai lämpöä tarvitaan tai toivotaan hieman nopeammin?
Rakennuslämmittimen ehdottomasti,koko sulakkeiden ja pistokkeiden mukaan.Jos on vaan 230V 16A sulake niin 3 KW lämmitin jossa on useampi tehon säätö ja myös pelkkä puhallus.Tai 5-10 KW vastaava lämmitin jos on voimavirta käytössä ja tila on isompi.Lisäksi jos tuota on tarkoitus käyttää pitempään niin kannaa jättää kauppaan halvimmat kötökset.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 392
Rakennuslämmittimen ehdottomasti,koko sulakkeiden ja pistokkeiden mukaan.Jos on vaan 230V 16A sulake niin 3 KW lämmitin jossa on useampi tehon säätö ja myös pelkkä puhallus.Tai 5-10 KW vastaava lämmitin jos on voimavirta käytössä ja tila on isompi.Lisäksi jos tuota on tarkoitus käyttää pitempään niin kannaa jättää kauppaan halvimmat kötökset.
EI oo kyllä ku hetken tarve välillä. Jos ostaa 2kpl 2kw rakennuslämmittimiä, niin onko se yhteisteholtaan vastaava siis 4kw 1kpl? Varmaan on, mutta arkielämää mietin, että viekö ne saman verran virtaa käytännössä, eli 1kpl 4kw vs 2kpl 2kw. Että onko väliä edes kummat hankkii, jos tilaa on.
Ei usein ole tarve, mutta satunnaisesti voisi 1-4h ajastimella jouduttaa auton/varusteiden/tallin lämpeämistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 371
Miksi siellä tallissa ei voi olla vaikka kokoajan joku +18?
Mihin tallissa yli 20 asteista lämpötilaa tarvitsee?
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
829
EI oo kyllä ku hetken tarve välillä. Jos ostaa 2kpl 2kw rakennuslämmittimiä, niin onko se yhteisteholtaan vastaava siis 4kw 1kpl? Varmaan on, mutta arkielämää mietin, että viekö ne saman verran virtaa käytännössä, eli 1kpl 4kw vs 2kpl 2kw. Että onko väliä edes kummat hankkii, jos tilaa on.
Ei usein ole tarve, mutta satunnaisesti voisi 1-4h ajastimella jouduttaa auton/varusteiden/tallin lämpeämistä.
Jos molemmat 2kw on päällä täysillä niin sama 4kw kuluu kun 1x4kw. Mutta kuten aikaisemmin mainitaan niin tilasta ei ole kysevaan sulakkeista, jos 1x16A sulake ni lämpöä ei tuu yhtään kun laitat molemmat 2kw päälle koska halli menee pimeeksi. Jos taas tulee kolme vaihetta ni noi pitää saada eri vaiheisiin, tai sitten se 4kw 16A voimavirtaan.
 

Axu

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
83
Onko vinkkejä autotallin sisäilman kosteuden hallintaan? Koko talven sisällä oli ihan ok 40-60 %, mutta nyt reilun viikon näillä aika kosteilla keleillä ollut 70-80%.
Tallissa on ILP ja painovoimainen ilmanvaihto.

Kannattaako tässä panikoida vielä vai panostaa parempaan ilmanvaihtoon tai hommata joku ilmankuivain?

Tuore viime vuonna valmistunut talli kyseessä, niin varmasti myös betonikin siellä kuivuu jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 345
Mulla välillä on järvi sulaneiden lumien jäljiltä siellä tallissa. Imuroin vesi-imurilla isoimmat pois enkä sen enempiä ole jaksanut murehtia asiaa. Hyvin on kestänyt tähän päivään asti ilman mitään näkyviä ongelmia. Talli nyt 16v vanha.
Iso kosteudenpoistajapömpeli sitten jos alkaa ajatus ahdistaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 038
Onko vinkkejä autotallin sisäilman kosteuden hallintaan? Koko talven sisällä oli ihan ok 40-60 %, mutta nyt reilun viikon näillä aika kosteilla keleillä ollut 70-80%.
Tallissa on ILP ja painovoimainen ilmanvaihto.

Kannattaako tässä panikoida vielä vai panostaa parempaan ilmanvaihtoon tai hommata joku ilmankuivain?

Tuore viime vuonna valmistunut talli kyseessä, niin varmasti myös betonikin siellä kuivuu jne.
Kyllähän tuo ihan perusjärjellä kuulostaa siltä, että märän auton kanssa ilmanvaihto on riittämätön. Ilmanvaihdon tehostaminen voisi olla järkevää, vaikka joku kosteusohjattu puhallin työntämään ilmaa ulos tarvittaessa, vähän riippuen miten tuo painovoimainen ilmanvaihto on järjestetty.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 572
Onko vinkkejä autotallin sisäilman kosteuden hallintaan? Koko talven sisällä oli ihan ok 40-60 %, mutta nyt reilun viikon näillä aika kosteilla keleillä ollut 70-80%.
Tallissa on ILP ja painovoimainen ilmanvaihto.

Kannattaako tässä panikoida vielä vai panostaa parempaan ilmanvaihtoon tai hommata joku ilmankuivain?

Tuore viime vuonna valmistunut talli kyseessä, niin varmasti myös betonikin siellä kuivuu jne.
Sopivasti ylimitoitettu Trotec sinne?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 826
Onko vinkkejä autotallin sisäilman kosteuden hallintaan? Koko talven sisällä oli ihan ok 40-60 %, mutta nyt reilun viikon näillä aika kosteilla keleillä ollut 70-80%.
Tallissa on ILP ja painovoimainen ilmanvaihto.
Jos perse kestää, nosta lämmityspyyntöä. Tehostahan ei pitäisi olla kiinni jos toimi läpi talven ja nyt lämpimän kosteilla ilmoilla ongelmaa.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 392
Mikähän tollasen tallin kosteus tulisi olla prosenteissa tai mikä mittayksikkö lieneekään? Siis jossa autoakin säilytellään.

Tilassa on poistopuhallin, mutta valitettavasti manuaaliohjauksella tallin sisältä. Välillä tulee laiteltua päälle ja välillä pois.
Saiskohan tohon ajastinta ja jos kyllä, niin millä tavalla? Kytkin on siis sellanen pyöritettävä "kliks" päälle ja mekaanisesti pyörittää tehoja.
Ihan hyvä se siis on, mut ois mielekkäämpää ohjata olohuoneesta käsin tai ajastaa jotenkin, ettei puhalla kuivasta tilasta lämpöjä harakoille jatkuvasti tms.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 154
Nuo kosteusohjatut poistopuhaltimethan maksaa kymppejä, esim:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 959
Omassa autotallissa on useamman vuoden pyörinyt Ilmankuivain TTK 75 ECO Ja olen ollut tyytyväinen, vaikka nyt lahosi reilun 8500 tunnin jälkeen eikä kannata korjata,tilasin kuitenkin tilalle samanlaisen.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 392
Melkeenpä tämmönen, mistä saa suoraan kaivoon vedet.
Onko porukalla siis ilmankuivaimia tallissa? Talvea vasten, ja miksei syksyäkin, niin kosteutta tahtoo olla vaikka tilassa tosiaan manuaali poistopuhallin + lattialämpö ja lattiakaivo.. Ei vaan tahdo muistaa laittaa poistopuhallinta päälle ja jos sit liikaa on päällä, niin tuntuu vievän lämpöä.

Tässä ilmankuivainta mietin; onko sellainen "must have" - mitä kaikkea hyötyä ja kulua siihen liittyy vrt. että rupeaa pitämään vaikka aina poistopuhallinta päällä?

Toinen auto tahtoo asustaa tallissa talven, välillä lumisenakin pakko ajaa sisälle.

Ja merkkiä pohdin, että millaista laitettava tulemaan? Onko Julan tuote ihan ok, vai "pitääkö merkkiä ostaa" ja jos kyllä, niin mitä? Lattiakaivo on, joten näppärä olisi tosiaan suoraan kaivoon johtaa.
Ja pitääkö noiden sijoittelussa jotain miettiä, vai saako "vapaasti sijoittaa", vai paljonko lie vaativat lattiapinta-alaa vai voisiko jopa kiskohyllylle/tasolle nostaa, jos paikka löytyisi?
Ja varmaan tosiaan järkevin sellainen, missä suoraan kaivoon vedet? Pöhiseekö teillä noi 24/7, vai oletteko jotenkin ajastaneet tms.? Onko koneelle raskaampa yksi pidempi putki, vai vaikka 4kpl lyhyempää pätkää pitkin päivää?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 304
Viestejä
4 309 926
Jäsenet
72 015
Uusin jäsen
Jaglando

Hinta.fi

Ylös Bottom