Autostereon käyttö radiona autotallissa 12V virtalähteellä.

Liittynyt
28.01.2021
Viestejä
85
Joo tosiaan minulla oli jo tälläinen kokoonpano vuosia, sitten virtalähde vain kärähti pahasti.

Etsin pitkään korvaajaa ja löysin sellaisen. Nyt käy niin että radiosta ei löydy läheskään kaikkia kanavia ja
kanavat suhiset sattuman varaisesti. Akulta erikseen syötettynä häiriötä ei ole. Radio antenni on siirretty pois radion vierestä ja
uusi antenni hankittu. Vaikuttaa siltä että virtalähde aiheuttaa häiriöitä. Kun virtalähde ei ole kytkettynä radioon mutta siinä on
virrata päällä ei häiriötä ilmene. Voiko tätä häiriötä korjata jollain komponentilla tai kikalla?

Kuvissa radio väliaikaisesti testauksessa tuossa, tarkoitus siirtää tuohon hitsattuun koteloon seinälle.
Antenni ja kaijutinpalkki on oikealla paikalla jo.
 

Liitteet

  • 20210709_173743.jpg
    20210709_173743.jpg
    2,9 MB · Luettu: 263
  • 20210709_173801.jpg
    20210709_173801.jpg
    2,9 MB · Luettu: 275
  • 20210709_173809.jpg
    20210709_173809.jpg
    3 MB · Luettu: 270
  • 20210709_173819.jpg
    20210709_173819.jpg
    1,3 MB · Luettu: 313
  • 20210709_173925.jpg
    20210709_173925.jpg
    2,9 MB · Luettu: 312
Todennäköisesti tuo sinun uusi virtalähde tuottaa liikaa rippeliä ja muuta häiriöä. Siinä voi olla sisäiset kondensaattorit kuivuneet ajan saatossa (sarjanumerossa 2009, onko tuo valmistusvuosi).

Ulostuloon voisi kytkeä erillisen kondesaattorin tasaamaan rippeliä, mutta on se vähän semmoin purkkaviritys.

Suosittelen uuden laadukkaan virtalähteen hankkimista. Tai miksei töpseliin asennettavaa radiota.
 
Todennäköisesti tuo sinun uusi virtalähde tuottaa liikaa rippeliä ja muuta häiriöä. Siinä voi olla sisäiset kondensaattorit kuivuneet ajan saatossa (sarjanumerossa 2009, onko tuo valmistusvuosi).

Ulostuloon voisi kytkeä erillisen kondesaattorin tasaamaan rippeliä, mutta on se vähän semmoin purkkaviritys.

Suosittelen uuden laadukkaan virtalähteen hankkimista. Tai miksei töpseliin asennettavaa radiota.

Tämä virtalähde maksoi noin 70€. Kysyin parista paikasta suomesta, hinta vaihteli niissä mistä kyselin 420-700€ välissä.... joten unohdetaan ne lähteet täyttä paskaa tuossa hintaluokassa.
Hankin jo Milwaukeen työmaaradion mutta se ei kuulu (ja ei ole riittävästi ominaisuuksia)... tarvii erillisen antennin, ja sitä ei tuohon saa. Minulla on myös Philips radio ollu kokeilussa puolet kanavista ei kuulu. Erillisella antennilla toimii...
ja äänenlaatu on noissa 50€ radiossa vielä huonompi. Puhuttamaan CD/Radio/bluetooth tuesta, joita ei enään monessa ole. Sitten tämä paikka on työpiste, joten saattaa saada kulmahiomokoneesta kipinäsuihkun tai 2mm hiomapölyä päälleen.... tai maalia.

edit: saapui postissa tällä viikolla tuovirtalähde.
 
Eikö toi soi akulla tarpeeksi kauan. Laturilla akku täyteen niin eiköhän rokki soi työpäivän ajan.
 
Ainakin ennen vanhaan autoradioihin sai vaikka mitä häiriönpoistosysteemiä. Eli elektroniikka, viihde-elektroniikkakaupat voisivat tietää. Yleensä akun jännite on melko puhdasta ja jos piuhoihin tulee häiriöitä, niin ne myös kuuluvat. Hakkurivirtalähde tuotaa sähisevää sähköä eli jännite on häiriöistä, olisko mitään jos syötät jännitteen akun kautta ja akkuun tietysti laturi koko ajan päälle.
Edit: Eli samaa kuin HatiH sanoo
.
 
Jos säätämään haluaa ryhtyä, niin radiolle meneviin virtajohtoihin voi kokeilla laittaa jonkun isohkon (elektrolyytti)konkan, ehkä pieniä keraamisia suurtaajuushäiriöitä varten, häiriönpoistokuristimia (riittävällä virrankestolla) ja/tai ferriittirinkeleitä. Johdon molempiin päihin voi kokeilla. Ferriittejä voi laittaa sekä yhden johdon että molempien ympäri. Saattaa auttaa tai sitten ei.

Jos uuden powerin haluat, sellaiseksi riittää pienempikin kuin 25 A virtaa antava. Varman päälle pelaamiseen tietokoneen poweri on ihan hyvä vaihtoehto, riittävän tehokas ja io-techin myyntialueelta tms. saa käytettynä halvalla. Huonolaatuisiin powereihin voi toki päteä sama kuin tuohon, jonka jo hankit. Ihan ikivanhoja ei kannata myöskään hankkia, kun niissä voi joutua laittamaan 5V linjaan keinokuormaa tai jotain muuta ylimääräistä.
 
Häiriön poistossa on tosiaan se pikku jäynä, että se vaatii kokeilua. Kokemus joskus auttaa, joskus ei. Autokorjaamot?
 
Jos säätämään haluaa ryhtyä, niin radiolle meneviin virtajohtoihin voi kokeilla laittaa jonkun isohkon (elektrolyytti)konkan, ehkä pieniä keraamisia suurtaajuushäiriöitä varten, häiriönpoistokuristimia (riittävällä virrankestolla) ja/tai ferriittirinkeleitä. Johdon molempiin päihin voi kokeilla. Ferriittejä voi laittaa sekä yhden johdon että molempien ympäri. Saattaa auttaa tai sitten ei.

Jos uuden powerin haluat, sellaiseksi riittää pienempikin kuin 25 A virtaa antava. Varman päälle pelaamiseen tietokoneen poweri on ihan hyvä vaihtoehto, riittävän tehokas ja io-techin myyntialueelta tms. saa käytettynä halvalla. Huonolaatuisiin powereihin voi toki päteä sama kuin tuohon, jonka jo hankit. Ihan ikivanhoja ei kannata myöskään hankkia, kun niissä voi joutua laittamaan 5V linjaan keinokuormaa tai jotain muuta ylimääräistä.

Eipä ole sellaisia powereita tietokoneissa, kaivoin kivetkin ympäri. 12V-13v / 10-15A vaatimus.... Ei ollut missään. 15,8V olisi ollut mutta se on liikaa....
 
Käytetty serveri poweri. Ei maksa paljon ja tuo tee tiukkaakaan.
3D tulostimessa itselläni luokkaa 12V/60A
 
Powerissa on tuskin mitään vikaa. Tykittää vaan enemmän tai vähemmän häiriötä molemmista päistä ja osa powereista kopan läpikin, jos sopivan kokoisia aukkoja.
Vähän sama homma omalla pajamankalla. Mascotin hakurilla toimii jotenkin yksi mankka kolmesta. Siis tuon radiovastaanoton osalta.
Ferriittejä olen johtoihin tunkenut, muttei riitä. Saahan noihin tehtyä tehokkaat filtterit, mutta ei aina maksa vaivaa, jos löytyy edullisesti hieman fiksummin tehty poweri tilalle.
On tuohon omaan lineaaripowerikin takataskussa, mutta menee muutenkin romut uusiksi ja radiosta tulee pelkkää paskaa 24/7, joten ei jaksa vaihdella.

Jos pelkkää mankkaa syötät, niin viidellä ampeerilla saa soitella jo kahteen kanavaan sen mihin pääte kykenee.
Joku kylmälaukun poweri voisi muutaman vuoden toimia, jos sattuu halvalla tulemaan vastaan.
 
Jotkut tuollaiset ledipowerit ovat melkoisia häiriöpesäkkeitä, joistakin tulee lähdöstä tulee sellaista pärinää että ei ole tosikaan.

Itse lähtisin siitä että laittaisin jonkun ehkä 100nF 50V+ muovikonkan ja pari elektrolyyttiä, ehkä arvoiltaan 1uF 63V ja 4700uF 63V tuohon powerin lähdön ja radion väliin (arvot aikalailla hihasta ravistettuja) suodattamaan ja ehkäpä jopa kuristimen. Jollain tuontyylisillä arvoilla lähtisin ainakin kokeilemaan onko vaikutusta. Tietty joku vähän isompikin lyytti saattaa olla tarpeen.

Tietty varmistaisin että tuon powerin kuori on maadoitettu, saa edes suurimman osan häiriöistä sillä pois. Tietty itse radion maadoitus on oikeastaan kokeiltava, joko samaan maahan powerin kanssa tai sitten ei, riippuu aika paljon radion toteutuksesta parantaako vai pahentaako häiriötä, teoriassa kelluvana pitäisi toimia paremmin kun jää yksi maalenkki pois.
 
Itellä tallissa automankka saa virtansa halvasta 20vuotta vanhasta akkulaturista. Eipä ole ollut häiriöitä kuuluvuudessa.
 
15,8V olisi ollut mutta se on liikaa....

Ei toi nyt niin paljon ole yli sen normaalin 14,4V latausjännitteen. Tarttee kyllä olla minua paremmin autosähkön sielunelämästä ymmärtävä että osaa sanoa laskeeko merkittävästi elinikää, sen tiedän että kun jännitteensäädin oli rikki niin ei ne varoitusvalot alkanut syttymään ennen kuin mentiin yli 16 voltin.
 
Konkat ja muut kannattaa laittaa radion viereen virtajohtoon. Virtalähteen vieressä ne eivät ole niin tehokkaita. Muuten, miten olisi pitemmät johdot virtalähteen ja akun/radion väliin. Piuhaan vielä ferriitit. Pitemmät piuhat nimittäin saattavat auttaa suodatuksessa.
Vanhat halvat akkulaturit ovat lineaarisia, eli niistä lähtee vähemmän kohinaa. Mutta pörinää voi kyllä tulla. Mutta tässä systeemissä akkua ylläpitämään voi vanha simppeli laturi kyllä käydä.
 
5-10 ampeerin kuristin ainakin johtoon ja mielellään ferriittirengas. Sitten voi lisäissä kerkoa ja polkoa ja ehkä diodinkin.
Ja verkkojohtoon ainakin ferriitti.

Joissain paskamankoissa voi olla 16 volttinen elko jännitelinjassa ja se ei todellakaan tykkää pidemmän päälle 15,8 voltista.
Sisuskaluista on aika nopea päätellä, että paljonko sietää jännitettä, mutta jos haluaa pitää homman yksinkertaisena, niin tyytyy reiluun 14 volttiin.

15,8 volttisen johtoon voi laittaa esim. kolme viiden ampeerin diodia sarjaan, niin pitäisi olla jo ihan ok. Kestävät hetkellistä virtaa aivan helvetisti, joten ei tarvitse järeämpiä.
 
Itellä on vanha SERRI atx psu Corsair 400w syöttää autoradiota. Siinä oli sellainen vika että tietokone ei käynnistynyt mutta hyppylangalla Psu käyntiin ja pari vuotta nyt ollut autoradio käytössä.


Mascotin virtalähteet oli ainakin aikasemmin laadukkaita. Laittaisin sellaisen jos haluaisin panostaa enemmän.
Mascot
 
Viimeksi muokattu:
Konkat ja muut kannattaa laittaa radion viereen virtajohtoon. Virtalähteen vieressä ne eivät ole niin tehokkaita. Muuten, miten olisi pitemmät johdot virtalähteen ja akun/radion väliin. Piuhaan vielä ferriitit. Pitemmät piuhat nimittäin saattavat auttaa suodatuksessa.
Vanhat halvat akkulaturit ovat lineaarisia, eli niistä lähtee vähemmän kohinaa. Mutta pörinää voi kyllä tulla. Mutta tässä systeemissä akkua ylläpitämään voi vanha simppeli laturi kyllä käydä.

Mulla on 300€ akkulaturi sitä en tuohon kyllä laita (25 Ctek) ja toi akku mikä on pöydällä vetelee viimisiä, tarvi ostaa uusi akkukin..... ja idea oli se että pyödällä ei seiso akkuja kun käsitellää metalleja pyödällä... oikosulun vaara on iso. Pari kertaa on lenkki avain ja lattarauta osunut napujen päälle ja akku käytännössä räjähtänny...
 
5-10 ampeerin kuristin ainakin johtoon ja mielellään ferriittirengas. Sitten voi lisäissä kerkoa ja polkoa ja ehkä diodinkin.
Ja verkkojohtoon ainakin ferriitti.

Joissain paskamankoissa voi olla 16 volttinen elko jännitelinjassa ja se ei todellakaan tykkää pidemmän päälle 15,8 voltista.
Sisuskaluista on aika nopea päätellä, että paljonko sietää jännitettä, mutta jos haluaa pitää homman yksinkertaisena, niin tyytyy reiluun 14 volttiin.

15,8 volttisen johtoon voi laittaa esim. kolme viiden ampeerin diodia sarjaan, niin pitäisi olla jo ihan ok. Kestävät hetkellistä virtaa aivan helvetisti, joten ei tarvitse järeämpiä.

9-14,5V on ilmoitettu tuolla mankalla toiminta jänniteeksi.... 10V jännitteellä se joskus muinoin toimi autossakin.... (auto startaessa tiputtaa 80Ah akulta jännitteen 10,2V mitattua Eculta)
 
9-14,5V on ilmoitettu tuolla mankalla toiminta jänniteeksi.... 10V jännitteellä se joskus muinoin toimi autossakin.... (auto startaessa tiputtaa 80Ah akulta jännitteen 10,2V mitattua Eculta)
Tuohon väliin nuo on yleensä speksattu, mutta jos haluaa kaiken tehon pihalle, niin reilu 14 volttia olisi optimaalisin. Tosin veikkaan, että kuuntelet keskimäärin parilla watilla ja silläkin saa ärsyttävän metelin herkillä elementeillä sisätiloissa.
Mikäli muutama watti riittää, niin testaa jollain 12V/1-2A powerilla, jos sattuu nurkissa lojumaan. Jos ei käy kuumana eikä särötä normaalilla kuunteluvoimakkuudellasi, niin silloin sen voi speksata riittäväksi.
Semilaadukas pikkuhakkuri ei välttämättä ulosta liikaa häröä, jolloin radiokin saattaa kuulua.
Kierrätyskeskuksesta löytynee iso läjä vaihtoehtoja, jos ei takataskusta löydy.

Voit toki tarkistaa, että löytyykö led-powerin sisuksista trimmeri, jolla voi säätää jännitettä. Jos siellä semmoinen olisi, niin +-voltin säätäminenkin voi vaikuttaa hieman härön määrään.
Tai testaa mankan rinnalla jotain ylimääräistä kuormaa. Esim. 12 voltin halogeenia. Eli joku ylimääräinen kuorma siihen toiseen lähtöön, jos tuo kahdella lähdöllä on.
 
Viimeksi muokattu:
Sellainen vinkki et mikro-hifi sterkkoihin saa lähes aina ulkoisen antennin. Siellä radion takana on siis tavallinen telkkarin antennipistoke. Sit asennat sellaisen oikean ison kattoantennin vaikka 100 metrin päähän ja laitat mastovahvistimet ja kaikki jos siltä tuntuu.

Uutenahan noita mikro-hifejä ei kannata ostaa kun tori.fi on täynnä 10v vanhoja huippumalleja 20€ hinnoilla kun ihmisistä bluetooth-kaiuttimet on kätevämpiä. Mitä ne onkin, mutta vähän eri käyttöön.

Niin ja senkin vois kertoa että kyllä lähes mihin tahansa tavalliseen paskaradioonki saa laitettua ulkoisen antennin. Asennat vain katolle sen kattoantennin, siihen mastovahvistin, ja sit ku käärit sen kuoritun antennipiuhan keskilangan antennin ympärille niin siirtyy se signaali vaikka varsinaista pistoketta ei olisikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama kymppi lisää senpu hintaan niin olis saanu ihan radio käyttöön tehdyn powerin. LED power supply vois kyllä viitata siihen että se ei ole tarkoitettu yleiskäyttöön ja sen antama sähkö voi olla aika rumaa.
 
Viimeksi muokattu:
ja idea oli se että pyödällä ei seiso akkuja kun käsitellää metalleja pyödällä.

Vähän paksumpaa kaapelia niin ei jännite tipu vaikka akku vähän kauempanakin pöydästä. Vaikka se viritin ja vahvistin (tai viritinvahvistin) olisi fiksumpi vaihtoehto. Lisäksi mietin että mikä radiokanava jää kuulematta jos ostaa nettiradioita toistavan purkin.
 
Vähän paksumpaa kaapelia niin ei jännite tipu vaikka akku vähän kauempanakin pöydästä. Vaikka se viritin ja vahvistin (tai viritinvahvistin) olisi fiksumpi vaihtoehto. Lisäksi mietin että mikä radiokanava jää kuulematta jos ostaa nettiradioita toistavan purkin.



Tuohon päälle johdostukset ja erilliskauttimet.
Sitten ensi viikolla laitteet nauttimaan kulmahiomioneen kipinnä suihkusta? Korvaako takuu tuon jos se hajoaa kahden viikon päästä?
 
Muutama kymppi lisää meanwellin hintaan niin olis saanu ihan radio käyttöön tehdyn powerin. LED power supply vois kyllä viitata siihen että se ei ole tarkoitettu yleiskäyttöön ja sen antama sähkö voi olla aika rumaa.
Tän kuin ois aikaisemmin bongannu...
 
Järjettömän ylimitoitettuja ratkaisuja, kun sillä kolmen pennin akkulaturilla olis pärjännyt hienosti.

Itsellä samassa käytössä ikivanha Matti, johon lisätty 6800/25 konkka, kun siinä ei alkujaan mitään suotoa ole.

Testaan vielä konkkaa varmaankin, jos ei auta niin sitten pitää ostaa uusi poweri. 3.5A poweri kaverilla hajos ainakin vastaavanlaisessa sovelluksessa, mutta ihan miten vaan. Itse radiossahan on 10A sulake (takana rungossa)...., veikkaus että kunnolla toimis jollain 7.5A kanssa. Mulla oli autossa soittimessa 5A sulake 2,5mm johtojen kanssa se hajos pari kertaa. 10A sulakkeella pelaa....

Mulla ois ollu "ei modulaarinen" 600W powerikin mutta ois pitänny silpoa johdot ja yhdistellä useampi yhteen (6-8 johtoa yhteen). Olisi tullut aika kamala tekele niin en sitä hyödyntänyt.
 
Tuohon päälle johdostukset ja erilliskauttimet.
Sitten ensi viikolla laitteet nauttimaan kulmahiomioneen kipinnä suihkusta?

Eikö sulla ole jo johdot ja kaiuttimet valmiina kun se autosoitin pörisee jo. En tiedä minkä kokoisen kaapin teit mankalle mutta eiköhän sinne pieni vahvistin ja verkkosoitinkin mahdu.
 
Autossa soitetaan yleensä neljää kaiutinta ja ajomelun sekä akustisten ominaisuuksien takia sitä pitää yleensä huudaatta, vaikkei juuri mitään kuulukkaan, joten ei ihme, jos autossa palaa vitosen sulake.

Huono 3,5 ampeerin powerikin toki kypsyy, jos luukutetaan koko ajan limitillä.

Joksenkin modernin ATX-powerin kanssa riittää kun laittaa kytkimen kahden johdon väliin ja ottaa virran kahdesta johtimesta. Voi toki yhdistää parikin letkua, mutta kahdella kanavalla soittaessa.
saat tuskin johtoja sulamaan.
Yksi perinteisen automankan kanava ulostaa tehoa 12-17 watin välillä, jos jätetään muutama ääritapaus pois laskuista. Siitä voine laskeskella, että tarvitseeko nuo 20 ampeeria.
Toki jos haluaa, että poweri kestää +20 vuotta, niin silloin joku laadukas 10 ampeerinen on ihan paikallaan.
Itse testaisin edelleen siihen ledi-powerin kakkoslähtöön kuormaa, kun se voi häröillä enemmän "liian pienellä" kuormalla. Siihen voi sitten keksiä jälkikäteen jonkun "hyödyllisen" kuorman, mikäli vaikuttaa häröihin positiivisesti. (Kylmälaukku...) Tuskin auttaa, mutta ilmainen testi.

Moderni ratkaisu on D-luokan vahvistimella varustettu BT-boxi.
Esim. HIFI TPA3116D2 Bluetooth 5.0 Amplifier Board 2.0 A-udio Stereo Amplifier Board | eBay
Oma yksilö toimii ainakin ok ja ilmoitetut teholukemat eivät ole enää hattiwatteja.
Aika hyvin tuommoiselta kämmeneen mahtuvalta laitteelta. BT- ei tuossa mallissa kanna montaa metriä, mutta noita löytyy ns. parempiakian versioita ulkoisella antennilla hieman kalliimmalla.
Kätevä lähinnä siksi, että voit kuunnella luurilta tai läppäriltä mitä tahansa sisältöä ja tehoa on tarjolla kolme kertaa enemmän automankkoihin verrattuna, kunhan syöttää virtaa sopivalla läppärin powerilla.
Paljon järeämpiäkin löytyy, mutta harvempi tarvitsee enempää tehoa.
Tuota pikkuistakin kiinaromua saa luukuttaa aivan täysillä tunteja ilman, että se lämpeää liian kuumaksi. Ainakin kahdeksan ohmin kuormalla.
Väärillä komponenteilla kasatut versiot osaavat kohista liikaa joten hankinta ihan omalla vastuulla.
 
Viimeksi muokattu:
Järjettömän ylimitoitettuja ratkaisuja, kun sillä kolmen pennin akkulaturilla olis pärjännyt hienosti.

Itsellä samassa käytössä ikivanha Matti, johon lisätty 6800/25 konkka, kun siinä ei alkujaan mitään suotoa ole.
Akkulatureita on nykyään niin moneen lähtöön. Ja voi olla häiriöpeäskä tai fiksuilla jotain vähemmän fiksua.
Tai joku vanha voi kolkultella ylijänitteen puolelle, mutta jos vanha muuntajamalli pysyy konkkien kanssa jännitteen osalta rajoissa niin voi olla toimiva. Mutta kysyjä antoi ymmärtää että 5A ei riitä, 7,5A tai 10A minimi vähentää halpaa tarjontaa.

Ympäristö vaikuttaa sellaiselta, että jotain turvallisuus juttujakin voisi huomioida.

Edit:
Ja jos virta tiukkana, niin tyytyy pienempää äänenpaineeseen, isompiohmiset kaijuttimet. tai poweri jossa virranrajoitus ja olemeteillä ei väliä.
 
Muutama kymppi lisää meanwellin hintaan niin olis saanu ihan radio käyttöön tehdyn powerin. LED power supply vois kyllä viitata siihen että se ei ole tarkoitettu yleiskäyttöön ja sen antama sähkö voi olla aika rumaa.
Missä meanwellin näet? Tuo on joku sanpu eli varmaan kiinalainen kopio meanwell. Meanwellit on kyllä laatua, mutta tuosta ei voi sanoa mitään.
 
Autossa soitetaan yleensä neljää kaiutinta ja ajomelun sekä akustisten ominaisuuksien takia sitä pitää yleensä huudaatta, vaikkei juuri mitään kuulukkaan, joten ei ihme, jos autossa palaa vitosen sulake.

Huono 3,5 ampeerin powerikin toki kypsyy, jos luukutetaan koko ajan limitillä.

Joksenkin modernin ATX-powerin kanssa riittää kun laittaa kytkimen kahden johdon väliin ja ottaa virran kahdesta johtimesta. Voi toki yhdistää parikin letkua, mutta kahdella kanavalla soittaessa.
saat tuskin johtoja sulamaan.
Yksi perinteisen automankan kanava ulostaa tehoa 12-17 watin välillä, jos jätetään muutama ääritapaus pois laskuista. Siitä voine laskeskella, että tarvitseeko nuo 20 ampeeria.
Toki jos haluaa, että poweri kestää +20 vuotta, niin silloin joku laadukas 10 ampeerinen on ihan paikallaan.
Itse testaisin edelleen siihen ledi-powerin kakkoslähtöön kuormaa, kun se voi häröillä enemmän "liian pienellä" kuormalla. Siihen voi sitten keksiä jälkikäteen jonkun "hyödyllisen" kuorman, mikäli vaikuttaa häröihin positiivisesti. (Kylmälaukku...) Tuskin auttaa, mutta ilmainen testi.

Todella hyvä vastaus, pitänee laittaa jotain mulla ois 12V halogeenivalo sen vois laittaa rinnalle.
 
Missä meanwellin näet? Tuo on joku sanpu eli varmaan kiinalainen kopio meanwell. Meanwellit on kyllä laatua, mutta tuosta ei voi sanoa mitään.

Onko tää nyt ns. roskaa myös? Ei kannata investoida? Tuo olisi kyllä hyvä vaihtoehto, voisi sitten samalla baaneilla testata jotain 12V kamaa jos tarvetta tulee.
 
Niin oliko se ATX-powerin käyttäminen jo hylätty vaihtoehto?
Täältä löytyy ohjettakin tueksi.


Hyvä linkki, tosin ostin tuon 13,8V lähteen. Ei auttanut omat virittely, kuorman lisääminen ei poistanut häiriötä, ja yksi vanha konkkakaan ei auttanut. En alkanut tilaamaan kokeilua varten kondensaattoreita satttuisiko toimimaan vai ei.
Minulla olisi ollut vanha (2013 vuodelta oleva ei modulaarinen poweri) mutta siitä olisi pitänyt 8 johtoa kolvata yhteen, niin unondin jutun, ja vissiin olisi tarvinnu laittaa hyppylanka johonkin vielä.

Minulla oli aikaisemmin muovikotelossa linkissä esitettyn näköinen 15A virtalähde, mutta se kärähti pahemmin ja lensi roskikseen. Vähän sekkailin että olisiko sulakkeen vaihdolla korjaantunut mutta ymmärsin omien mittauksien mukaan että
paljon muitakin komponentteja oli hajonnut. Toimihan tuollainen poweri noin 3 vuotta.... (2,5-5A kuvassa)

Tuollainen olisi ollut ylimääräisenä, mutta en nyt alkanut katkomaan ja kolvailemana johtoja. Modulaariseen olisin varmaan tullut tehtyä.

Pitänee päivittää kun saan laitettua uuden. Siitä saa tupakansytyttimen pistokkeestakin sähköä johonkin testi pyöritykseen, polttimoiden yms testamaaiseen. Kyseessä kuitenkin autotalli.

Ai niin, siirsin toisen radion tuohon virtalähteen lähelle, (akku radion Milwaukee M18 sarjan), virtalähde aiheutti sen verran pahaa häriötä, että siitäkin alkoi kanavat rutisemaan ja ei löytänyt kaikkea mitä aikaisemmin.
(siis tuollainen, ei siis tarvinnut virtaa verkosta, tai mistään, joten virtalähde aiheuttaa ilmaan häiriöitä melkoisesti). Jos tuota poweria käyttää se pitäisi siis melkein laittaa häirilä suojattuun koteloon, Mietin että jos laittaisi led-nauhaa tuohon powerin perään kun sellainen on nyt mutta alkoi epäilyttää että mahtaako puhelimet yms kuulua tuossa lähellä edes...
 
Miksi niitä atx-powerin johtimia pitäisi kolvailla, yksikin johdinpari riittää ihan hyvin syöttämään soittimen tarvitseman mitättömän parin ampeerin virran. Vai huudatatko sitä soitinta täydellä säröllä pitkiäkin aikoja?
Ihme hommaa kun yksinkertaisesta asiasta pitää tehdä itselleen valtava ongelma. Ja heitä roskiin se kiinalainen signaaliblokkeri.
 
Itellä pyörii autotallissa veto/maalauskaapin tuulettimen tämmönen Moottoritilan tuuletin
Vanhahko Antec Neo HE 550w pyörittelee tuota helposti 2.5A ottaa. Hyppylanka vaan 24 pin liittimen start ja ground liittimien väliin niin pelaa. Helppo oli myös liittää tuo tuuletin kun kolvailin ylimääräiseen irralliseen molex piuhan pätkään tuon kiinni, niin saa virtalähteen molexiin kiinni. Eli tuo toimii nyt vaan töpseli seinään - virtalähteen napista virrat päälle tyyliin, äärihelppo.

Eli virtalähteeseen ei tarvitse tehdä yhtään mitään pysyvää modia, ainoa tuo vaikka klemmarilla startin ja ground pinnin yhdistäminen. Sen johtonipun voi survoa jonnekkin piiloon ja teipillä kiinni. Jotain filtteröintiä voi kehittää imupuolelle jos pölyää kovin, itsellä sukkahousuista pala.
 
Jos koittais päivittää tietoja onko ATX powerin sense 12v linjassa ? (AT:ssa se oli 5 voltissa)
Mulla on pari merkkikoneiden poweria fujitsu ja lenovo silmämääräisesti nää syöttää 12v emolle jossa muut sähköt muodostetaan. Noi olis näppärän kokoisia, rippelistä ei tietoa.
 
Mietin tässä että tuleeko ne häiriöt varmasti virtalähteestä. Eli toimiiko radio paremmin akulla.
 
Lupasin kuvat kun sain uuden virtalähteen.


Nyt pelittää, kaikki kuuluu ainut oli että ei aluksi löytynny banaani liittimiä jotka sais tinattua kiinni.
Toivotaan että tuo poweri nyt kestää 24/7 standby tilassa usemman vuoden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 479 591
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom