Autosta luopuminen

Liittynyt
15.07.2021
Viestejä
23
Olen viime aikoina miettinyt, kuinka kallista autoilu oikeastaan on ja siirtyä käyttämään julkista liikennettä, pyöräilyä ja kävelyä. Kun ottaa huomioon kaikki kulut, kuten polttoaine, vakuutukset, huollot ja arvonalenema, autoilu voi helposti maksaa tuhansia euroja vuodessa1Toimistolla ei tarvitse käydä kuin pari kertaa viikossa ja auto lähinnä tyhjänpanttina ison osan ajasta parkkipaikalla. Laskeskelin nopeaa, että itsellä kuluu autoiluun noin 350€/kk ja autoilusta luopumalla säästäisi noin 300€/kk eli 3600€/vuosi. Huomasin myös, että olen aina arvioinut autoilun kustannuksen melkoisesti alakanttiin ja vaikuttaisi olevan ihan yleinenkin ongelma:



Onko täällä ketään, joka on luopunut autosta? Millaisia kokemuksia teillä on? Miten olette järjestäneet arjen liikkumisen ilman omaa autoa?


lt_autoilun-kustannukset_10000km-vuodessa_1944x1600_5GrJ4.gif
 
Viimeksi muokattu:
Meni muutama vuosi sitten auto paaliin ja elin 3kk ilman autoa ja ostin sitten uuden (tai siis käytetyn). Liikkuminen oli ihan perseestä, perus ostokset lähikaupasta nyt meni, mutta yhtään mitään isompaa ei saanut mitenkään järkevästi liikuteltua ilman taksia tai vuokra-autoa. Matkustamisesta tuli myös ihan täyttä helvettiä, kun usein autolla kulkemalleni välille piti keksiä julkisilla välineillä reitti. No se meni niin, että junalla toiseen kaupunkiin (sama aika pelkkään tähän kuin autolla koko matkaan), joka oli n. 50km väärässä suunnassa, sitten x määrä aikaa kulkupelin vaihtoon bussiin (hyvällä tuurilla 15min, mutta VR:n tuntien yleensä myöhästyi tuosta, ja sai odotella 1,5h seuraavaa, jos niitä edes enää meni), ja sillä sitten matkustaa linjasta riippuen 2-15km päähän kohteesta ja kävellä loput tai soittaa periltä hakija... Ymmärrätte varmaan, miksi tuota väliä en kovin mielellään julkisilla kulkenut, enkä kulje nykyäänkään. Itsellä ainakin auton käyttö osuu aika paljon sellaisille matkoille ja aikoihin, joille julkisia ei yksinkertaisesti ole saatavilla. Osan matkoista varmaan voisi julkisilla mennä, mutta loput olisi mentävä taksilla tai vuokra-autolla, joissa on omaan autoon verrattuna huonot puolensa, kuten odotusaika, yksi paikka matkustajille vähemmän, vaiva hakea vuokra-auto erikseen jostain, yms.

Eli kokemukset olivat huonot ja kokeilu jäi lyhyeksi.
 
Riippuu missä asuu, että onko tuo edes teoriassa mahdollista. Sosiaalinen elämä supistuu helposti, jos ei satu ystäväpiiri asumaan kovin lähellä. Kannattaa miettiä kaikki arkiset harrastus-, kauppa ym. Matkat ennen kuin päättää mitä tehdä. Ja ainahan voi vaikka auton laittaa kuukaudeksi seisontaan ennen kuin päättää siitä lopullisesti luopua.

Kun tuon 3600 euroa säästäisit, niin osa siitä toki kuuluisi julkisen liikenteen lippuihin ja taksiin.
 
Varmasti monen asian summa ja jos penni on tiukassa niin pitänee vaihtoehdot käydä läpi. Yksin kun asusteli niin pyörä oli vuosia kulkuvälineenä mut näin perheellisenä aika alkaa olla sen verta rajallista ja se kurjuuden määrä mitä autottomuus tuo ei ole kyl sen "säästön" väärti omalla kohdalla.
 
Sinänsä nykyään on yhä enemmän niitä muita liikkumistapoja. Mutta kyllähän se totta on, että jos liikkumiset ovat sellaisiin suuntiin yleisesti missä autoa vaatii niin ongelmissa on. Usein näissä on myös asennemuutoksen tarvetta ja jos on jo muutenkin kovin ehdoton miten asiat pitää hoitaa niin yhtälö on todennäköisesti mahdoton.

Sanotaanko, että monet harrasteet, askareet ja vastaavat ovat ihan toteutettavissa ihan sen takia että autoja on niin monella. Pienemmällä paikkakunnalla tunnen muutamankin ketkä eivät autolla aja ja busseja menee se 2-4 päivässä suuntaan ja viikonloppuna ei ollenkaan ja silti pärjäävät tuon kanssa. Vaatii vain tukea ja vastavuoroisuutta tms. niiden muiden kanssa.

Mutta siis sähköpyörät ovat nykyään jo sellaisia, että joku 20km ei ole mikään ongelma etäisyytenä. Kaupassa käymiseen saa Biltemasta halvalla peräkärryn perään jolla kuskata romut. Jotain isompaa niin sitten kannattaa olla kavereita, vuokrata vaikka paku tai käyttää taksia. Aika paljon riippuu millaisia suuntia ja etäisyyksiä arjessa on ja pystyykö syntyvän ajan käyttämään vaikka io-techin bbs:n lukemiseen ja jättää sen tekemisen väliin sitten kotona (eli hyödyntämään tavalla tai toisella tauot).

Lapsien kohdallakin homma kyllä toimii kun/jos harrasteet ovat tavoitettavissa ja kun kulkeminen alkaa sujumaan itsenäisesti.

Itseni kohdalla täysi autottomuus ei ole toimiva neljän hengen perheen kanssa (johtuen pakollisista ajoista jonnekin metsäpalstalle tms. aikataulun mukaan mihin vaan ei julkisia mene), mutta yhdellä autolla mennään ja pari sähköpyörää ja yksi sähköpotkulauta (ja muutama normaali pyörä) auttavat. Pyritään siihen, että työmatkoihin ei käytetä autoa (eikä harrasteisiin ja kouluun) mutta pakollisia tulee joskus töidenkin puolesta ja jossain 20-23k välissä vuosittaiset kilometrit taitavat tällä hetkellä mennä joten onhan täyteen autottomuuteen aika paljon vielä matkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu paljon missä asuu, missä on töissä ja onko mökkiä tms missä käydä ja millainen perhe on.

Jos asuisin yksin keskustassa ja olisin pelkästään toimisto/etätyössä. Ja ei olisi mitään mökkiä ja sukulaiset asuisi samassa kaupungissa niin varmaan voisi olla ilman autoa.

Mutta kun on perhettä ja mökkimatkoja paikkoihin jonne ei julkinen mene edes lähiseuduillekkaan jne. niin en todellakaan olisi ilman autoa. Lisäksi työ vaatii auton ja pelkkää työajoa on se 40+tkm/vuosi niin ei paljoa tarvitse autosta luopumista miettiä.
 
Jos työt eivät vaadi autoa niin todennäköisesti aloitusviestin 300e/kk kassalla voisi ihan hyvän diilin sopia paikallisen taksiyrittäjän kanssa jolla voisi hoitaa ne ajot/suunnat joita ei ilman autoa voisi suorittaa. Mökit ovat sitten vähän toinen juttu ja yleensä ilman autoa kannattaa keskittyä vain niiden väliaikaiseen vuokraamiseen. Toki jos tapana on olla viikkokaupalla kerrallaan niin voi se silti toimia.

Toki riippuu jonkin verran paikkakunnistakin. Täällä Turun seudulla vajaa 28 kilsaa pääsee alle 2eurolla bussilla Turkuun nyt kesästä lähtien niin eipä tuota kannata autolla lähteä taittamaan ilman isoa rojumäärää jos vaihtoehto toimii edes sinne päin aikataulun takia.
 
Riippuu missä asuu, että onko tuo edes teoriassa mahdollista. Sosiaalinen elämä supistuu helposti, jos ei satu ystäväpiiri asumaan kovin lähellä. Kannattaa miettiä kaikki arkiset harrastus-, kauppa ym. Matkat ennen kuin päättää mitä tehdä. Ja ainahan voi vaikka auton laittaa kuukaudeksi seisontaan ennen kuin päättää siitä lopullisesti luopua.

Kun tuon 3600 euroa säästäisit, niin osa siitä toki kuuluisi julkisen liikenteen lippuihin ja taksiin.
Itsellä se onni, että työpaikalta saa 400€/vuosi tuota työmatkaetua, jolla taitaa lähes saada vuosilipun bussiin. Itsellä kaverit asuvat kävelymatkan päässä ja isoihin kauppoihin alle kilometrin matka, niin sinänsä voisi olla helppoakin kokeilla autottomuutta.
 
Autotta on helppo elää, jos ei ole tottunut siihen. Mutta jos on, niin..

Itse ajan vanhalla autolla, jonka arvonalenema on käytännössä jo nolla, ja korjaan/huollan myös kaiken itse, mutta silti kokonaiskustannukset ovat taatusti vähintään 400 e/kk, todennäköisesti lähempänä 500 e/kk, jos ottaa ihan kaiken huomioon. Toki tulee myös ajettua paljon ja polttoaine onkin suurin kustannuserä.

Periaatteessa voisin tehdä ihan kaikki pakolliset ajot julkisilla murto-osalla hinnasta. Tämä on hyvä puskuri, jos joskus tarvitsee pihistellä, eli auto vaikka paaliin, niin rahaa säästyy ihan ok summa.
 
Eipä tällaiseen tosiaan voi antaa mitään yleispätevää vastausta, kun riippuu niin paljon elämäntilanteesta. Mutta onhan tuo autoilu helposti sellainen rahareikä, että kyllähän siinä helposti säästää aika hitosti rahaa jos pärjää ilman.
 
Luovuin autosta kolme ja puoli vuotta sitten. Asun maalla pienellä paikkakunnalla jossa ei ole paikallisliikennettä, ja julkiset yhteydet ovat huonot. Työmatkaa on noin neljä kilometriä yhteen suuntaan. Vaihdoin autolla kulkemisen ensin pyöräilyyn ja myöhemmin sähköpyöräilyyn.

Samanlaisia ajatuksia minullakin on kuin muillakin ketjuun kirjoittaneilla. Kauppareissut ja muut menemiset tulee suunniteltua yleensä työmatkan yhteyteen. Kynnys lähteä kotoa käymään vaikkapa kaupassa on kyllä kasvanut, etenkin huonolla kelillä. Jos on jotain isompaa tavaraa kuljetettavana niin on täytynyt pyytää joltain tutulta kyytiä tai autoa lainaan. Sama juttu jos haluaa lähteä käymään toisella paikkakunnalla, koska kulkuyhteydet julkisia käyttäen ovat lähes olemattomat. Yleisesti ottaen omat "piirit" on kyllä pienentyneet huomattavasti.

Rahaa toki on säästynyt paljon auton hävittämisen myötä, mutta sen auton mukana hävisi myös tosi paljon vapautta. Kyllä sitä ilman autoakin pärjää, mutta ainakin paikkakunnilla jossa julkista liikennettä ei oikein ole, oma auto helpottaa elämää aika paljon.
 
Auto on itselle kyllä niin vahvasti elämänlaatua määrittävä tekijä, että tuollainen 3600e / vuodessa on kyllä aivan mitätön summa verrattuna siihen, paljonko se antaa.
Autollisena voin asua kaukana naapureista, käydä niissä kaupoissa missä haluan, milloin haluan, nähdä tuttavia, käydä mökillä, autella vanhempia. Tuo muutama tonni vuodessa mahdollistaa sen että kynnet riittävät huomattavasti mukavampaan kotiin, kuin mitä olisi mahdollista asumalla jossakin kaupungin keskustassa.

Elämästä jäisi elämättä noin 80% kun joutuisi suunnittelemaan aina kaiken etukäteen ja siltikään aikataulut eivät sopisi mitenkään tähän elämänrytmiin jota haluan elää.

Varmasti on tiettyjä ihmisiä jotka pärjäävät autotta, mutta kyllä se arkielämä melko suppeaa on, mitä nyt tuttavapiiristä jokusia tällaisia tapauksia olen seurannut.

Edit: alla tietysti hyvä esimerkki, että jos tykkää kaupunkielämästä ja se on itselle se elämänlaatua määrittävä tekijä, niin eihän se auton puute ole kuin korkeintaan plussa, jos se olisi muuten pelkkä kuluerä. Itse en haluaisi missään nimessä asua Helsingin, Turun tai Tampereen keskustassa, jolloin elämä olisi minulle pelkkää suorittamista kunnes pääsisin muualle.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta autosta luopumisessa oleellista on se, että asuinpaikka on hyvä julkisen liikenteen kannalta. Pääkaupungiseudulla asuvana itselleni ykköskriteeri asunnon hinnan lisäksi on se, että asuinpaikka on lähellä raideliikenteen pysäkkiä. Itselläni on nykyään auto, mutta olin tässä muutaman vuoden ilman autoa. Satunnaisiin autoilutarpeisiin voi vuokrata auton esim. GoMore-palvelun kautta. Itselläni oli myös tapana ottaa kesäksi auto 1-2 kuukaudeksi vuokralle Kinto Flex -palvelusta, koska kesällä on enemmän menoja.

Taksejakin voi käyttää jonkin verran, kun pitää mielessä sen, että vaihtoehtoiskustannus on se noin 300 euroa kuukaudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se Helsingin lähiökään ole mukava paikka ilman julkisia. Kun ei ollut korttia yli vuoteen (lääkäri vei, ei poliisi), kaupoissa käynti oli kallista koska käytit pienempiä kauppoja, töihin kulku hidasta (etenkin jos poikittain kulkemista) ja aikaa meni muutenkin "hukkaan" tolkuttomat määrät. Ainoa positiivinen tuossa oli että ulkoili enemmän ja käveli enemmän.

Kun olin vaihtamassa asuntoa, totesin että Kehä 1 sisällä oleva hyvien julkisten alueella oleva asunto on saman hintainen kuin mikä tahansa pelkästään junaradan varrella ollut vastaava, erona vain että monta landempana ollutta ei oltu ylläpidetty yhtä hyvin. Tuloksena että en ostanut sitä hiukan isompaa asuntoa halvemmalla kauempaa radasta esim jostain esim Sipoosta, Kirkkonummelta, Vantaan perukoilta, Järvenpäästä tms... koska jos kortti vielä lähtisi lekurin toimesta, olisin täysin kusessa. Esim nykyinen työmatka on n.25min autolla, julkisilla se olisi 1h30min+. Aiempi työmatka oli 15min autolla, 1h+ julkisilla. Polkupyörä on toki nopea tapa kulkea, mutta voin sanoa että kyllä se talvella vitutti välillä isosti paskoilla keleillä, vaikka alla olikin hyvät nastat ja sähköpyörä. Kesällä taas oma sähköpotkulauta, mutta sekin oli tietyillä keleillä varsin hasardia.

Jo tuo pienemmissä kaupoissa käynti kutistaa tuota eroa auton ja autottoman elämän välillä todella todella paljon. Toki jos satut asumaan suoraan ison kaupan vieressä, asia on eri, mutta kaikkialla se ei ole optio.
 
Tuossa linkkaamassasi vertailutaulukossahan tuo hyvin kiteytyy. Eli jos ajaa suht vähän ja auton omistamista katsoo vain taloudellisesta näkökulmasta, niin mitä uudempi auto, sen huonompi "diili".

Sitten toki jos laskee jonkun hinnan sille oman auton myöt tulevalle vapaudelle ja liikkumisen helppoudelle milloin tahansa ja mihin tahansa, homma meneekin vaikeammaksi. Edelleenkin se vanha Toyota taitaa olla se paras diili, jos vähän ajava haluaa omistaa auton.

Aikoinaan ennen inttiä, kun asui vanhemmilla, ei omaa autoa tarvinnut kun vanhempien auto saattoi lainata tarvittaessa. Sen jälkeen kun opiskeli Helsingissä niin, että asunto ja koulu olivat molemmat kävelymatkan päässä metroradasta, ei ei autoa tarvinnut eikä sitä osannut edes kaivata. Sitten kun aloitti kokopäivätyöt ja muutti paikkaan, josta töihin ajoi omalla autolla vartissa, mutta julkisilla olisi mennyt vähintään kolme varttia ja vaatinut ainakin yhden vaihdon, ei tullut mieleenkään jättäytyä "jalkamieheksi". Toki itselläni vaikutti myös se, että autoa sai/joutui käyttämään jonkin verran työajoissa kilometrikorvauksia vastaan, niin paransi reilusti auton omistamisen kannattavuutta.
 
Olen viime aikoina miettinyt, kuinka kallista autoilu oikeastaan on ja siirtyä käyttämään julkista liikennettä, pyöräilyä ja kävelyä. Kun ottaa huomioon kaikki kulut, kuten polttoaine, vakuutukset, huollot ja arvonalenema, autoilu voi helposti maksaa tuhansia euroja vuodessa1Toimistolla ei tarvitse käydä kuin pari kertaa viikossa ja auto lähinnä tyhjänpanttina ison osan ajasta parkkipaikalla. Laskeskelin nopeaa, että itsellä kuluu autoiluun noin 350€/kk ja autoilusta luopumalla säästäisi noin 300€/kk eli 3600€/vuosi. Huomasin myös, että olen aina arvioinut autoilun kustannuksen melkoisesti alakanttiin ja vaikuttaisi olevan ihan yleinenkin ongelma:



Onko täällä ketään, joka on luopunut autosta? Millaisia kokemuksia teillä on? Miten olette järjestäneet arjen liikkumisen ilman omaa autoa?


lt_autoilun-kustannukset_10000km-vuodessa_1944x1600_5GrJ4.gif
Ostin pari vuotta sitten vm2019 40tkm ajetun bensa farkun 9k€. Huolto kerran vuodessa 100€ ja yksi katsastus 60€ ja nyt ostin uudet kesärenkaat 550€. Bensaa menee 5l/100km ja vuodessa ajan 15tkm.

En pidä kovin kalliina autoiluna, jos tykkää että elämä pyörii 10-20km säteellä niin mikäs siinä olla ilman autoa. Ei toimisi meillä.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 102
Viestejä
4 419 342
Jäsenet
73 289
Uusin jäsen
viistopää

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom