Autonvuokraus ulkomailla

A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Pitäs autoa vuokrata ensimmäistä kertaa ja olen ymmärtänyt että tämä homma se vasta kusetuksen paratiisi on niin haluaisin vinkkejä onnistuneeseen vuokraukseen.

Olen päätymässä budget auto firmaan joilla on myös sivut suomeksi niin ymmärtää mitä tilaa ja ei niin kauheasti haukuttu.

Ehdoissa lukee että mukaan kuuluu alv,cdw, vrf ja vapaat kilometrit ilman * joten onkohan se mukamas oikeasti km vapaa...Oma vastuu 1600egee

Tarvitsenko muita vakuuksia tai jotain mitä olen unohtanut?

Myös kauhu tarinat jakoon tietenkin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
951
Jos olet jo budget auto firman auto sivuille osunut, niin mikset kysy sieltä suomen kielisiltä sivuilta?

edit: Pyydän anteeksi asiatonta palautetta mutta joku järki mukana aloituksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
138
Liian halpa voi tulla kalliiksi kun yrittävät vuokrauksen jälkeen kusettaa rahaa muka tulleista kolhuista. Tärkeää on ennen vuokrausta tarkistaa vuokrafirman kanssa autossa jo olevat kolhut ja jäljet. Luotettavilla firmoilla on yleensä ollu semmonen lappu johon on merkattu ja piirretty ne olemassaolevat vekit ja montut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Mistä maasta olet vuokraamassa?

Itselläni mennyt tähän asti toistakymmentä vuokrakertaa ilman mitään ongelmia, kerran ajoin vannetta myöten paskaksi renkaan, mutta siitäkin selvittiin 220e laskulla. Vuokrafirmat tekevät rahaa lisävakuutuksilla joita myyvät enemmän tai vähemmän agressiivisesti vuokraushetkellä, itse en ole koskaan ottanut mitään.
Ruotsin Herzissä piti kävellä auton ympäri myyjän kanssa useampaan kertaan ja kaikki kolhut ja naarmut käytiin yhdessä läpi ennen vuokraamista, jenkeissä sanottiin että ota joku hallissa olevasta sadasta autosta ja tuo takaisin tiettyyn päivään mennessä.
Vuokrauksessa tarvitaan tietysti luottokortti, jotkut vaativat premium-luokasta ylöspäin kaksi korttia. Kortille saatetaan tehdä katevaraus, joten mitkään prepaidit euron saldolla ei kelpaa. Ikää olisi hyvä olla 27+, tai joudut maksamaan extraa.

Älä aja kolaria, ja jos ajat, soita välittömästi vuokraajalle ja kerro mitä tapahtui.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Jos olet jo budget auto firman auto sivuille osunut, niin mikset kysy sieltä suomen kielisiltä sivuilta?

edit: Pyydän anteeksi asiatonta palautetta mutta joku järki mukana aloituksissa.
Mielestäni ihan hyvä aloitus. Mitähän luulet tapahtuvan jos kysyn mitä vakuutuksia tarvin? Kaupataan kaikki mitä löytyy vaikka ei tarvis. Joku järki saisi olla vastauksissakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Tosiaan unohtui tuo. Islannista.

Ajattelin kuvata ja filmata auton ennen kun saan sen niin ei pääse kusettamaan naarmuista. Eiköhän tällä pärjää pitkälle?
No enpä usko että moiseen on tarvetta. Islantilaiset on reilua sakkia ja Budget aika iso firma, ei niiden intressissä ole kusettaa sua.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
48
Minusta kaikkein tärkein vaihe auton luovutuksessa on tarkistaa auton kunto ja merkkauttaa paperille jokainen pienikin lommo tai naarmu, jonka löydät. Myös valokuvat kannattaa ottaa. Omat kokemukset ovat Saksasta (Munchenin kenttä) ja Espanjasta (Valencia sekä Malaga). Jokaisella kerralla tiskillä on annettu paperi, jossa ei ole yhtäkään naarmua tai lommoa merkattuna ja jokaisella kerralla olen marssinut takaisin tiskille ja merkkauttanut ne vuokrapapereihin. Näin toimien ainakin minimoidaan riski, että joutuisit maksamaan vanhoista vaurioista.

Autonvuokraus on siitä ärsyttävää puuhaa, että lähes kaikesta otetaan lisämaksu. Pidemmissä vuokrausajoissa niistä syntyy jo merkittäviä lisäkustannuksia.
 

nakit muusilla

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
156
Missä hinnoissa ne omavastuun poistot liikkuu, kun pitäis itekin vuokrata auto saksasta. Ajattelin ottaa lisävakuutuksen, kun en luota mitään 1500 euron omavastuuta muiden autoilijoiden haltuun :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Missä hinnoissa ne omavastuun poistot liikkuu, kun pitäis itekin vuokrata auto saksasta. Ajattelin ottaa lisävakuutuksen, kun en luota mitään 1500 euron omavastuuta muiden autoilijoiden haltuun :D
Omavastuun "poistot" voi maksaa esim. kympin päivä, eikä ne silti kata esim. laseja, peilejä, renkaita. Lisäksi "0 euroa omavastuu" -vakuutus voi kattaa kaikki vahingot vaikka kolmeen tuhanteen euroon asti, loput maksat silti itse. Käytännössä kaikki lisävakuutukset mitä autovuokraamot myy on kusetusta.
 

Phoenix

:|
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
87
Autoja ollut vuokralla satoja päiviä ilman ongelmia, olen kyllä pitäytynyt suuremmissa yhtiöissä (Avis, Hertz, Sixt, Europcar). Jenkeissä firman maksaessa otin lisävakuutuksia mm. siltä varalta ettei kolarin toisella osapuolella ole vakuutusta. Yleensä noissa lisävakuutuksissa on positiivista se ettei luottokortilta mene (ainakaan niin) älyttömän suurta katevarausta. Lommot kyllä kannattaa tsekata tarkkaan pienimmistä lähtien ja merkkauttaa lappuihin. Viimeisimmällä vuokrauksella palvelutiskillä sanoi erikseen sisustan tarkistamisesta ennen allekirjoitusta, tuo kun ei ainakaan Hertzillä kuulunut vakuutukseen ollenkaan.

Jenkeissä on kyllä ollut ehdottomasti rennoimmat vuokraukset, kunhan suurinpiirtein katsovat että ajamalla toit auton takaisin. Puolassa oli kerran Avikselta auto, työkeikka venyi viikolla ja soitin että palautan auton myöhemmin. Joku kiireisen oloinen työntekijä kuittasi asian pikaisesti ja homma oli sillä selvä, kunnes kolmisen päivää alkuperäisen palautuspäivämäärän jälkeen puhelin soi ja toinen tyyppi kyseli varovasti että missä se auto mahtaa olla kun olisi pitänyt palauttaa jo. Mitään ongelmaa tuostakaan ei tullut kun sanoin että olin kyllä puhelimitse ilmoittanut muutoksesta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
59
Tosiaan unohtui tuo. Islannista.

Ajattelin kuvata ja filmata auton ennen kun saan sen niin ei pääse kusettamaan naarmuista. Eiköhän tällä pärjää pitkälle?
Syksyllä tuli vuokrattua kaks autoa Sixtiltä Reykjavikissä.
Ei otettu mitään lisävakuutuksia.

Eka toivomus oli Ford Fiesta manuaalina (kriteereinä oli halpa kottero vakionopeudensäätimellä).
No eipä löytyny, niin iski suoraa automaattivaihteisen samaan hintaan.
Autoa noutaessa antoivat listan lommoista ja kehottivat ottamaan vielä kuvat joka kulmasta.
Autosta puuttui hattuhylly kokonaan, ja sitä ei oltu kirjattu siihen paperiin ja huomattiin vasta liikenteessä et jaahas ei tuommosta.
No ei siitä ongelmaa syntynyt, ja palautuksesta 10min tuli kuitti sähköpostiin että kaikki ok.

Toinen auto oli sitten neliveto Vitara, (neliveto jotta pääs vähän vaikeimmille teille) ja eipä siinäkään kummempia ollut, listassa lommo mitä ei kyllä omaan silmään edes erottanut.
Helppoo oli tuolla ajaa, nopeurajoitukset käytännössä taajaman ulkopuolella aina 80km/h asfaltilla ja 60km/h hiekalla.
Kamerapönttöjä oli Reykjavikin sisäänajoväylillä ja oiskohan siinä nopeurajoitukset ollu 60 tai 80km/h, poliisiautoja nähtiin neljän päivän autoilun aikana tasan yksi. =)
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Omavastuun "poistot" voi maksaa esim. kympin päivä, eikä ne silti kata esim. laseja, peilejä, renkaita. Lisäksi "0 euroa omavastuu" -vakuutus voi kattaa kaikki vahingot vaikka kolmeen tuhanteen euroon asti, loput maksat silti itse. Käytännössä kaikki lisävakuutukset mitä autovuokraamot myy on kusetusta.
Kannattaa varmaan ihan lukea ne vakuutusehdot ensin. Varsinkin vakuuttaa tuo kommentti että täyttä kusestusta, jos ei ole ottanut itse lisävakuutusta koskaan eikä ole kokemuksia niistä. Itse otin kys. lisävakuutuksen ja tarkalleen ottaen lisävakuutus kattoi kulut 1000€ asti ja normaali kaskontapainen 800€ eteenpäin. Lisäksi olisi voinut maksaa extraa tuulilasi-, rengas- jne. vakuutuksesta. Hirveetä kusestusta tosiaan oli kun Chile-tappiosta angstissa oleva Espanjalainen potkaisi auton oven sisään ja vakuutus kattoi vauriot.

ps. luottokortilla kannattaa olla riittävästi limiittiä; halvimmat ja pienemmät/tuntemattomammat firmat saattaa ottaa lähemmäs parikin tonnia Euroopassa katevarausta vakuudeksi. Budget ja muut tunnetummat firmat ovat yleensä ottaneet max. pari kertaa kok. vuokran hinnan. Auto ja sen mahdolliset vauriot kannattaa aina käydä läpi tarkasti ennen kuin lähtee ajamaan, vaikka olisi miten rehellisen tuntuinen maa tai firma kyseessä, joka ikinen kerta. Kyse ei ole siitä että fimat yrittävät kusettaa sua, vaan siitä että laiska työntekijä ei ole välttämättä tarkastanut autoa kunnolla ja seuraavana sun vuokrauksen jälkeen joku pedantti käy sen läpi suurennuslasin kanssa. Silloin saatat joutua vastuuseen edellisen vuokraajan tekemistä vaurioista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
Viime vuosina euroopassa olen vuokrannut autoni aina Sixtiltä. Johtuen ehkä siitä että kokemus on ollut aina hyvä ja kaikki on mennyt niinkuin pitääkin. Hintavertailussakin tuo on pärjännyt. Sujuvinta autonvuokrauskuviot on ollut toki jenkeissä, jossa viime kesänä käytin Alamoa.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
136
Vuokrasin Mallorcalla auton neljäksi päiväksi ja otin varmuuden vuoksi 3. osapuolen vakuutuksen enkä vuokrafirman omaa tarjoamaa, koska oli kalliimpi. Tuommonen deluxe-versio maksoi joku reilu 10 puntaa. Tällaista käytin ja spoilereissa vakuutussummia:

Car Hire Insurance from Worldwide Insure

upload_2017-1-26_21-11-13.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Ei isot tunnetut brandit kuseta. "Kusetus" on usein tyyliin jotain että on palauttanut tankki tyhjänä kun on sovittu että täynnä. Ja siitä tullut lisämaksua loppuhintaan. Tai pyytänyt lisämaksullisen option tyyliin navigaattorin ja luullut/kuullut että se maksaa 5 euroa vaikka on maksanut 5 euroa per päivä. Eli kunhan olet tarkkana mitä sovit ja ostat niin tuskin tulee mitään ongelmaa. Näin siis isojen tunnetujen firmojen kanssa. Budget yksi näistä.

Nimimerkillä 50+ autonvuokrausta sis. yksi kolari.
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Eikö näistä tunnetummista vuokrafirmoista saa autoa jossa ei tarvitse suurennuslasin kanssa syynätä maalipintaa? Siis sellaista autoa josta uutta pientä kolhua tai naarmua ei huomaa muiden joukosta.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Ei isot tunnetut brandit kuseta.
Kyllä muuten kusettaa. Esim. Avis on vaarallinen merkki joissain Euroopan maissa. Riippuu ihan paikallisesta yrittäjästä, että yritetäänkö kakkoseen.

Paras oli kun Hertz yritti kusettaa ja väkisin myydä mulle tarpeettoman all-risk-vakuutuksen (mulla oli sellainen jo muualta!) Tämä Kanariansaarilla. Soitettiin jopa brokerini espanjankieliseen puhelinpalveluun ja mimmi pisti luurin kiinni ja väitti edelleen että "sun vakuutus ei päde". Tuskastuin, ja sanoin että "soitetaanpas uudestaan sinne, eihän tämä näin voi olla". Tällöin tulikin mimmlle kiire solmia vuokrasopimus eli kusetti puhelun sisällöstäkin.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
5
Jos työpuolesta vuokraamassa niin aina täys vakuutus ja henkilokohtaisesti myös.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Missä hinnoissa ne omavastuun poistot liikkuu, kun pitäis itekin vuokrata auto saksasta. Ajattelin ottaa lisävakuutuksen, kun en luota mitään 1500 euron omavastuuta muiden autoilijoiden haltuun :D
Jos mää nyt ihan oikein tajusin niin tyyliin 15egee päivä ja tippuu sinne 100-300egeen...harmi että näitä ei saa tuolta netistä laitettua vaan sitten paikan päällä
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
Perusjuttuja:
1. Hinnasta: kannattaa tsekata lentoyhtiöiden, ammattiliittojen, oman firman, jne. alennuskoodit. Näillä voi saada ihan hyvin alennusta (tai paremman auton samalla hinnalla). Hinnassa komponenetteina: Auton luokka (=koko, teho, ovien määrä, jne.), sallitut kilometrit, vuokraa-aika (yleensä täysinä vuorokausina), kuskit (määrä, ikä), maiden rajojen ylitykset, haku ja palautuspaikka (eri paikkaan palautus maksaa yleensä ektraa, lentokentillä lisämaksuja, jne.), lisävarusteet (navigaattori, suksitelineet, lastenistuimet, ...), tankkaus (eli palautus tyhjällä tankilla) ja vakuutukset (nuo mystiset kirjaimet on selvitetty vuokraamoiden sivuilla - tosin usein vain englanniksi).
2. Isoilla vuokraamoilla on kanta-asiakasohjelmia, joista voi saada ihan hyviä etuja. Alennuksien lisäksi esim ilmaisen lisäkuskin tai auton ilman jonotusta.
3. Vakuutuksista: Kannatta miettiä, minkälaisen vakuutusturvan (ja millä omavastuulla) haluaa/tarvitsee. Eri maissa on myös erilaisia pakollisia vakuutuksia. Osan kattaa normaali matkavakuutus, osaan voi ottaa lisävakuutuksen. Lisävakuutuksen (tai pelkän omavastuun pienentämisen) voi ottaa joko autovuokraamosta, mutta halvemmalla sen saa erikoistuneelta vakuutusyhtiöltä suoraan (esim. yllä mainittu Car Hire Insurance from Worldwide Insure)
4. Kannattaa tehdä varaus etukäteen netissä ja olla tarkkana, että vuokraamosta saa todella saman diilin (tai paremman) kuin netistä. Auton merkki ja malli on usein eri kuin netissä varatessa, mutta "luokan" pitäisi olla sama. Usein yrittävät kaupata erilaisia lisävakuuksia ja omavastuun pienentämisiä, mutta jos on selvittänyt etukäteen nämä, niin kannattaa pysyä tiukkana ja katsoa mitä allekirjoittaa. Kannattaa huomata, että lisävarusteita ei pyynnöstä huolimatta välttämättä ole saatavilla (usein näistä ei ole myöskään maksettu, mutta se ei välttämättä lohduta)
5. Autoa noutaessa pitää katsoa auton kunto ja mielellään valokuvata kaikki kolhut ja naarmut ja tarkistaa, että nämä on merkitty vuokrapaperissa olevaan auton kuvaan. Kannattaa myös samalla varmistaa palautuspaikka ja ajo-ohjeet sinne (erityisesti isoilla lentokentillä voi olla haastavaa ja paluussa on usein kiiree lennolle, joten säästää aikaa ja hermoja)
6. Palautettaessa kannattaa usein tankata auto ennen palautusta (tankki täynnä = ajettu max 10 km täydestä tankista), tarkistaa mittarilukemat ja kolhut. Lisäksi kannattaa tarkistaa hanskalokero, ovitaskut ja CD-soitin. Tarkka kaveri kuvaa auton, ettei kolhuja ilmesty palautuksen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Kyllä muuten kusettaa. Esim. Avis on vaarallinen merkki joissain Euroopan maissa. Riippuu ihan paikallisesta yrittäjästä, että yritetäänkö kakkoseen.

Paras oli kun Hertz yritti kusettaa ja väkisin myydä mulle tarpeettoman all-risk-vakuutuksen (mulla oli sellainen jo muualta!) Tämä Kanariansaarilla. Soitettiin jopa brokerini espanjankieliseen puhelinpalveluun ja mimmi pisti luurin kiinni ja väitti edelleen että "sun vakuutus ei päde". Tuskastuin, ja sanoin että "soitetaanpas uudestaan sinne, eihän tämä näin voi olla". Tällöin tulikin mimmlle kiire solmia vuokrasopimus eli kusetti puhelun sisällöstäkin.
Omalla kohdallani ei ole ollut mitään ongelmaa kun olen vastannut "ei" kysymykseen koskien vakuutuksen tarvetta. Toki kysyvät vielä että "olenko varma?" ja siihen vastaan "olen".

Jos sä olet tähän samaan vastannut "joo-ei-ehkä-en tiedä-voitko soittaa mun vakuutusyhtiöön" niin en ihmettele että on sekavaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 177
Itse vuokrannut autoja Sixtiltä, Hertziltä ja Budgetilta Jenkeissä, Italiassa, Saksassa, sveitsissä ja Suomessa.

Aina itse tehnyt yleiskatsauksen ulkopintoihin (ihan vain suhtkoht pikaisesti, ei mitään nyhjäämistä), kertaakaan ei ole tarvinnut kommentoida mistään skraadusta tms.
Kertaakaan ei ole peräänkään ilmoiteltu, että olisi jotain lommoja tms. tullut. Pari kertaa "palautustarkastusta" ei edes tehty, ja pari kertaa se ollut ihan ylimalkainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
167
Vähän yllätyin kun Bergamon lentokentän Hertz lähetti puoli vuotta vuokrausajankohdan jälkeen laskun "auton ylimääräisestä siivoamisesta", vaikka siivosin sen itse ennen palautusta. Lasku taisi olla luokkaa 150 euroa. Ignorasin paperin, jätin maksamatta, enkä ole kuullut enää mitään sieltä sen koommin. Tästä on nyt aikaa reilu vuosi.

Laskettaneen ehkä kusetusyritykseksi. Mutta kyse ei tosiaan ollut ulkopinnoista, vaan sisätiloista. Eli ehkä ne sisätilatkin kannattaa kuvata palautushetkellä jos oikein neuroottinen on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 127
Lähi-idässä sain autoksi romun joka oli ympäriinsä kolhittu. Vuokraamon poika ahkerasti kyllä piirteli paperiinsa runtuja ympäri autoa. Ahkera auton kuvaaminen saattoi vaikuttaa lommojen huolelliseen merkkaamiseen. Parin minuutin ajon jälkeen oli jo pölykapseli palasina ja vanne mutkalla. Yllättäen tämä meni rengasvakuutuksen piiristä tai sitten heitä ei kiinnostanut. Suosittelen siis rengasvakuutusta jos on vähänkin huonommat tiet. Auton kuvaaminen vaikka videolla on niin helppoa, että se ehdottomasti kannattaa tehdä kunnolla ennen ja jälkeen vuokrauksen.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Jos sä olet tähän samaan vastannut "joo-ei-ehkä-en tiedä-voitko soittaa mun vakuutusyhtiöön" niin en ihmettele että on sekavaa.
En ole vastannut mitään tuollaisia. Se luki ihan siinä brokerin kautta buukatussa autonvuokrausvarauksessa, että vakuutus löytyy. Espanjanksi.

Silti yrittivät nykästä hanuriin. Oikein Hertzillä. Sellaista se katos on autonvuokrauksessa.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
40
Itsekin vuokrannut autoja ulkomailla lomamatkoilla ja työn puolesta Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Työmatkoilla aina mahdollisimman paljon kattava vakuutus, omaan piikkiin vuokratessa vähän vaihtelevasti. Lähes aina on kuitenkin joku lisävakuutus tullut mielenrauhan takia ostettua, kun ei ne nyt mitään tajuttoman kalliita ole olleet. Aina kuitenkin siis autovuokraamolta suoraan, ei koskaan kolmannelta osapuolelta.

Noihin vakuutuksiin yms voit melko varmasti vaikuttaa vielä siinä auton lunastushetkellä, eli voit siinä vielä virkailijalta kysellä mitä mikäkin vakuutus oikeasti kattaa. Itse olen kysellyt "oikeasti 0-omavastuullista, kaikki kolhut kattavaa (itse ja muiden aiheuttamat)" ja sille hintaa. Kerran itse olen kolhinut vuokra-auton (parkkitalon tolppaan, puskuri lommolle ja maalia irti) ja palautettaessa tuo kuitattiin menevän lisävakuutuksen piikkiin... Uskoisin, että tuossa ainakin vakuutus saattoi maksaa itsensä takaisin.

Ja kuvia otan autosta siinä vaiheessa kun sitä otan vastaan.

Hyvin on tähän asti aina homma mennyt. "Isoja firmoja" tullut suosittua (AVIS, Budget, Hertz, Sixt, ...). Kerran Budgetilta lentokentällä tarjosivat Fiat 500:sta, vaikka oli netistä varattu "Corolla/Jetta/Focus"-kokoluokan auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 027
Mites tuommoisen ulkoisen vakuutuksen kanssa vuokrataan auto? Otetaanko tuolloin se edullisin vaihtoehto ja miten esitetään vakuutus vuokraamolle?

Otetaanko silloinkin katevaraus luottokortilta?

Aivan noviisi näissä vuokrausasioissa, koska ennen oli anopin auto käytössä Espanjassa. Nyt auto myyty, koska käyttöä oli niin vähän.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
Mites tuommoisen ulkoisen vakuutuksen kanssa vuokrataan auto? Otetaanko tuolloin se edullisin vaihtoehto ja miten esitetään vakuutus vuokraamolle?

Otetaanko silloinkin katevaraus luottokortilta?
Otetaan vuokraamosta auto minimaalisilla vakuutuksilla. Vuokraamoon ei tarvitse normaalisti esittää mitään todistuksia ulkoisista vakuutuksista.

Katevaraus menee.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
132
Kolmannen osapuolen vakuutuksissa on ehtona että olet ottanut CDW vakuutuksen. Se kylläkin taitaa olla pakollinen EU-maissa. CDW vakuutuksessa on omavastuu esim. 1000-2000€ jonka toi kolmannen osapuolen vakuutus sitten korvaa jälkikäteen. Eli katevaraus menee ja vuokraamoa ei kiinnosta hittoakaan sun vakuutus joten sitä on turha esitellä.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
33
Nostetaas. Pääsiäisen olisi suuntana Teneriffa ja aikeissa auton vuokraus. Paluulento lähtee noin klo 8 aamulla takaisin ja olen pohtinut auton palautusta: tehdäkkö edellisenä päivänä vai yrittää hoitaa se paluupäivän aamuna klo 6-7? Katselin Europcarin autoja, firma on kaiketi hieman keskivertoa paremmassa maineessa. Aikataulussa lukee että lisämaksuja saatetaan veloittaa jos asioi aukioloaikojen ulkopuolella. Enemmän kuitenkin arveluttaa kusetuksen uhriksi joutuminen, jos auton droppaa palautuspisteeseen ja avaimet laatikoon ja jatkaa terminaaliin.

What would you do?
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
71
Teneriffalla ja muilla saarilla paikallista Cicaria on kehuttu. No itsekin otin sieltä auton. Ei ollut halvin, mutta vakuutuksia oli niputettu hintaan, jolloin oli jo edukas. Vaikka Visalla varasin, niin lopulta meni ihan käteisellä, koska eivät saaneet Visaa laskutettua, kun kaikki rajat eivät olleet riittävät.

Jonkun Ford Fiestan varasin ja vähän isompi Fiat Tipo sitten tuli alle. Hinta oli 120 euroa viikko. Renkaita tai muutakaan kun ei riko asfaltin ulkopuolella, niin vakuutukset olivat muistaakseni mulle riittävän hyvät.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
33
Teneriffalla ja muilla saarilla paikallista Cicaria on kehuttu. No itsekin otin sieltä auton. Ei ollut halvin, mutta vakuutuksia oli niputettu hintaan, jolloin oli jo edukas.
Kiitos vinkistä, tämä Cicar vaikuttaa kyllä todella hyvälle! Käsittääkseni kattava vakuutus ja mm. lisäkuljettaja sisältyy hintaan. Näistä joutuu pulittamaan muilla firmoilla useita satasia viikon vuokra-ajalla.
 

Tuuhea kasetti

Tuuhea Jäsen
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
210
Juuri viikko sitten teneriffalta palanneena ja cicarilta auton vuokranneena ei voi kuin kehua. Netistä saa näppärästi varattua auton valmiiksi, ja ei muuta kuin tiskille lappu kuorassa ja rahat+passi ja ajokortti tiskiin sekä allekirjoitus ja baanalle. Sain vielä reilusti kalliimman auton tilalle mitä olin valinnut :tup: Myöskään edes luottokortin numeroa ei kysytty kun maksoin käteisellä.

Autoa palauttaessa ketään ei kiinnostanut edes missä kunnossa auto oli tms, avaimet vaan tiskille ja ulos ovesta :D

Hintakin reilusti halvempi kuin avikset, europcarit yms isot firmat. Ei halvinkaan tosin, mutta suosittelen. Vakuutukset ilman omavastuuta sisältyvät hintaan pl renkaat ja alusta.

Myös vuosi sitten lanzarotelta samalta firmalta vuokrasin auton ja hommat toimivat yhtä loistavasti :tup:

Edit. lisäyksiä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Yhden kokemuksen perusteella, jossa eteläisessä maassa palautin auton ennen lentoa ja henkilökunta "tarkasteli" ja molotti melkein tunnin selvää asiaa, palauttaisin ehdottomasti edellisenä päivänä tai ainakin useamman tunnin marginaalilla.

Meni kyllä niin täpärälle lennolle ehtiminen, että vieläkin muistaa.
 

Tuuhea kasetti

Tuuhea Jäsen
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
210
Vielä muuten vinkkinä edelliseen viestiini tarkista hinta ja jos halvempi varaa Cabrera Medina - Lanzarote & Canary Islands Car Hire kautta. Samaa firmaa (toimii lanzarotella tuolla nimellä) ja voi varata auton myös muille saarille. Asiointi toimii ihan siellä cicarin toimistolla. Näin tein itse nyt teneriffalla kun oli halvempi noin kikkailemalla.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 110
Kerran olen Hertziltä vuokrannut auton, nouto Venetsiasta junaterminaalin vierestä ja palautus Rooman keskustaan. Ei lisämaksuja tästä hyvästä, ei kilsarajoja. Hemmetin hyvä palvelu, nopeasti pääsi matkaan auton haun ja auton tuonnin jälkeen. Fiat Panda varattiin mutta tulikin 500, noh kyllähän se tyylikkäämpi oli vaikka matkalaukut ei konttiin meinannu suorilta mahtuakaan. Pisassa jäi hotellin pihassa autosta repsikan puolen sivuikkuna auki eikä navigaattoriakaan oltu pöllitty yön aikana.

En kyllä ihan heti lähtisi minkään pikkufirman kautta vuokraamaan. Hertziä on moni kollega ja kaverikin kehunut, niiltä saa myös liiton/firman etuja maailmanlaajuisesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 289
Viime keväänä Mallorcalla ollessamme vuokralla olleen avo-Minin kytkin levisi ja ajaminen muuttui mahdottomaksi. Noh, soitto liikkeeseen ja sanoivat hoitavansa hinaajaan paikalle ja uusi Mini alle. Kyselin olisiko vaivanpalkaksi hiukan isompaa avoa, mutta valitettavasti ei. Hinaaja sitten saapui ja sanaakaan englantia ei tietenkään. Pirun kuumakin oli ja ilmastointia ei. Saaren pohjoisosasta huristellessamme punoin juonen päätin toteuttaa. Vuokraamoon päästessämme ihmettelin teatraalisesti odottavaa Miniä ja kummastelin missä se isompi auto oli. Asiakaspalvelija hätääntyi, mutta ei jäänyt toimettomaksi. Hirveä tietokoneen näpytys ja luuriin molotus. Välillä kysyi haittaako jos menee 10min vielä. Sanoin, että ei kun tuskin kävelenkään mihinkään. Lopulta pihaan kurvasi Range Rover, joka nyt ei ihan avo ollut, mutta koska en ko. merkillä ollut ajanut niin en toki mitään alkanut narisemaankaan. Mahtuipahan turvaistuin takapenkille ilman, että joutui edessä istumaan polvet suussa. Ja matkatavaratkin ilman sen suurempia tappeluita.

Joskus kannattaa "heittäytyä".
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Otin itse kanssa tuollaisen erillisen vakuutuksen (Car Hire Excess Insurance - iCarhireinsurance.com) ja se on kyllä laskenut stressitasoa merkittävästi. Aina ennen on saanut pelätä, että jos tulee lommo (vaikka ei olisi omaa syytäkään), niin aina menee tonni. Hirveä kuumotus. Mutta ei enää.

Kuten joku mainitsi, niin nuo vuokrafirmojen lisävakuutukset ovat, jos ei nyt kusetusta, niin yleensä todella huonoja diilejä. Esim. parin viikon vuokra-aika Italiassa, omavastuu 1200e, lisävakuutuksella omavastuu 600e, lisävakuutuksen hinta 600e. Myyjäkin ymmärsi, kun totesin, ettei kuulosta kovinkaan hyvältä diililtä. Uudessa seelannissa lisävakuutus, jonka mainostettiin takaavan täydellisen mielenrauhan, olisi tuplannut hinnan ja vakuutusehtojen mukaan ei kuitenkaan kata lainkaan alustavaurioita, rengasvaurioita, tuulilasivaurioita, eikä kattovaurioita. Vuoristossa ajaessa pitäisin juuri noita vaurioita todennäköisimpinä, joten ei kiitos. Jne.

Tuo erillinen vakuutushan toki vaatii pohjalle jonkinlaisen vakuutuksen, ne korvaavat vain omavastuun (ehdot luettava tarkkaan) jälkikäteen. Jenkeissä olisi muistaakseni saanut auton kokonaan ilman vakuutusta ja silloin ei tuollainen erillinen vakuutus auta mitään jos sattuu jotain. Mutta esim toi icarhireinsurance on voimassa vuoden ostopäivästä ja jos vuokraa yhtään pideämmäksi aikaa auton tai useita lyhyempiä pätkiä, niin tulee heti halvemmaksi ja kattavammaksi.

Käytän vain tunnettuja firmoja ja mitään ongelmia ei kyllä koskaan ole ollut missään päin maailmaa, ei siinä mitään. Jotkut ovat väittäneet, että noiden lisävakuutusten käyttäjille koitetaan kuitenkin pakkomyydä firman oma vakuutus, mutta ei ole näinkään koskaan käynyt. Vaikuttanee se, että kun on kysytty, että haluanko lisävakuutuksen, niin olen kieltäytynyt kohteliaasti ja todennut maksavani kyllä omavastuun jos jotain sattuu, enkä ole mainostanut erillistä vakuutusta...

Edit: Jaa kas saa noille erillisille vakuutuksille ihan täyden kattavuuden, eli korvaavat vaikkei olisi mitään vakuutusta pohjalla. Tällöin korvaavat myös sellaiset vauriot, mitä vuorkafirman vakuutus ei korvaisi. Pitää vaan olla maksukyvykkyyttä maksaa vauriot ensin itse, koska erillisestä vakuutuksesta haetaan korvausta vasta jälkikäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
Kantapään kautta opittu vinkki: palauttakaa se auto hyvissä ajoin.

Tuossa kesällä oli herziltä auto ulkomailla ja 2h ennen palautusaikaa jo 10km päässä. No sitten tuli ruuhka, piti tankata, ei kelvannut kortti yms niin europecarille saavuimme noin vartti myöhässä sovitusta ajasta. Ennenkö auto oli saatu parkkihalliin oikeaan paikkaan, tavarat ulos ja sinne toimistoon, odotettu että joku ehtii tulla tarkistamaan auton, taisteltu tankkauksesta kun ei ollut kuittia esittää että juuri tankattu yms niin johan siitä kuittauslapussa sitten oli kellonaikana yli tunti myöhempi mitä virallinen palautusaika.

Noh, tästä ei kukaan sanonut tai valittanut mitään niin kamat koneeseen ja kotiin niin seuraavassa luottokorttilaskussa oli 197€ lisäveloitus. Alkuperäinen vuokrahinta vajaa 500€/vko, mutta tuon tunnin takia veloittivat sitten tietysti yhden lisäpäivän ja yllättäen täyteen hintaan jossa mukana niin lisäkuljettajat kuin lisävakuutuksetkin...
Pari sähköpostia jaksoin asiasta vääntää kunnes luovutin. Oma moga, ja vaikka olisivat tulleet vastaan niin maksettavaa olisi luultavasti silti jäänyt, enkä jaksanut lähteä jatkamaan vääntöä mahdollisten kymppien takia... Mutta tuolta puljusta en enään ikinä autoa vuokraa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 222
Tuossa kesällä oli herziltä auto ulkomailla ja 2h ennen palautusaikaa jo 10km päässä. No sitten tuli ruuhka, piti tankata, ei kelvannut kortti yms niin europecarille saavuimme noin vartti myöhässä sovitusta ajasta.
Oliskohan vaikuttanut asiaan ?

Alkuperäinen vuokrahinta vajaa 500€/vko, mutta tuon tunnin takia veloittivat sitten tietysti yhden lisäpäivän ja yllättäen täyteen hintaan jossa mukana niin lisäkuljettajat kuin lisävakuutuksetkin...
Kylla kusetus on tapahtunut jo vuokraus tilanteessa.

Euroopassa vuokra auto irtoaa alle 30e paiva, jos nyt ei aivan pakko ole ottaa suurinta ja kauneinta.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
Parempi varmaan kun ei vastaile mihinkään jos ei ehdi lukea kirjoittamaansa. Ei tule sitä mielipahaa..

Omasta mielestä 500€/7vrk on ihan hyvä hinta ja linjassaan muiden firmojen kanssa jos pitää auto saada neljälle. Eikä ollut edes mikään BMW vaan ihan Passat eli halvin johon ihmiset ja kamat mahtuu. Paikkana Italia/Milano lentokenttä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
23
Kiitos vinkistä, tämä Cicar vaikuttaa kyllä todella hyvälle! Käsittääkseni kattava vakuutus ja mm. lisäkuljettaja sisältyy hintaan. Näistä joutuu pulittamaan muilla firmoilla useita satasia viikon vuokra-ajalla.
Teneriffan eteläisen lentokentän Cicaria käyttäneenä voin sanoa, että palautus aukioloaikojen ulkopuolella onnistuu näppärästi: palvelupisteen tiskin ja lasin välissä on rako, josta avain viskataan kopin lattialle :D Nettisivulla on pitkä lista eri automalleja, mutta ainakin ennen joulua parkissa oli pitkä rivi Opel Mokkia. Varasin Astran ja sain Mokka, mutta ihan ok auto oli.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
33
Mainiota palvelua Cicarilta: Norwegian muutti paluulennon lähtöaikaa noin 6 tuntia eteenpäin (ihan hyvä juttu koska vaihtoaika Malagassa tippui 8 tunnista reiluun yhteen) jotenka laitoin sähköpostilla Cicarille kyselyn siirtää auton palautusaikaa noin 5 tuntia eteenpäin. Parin tunnin sisällä tuli vahvistus muutetusta palautusajasta, ei mitään vaikutusta vuokrahintaan :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 051
Firman käyttämä matkatoimisto yleensä varaa Hertziltä eikä ole koskaan mitään ongelmia ollut. Varsinkin Italiassa on tullu kolhittua noita eikä mitään. Yhdestä autosta huomautin ennen lähtöä että vanteet on ajettu kanttikiviin eikä mitään merkintään papereissa. Vuokraamon ukko totes että ne on vaan renkaat ja hyvää matkaa.

Lomillakaan ei mitään kovin erikoista autojen tai mp:n vuokrassa. Joskus lentojen myöhästymisen takia yritin lyhentää Hertziltä varatun vuokra-auton aikaa mutta lisämaksu oli isompi kuin yhden päivän vähennys. Jenkeissä palautin harrikan puolikkaalla tankilla mutta ukko totes vaan että ne mittarit näyttää mitä sattuu. Joltain reissulta tuli muutaman kympin vuokraamon lisämaksu kun olivat Poliisille luovuttaneet tietoja.

Ilmeisesti on vaan käynyt mieletön tuuri noitten kanssa.
 

SPu

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
128
Nolla-omavastuun vakuutustahan ei lähes ikinä kannata ottaa extrapalveluna vuokraamon tiskiltä tai nettisivuilta, tulee aika huima lisähinta siitä niin kuin ylempänä oli jo puhe. Perusvuokahinnat on niin kilpailtuja että lisäpalveluilla sitten rahastetaan
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
1
Itsekin olen aika monta kertaa vuokrannut autoa ulkomailla.

Mainittu 500€/vko on mielestäni roima ylihinta.

Vakuutusten kanssa nimenomaan pitää olla tarkkana. En pidä niitä täysin kusetuksena, mutta vuokraajana pitää olla kartalla mitä vakuutuksia on jo, ettei maksa turhasta.

Kirjoittelin asiasta melko laajan blogipostauksen:
Reissuvinkit - Auton vuokraus ulkomailla | Mutkatonta perheblogi

Postaus sisältää kokemuksia ja vinkkejä auton vuokraamiseen, sekä suosittelun edulliseen vuokraussivustoon (sisältää affiliate-linkkejä).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
175
Toistakymmentä kertaa vuokrannut auton lomalla, viimeksi viime viikolla oli Ródoksella pikkupösö 4 vuorokautta. Olen lähes aina käyttänyt matkanjärjestäjän yhteistyökumppania, useimmiten Avista, koska se on niin helppoa; oppaalle sanottu että tarvitaan auto hotellille klo x ja jätetään se x päivän jälkeen klo x hotellille. Sieltä se aina on tullut kun on pyydetty, ei jää kuin se vuokralapun täyttö ja lommojen kuvaaminen itselle, sitten onkin jo avaimet kädessä.

Muutama vuosi sitten koettiin tulleemme kusetetuksi Aviksen toimesta Kreikan Pargassa. Meillä oli viikon auto vuokralla ja hakiessaan autoa Aviksen heppu löysi puskurista mustan "naarmun". Sitä ei siis ollut vuokratessa eikä sitä näkynyt ennen vuokrausta ottamissani kuvissakaan. Itse en sitä ollut kolhinut ja minullekin se tuli yllätyksenä. Tunnustelin "naarmua" ja huomasin että siihen oli joku osunut renkaalla ja jälki alkoi lähti sormella hieromalla pikkuhiljaa pois, se oli siis kumia. Samassa hetkessä Avis-sedälle tuli kova kiire lähteä viemään autoa seuraavalle asiakkaalle, huuteli vielä ikkunasta että joutuvat maalaamaan puskurin ja joutuvat ottamaan 150€ omavastuun siitä. Tuli sellainen ikävä mitävittuajusttapahtu-fiilis kun auto katosi horisonttiin ja 15 minuuttia myöhemmin oli Visalta lähtenyt 150€ :eek: Eipä jääty sitä sitten enempää murehtimaan, jälkeenpäin piti tehdä reklamaatio mutta toinen lomaviikko oli vielä edessä, ei annettu sen häiritä enempää ja painettiin villaisella. Matkanjärjestäjälle myöhemmin laitettiin asiasta tiedoksi-tyyppinen palaute, mutta eipä vaivautuneet edes vastaamaan :wtf:

Italiassa suhautin 2 litran kokiksen auki ja sieltä pulppusi paineella toinen litra syliin ja ja Aviksen auton kuskinpuolen penkille, kilautin vuokraamoon ja sanoivat että nou propleem, semmosta sattuu :) Viime viikolla oli siis myös Avis ja kaikki ok, auton jätin hotellille, eikä vielä ainakaan mitään veloituksia ole näkynyt.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 669
Viestejä
4 188 322
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom