Perusjuttuja:
1. Hinnasta: kannattaa tsekata lentoyhtiöiden, ammattiliittojen, oman firman, jne. alennuskoodit. Näillä voi saada ihan hyvin alennusta (tai paremman auton samalla hinnalla). Hinnassa komponenetteina: Auton luokka (=koko, teho, ovien määrä, jne.), sallitut kilometrit, vuokraa-aika (yleensä täysinä vuorokausina), kuskit (määrä, ikä), maiden rajojen ylitykset, haku ja palautuspaikka (eri paikkaan palautus maksaa yleensä ektraa, lentokentillä lisämaksuja, jne.), lisävarusteet (navigaattori, suksitelineet, lastenistuimet, ...), tankkaus (eli palautus tyhjällä tankilla) ja vakuutukset (nuo mystiset kirjaimet on selvitetty vuokraamoiden sivuilla - tosin usein vain englanniksi).
2. Isoilla vuokraamoilla on kanta-asiakasohjelmia, joista voi saada ihan hyviä etuja. Alennuksien lisäksi esim ilmaisen lisäkuskin tai auton ilman jonotusta.
3. Vakuutuksista: Kannatta miettiä, minkälaisen vakuutusturvan (ja millä omavastuulla) haluaa/tarvitsee. Eri maissa on myös erilaisia pakollisia vakuutuksia. Osan kattaa normaali matkavakuutus, osaan voi ottaa lisävakuutuksen. Lisävakuutuksen (tai pelkän omavastuun pienentämisen) voi ottaa joko autovuokraamosta, mutta halvemmalla sen saa erikoistuneelta vakuutusyhtiöltä suoraan (esim. yllä mainittu
Car Hire Insurance from Worldwide Insure)
4. Kannattaa tehdä varaus etukäteen netissä ja olla tarkkana, että vuokraamosta saa todella saman diilin (tai paremman) kuin netistä. Auton merkki ja malli on usein eri kuin netissä varatessa, mutta "luokan" pitäisi olla sama. Usein yrittävät kaupata erilaisia lisävakuuksia ja omavastuun pienentämisiä, mutta jos on selvittänyt etukäteen nämä, niin kannattaa pysyä tiukkana ja katsoa mitä allekirjoittaa. Kannattaa huomata, että lisävarusteita ei pyynnöstä huolimatta välttämättä ole saatavilla (usein näistä ei ole myöskään maksettu, mutta se ei välttämättä lohduta)
5. Autoa noutaessa pitää katsoa auton kunto ja mielellään valokuvata kaikki kolhut ja naarmut ja tarkistaa, että nämä on merkitty vuokrapaperissa olevaan auton kuvaan. Kannattaa myös samalla varmistaa palautuspaikka ja ajo-ohjeet sinne (erityisesti isoilla lentokentillä voi olla haastavaa ja paluussa on usein kiiree lennolle, joten säästää aikaa ja hermoja)
6. Palautettaessa kannattaa usein tankata auto ennen palautusta (tankki täynnä = ajettu max 10 km täydestä tankista), tarkistaa mittarilukemat ja kolhut. Lisäksi kannattaa tarkistaa hanskalokero, ovitaskut ja CD-soitin. Tarkka kaveri kuvaa auton, ettei kolhuja ilmesty palautuksen jälkeen.