Auton katsastus, mitkä asiat kannattaa etukäteen tarkistaa

Tuulilasissa kiveniskemä. Ollut varmaan jo vuoden tai kauemmin. Katsastus ensi keväänä, mitenköhän tuo vaikuttaa? Meneekö helposti hylkyyn nykyään? On tuossa aikalailla suoraan kuljettajan edessä, ei mikään valtavan suuri eikä ole siitä lähtenyt sen enempää halkeamaan.
 
Tuulilasissa kiveniskemä. Ollut varmaan jo vuoden tai kauemmin. Katsastus ensi keväänä, mitenköhän tuo vaikuttaa? Meneekö helposti hylkyyn nykyään? On tuossa aikalailla suoraan kuljettajan edessä, ei mikään valtavan suuri eikä ole siitä lähtenyt sen enempää halkeamaan.
Ei niistä mitään hylkyä tule. Korjauskehoitus korkeintaan. Toki se iskemä kannattaa korjata jos se kooltaan on vielä korjattavissa oleva.
 
Ei niistä mitään hylkyä tule. Korjauskehoitus korkeintaan. Toki se iskemä kannattaa korjata jos se kooltaan on vielä korjattavissa oleva.
Itselläni tuli joskus ~15 vuotta sitten kauheat huudot katsurilta kun oli tuulilasin oikeassa alakulmassa halkeama, siis aivan nurkassa. Riehui ja huusi että "ethän sinä voi nähdä mitään jos sieltä on pään kokoinen alue TÄYSIN peitossa". Oli vähän erikoista, koska:
1. Oli tosiaan halkeama, eikä mikään pään kokoinen musta läntti(?) Ihan hyvin siitä näki, pl. se millin paksuinen halkeamakohta
2. Sama halkeama oli ollut jo vuosia, ja aiemmat katsurit aina sanoneet että ei mitään väliä, koska ei ole kuskin edessä, ja on aivan oikeassa alakulmassa, eikä peitä mitään

Kyllähän näitä erikoisia katsureita aina joskus on tullut kohdalle. Tämä siis käski korjauttamaan lasin ja tulemaan uudelleen näyttämään. Oli aivan sairasta miten valta oli noussut hattuun.
 
Tuli mieleen että meneekö katsastuksesta läpi jos vähän esim jäähdytinnestettä termostaatista tihkuttaa? Ei ole näköisällä paikalla.
 
Mitenkäs tuulilasin kiveniskemän korjauskehotus menee, ennen ja uusilla pykälillä? Itse sain korjauskehotuksen kun lasissa näkökentässä (ihan vanhallakim tulkinnalla) sellanen 5c kolikon kokoinen ”häränsilmä”.

Eihän tuollaista voi korjata siten että siitä läpi näkisi eli ilmeisesti tuosta tulee aina korjauskehotus ja 3:sta hylky eli ko. lasilla voi ottaa vain 1 muun kehotuksen… Jos saa 3 niin onko ne kaikki sitten korjattava vai riittääkö että korjaa yhden?

Jotenkin hullulta tuntuu käytännössä täysin käyttökelpoista lasia vaihtaa kun ei tuo itseä enää häiritse siihen tottuneena.
 
Mitenkäs tuulilasin kiveniskemän korjauskehotus menee, ennen ja uusilla pykälillä? Itse sain korjauskehotuksen kun lasissa näkökentässä (ihan vanhallakim tulkinnalla) sellanen 5c kolikon kokoinen ”häränsilmä”.

Eihän tuollaista voi korjata siten että siitä läpi näkisi eli ilmeisesti tuosta tulee aina korjauskehotus ja 3:sta hylky eli ko. lasilla voi ottaa vain 1 muun kehotuksen… Jos saa 3 niin onko ne kaikki sitten korjattava vai riittääkö että korjaa yhden?

Jotenkin hullulta tuntuu käytännössä täysin käyttökelpoista lasia vaihtaa kun ei tuo itseä enää häiritse siihen tottuneena.

kyllä sen voi korjata aikalailla näkymättömiin. Kannattaa mieluiten pian käydä hoitamassa tai ainakin laittaa teipinpala päälle ennenkuin se on kerännyt kaiken paskan itseensä.

Varmaan kaikilla tuulilasifirmoilla on välineet tuohon ja korjaus maksanee korkeintaan joitain kymppejä.
 
Kerran aikaisemmin olen koittanut korjauttaa sellaista 20/50c kolikon kokoista jossa oli lasistakin lähtenyt "palanen", siitä ei ainakaan tullut yhtään parempi ja about vuoden jälkeen lähti koko korjausmassa irti eli lasissa oli taas monttu. Sinänsä kiire ei enää tämän asian kanssa ole kun vekki on joku 1,5v vanha :).
 
Jos kiveniskeymä on lasissa kaarevalla pinnalla, niin korjauksessa särö voi levitä edelleen. Ikävä homma maksaa työstä ja lasinkorjaaja hajottaa lasin vaihtokuntoon, jos ei ole lasivakuutusta, nimimerkillä kokemusta on. Lasikorjaus ei ole täysin varmaa, joten ilman vakuutusta on omalla vastuulla. Vanhoissa autoissa onnistuu varmemmin, kun on paksummat lasit.
Kiveniskeymän korjaus maksaa likemmäs satasen, kympeillä voi saada jotain tee-se-itse täyteliimasettejä.
 
Tuulilasissakin arvosteluperusteet ovat tiukentuneet. Ennen oli, että näkökentän alueella ei sallita säröjä, viime vuonna täsmennettiin niin että tuulilasinpyyhkijöiden alueella ei saa olla.

Ilmaisen kiinapostin aikakaudella kiveniskemän paikkaussetti tuli Kiinasta n. 2 eurolla. Pakkauksen ohjeita noudattamalla ensikertalainenkin onnistuu, ja muutaman kerran kokemuksella pystyy usein täyttämään niin että mitään jälkeä ei näy, vaikka osaisi syynätä oikeasta kohdasta. Liike tekee saman 20-30 eurolla.
 
Mikä liike noin halvalla tekee?
Ehdin käyttää Janglasissa ja Kanniston autolasissa, ennen kuin aloin tekemään itse. Janglas veloitti varman muistikuvan mukaan 20 noin viisi vuotta sitten, kilpailutin sen vielä autojerryssä silloin. Kanniston hinnasta on hatarammat muistikuvat, mutta muistaakseni 30e ja aikaa meni 10-15 minuuttia, nyt kun katson nettisivujaan niin hinnasto näyttää että 60 euroa ja tunnin homma.
 
nyt kun katson nettisivujaan niin hinnasto näyttää että 60 euroa ja tunnin homma.

Olisi ne nykyiset hinnat voinut selvittää ekaan viestiin, eikä arvella muistikuvia menneisyydestä. Mikään isompi liike ei korjaa enää 20-30 eurolla iskemää, jää voittomarginaalit aika pieneksi tunnin hommassa.
Jos katsoo Autojerryä, missä myös nyrkkipajat mukana, niin keskihinta on 50 €.
 
Mä veikkaan että hinnoittelu on suoraa seurausta lasivakuutuksista ja näitä lienee asiakkaista 90% ts. hinta niin ylös jonka vakuutusyhtiöt vielä mukisematta maksaa.
 
Minulla entinen auto (vanha Seat) sai aikanaan hylsyn katsastuksesta haljenneen tuulilasin takia, kun tuulilasi on kuulemma osa kantavaa rakennetta korissa. Mutsin Yaris taas meni viime viikolla läpi vaikka tuulilasissa oikeassa yläreunassa on halkeama, joka tosin ei mene reunasta reunaan eikä ole näkökentässä. Hieman satunnaista.

Lisäksi kannattaa muistaa että jos on laittanut jotain eksoottista led-polttimoa tavallisten H4:sten sijaan, niin nykyään niistäkin voi tulla hylsy:
Katsastukseen on ilmestynyt kaksi kokonaan uutta hylkäysperustetta
 
Kaverin autossa katsastus tulossa ensi viikolla ja auton äänimerkki ei toimi.

Äänimerkkihän on pakollinen, mutta minkälaiset säännöt tuossa taustalla on? Kelpaako jokin "langaton äänimerkki", eli nappi ohjaamossa josta painamalla tulee ääni tai muu vastaava korvaamaan tuon alkuperäisen äänimerkin?
 
Kaverin autossa katsastus tulossa ensi viikolla ja auton äänimerkki ei toimi.

Äänimerkkihän on pakollinen, mutta minkälaiset säännöt tuossa taustalla on? Kelpaako jokin "langaton äänimerkki", eli nappi ohjaamossa josta painamalla tulee ääni tai muu vastaava korvaamaan tuon alkuperäisen äänimerkin?

Tarkista sulake, itsellä oli aikanaan sulake palanut ja kun autossa oli kaksi äänimerkkiä niin toisen kun otti pois niin ei enää torvi polttanut sulaketta...
 
Tarkista sulake, itsellä oli aikanaan sulake palanut ja kun autossa oli kaksi äänimerkkiä niin toisen kun otti pois niin ei enää torvi polttanut sulaketta...

Ns. Helpot jutut (myös sulake) tarkastettu. Todennäköisesti itse äänimerkissä vika, eikä osa ennätä ensi viikolle. Siksi plan B. jolla katsastuksesta saa vihreän valon, mietinnässä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom