Mielestäni katsastukseen ei kannata ajaa pelkästään vikalistan hakeakseen, jos on kiinnostunut yhtään prosessin kokonaiskustannuksista, sillä uusintakatsastuksesta veloitetaan pahimmillaan useita kymmeniä euroja, jolloin katsastuksen kokonaishinta on aika paljon tavanomaista korkeampi. Lähtisin ainakin siitä liikkeelle, että kaikki selkeimmät kohteet tulisi katsottua kuntoon, jotka eivät yleensä vaadi erityistaitoja. Toki kaikki puutteet eivät johda suoraan hylkäykseen, mutta kyllä se puhdas huomautukseton katsastuspaperi on silti parempi kuin ns. syntilista.
Menee oman osaamisen mukaan, mutta muutamia asioita voi katsoa ennen katsastusta:
- Kaikki valot toimivat
- Tuulilasin- ja ajovalojen pesulaite toimii
- Tuulilasissa ei ole näkökentässä olevia säröjä/halkeamia
- Ajossa ei kuulu epätavanomaista kolinaa tai pauketta
- Jarruttaessa auto ei pyri ajautumaan sivusuunnassa
- Ratti on osapuilleen suorassa suoraan ajettaessa
- Autossa ei ole alla siihen hyväksymättömät vanteet/renkaat
- Tööttö toimii
- Ei vuotoja auton alla (ainakaan sellaisia, jotka jättävät jälkiä maahan)
- Mittaristossa ei ole keltaisia ja/tai punaisia varoitusvaloja
Sitten jos ruuvimeisseli ja lenkkiavain pysyy kädessä, voi selvästi vähentää yleisimpiä hylkäyskohteita:
- Jarrujen huolto puhdistamalla ja rasvaamalla relevantit kohdat, kuten jarrusatuloiden liukutapit, jarrupalojen päät yms. Jarrumäntien herkistely.
- Käsijarrun toiminnan testaaminen ensiksi ilmassa siten, että takapyörät ovat ilmassa ja käsijarrua hiljalleen lisäämällä selvittämällä, puoltaako käsijarru ja/tai toimiiko se ollenkaan molemmilla puolilla.
- Mikäli edellisessä sanottavaa, käsijarrun säätö (saksalaisissa premium autoissa yleensä erillinen käsijarrusysteemi, joka hyvin yksinkertainen ja helppo säätää, tuoreemmissa autoissa käyttöjarruun vaikuttava käsijarru hieman haasteellisempi, mutta jossain määrin huollettavissa)
- Alustan nivelien läpikäynti mahdollisten välyksien osalta
- Ajo epätasaisella alustalla siten, että pyritään löytämään mahdolliset kuoleentuneet iskunvaimentimet ja tai ongelmat jousituksessa
- Auton visuaalinen läpikäynti
- Vähintään moottorinohjauksen vikamuistin läpikäynti, nollaus, koeajo ja uudelleenluku (mikäli tänne jää olennaisia vikakoodeja, voivat ne hylätä katsastuksen)
- Auton alustasta mahdollisten vuotojen läpikäynti ja samalla jarruletkujen eheyden läpikäynti
- Moottoritilan visuaalinen läpikäynti
- Mahdollisten korroosiovaurioiden läpikäynti ja arviointi, voiko vaikuttaa katsastukseen (yleensä ruoste ovissa ei ongelma, mutta alustassa kyllä)
Edellä mainittujen asioiden läpikäynti ja huoltaminen nostaa merkittävästi katsastuksen läpipääsyä. Lista ei ole tyhjentävä, joten kannattaa vielä tsekata vaikka katsastuksen tarkistuslista läpi, joita löytyy netistä, jos miettii mitä kaikkea siellä katsastuksessa käydään läpi. Jos autosta löytyy selkeitä puutteita (esim. tuulilasi halki), niin en suosittelisi menemään ensiksi katsastukseen, koska hylky tulee melko varmasti ja sitten saa maksaa uusintakatsastuksesta ja ylimääräisestä vaivannäöstä. Mitä tuoreempi/kalliimpi auto kyseessä, sitä paremmin auto säilyttää myös arvonsa, jos siitä on pidetty huolta. Siihen ei yleensä kuulu vikalistat konttorilta.