Auton ajoituslampun eli strobon modaus

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Tarkoitus olisi saada manuaalinen triggeröinti, mielellään logiikkatasoisella 5v pulssilla.

Normaalisti liipaisu on sytytysjohtimen ympäri kierretyllä johdolla, mutta näytteeleekös tuo korkeajännitepuoli tuossa miten tärkeää puolta, lampullehan menee kuitenkin +12v ja maa.

Joskus aikoinaan olen yrittänyt lampun purkaa ja pähkäillä miten se toimii, mutta en saanut millään sitä räpsähtämään vaikka mitä yritin.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Tarkoitus olisi saada manuaalinen triggeröinti, mielellään logiikkatasoisella 5v pulssilla.

Normaalisti liipaisu on sytytysjohtimen ympäri kierretyllä johdolla, mutta näytteeleekös tuo korkeajännitepuoli tuossa miten tärkeää puolta, lampullehan menee kuitenkin +12v ja maa.

Joskus aikoinaan olen yrittänyt lampun purkaa ja pähkäillä miten se toimii, mutta en saanut millään sitä räpsähtämään vaikka mitä yritin.
Mikä tässä oli tavoite? Saada lamppu syttymään ohjelmoidusti? Eli ei mitenkään autoon liittyvää?

Tuo korkeajännite "aistitaan" induktiolla ja siellä on periaatteessa vahvistin voimistamassa signaalia. 5v voi ehkä riittää signaaliksi jos oikeaan paikkaan saa.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Autokäyttöön kyllä lähinnä omien rakenteluiden tarkastamiseen että ajoitukset on laskettu oikein ohjelmallisesti.

No tarttee ostaa yksi lamppu uhriksi ja katsoa jos se kytkentä aukenee
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Mittaa sen induktiosilmukan tuottama ac jännite niin tietää jo enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Pura lamppu ja katso, minkälainen kytkentä liipaisusignaalia käsittelee. 5V sopivaan kohtaan voi toimia, tai sitten pitää kikkailla enemmän.

Itse valonlähde on joko xenonputki, jolla on oma kytkentänsä käyttöjännitteen (muutama sata volttia) ja sytytysjännitteen (muutama kV) tuottamiseen, tai uudemmissa lampuissa voi olla ledikin.

Toinen tapa on syöttää alkuperäisen sensorin läpi sopivia virtapulsseja. Vähän tapauksesta riippuen se voi onnistua helpomminkin kuin lampun modaaminen.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Harmi kun ei tallilla ei oo yhtään kipinäsytytteistä ajoneuvoa, niin ei pääse tutkimaan.

Voisihan toki tehdä vanhasta puolasta "dummy" sytytyslaitteiston jota ohjaisi oman liipaisusignaalin mukaan, säilyisi näin sitten Bilteman takuukin tuossa tuotteessa :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 331
Viestejä
4 157 436
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom