Automuseo (lapsuutesi autot)

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 066
Laitetaas tällanen pystyyn. :)

Juuri yksi päivä ajoi tällainen harvinaisuus vastaan, omilla vanhemmilla oli tällainen ja saman värinen uudesta asti.
Vuosimalli -74 ja paaluun meni pari vuotta sitten seistyään parikymmentä vuotta takapihalla läpimätänä. :(
Muistan vieläkin lapsuudesta kun faijan kanssa vaihdettiin renkaita ja kolmesta pultista yksi katkesi, sitten mentiin kahdella pultilla monta vuotta.. :D

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 688
[kuva poistettu ylläpidon toimesta, korvaa jollain toisella]

Kas vain, jos tämä olisi toimivampi linkki. Entiseen iski joku bugi.



Tälläinen luupää oli porukoilla, tai ainakin eka minkä muistan.

Sitten seuraavaksi



Muuta sälää välissä ja sitten se auto millä ihan itse ajoin ensimmäistä kertaa, ja ikäähän oli jotain 12-13v..



Sitten useita volvoja myöhemmin 740:



Jännä ja kumma että itselläkin ollut noita vanhempia volvoja jonkun verran sitten kun kortin sain.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
316
Ensin oli pari tämmöistä



Ja sitten pari tämmöistä



Sitten tällainen



Ja tällä pääsi jo itse ajamaan

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Vanhemmilla oli Peugeot 205 1.8 diesel jostain 1980 luvun alkupuolelta.


Meillä pojilla oli sitten peltoautona Datsun 100A jostain 1970 luvulta.


Fiat Tipo 1.6 DGT (digitaalinen mittaristo) oli myös vanhemmilla vuodelta 1989.


Itsellä eka auto oli viisivaihteinen Opel Kadett 1.6 vuodelta 1989.


Niin ja oliha isällä myös Bedford Blitz josta hajosikin moottori. Hän vaihtoi sitten vara-autosta toisen moottorin tilalle. Melkoinen melu moottorista oli tuossa autossa sisällä ja saikin pitää kuulosuojaimia päässä.


Vanhemmilla oli myös 1972 mersu 20 vuotta joka oli museorekisterissä. Tuo auto on tänä vuonna myyty pois. Pientä fiksaamista on sillä seuraavalla omistajalla. 220D moottori, rattivaihteet, kattoluukku ja perän korkeuden säätö paineilmalla. Vetokoukku oli myös. Moottori oli varmaankin remontoitu ja hyvässä kunnossa. Ilmeisesti saksasta tuotu jossain vaiheessa suomeen. Väri tumman vihreä.


Fiat 127 oli myös äidillä hetken aikaa, mutta siitä en oikein muista mitään muuta. Tuskin olen siinä kyydissäkään ollut. Toisena autona on ollut silloin se Peugeot 205.


Näitäkään ei näy enää oikein missään.
Jollain oli tosiaan Citroen BX ja sen jälkeen Citroen Xantia. Itselläkin on nyt tällähetkellä käyttöautona aika vanha peli jo. Xantia 2000 HDi. Useat on varmaan ajettu jo romuksi?


Jollain oli myös Ford Fiesta jostain 1980 luvulta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Tämmönen oli porukoilla aikoinaan. Oli tosin jälkikäteen maalattu punaiseksi, edellinen omistaja lie ollut tosi neuvostohenkinen..


En tiedä mitään muita henkilöautoja kuin nuo vanhat Mosset, jossa olisi äärivalot. Näkyvät tuolla takapilarissa. Valkoista eteen ja punaista taakse, kuin kuorma-autossa konsanaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Tuolla toisessa ketjussa oliki jo juttua, mutta sopiipa tämä kait tähänki.

Porukoilla oli tämmönen aikanaan, ensimmäinen auto mistä itellä on muistikuvia. 2,6 V6 koneella



Seuraavaksi tuli tämmönen, 2.5 dieselillä, just saman värinen ko kuvan yksilö mutta ilman noita ghian vanteita ja etuspoileria. Pakkauutena, hinta taisi olla 128000 mk, ja kaksi yksilöä suomessa ostoaikaan. Tuhannen laiska, mutta mukava matka-auto. Tällä tuli itekki ajeltua aika monet vuodet ja kilsat, pomminvarma vehje. Muoks: sanotaan että rautaan ei saa rakastua, mutta tähän grannuun tuli kyllä jonkumoinen rakkaussuhde, melkeinpä tippa linssissä tuomittin lopulta romuttamolle.



Eka oma auto oli heeno, taattua japsitekniikkaa, piristetty vaihtamalla isolohko 1.4 litranen motti. Tämä oli siis ennen tuon punasen granadan saantia itelle. Kuvasta poiketen 2-ovinen ja tipunkeltainen =) Tosi hauska vehje jääradalla. Paino muistaakseni 790 kg, ja tuo 1.4 motti anto jottain 80 SAE-heppaa vakiona. Yritettiin tuota tietenki piristellä, mutta taisi se tehonlisä olla marginaalinen, kulutus ja ääni kyllä lisäänty =) Hauskaa oli kummiski. Datsuni oli myös tilava, 9 henkilöä matkusti kyseisessä pirssissä 5 kilsaa. Jonka jälkeen takajouset oli sitte poikki :D

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
71
Toyotan takapenkillä aloitin autoilut. Ei tainnut olla mainstream-Toyota, koska naapurin autotietäjäpoika luuli autoa Isuzu Belletiksi.

 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 054
Taidan mainita vain ensimmäiset autot mitkä muistan vanhempieni omistaneen sekä ensimmäisen oman autoni.

Faija kun oli raksahommissa niin sillä oli tällainen takavetoinen Toyota Hilux 2.4D jossa oli lavakate vielä lisänä.


Ja äidillä oli tällainen Datsun-Nissan Cherry jonka pienenä päästin vahingossa talon seinään. Olin saanut jotenkin käsijarrun pois päältä.


Ensimmäinen oma autoni vuonna 2004 oli 160tkm ajettu Nissan Almera GTi vuosimallia 1998.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Paljon oli seattia ja Saabia, faija oli scan autolla töissä. Mieleenpainuvimmat oli faijan 900 aero ja mutsin Ibiza sxi. Varsinki tuo Saab oli jotain niin hienoa, täysin uusi ja miedolla virillä jätti ikuiset jäljet kun faija polki! Oma eka auto oli muuten myös Ibiza sxi, 12v vanha mutta vain 30tkm ajettu, ei olisi pitänyt antaa ekaksi autoksi tuollaista helmeä, vaikka pidän autoista hyvää huolta olisi tuo kuulunut säilöä jonnekki.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
378
Toyota Carina -72 oli porukoiden eka auto. Ostivat vuoden vanhana.


Tämmönen Hiace tuli kaveriksi joku vuosi myöhemmin.


Carina vaihtu tämmöseen -87 Camryyn. Carina jäi mulle jää- ja peltoautoksi.


Haisu vaihtu tähän uuteen -86:seen haisuliin. Tämä on edelleen vanhemmilla.


Camry vaihtu -96 tämmöseen..


Caarina vaihtu vuosi myöhemmin -94 c200merssuun. Siinäpä ne. Merssu ja Haisu niillä on edelleen.

Traktoreita tottakai maatilalla ollu. Ukon eka oli Valmet 565, sitte oli 602, seuraavaksi 455 turbo 4x4 ja nyt tämä viimeisin on 900 4x4.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Faijan ensimmäinen auto oli punainen kuplavolkkari.

Siitä ei ole omakohtaisia muistoja, mutta muistan kun mentiin autokauppaan hieromaan kauppoja uudesta autosta Toyota Crownista, niin pääsi itku etten halua tuommoista mustaa rumaa autoa meille.

Tulihan se kuitenkin, mutta ei tainnut olla kauaa kun vaihtui valkoiseen mustakattoiseen isolla koneella olevaan Ford Taunukseen, joita ei kuulemma ollut montaa suomessa.

Sitten tuli hopean värinen Saab 99 Combi Coube ja se olikin sitten viimeinen perheen yhteinen auto.

Kuvat haettu netistä.







 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Tullee kyllä mahtavat retrofiilikset tästä triidistä, etenki tuo ylläoleva taunus (jep, voorttimies:) ) herättää tuntoja. Semmonen oli porukoilla ennen tuota granadaa minkä tuossa postasin. Jospa jostain löytys vielä kuvia noista yksilöistä. Ei kauhean useasti näe tämän triidin autoja ennään liikenteessä, vaan mukava noita on muistella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Lisää kuvia jo romuksi menneistä omista autoista. Paitsi viimeinen vielä löytyy ja on ehjäkin.

Renault 19 1989 1.4


Opel Vectra 1997 1.7 td


Alfa Romeo 1999 2.0


BMW 740 1996


Vielä toimii, Peugeot 406 2000 2.0 HDi
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
489
Isä osti Saab 9000:n joskus 80-luvun lopulla. Tuollainen vanhempi tylppäkeulainen malli. Oli todella hieno, hiljainen ja mukava auto, oman aikakautensa huippua. Ei siinä mitään isompia vikojakaan tullut ikinä, kun isä myi sen pois jotain 300t ajettuna. Saab oli luotettava peli silloin.
Sama auto tuli noin 10 vuotta sitten vastaan Etelä-Suomessa ja oli jo aika hyvin ruostuneen näköinen. Verotietojen mukaan edelleen tänäpäivänä rekisterissä!


 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Isä osti Saab 9000:n joskus 80-luvun lopulla. Tuollainen vanhempi tylppäkeulainen malli. Oli todella hieno, hiljainen ja mukava auto, oman aikakautensa huippua. Ei siinä mitään isompia vikojakaan tullut ikinä, kun isä myi sen pois jotain 300t ajettuna. Saab oli luotettava peli silloin.
Sama auto tuli noin 10 vuotta sitten vastaan Etelä-Suomessa ja oli jo aika hyvin ruostuneen näköinen. Verotietojen mukaan edelleen tänäpäivänä rekisterissä!


Sisusta kuva ei ole tuosta tylppäkeulasta vaan jostain 90-luvun tonnarista. Hienoja autoja, meillä oli kanssa 9000 Aero faijalla välillä ajossa, mutta se ei tykännyt noin isosta autosta vaan kuulemma 900 Aero oli parempi, tiedä sit.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Eikö kukaan ole Lada-lapsi? :lol:


No, voin tulla kaapista. Ylläolevan näköinen peli oli, n. koulun alkuun asti. Tosin tumman sinisenä. Hävetti aina ihan älyttömästi olla kyydissä.

Sitten tuli Civic taloon. Ei ollu luksusta sekään, mutta tuon kyytiin sentään ilkesi mennä kavereiden nähden.


Ja tuosta eteenpäin porukoilla on ollut vain erilaisia volvoja, joista voisi mainita tällaisen, millä oman korttini ajelin:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Eikö kukaan ole Lada-lapsi? :lol:


No, voin tulla kaapista. Ylläolevan näköinen peli oli, n. koulun alkuun asti. Tosin tumman sinisenä. Hävetti aina ihan älyttömästi olla kyydissä.

Sitten tuli Civic taloon. Ei ollu luksusta sekään, mutta tuon kyytiin sentään ilkesi mennä kavereiden nähden.


Ja tuosta eteenpäin porukoilla on ollut vain erilaisia volvoja, joista voisi mainita tällaisen, millä oman korttini ajelin:
Porukoilla ei ollut Ladaa, mutta naapurin vanha isäntä oli loppuun asti merkkiuskollinen. Oli nappisilmät ja kanttilamput kummatkin.
Oma katiskahistoria tarkemmin:
Saab 99 x2
Saab 900 x 2
BMW 750
Volvo 850 karvalakki vapari
Volvo 850 T-5
Volvo XC70 2.5T

Saabit kestivät pitkään, kunnes alkoivat lopulta ruostua tosi viheliäisistä paikoista etupyöräntuennan ympäriltä. BMW oli pakko luovuttaa eteenpäin kun ei silloin ollut omaa tallia missä ihemetellä Christinen mitä milloisisntakin oikkua. Oli kyllä toimiessaan hieno vekotin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
107
Omilla porukoilla oli ennen syntymääni ihan hienojakin autoja.

Faijalla oli tällainen Taunus 17M äitini treffatessaan.



Muuttivat sitten aikanaan töiden perässä Ruotsiin muutamaksi vuodeksi ja elintason noustessa Taunus vaihtui Ford Corsairiin.



Käytössä haitanneen pienen maavaran vuoksi Corsair vaihtui tuliterään 1965 Taunus 20M:n



Taunus varastettiin aika pian Ruotsi-Suomi maaottelun aikana stadionin parkkipaikalta.

Autoa tarvitsivat kuitenkin päivittäin joten hankkivat sitten tällaisen tilapäiskulkuneuvoksi.



Taunus löytyi muutaman kuukauden päästä täysin rikottuna ja rääkättynä joltain metsäautotieltä. Se elvytettiin takaisin kuntoon vaikka ei kuulemma ollutkaan enää entisen veroinen. Kupla myytiin pois.

Palasivat sitten aikanaan takaisin Suomeen ja perustivat kauppapuutarhan. Taunus vaihtui naapurin Hankkijassa Fiat 238 pakettiautoon.



Fiatille kaveriksi hankittiin Mercedes 206D joka vaihtui toiseen samanlaiseen jolla äitini ajoi synnytyslaitokselle meikäläistä synnyttämään. Kyseinen mersu makaa edelleen akseleitaan myöten maahan uponneena aitan nurkalla.



Sähkövikojen riivaama Fiat vaihtui lähes yhtä onnettomaan Ford Transitiin.



Arvattavasti Transit vaihtui johonkin luotettavampaan.



Tuli vielä toinen samanlainen kaveriksi joka vaihtui aikanaan uuteen 1997 malliseen. 14 vuotiaana jenkkiautofanaatikkona kannatin palavasti Chevrolet Starcraftin hankintaa mutta Hiace yllättäen voitti. Lohdutuspalkintona sain sitten valita siihen lisävarusteeksi sähköpeilit. Jippii.

Hiace tuli isältä perintönä minulle ja on ikäisekseen erittäin hyväkuntoinen ja vain 197000 ajettu.



Uudenvuoden aatonaattona 1998 isään iski hillitön autokuume jonka seurauksena Hiace sai pikkuveljen. Pakettiautoksi rekisteröity 15000 km ajettu farmari-Corolla ilmestyi pihaan. Sillä hoidettiin iso osa teiniaikojen rillumareistä ja on myös edelleen tallessa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 897
Laitetaas tällanen pystyyn. :)

Juuri yksi päivä ajoi tällainen harvinaisuus vastaan, omilla vanhemmilla oli tällainen ja saman värinen uudesta asti.
Vuosimalli -74 ja paaluun meni pari vuotta sitten seistyään parikymmentä vuotta takapihalla läpimätänä. :(
Muistan vieläkin lapsuudesta kun faijan kanssa vaihdettiin renkaita ja kolmesta pultista yksi katkesi, sitten mentiin kahdella pultilla monta vuotta.. :D

Toi ole selvästi Renault 5?
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Eikö kukaan ole Lada-lapsi? :lol:


No, voin tulla kaapista. Ylläolevan näköinen peli oli, n. koulun alkuun asti. Tosin tumman sinisenä. Hävetti aina ihan älyttömästi olla kyydissä.
Kyllä meillä kasarin lopulla oli pari kolme vuotta aito oikea aatteen värinen 1200L Laabori kakkosautona. Alle kouluikäisestä se oli lähinnä symppis. Yhtenä talvena elohopea laski alle -45 asteen niin tuo oli naapurustossa ainoita autoja, jotka liikkui.




Muuten meillä oli japskeja 80- ja 90-luku, kun faija oli aloittanut autoilu-uransa kolmella ooppelilla niin tykkäsi että autot toimii eikä ne pohjoisen silloin vähäsuolaisilla teillä ehtineet ruostuakaan.

Omat ekat muistikuvat on tuosta Mitsu Lancer Mk2:sta joka vaihtui jossain välissä pykälää uudempaan korimalliin, joka olikin meillä sitten liki 15 vuotta siirtyen jossain välissä kakkosautoksi.



ja jossain välissä tuon Ladan tilalle tuli Datsun/Nissan Sunny B11, joka vaihtui N13 Sunnyyn.




Noiden japsien jälkeen elintaso onkin siten noussut sen verran, että porukat tämän vuosituhannen ajelleet Volkkareilla yhtä Toyotaa lukuunottamatta.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 740
Ei ikinä jäänyt oikein mitään selkeitä autoja, kun ukko niitä kroonisen persaukisuutensa johdosta jatkuvasti vaihteli, paalasi ja korjaili. Oli kuplaa, saabia 99 900, volvolta 240 340 740 745, nissan sunnyä ja cherryä, joku mersukin, ladoja numerosarjoista samaraan, taunusta, escorttia, joku audi, golffeja läjäpäin..

Ja elettiin tosiaan 1993-2003 akselia noin suurim piirtein, eli vehkeet ei tosiaankaan olleet uusia :vihellys:

Paskana ne oli koko ajan jostain, katsastuskonttoriin oli kausikortti. Ainakin leimaukoilla riitti viinaa.

Yhtään en kyllä ukon ajotyylin perusteella edes ihmetele että ne oli aina paskana. Talvella oltiin ojassa tuon tuosta, kesällä koluttiin kaikki vitun vaarat ja mettätiet millon mustikam, millon hillojen perässä. Ihme paikkoihin se niillä romuilla pääsi, mettäukot maastureilla vaan ihmetteli vieressä. Toki ukolla oli työttömänä aikaa harjotella..

Ainiim ja jotain skoodia jostain menneisyydestä sillä kans oli, vähän sellasia saabin näkösiä. Nene oli syvältä suolesta. Toinen levisi alta viikkoon, toinen kuoli jo kotimatkalle..

Pari kertaa oon jälkikäteen miettinyt onko ukkoa syyttäminen siitä, kun itsekkin nykyään ropaan lähinnä 80-90 lukujen paskoja harrastuksena, mitä rotempi raato sitä parempi :rolleyes:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 023
Mitä porukoiden autoista muistan:



Näitä oli parikin peräkkäin:


Sitten Ladan vuoro...


ja Skodan...


Uudempi Lada...


...ja uudempi Skoda.


Nyt päästään takaisin länsiautoihin:










Ja lopuksi edelleen käytössä oleva Saab.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
185
Autohistoria vuodesta 1985 eteenpäin. Vanhemmilla oli ensin Honda Accord:


Se vaihtui ~1992 ukin Honda Legendiin:


Ja lopuksi vuonna 2000 tilalle tuli Nissan Maxima:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
612
Ihan ensimmäinen isäni auto, jossa olen itse ollut kyydissä:

VW Polo Classic -84, tämä oli ajossa vuoteen 2004 tai 2005 syksyyn asti. Isä osti muistaakseni aika vähän ajettuna naapuriltaan auton ollessa vuoden tai kaksi vanha.



Polo sai vuonna 2000 kaverin, isä osti -97 Golfin (1.6 GL) 60 tkm ajettuna ja ajeli tyytyväisenä ~420 tkm asti (vuonna 2014 osti seuraavan autonsa), jonka jälkeen auto jäi minulle, veljelleni ja siskolleni käyttöön. Auto paalattiin vuonna 2016 alkuvuodesta ruosteisen korin takia, kilometrejä oli kertynyt lähemmäksi 520 tkm konetta avaamatta. Viimeinen varsinainen lapsuuteni auto. Isä itseasiassa edelleen muistelee tätä autoa lämmöllä, tykkäsi kovasti. Sama väri, muttei kattoikkunaa.



Seuraava perheessä ollut auto oli kolmoskoppainen Golf myös, mutta farkkuna ja 1.8-litraisella koneella. Tämä ei kauaa ollut omistuksessa ja sen jälkeen tuli 2005-vuosimallin Corolla, joka on (valitettavasti) edelleen ajossa.



 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 066
Älkää nyt sitä omaa autohistoriaanne tänne ladelko, vaan autoja joita muistatte lapsuudestanne.. :D

Toi ole selvästi Renault 5?
Juu vitos-Relluhan se. Porukat osti myös tuon seuraajan, mutta joka ei sitten muutamaa vuotta pidempään perheessä viihtyny.



Faijalla oli myös Saabeja useampi, viimeisin oli 900 Combi Coupe jonka veti sitten lunastukseen.
Naapurissa oli tällanen komeus:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 736
Porukat olivat tainneet ehtiä vaihtaa laatokan 1200L:stä uudempaan juuri ennen syntymää, eli kuvaa vastaavasta loodasta.



Tästä uudemmasta ladasta on sitten jotain muistoja jo, ei jättänyt muistaakseni tielle kertaakaan. Penkit oli tosi karkeat ja iskä aina sanoi että ajettavuus muistutti lähinnä tehtaan trukkia. Taisi tuosta joskus takajarru hirttää kiinni niin että savusi. Veljeltään iskä ton osti.



Tämäkin lada lähti sitten ryssille kun siihen aikaan ne osti noi pois, viinapullo ja X määrä rahaa taisi olla molemmille kauppahinta.

Seuraavana vuorossa samalta veljeltä kadetti, 1.6 ruiskulla. Ei tässäkään isompaa ongelmaa muistaakseni ollut, ruostuihan tuo. Jätti pari kertaa tielle, syynä oli sytytystulpat. Saman ongelman takia oli ollut huollossa jo kerran ja toisella käynnillä huoltomies älysi vaihtaa tulpat. Lähti sitten etelään jonnekkin hesan seudulle ja siellä mätäni parissa vuodessa, ribs.



Sitten tuli G kadetti 1.6 8v motilla joka juuri meni romuttamolle lukuisien ongelmien takia, kesti se nipussa 350 000km. Viimeinen kuva uskollisesta vihreästä. Nykyään porukoilla punanen H astra farkku.

 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
40
Noiden japsien jälkeen elintaso onkin siten noussut sen verran, että porukat tämän vuosituhannen ajelleet Volkkareilla yhtä Toyotaa lukuunottamatta.
Vähän naurahdin tälle. Tavallinen suomalainen käsitys japanilaisista autoista samalla kun pidetään Skodaa ja Volkkaria premiumina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280
Kyllä meillä kasarin lopulla oli pari kolme vuotta aito oikea aatteen värinen 1200L Laabori kakkosautona.

Muuten meillä oli japskeja 80- ja 90-luku, kun faija oli aloittanut autoilu-uransa kolmella ooppelilla niin tykkäsi että autot toimii eikä ne pohjoisen silloin vähäsuolaisilla teillä ehtineet ruostuakaan.

Noiden japsien jälkeen elintaso onkin siten noussut sen verran, että porukat tämän vuosituhannen ajelleet Volkkareilla
Volkkarin omistaminen vaatiikin hyvää elintasoa. :D
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
772
Isällä oli lähinnä Saabeja lapsuudessani. Hän ajoi todella paljon työajoa ja tuollaisia 900-malleja taisi mennä parikin 80-luvulla. Luotettavia autoja aikanaan. Ihan perus 2D 3D korimalleja 2.0 kaasutinkoneilla. Jokin Turbo 16 Aero oli tietty päiväuni.

1583412007238.png
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 214
Eka auto mitä meille koskaan tuli oli Ascona. (isoveli oli jo vahvasti teini-ikäinen tuolloin, me varmaan oltiin jotain köyhiä...)

Se päivittyi legendaariseen (huonoon) Talbottiin. Tällä reissattiin ympäri Suomea monena kesänä ja äiti ajoi opetusluvilla kortinkin.

Ja sitten palattiin takaisin nuoli ja salama-linjalle. C-Asconalla, jolla meikäkin ajoi kortin - 1.6D voimanpesä. Faija höyläsi Asconalla parhaillaan vissiin jonkun 40 tuhatta työajoja vuodessa. Kannatti lähtee ajoissa =)
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 112
Isäukolla ei ollut yhtään autoa, mutta isoveljen ensimmäinen auto oli varmaankin tämä, mutta 2-ovinen versio.

 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
461
Ihan mielenkiintoinen aihe. Itse olen vielä sitä sukupolvea että omat autot ei ihan vielä ole niin vanhoja mutta muistan mitä autoja ollut vanhemmilla itseni ollessa 5-10 vuotias. Aikalailla kuvankaltaisina väriä myöten;

Peugeot 205, oli kai joskus 2. autona käytössäkin mutta päätyi lopulta meikäläisen pulkkamäeksi.


Fiat Uno, tästä ei ole paljoa muistikuvia, vaihtui Peugeot 405:een


Ford Fiesta mk1, ei paljoa muistikuvia


Peugeot 405, tämä oli pitkään käyttöautona. Ovenkahva jäi pakkasella käteen ja vesi tuli lapinreissulla jalkatilaan mutta silti jäänyt mieleen niin että joku hieno alkupään Mi16 kelpaisi itsellekin harrasteeksi. Aika reippaasti nämäkin on hävinnyt katukuvasta.


Honda Prelude gen2, en muista että tällä olisi koskaan ajettu mutta tuli istuttua autossa sisällä akku tyhjäksi monet kerrat.. ehkä siksi ei juuri tien päällä ollutkaan... En edes muista koska olen viimeksi luukkulamppuisen Preluden nähnyt.


Porsche 924, tää oli pienen silmissä niin hieno auto aikanaa. Ensimmäinen auto mitä itse (sylistä) päässy "ajamaan".


Alfa Romeo 164, tämä tuntui ihan lentokoneelta sisältä silloin, pyöritettävien nuppien aikaan tässä oli nappirivistöjä keskikonsolissa, katossa, penkeissä...


Tämän jälkeiset meneekin sitten jo ysärin loppupuolelle.

Neljä viimeistä haluaisin itsekin nykyään harrasteautoina omistaa. Kyllä ne vanhempien autovalinnat vaikuttaa ainakin omalla kohdalla siihen mitkä merkit ja mallit kiinnostaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
494


Ainut lapsuuteni auto. 1984 Corolla SE 1.6. Alkoi viime vuosinaan olemaan sen verran ruosteessa että vaihtui lopulta uudempaan autoon. Tarkan markan miehenä isäni ajoi reilut 20 vuotta samalla autolla. Olisiko jotain 70k maksanut uutena.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ensimmäinen isäukon auto, josta itselläni on muistikuvia oli kaksiovinen punainen BMW E21 315i, vuosimalli oli jostain 70-luvun lopulta.

E21.jpg


BMW:n vaihtui melko nopeaan minulle tuntemattomasta syystä vihreään kaksioviseen Ascona B:hen, olisiko koneena ollut 1,9S, vuosimalli taisi olla tässäkin 70-luvun loppua.

Ascona_b.jpg


Ascona vaihtui jonkun vuoden sisään todelliseen klassikkoon, eli BMW E30 318i:hin neliovisena ja värinä taisi olla tummemman punainen weinrot, auto oli jostain 80-luvun puolivälistä ja tällöin elettiin 80/90-luvun taitetta.

E30.jpg


E30 sai vaihtua muutaman vuoden kuluttua Vantaan Virkatiellä silloin sijainneessa Metroautossa muistaakseni 89-90 malliseen harmaaseen kaksioviseen 4. koppaiseen Ford Escorttiin huimalla 1,6 CVH koneella.

Escort.jpg


Escort taisi osoittautua jo vuodessa melko surkeaksi autoksi ja se vaihtui muistaakseni jossain Herttoniemen jobbariliikkeessä punaiseen nelioviseen E Kadettiin 1,8i koneella.
Tällä autolla sitten reissattiin ympäri suomea ja pohjoismaita, tekniikka ei ollut tässä yksilössä kovin luotettavaa ja muistan että ainakin jäähdytysnesteet tulivat pihalle useampanakin kesänä, kun oltiin reissun päällä.

kadett.jpg
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kadetti palveli isäukkoa ja silloin jo kortin ajanutta äitimuoria useamman vuoden, kuitenkin jossain vaiheessa vuosien 94-95 välillä isäukko kyllästyi Kadettin korjailuun ja kävi vaihtamassa sen Vantaan VV-autossa -92 malliseen 3. koppaiseen nelioviseen 1,8i ( 75 hp ) VW Golffiin CL-varustetasolla.
Kyseinen auto oli palvellut aluksi VV-Auton työsuhdeautona ja siihen oli ruuvattu siihen maailmanaikaan hienot Hellan tuplavalot, tummemmat Hellan takavalot, Luisin puuratti, Blaupunktin soitin 6-levyn CD-vaihtajalla sekä hienot 5-puolaiset 15" alut kesäpyöriin.

Golf.jpg


Vuonna 1997 isäukko päätti hankkia hiukan tilavamman auton, ja tilasi ensimmäisen uuden autonsa, 3. koppaisen CL-varustellun farkku Golffin tehokkaammalla 90 hp 1,8i koneella varustettuna, sähkölasit ja ilmastointi jäivät tästäkin mallista puuttumaan, vaikka kyseessä olikin 3. koppaisten loppupään autot, kun 4. koppa oli jo esitelty.
Hintaa tällä autolla oli muistaakseni 120 000 markkaa.
Suurimpana ulkonäöllisenä muutoksena edelliseen Golffiin olivat farkku korin lisäksi korinväriset puskurit.

golf2.jpg


Golffilla vanhempani ajoivatkin sitten pidempään, vuoteen 2004 asti, jolloin minä sain ko. auton hetkeksi itselleni ajoon, ennen kuin isäukko möi sen naapurin taksikuskille, joka ajoi sillä siviiliajonsa johonkin 2008 asti ennen kuin häneltä vapautui Toyota Avensis taksikäytöstä.
Golffin tilalle isäukkoni osti uuden 1,9 TDI Touranin manuaalina Highline varustelulla ja vaihtoi sen vuonna 2010 uuteen face liftattuun malliin samalla 1,9 TDI koneella, mutta DSG:llä varustettuna.
Tämä 2010 vuoden Touran vaihtui sitten 2017 uuteen 2. koriseen Touraniin 2,0 TDI:llä ja DSG:llä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Isällä oli lähinnä Saabeja lapsuudessani. Hän ajoi todella paljon työajoa ja tuollaisia 900-malleja taisi mennä parikin 80-luvulla. Luotettavia autoja aikanaan. Ihan perus 2D 3D korimalleja 2.0 kaasutinkoneilla. Jokin Turbo 16 Aero oli tietty päiväuni.

Wanhassa 900:ssa oli kyllä tosi tehokas lämppäri, siinä suhteessa oikein oivallinen talviauto. 99/90 malleissa piti osata siirtää sitä termostaatin kapillaariputkea hitusen "kylmän kanavan" puolelle jolla sai lämppäriin vielä vähän lisää ytyä. Noita kun olisi saanut nelivedolla...
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Oijoi, monta edellä olevaa autoa omistettu itseni tai kaverien toimesta, useimapaa niistä rempattu kinppatallilla. Aikaa tuli noiden kanssa vietettyä pajalla sen verran ettei viitsi enää vaihtaa edes öljyjä käyttökulkineisiin. Toki jos noista jonkun harrasteen saisi hankittua niin taas pestäisiin osia astianpesukoneessa. :) A tai B-mallin Manta on tavoitteena hankkia käyttöautoksi, katsotaan miten etenee.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
13
Lapsuuden autoista muistuu ekana mieleen porukoiden Passatti. Suunnilleen kuvassa olevan kaltainen. Eipä noita paljoa enää näy liikenteessä.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 579
Isällä oli lähinnä Saabeja lapsuudessani.
Sama juttu, niin pitkälle kuin muistan oli kotona aina 99 saabeja. Joskus 90-luvun lopussa kun silloinen 99 saab antoi viimein periksi vaihtui alle muutamaksi vuodeksi toyota carina II ja sen jälkeen oli pitkään mersu. Kun mannelavetti viimein vaihtui, palattiin tuttuun ja turvalliseen, eli taloon tuli saab 9-3 vuositunannen alusta ja sillä on faija ajanut jo vuosia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Lapsuuden autoista muistuu ekana mieleen porukoiden Passatti. Suunnilleen kuvassa olevan kaltainen. Eipä noita paljoa enää näy liikenteessä.
Vanha kunnon B3 umpikeula, nuo ovat kyllä tehokkaasti hävinneet, samoin kuin seuraavat B4:setkin.

Joskus 90-luvun lopulla tuli monesti kuolattua naapurin ukolla ollutta mustaa B4 2.9 Syncro Passat farkkua, jossa oli mustat sporttinahat, kattoluukku ja jotkut ilmeisesti 16" BBS:ät.
Naapurin ukko kun oli asunut töiden takia 80-luvun loppupuolelta 90-luvun puoliväliin Saksassa, niin toi sieltä sitten kunnon muuttoauton mukanaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Vanha kunnon B3 umpikeula, nuo ovat kyllä tehokkaasti hävinneet, samoin kuin seuraavat B4:setkin.
Näitä oli Puolassa farkkuina aivan helvetisti tossa 2014 nurkilla. Sitten alkoi olla Daewoo Matizia ja nykyään Audia. :D
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
729
Taitaa olla ensimmäinen auto minkä muistan lapsuudesta Toyota corolla -72 näytti olevan kuvakin semmoisesta tuossa edellä. Sitten vaihtui Corolla DX tiuhaan tahtiin tais olla 3 kpl niitä muutaman vuoden sisään. Kunnes isukki hommasi Carinan sitten se vaihtui Carina II malliin jolla itsekkin ajelin sitten. Joten toyota elämää on lapsena eletty. Ja itsekkin kyllä aika pitkälle on niillä menty. Corollaa ja Carinaa sekä Avensista omassa hallinnassa ollut. Pari Volvoo ja mersukin välissä käynyt. Mutta edelleen on Toyota pihassa taas.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
280px-Peugeot_304,_Malta_feb_2011_-_Flickr_-_sludgegulper_slightly_less_rakish_angle.jpg
amazon.jpg
mini.jpg
morris.jpg
transit.jpg

Siinä on lapsuuteni autot, ei mitenkään kronologisessa järjestyksessä. Minin kyydissä tulin synnytyslaitokselta joten eka auto jonka kyydissä olen ollut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 354
Viestejä
4 192 779
Jäsenet
70 726
Uusin jäsen
Zukis

Hinta.fi

Ylös Bottom