Autokaupan moraalikysymykset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Olisi kiva vaihtaa autoa useamminkin, mutta itseäni vaivaa suuresti yksityishenkilöiden väliseen kauppaan liittyvät moraalikysymykset. Lähinnä siis se, millä pieteetillä myyjän tulisi kertoa autostaan omatoimisesti?

Varsinkin kun puhutaan muutamien tonnien romuista, lienee päivänselvää että auto 90% tapauksista laitetaan kiertoon kun siinä alkaa olemaan niin paljon harmia, ettei myyjä halua sitä enää alkaa korjaamaan. Ostajallakin lienee vastuuta siitä, että tajuaa ostavansa ehtoopuolella olevaa katiskaa. Kuitenkin minulle tällainen tilanne aiheuttaa mielipahaa, eli tuntuu pahalta esimerkiksi jättää kertomatta, että tietää 99% varmuudella jonkun vikavalon syttyvän seuraavan kuukauden aikana, tai se että tietää "huoltovapaan" jakoketjun olevan täysin finaalissa siten, ettei sitä maallikko kuitenkaan käyntiäänestä välttämättä kuule. Sitten jos listaat kaikki viat ilmoitukseen, ei ole mitään toivoa saada autoa kaupaksi kenellekään. Nuo em. esimerkit lienevät sellaisia, joita suurin osa myyjistä ei koskaan kertoisi, ellei ostaja varsinkaan asioita satu erikseen kysymään.

Vakavampaan kategoriaan menevät sitten jo suora paskan puhuminen, eli esimerkiksi yllättäen se täysin kunnossa oleva motti rikkoontuukin juuri kaupantekohetkellä ja muuttuu öljykrematorioksi.

Lähinnä nämä pohdiskeluni koskevat vikoja, joita ei voi pelkällä koeajolla huomata, mutta myyjä tietää ne 100% varmuudella. Ostajallakin on tietysti velvollisuus tutustua tuotteeseen, joten entäpäs sitten ne täysin päivänselvät viat? Että ikkunamekanismi ei toimi tai lämppärin puhallin puhaltaa vain täysillä? Pitääkö nämä kertoa omatoimisesti, vai voiko kaiken jättää ostajan tutkittavaksi, ja mikäli joku vika menee ohi silmien, se on ostajan moka? Minusta olisi äärimmäisen noloa, jos potentiaalinen ostaja tulee tukimaan autoa, ja siinä on hitosti vikoja, joita en "viitsinyt" kertoa etukäteen.

Välillä tuntuu, että on helpompaa vaan ajaa romut paaliin kun alkaa niitä kauppaamaan. Tai sitten hinta pitää oikeasti olla satasia, jolloin ostajalla ei liene nokan koputtamista, oli kiesi missä kunnossa tahansa.

Viimeksi kun itse ostin 5 tonnin katiskan, oli ensimmäinen vikavalo ruudussa noin 24 tuntia kaupoista, ja turbo sylki öljyt läpi alle tuhannen kilometrin ajolla. Sattumaako, ehkä.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Tässä on iso syy sille miksi useimpien ei missään nimessä kannata ostaa yksityiseltä autoa. Kauppalaki on toki olemassa mutta sen antama suoja on aika heikko jos et melkein uutta autoa osta. Käräjöiminen on myös kallista ja pelottavaa monelle tuularille.

Viimeksi kun itse ostin 5 tonnin katiskan, oli ensimmäinen vikavalo ruudussa noin 24 tuntia kaupoista, ja turbo sylki öljyt läpi alle tuhannen kilometrin ajolla. Sattumaako, ehkä.
Tuskin oli sattumaa mutta täysin normaalia "katiskassa".
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Viimeksi kun itse ostin 5 tonnin katiskan, oli ensimmäinen vikavalo ruudussa noin 24 tuntia kaupoista, ja turbo sylki öljyt läpi alle tuhannen kilometrin ajolla. Sattumaako, ehkä.
Vikavalo ei välttämättä sattumaa. On voitu tyhjäillä koodit ja tulee tietyn ajan päästä takaisin näyttöön.

Kolme turboa oon itse hajottanut, ja 2 niistä hajosi mitään varoittelematta. Kolmas hajosi hiljalleen, eli kone alkoi lämpeämään kun turbon siivet lakkasi säätymästä.
Nämä ei tosin ollut autoista.
Eli tuurista kiinni, että antaako merkkejä vai laukeeko kerrasta.

Mutta itse aiheeseen, niin hankalaa on autokauppa yksityisten välillä.
Kaverit välillä kertoo kauhujuttuja kun ovat vieneet auton liikkeeseen ihan räjähdyspisteessä. Tuollaisen kun onnistuisi yksityiseltä ostamaan, niin suru olisi puserossa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Sitten on ne ostajat, jotka ostaa 1000€ autoa, 20v vanhaa ja valittaa ruosteesta/kiveniskuista/naarmuista
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 430
Itse erehdyin kerran ostamaan auton jossa oli juuri edellämainittu piiloteltu vika. Vitutti sen verran, että pistin sen kiertoon kertomatta itse viasta. Hävettää mutta ei
mahda mitään.

Inhoan itsekkin autokauppoja juuri tuon takia. Tuntuu, että se on ihan oma kulttuurinsa koko juttu.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Jos tietää mitä ostaa niin voi löytää hyviäkin yksilöitä. Jos omistaja kertoo myynnin syyksi että "vaihdoin vain uudempaan" eikä suostu kertomaan mihin, niin voi hyvin olla että pommi on lähdössä kiertoon. Vanhojen autojen kaupassa myyjän luotettavuuden arviointi on melkein yhtä tärkeää kuin sen itse auton. Jos tietää auton tyyppivikoja ja myyjä ei millään meinaa kertoa totuuksia niin kannattaa jättää sikseen. Jos taas myyjä sanoo että "kaikki toimii" ja löytyy sitä ja tätä mikä ei toimi niin kertoo myös paljon. Vikavalot kannattaa myös katsoa että ne syttyy virrat kytkettäessä, eikä poltinta/johtoa ole irroitettu.

Mutta kaikkia vikoja ei tosiaan kannata laittaa myyjän syyksi. Moni vanhempi auto voi hajoilla sieltä ja täältä eikä missään kohtaa ole 6kk ehjää väliä. Toki jos tuntee automallin/merkin tyyppiviat niin ne pitää tietysti kysellä. Vielä parempi jos ei tarvitse kysellä vaan myyjä kertoo suoraan tilanteen.

Eli lista:
-Selvitä mallin/merkin tyyppiviat. Tähän voi mennä aikaa.
-Onko joku kaveri joka tuntee mallin? Juttele hänen kanssa / pyydä mukaan.
-Onko myyjä luotettavan kuuloinen/tuntuinen? Salaako jotain?
-Miksi on myymässä?
-Kertooko myyjä oma-aloitteisesti tiedossa olevat ongelmat ja/tai mahdolliset tyyppiviat? Jos löydät vikoja joista myyjä "unohtaa" mainita niin voi kysyä mitä muuta unohdetaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
26
Jos tietää mitä ostaa niin voi löytää hyviäkin yksilöitä. Jos omistaja kertoo myynnin syyksi että "vaihdoin vain uudempaan" eikä suostu kertomaan mihin, niin voi hyvin olla että pommi on lähdössä kiertoon. Vanhojen autojen kaupassa myyjän luotettavuuden arviointi on melkein yhtä tärkeää kuin sen itse auton. Jos tietää auton tyyppivikoja ja myyjä ei millään meinaa kertoa totuuksia niin kannattaa jättää sikseen. Jos taas myyjä sanoo että "kaikki toimii" ja löytyy sitä ja tätä mikä ei toimi niin kertoo myös paljon. Vikavalot kannattaa myös katsoa että ne syttyy virrat kytkettäessä, eikä poltinta/johtoa ole irroitettu.

Mutta kaikkia vikoja ei tosiaan kannata laittaa myyjän syyksi. Moni vanhempi auto voi hajoilla sieltä ja täältä eikä missään kohtaa ole 6kk ehjää väliä. Toki jos tuntee automallin/merkin tyyppiviat niin ne pitää tietysti kysellä. Vielä parempi jos ei tarvitse kysellä vaan myyjä kertoo suoraan tilanteen.

Eli lista:
-Selvitä mallin/merkin tyyppiviat. Tähän voi mennä aikaa.
-Onko joku kaveri joka tuntee mallin? Juttele hänen kanssa / pyydä mukaan.
-Onko myyjä luotettavan kuuloinen/tuntuinen? Salaako jotain?
-Miksi on myymässä?
-Kertooko myyjä oma-aloitteisesti tiedossa olevat ongelmat ja/tai mahdolliset tyyppiviat? Jos löydät vikoja joista myyjä "unohtaa" mainita niin voi kysyä mitä muuta unohdetaan.
Tätä kysymystä olen aina ihmetellyt? Vastaako kukaan siihen: "No koska tämä on ihan hajoamispisteessä oleva pommi!"?
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Tätä kysymystä olen aina ihmetellyt? Vastaako kukaan siihen: "No koska tämä on ihan hajoamispisteessä oleva pommi!"?
Miksi on myymässä?

-Koska osti erilaisen/uuteen tarkoitukseen
-Koska jäi ylimääräiseksi tyttäreltä/pojalta
-Koska ei ole ajanut 1tkm vuodessa
-Koska tarvitsee rahaa moottoripyörään/veneeseen/remonttiin/johonkin

Harva sanoo suoraan että pommi kiertoon, mutta tuolla kyssärillä saa yleensä hieman käsitystä miksi myynnissä. Jos alkaa epämääräinen selittely eikä järkevää syytä => pommi kiertoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Tämän takia en itse autoa vaihdakkaan kun äärimmäisen pakon edessä, eli sitten kun nykyisestä hajoaa jotain niin kallista että ei enää kannata korjata.(varmaan toki sitten tämän nykyisen koitan kuitenkin jollekkin kaupata) Mutta kun käytettyä autoa ostaa niin kyllä melkeen voi arvata että siinä on enemmän tai vähemmän vikaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 218
Viestejä
4 216 485
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Raxe

Hinta.fi

Ylös Bottom