Autojen varusteet maksulliseksi palveluksi BMW:n tyyliin

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 357
BMW on päättänyt aloittaa kokeilun, joka mahdollistaa auton varusteiden aktivoimisen esim. kuukausimaksupohjaiseksi palveluksi.

Kuvitelkaa siis auto, joka myydään sinulle varustettuna vaikkapa ratinlämmittimellä ja aktiivisella cruisella, mutta kahden vuoden "kokeilujakson" jälkeen saat jatkaa toimintojen käyttämistä vain, jos maksat palvelusta BMW:lle.


Hyvä vai huono uutinen?
 
Varmaahan on vain se että nuo tullaan murtamaan tavalla tai toisella, niin että pystyy käyttämään vaikkei maksaisikaan.

Minkähänlaiset säästöt BMW:lle koituu siitä että kokoonpanolinjalta tarvii tuutata ulos vain yhdenlaista tavaraa, vs. hinta siitä että kaikki lisäkilkkeet on kaikissa autoissa mukana?
 
BMW on päättänyt aloittaa kokeilun, joka mahdollistaa auton varusteiden aktivoimisen esim. kuukausimaksupohjaiseksi palveluksi.

Kuvitelkaa siis auto, joka myydään sinulle varustettuna vaikkapa ratinlämmittimellä ja aktiivisella cruisella, mutta kahden vuoden "kokeilujakson" jälkeen saat jatkaa toimintojen käyttämistä vain, jos maksat palvelusta BMW:lle.


Hyvä vai huono uutinen?

Minun autoni ovat ja tulevat pysymään irti verkosta, vaikka millaisia palveluita tarjottaisiin.

Sinänsä ihan positiivista, että jollain kolmannen osapuolen softalla saisi kaikki ominaisuudet käyttöön ilman varsinaista retrofittausta, joskin esimerkiksi tuo aktiivinen kruise ja ratinlämmitin ovat aivan turhia ominaisuuksia.

Suurin kysymyshän tässä tulee olemaan se, maksatko autoa ostaessasi pelkästään fyysisestä tuotteesta ja siihen ostohetkellä lykätystä softasta vaiko myös myöhemmistä päivityksistä.
Toinen kysymys on myös se, missä määrin auton ostajalla on oikeus muokata omistamansa auton softaa lisäominaisuuksien käyttöön saamiseksi.

Tällaisen kuukausimaksullisen ominaisuuspaketin myynnin seuraava luonnollinen vaihehan olisi se, että ainoastaan liisaat mieleisesi auton haluamillasi ominaisuuksilla, joita voit lisätä tai poistaa mielesi mukaan.
 
Sinänsä tavallaan hyvä että ominaisuuksia saisi käyttöön myöhemminkin eikä tarvitse päättää autoa ostettaessa mitä haluaa. Vaikka joku ratin lämmitin kun on semmonen että en maksaisi ihan kauheasti siitä, mutta voisin jonkun pikku summan maksaa sitten jonain kylmänä talvena ehkä.
 
Tuota on ollut jo, joillekin markkinoille esimerkiksi adaptiivisen vakkarin on saanut aktivoitua. Tai connected palveluja, näkyy kalenteri, uutiset sää ja somea iDrivessa. BMW joutui nöyrtymään iOS auto liitännän suhteen, en muista sen nimeä nyt. Se oli maksullinen ja meni ilmaiseksi. Androidia ei saanut mitenkään ja nyt se tulee kans, muistaakseni ilmaiseksi. Kiva odotella jotain BF tarjouksia noihin, vituttaa jo valmiiksi.
Mut kaikki menee paveluiksi parturista lähtien (Mroom)
 
Tuota tuskin huomioidaan hankintahinnassa (siis sen puuttumista). Lisäksi kk maksulliset palvelut tarjoaa yleensä jotain kehittyviä ominaisuuksia. 5 vanhan vakkarin käytön kk maksullisuudesta ei mielestäni ole mieltä jos ominaisuuksia ei kehitetä samalla. Äänestän lompakollani vastaan pelkästään tämän kuvauksen pohjalta. Sitä mitä palvelukokonaisuus tuo muuten tullessaan en tiedä, joten kokonaisuudesta vaikea antaa vastausta.
 
Sinänsä tavallaan hyvä että ominaisuuksia saisi käyttöön myöhemminkin eikä tarvitse päättää autoa ostettaessa mitä haluaa. Vaikka joku ratin lämmitin kun on semmonen että en maksaisi ihan kauheasti siitä, mutta voisin jonkun pikku summan maksaa sitten jonain kylmänä talvena ehkä.
Voin hyvin uskoa, että jonkin Espanjalaisen mielestä on ihan kiva jos ei tartte maksaa extraa ostettaessa, mutta voi sitten aktivoida lämppärin penkkiin ja rattiin niiden yhden tai kahden alppiloman aikana kun autolla ajellaan vähän kylmemmässä.

Ja pelkästään Espanjalaisia ja Ranskalaisia on yhteensä n. 20x Suomen väkiluvun verran.
Tuota tuskin huomioidaan hankintahinnassa (siis sen puuttumista). Lisäksi kk maksulliset palvelut tarjoaa yleensä jotain kehittyviä ominaisuuksia. 5 vanhan vakkarin käytön kk maksullisuudesta ei mielestäni ole mieltä jos ominaisuuksia ei kehitetä samalla. Äänestän lompakollani vastaan pelkästään tämän kuvauksen pohjalta. Sitä mitä palvelukokonaisuus tuo muuten tullessaan en tiedä, joten kokonaisuudesta vaikea antaa vastausta.
Jos varusteiden kk-maksullisuus laskee autojen kysyntää, niin BMW:n on pakko huomioida se myyntihinnassa tai myynnit vähenevät. Asiakkaathan sen päättävät.

Itse veikkaan, että omalla rahalla auton itselle ostaminen harvinaistuu aina vaan. Erilaiset leasing- ja rahoitusdiilit lisääntyvät ja silloin ei varmaan ole niin kauheasti eroa, että maksetaanko liisarissa 15e/kk lisävarusteesta jolla katetaan ostohintaa vai 15e/kk lisävarusteesta bmw-subscription muodossa.
 
Eihän tuossa ole vielä mukana kuin karttapalveluja ja jotain multimediajuttuja. Kaukana ollaan vielä siitä, että aktivoitaisiin kuukausimaksu perusteella jotain aktiivivakkaria tai ratin-/penkinlämmitintä
 
joskin esimerkiksi tuo aktiivinen kruise ja ratinlämmitin ovat aivan turhia ominaisuuksia.

No ei todellakaan ole. On silkkaa köyhyyttä ottaa auto ilman hudia, acc:tä tai ratin lämmitintä.

Acc etenkin erinomainen varuste, jota ilman ei pysty elämään. Ajoin pitkästä aikaa kaverin laitetta jossa tavallinen vakkari ja itkuhan siinä tuli.


Mitenhän tää menee tulevaisuudessa jos Toyota tai Kia lanseeraa tämmöisen? Sähköikkunat tulee mahdolliseksi näihin autoihin?
 
Tällä voi periaatteessa myös rajoittaa kilpailu ja sitoa asiakkaita hankkimaan myös seuraavan autonsa BMW-liikkeestä. Jos ominaisuuksien aktivointi on BMW:lle ilmaista, niin BMW-liike voi myydä käytetyn auton kalliimmalla esim. 2v varusteilla, joten vaikka Volvo-liike ei pystyisi hyvittämään samasta autosta yhtä paljon vaihdossa.
 
Siis miten?

Jos maksat kuukausimaksua varusteista ennen auton vaihtoa, maksat sitä myös jatkossa. Ei vaikuta yhtään mihinkään hyvityshintoihin.

Jos ostit varusteet ”pysyväksi”, niin meinaatko että ne otettais autosta pois jos vaihdat autoa?
Asiakas vie auton vaihtoon ilman aktivoituja varusteita -> BMW voisi antaa seuraalle "kaupan päälle" vaikka parin vuoden varusteet. Eli samasta autosta Volvo-liike hyvittää karvalakkimallina, mutta BMW voisi hyvittää paremmin sillä heille veloituksetta se voisi olla täysillä varusteilla.
 
Missä kohtaa tässä tulee sitä rahaa taikaseinästä ulos, ei nyt ihan aukea?

Ei ne varusteet bemariliikkeelle ilmaisia ole, tai jos on niin missä se valmistajan bisnes sitten on? Kyseessähän on tuolloin ihan vaan liikkeen antama alennus seuraavalle asiakkaalle.

Viet sen auton volvokauppaan niin täsmälleen saman hyvityksen nekin siitä voisi maksaa, ja tarjota asiakkaalle ilmaiset 2v varusteet, jos sellaisen tarjouksen haluavat tehdä.

Tätähän tehdään kyllä jo nykyäänkin että merkissä pysymällä saa vähän paremman vaihtohyvityksen ja muuta pientä, markkinointibudjettien puitteissa.
Bemarin etu on enemmän myytyjä uusia autoja, joten tottakai valmistajan kannattaisi tarjota jälleenmyyjille pakettia jossa vaihdossa uuteen saa vaihdokille veloituksetta tai selvästi markkinahintaa halvemmalla lisävarusteita. Siis kannattaisi, jos uskovat ettei siitä tule seurauksia kilpailun vääristämisen johdosta.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, mutta ei se raha ilmaiseksi mistään tule eli toi on ihan tavallinen kampanja joka maksaa rahaa.

Kyse on lähinnä valmistajan kohdalla siitä miten se elinkaaren tuotto on optimoitu mutta pohjimmiltaan kyse on ihan tavallisesta budjetoidusta tarjouksesta. Ei silloin voi antaa autosta ylimääräistä hyvitystä ellei sitä ole johonkin budjetoitu. Ja jos on budjetoitu niin arvaat varmaan kuka sen kuitenkin viime kädessä maksaa...
Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat sanomalla että raha olisi tulossa ilmaiseksi? Jos BMW:llä on vaihtoehtona myydä uusi auto tai saada jotain pientä tuottoa kun käytetyn auton ostaja rekisteröi varusteita käyttöönsä, niin jälkimmäinen vaihtoehto jyrää. Paitsi jos autoteollisuuden businessmalli heittää kokonaan häränpyllyä, mikä toki voi olla mahdollista nykyisessä murroksessa.
 
Mitenköhän noikin systeemit toimii pidemmän päälle? On olemassa todella monta järjestelmää jotka on unohdettu tuotteen vanhettua 2-10v. Esimerkkejä löytyy kännyköistä kodinkoneisiin mittareihin yms. Autossa 10v on todella lyhyt aika ja kyllä siinä kohtaa vähän vituttaa kun 10v auto ei enää oikein toimikaan kun softaversiot ei kohtaa ja pääkonttorilla naureskellaan että tietokannassa näkyy jotain paalaus iässä olevia pommeja.
 
Miten Suomen autovero tähän suhtautuu, kun aikaisemmin auton hintaan kuuluneet varusteet onkin enenevässä määrin hankittavissa jälkikäteen? Aikaisemmin nää on koskeneet lähinnä koukkuja, vanerointia, renkaita, ehkä jotain mediakeskuksen navisoftaa jne. joten tuskin on verottaja jaksanut kiinnostua.
Erittäin mielenkiintoinen huomio! Enpä tätä näkökulmaa tajunnutkaan.

Tämähän tosiaan saattaa avata porsaanreiän viherpunasaasta-autoverotuksen kiertämiseen. Eli skenaario olisi että autot tuotaisiin maahan täysin karvalakkivarusteisina, eli varusteet fyysisesti asennettuna, mutta deaktivoituna. Ja myöhemmin varusteet aktivoitaisiin autovalmistajan toimesta. Jossa toki olisi valmistajan kate +ALV, mutta joka kuitenkin olisi luultavasti vähemmän kuin nykyisessä mallissa, jossa jokainen lisävaruste verotetaan autoveron mukaisesti. Tai vaikka loppukäyttäjälle loppuhinta ei juuri halvemmaksi muodostuisikaan, niin Bader-Meinhof-Wagen vetää lihavamman siivun.
 
Se auto lähtee tehtaalta halvempana ”ilman varusteita”, valmistaja saa siis vähemmän rahaa vaikka kamat on autossa ja softakehitys on tehty. Raha kerätään varusteiden kuukausimaksuista. Auto menee vaihtoon ”karvalakkina”. Tässä kohtaa on lähinnä kyse siitä missä kohtaa auton elinkaarta tuotto on kohdallaan jotta voidaan ”antaa ilmaiseksi” varusteita. Suomeksi sanottuna tehdas nyt tuskin antaa jälleenmyyjälle kaikki varusteet ilmaiseksi, jotta voisi hyvittää enemmän. Jos antaa niin kyse on markkinointibudjetista uuden auton myynnissä. Siitä on aina kyse eikä se tällä uudella varustemallilla mihinkään muutu.

Ajattelet kokoajan että ne varusteet muuttuu yhtäkkiä valmistajalle ilmaiseksi, vaikka ainoa asia mitä tapahtuu on, että rauta asennetaan kaikkiin (mahdollisesti +-0 tuotannon osalta) ja varusteiden hinta siirretään auton myyntihinnasta kuukausimaksuihin.

Mielenkiinnolla odotan kyllä tätä mallia ihan uuden auton ja työsuhdeauton hankkijan näkökulmasta. Mutta ei se jälleenmyyjä saa yhtä ainutta varustetta ilmaiseksi, vaan samat kamppikset siellä pyörii, oli ne sitten korkotarjouksen, varustealennuksen (nykyään) tai varusteiden ilmaisten kk-maksujen (tulevaisuudessa) muodossa.

Tldr ihan samassa suhteessa menee hyvityshinta merkin ja naapurimerkin liikkeiden välillä myös tulevaisuudessa.
Ei busineksessa ole vaihtoehtoa, jossa "tuotto on kohdallaan ja voidaan antaa ilmaiseksi". Rippumatta siitä onko varusteen laskennallinen tuotta saatu tai ei, niin valinta on se vaihtoehto joka sillä hetkellä todetaan tuottoisimmaksi - mikä voi olla uuden auton myyminen kk-maksujen keräämisen sijaan. Vanhoissa autoissa varusteiden hinta laskee auton arvon mukana, mutta BMW:n mallissa ei. Niinpä varusteet tulee käytetyssä suhteessa kallimmiksi, ja vaikka kk-maksulliset varusteet halutaan, niin maksuvalmius niistä on heikompi käytettyjen ostajilla.
 
Miten Suomen autovero tähän suhtautuu, kun aikaisemmin auton hintaan kuuluneet varusteet onkin enenevässä määrin hankittavissa jälkikäteen? Aikaisemmin nää on koskeneet lähinnä koukkuja, vanerointia, renkaita, ehkä jotain mediakeskuksen navisoftaa jne. joten tuskin on verottaja jaksanut kiinnostua.


Sähköautojen kanssa autovero ei niin merkittäviä euroja enää ole, joten tuo porsaanreikä tavallaan sulkeutuu aivan itsestään. Myös auton verotus siirtyy käytön verotukseksi.

Lisäksi autovero on paikallinen ilmiö..

Yksi laajempi haaste on se, että miten vakuutusyhtiö suhtautuu palvelusopimuksiin kun auto lunastetaan.
 
No tätähän mä kokoajan sanoin, mutta sinä vaan väänsit että saa sitoutettua bemariin. No ei saa yhtään sen enempää kun nytkään. Alennus mikä alennus, oli se ilmaiset parin vuoden varusteet tai talvirengaspaketti.
Poitti oli, että tällä BMW voi tarjota paketteja, joihin muut ei pysty, antamaan vaihtoautoille enemmän arvoa kuin mitä sen kulu heille on, ja siten vääristämään kilpailua kun bemarin omistaja katselee uutta autoa. Se pätee. Rautalanka esimerkki: käytetyn ostaja haluaa 6 lisävarustetta, mutta olisi valmis maksamaan 3 lisävarusteesta listahinnalla. BMW voi lisätä käytettyyn autoon 10 varustetta kolmen hinnalla ja asiakas on valmis maksamaan enemmän kun varusteiden hinta on halvempi. Niinpä BMW-liike voi maksaa tuon erotuksen verran enemmän vaihtoautosta ja saada kilpailuedun, joka muihin merkkeihin vaihtaessa ei olisi mahdollista.
 
Kyllä ne kaikki muutkin pystyy alennuksia ihan samalla tavalla antamaan jos haluaa. Perinteisesti saat samaa merkkiä vähän paremmilla eduilla ja niin se menee jatkossakin.
Eihän ne perinteiset edut katoa mihinkään.
Ei tuo muuta tilannetta kumpaankaan suuntaan.
Juuri väänsin sinulle rautalangasta esimerkin, miten tämä vaikuttaa.
Teeppä toi laskenta silleen että eka omistaja ostaa karvalakin, ajaa karvalakilla ja vie vaihtoon. Maksaako Laakkonen nyt paremman hinnan siitä kun seuraava ostaja ehkä ottais varusteita? Mites kävi tehtaan katteelle ekan omistajan kanssa kun autossa on kaikki varusteet mutta ekaan 3 vuoteen niistä ei maksettukkaan mitään?
Katso myös aiempi kommentti siitä, että busineksessa ei ole riittävää tuottoa, on vain paras mahdollinen tuotto. Se ei ole sidoksissa kustannuksiin tai siihen mitä aiemmin on tapahtunut.
Ylipäätään tää ”bemari sitä ja bemari tätä” tuntuu vähän hassulta, ei BMW myy suomessa ainuttakaan autoa vaan jälleenmyyjä. Jälleenmyyjä ei saa mitään ilmaiseksi ellei ole maahantuojan myynninedistämiskampanjasta kyse.
Koko ajan olen puhunut uusien autojen myynnin edistämisestä.

EDIT: Selkeästi epäonnistun viestinnässä niin että viestin sisältö saavuttaisi vastapuolen. Jätän potentiaalisen kilpailun vääristymisen käsittelyn siis tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Kai noista tehdään henkilökohtaisia eli esimerkkitapauksen ratinlämmitin herää henkiin myös vuokra-bemmissä, kun parittaa oman puhelimensa autoon kiinni.
 
Onhan tuossa tehtaalle selvä kustannussäästö jos auto myytäisiin kaikilla varusteilla pl. M-Sport, kuin osavarustelulla.

Toki tämä ei estä edelleenkään sitä ongelmaa, että skodistit ruksii kangaspenkkejä.
 
Viimeksi muokattu:
Periaatteellisella tasolla varustelun muokkaaminen subscription tasolla on mielenkiintoinen ajatus. Voisiko tuota muokata kk- vai vuositasolla, jolloin kuukausimallissa vaikka navigaattoria käyttäisikin tarvittaessa lomareissulla tai talveksi ottaisi ratin lämmittimen. En usko, että näin kävisi vaan olisi jokin suunnilleen per vuosi kerrallaan. Veikkaisin että tulee jotain bundle tasoja, vähän kuin varustelutasoja mitä valitaan eikä niinkään että voisi valita vain ne jutut, mitä haluaa. Jotenkin skeptinen olisin näistä. Todennäköisesti näissä nähdään mahdollisuus repiä kovempia katteita varusteista, kuin mitä niistä saadaan tällä hetkellä. Tietysti houkutus saada myytyä perusmallia entistä alhaisemmalla lähtöhinnalla on se juttu, miksi tätä ajetaan eteenpäin. Bonuksena sitten käytettyjen ostajat pääsisivat paremmin valikoimaan ostoautoa kun ei tarvi selata sataa ja yhtä autoa ennen kuin kaikki oikeat varusteet on kohdillaan.
 
Erittäin mielenkiintoinen huomio! Enpä tätä näkökulmaa tajunnutkaan.

Tämähän tosiaan saattaa avata porsaanreiän viherpunasaasta-autoverotuksen kiertämiseen. Eli skenaario olisi että autot tuotaisiin maahan täysin karvalakkivarusteisina, eli varusteet fyysisesti asennettuna, mutta deaktivoituna. Ja myöhemmin varusteet aktivoitaisiin autovalmistajan toimesta. Jossa toki olisi valmistajan kate +ALV, mutta joka kuitenkin olisi luultavasti vähemmän kuin nykyisessä mallissa, jossa jokainen lisävaruste verotetaan autoveron mukaisesti. Tai vaikka loppukäyttäjälle loppuhinta ei juuri halvemmaksi muodostuisikaan, niin Bader-Meinhof-Wagen vetää lihavamman siivun.

Kyllä tälläsiä "asennetuina, mutta deaktivoituna" ratkaisuja on ollut kautta historian. Esim. useimmat VW pikkubussit (1980-1990+) on rekisteröity maahan pakettiautoina, ja vasta myöhemmin muutettu henkilöautoiksi - tehtaalla jätetty tarkoituksella kiinnittämättä istuimet tavaratilaan, mutta seuranneet auton mukana lastina. Varmaan vastaavia esimerkkejä ko. aikakaudeltta löytyy radioista jne, ei paljoa ole varmaan houkuttanut maksaa 100%+ autoveroa näistä etuisuuksista tehdasasenteisina.
 
Olisihan se kätevää ostaa täysin varustettu auto jollakin perushinnalla ja sitten siihen voisi halutessaan ottaa hetkeksi kuukausimaksulla käyttöön enemmän tehoa, parempaa alustaa tai muita lisävarusteita. Vaan ei sellaista ole oikeasti tapahtumassa näkyvässä tulevaisuudessa, eli edelleen maksetaan saatanasti siitä perusautosta ja sitten vielä päälle kuukausimaksua aiemmin samalla hinnalla mukaan tulleista varusteista ja vähän vielä päälle niistä erikoisemmista, kuten nyt vaikka joku ratinlämmitin jne. No, valintojen maailma ja silleen.
 
No ei todellakaan ole. On silkkaa köyhyyttä ottaa auto ilman hudia, acc:tä tai ratin lämmitintä.

Acc etenkin erinomainen varuste, jota ilman ei pysty elämään. Ajoin pitkästä aikaa kaverin laitetta jossa tavallinen vakkari ja itkuhan siinä tuli.

Mitä hudilla tekee? Mittaristoa tulee nyt aika vähän vilkuiltua muutenkin..

Aktiivinen vakkari on ihan jees mutta jos ajat aina ensimmäisenä niin melko turhahan se on. Jos edessä on joku niin menee ohi. Muutenkin sehän pitää välin edellä ajavaan turhan pitkänä jolloin ohituksen tekeminen on hieman turhan haastavaa :()
 
Mitä hudilla tekee? Mittaristoa tulee nyt aika vähän vilkuiltua muutenkin..

Aktiivinen vakkari on ihan jees mutta jos ajat aina ensimmäisenä niin melko turhahan se on. Jos edessä on joku niin menee ohi. Muutenkin sehän pitää välin edellä ajavaan turhan pitkänä jolloin ohituksen tekeminen on hieman turhan haastavaa :()

Hud on varuste parhaimmasta päästä. Juurikin kehillä kätevä, kun näen suoraan tuulilasissa oman nopeuden, asetetun vakkarinipeuden, navigaattorin, minulla luonnollisesti liikennemerkkien luku joten nopeusrajoitus on helppo tarkistaa tuulilasista, joten hyvin välttyy sakoilta. Näkyy vaihteet ja ennakkovaroitus mikäli peräänajoon on mahdollisuus. Tuokin on kätevä ominaisuus pk-seudun ruuhkissa. Automaattijarrutuksen tuohon olen kyllä disabloinut.

Itse nyt saan määritellä sen etäisyyden tuossa vakkarissa. Kaasulla sitten sen voi ohittaa ja kaasusta päästämällä vakkari palautuu.

Mulla on myös tuo älykäs vakkari eli voin vaikka kameratolppa alueella määritellä ajoneuvon nopeudeksi esim. Sakkorajan, niin voin tolppa-alueilla painaa kaasu pohjassa niin ei tule vahingossa ylitettyä oudolla tiellä. Lukee siis nopeudet ja muuttuvissa paikoissa mennään liikennemerkin nopeus+määritetty ylitys.
Ja onhan tuo kätevä kun vaikka sunnuntain paluuliikenteessä kun ajelet skutsissa Skodakuskien perässä niin ei voi kyllä ajatella ajavansa muulla kuin adaptiivisella. Silloinkin ylämäissä skodistit ajoivat 75 todellista ylämäissä ja alamäissä sitten 85 ja koko aika sahaavalla liikkeellä. Olisi vituttanut ajaa Skodakuskien perässä ilman vakkaria, kun tiet oli luokkaa ohi ei pääse.

Hyödyllisiä varusteita.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuo bemarilla ole ollut iät ja ajat että jälkikäteen pystyy lähes kaiken "retrofittaamaan" tai koodaamaan aktiiviseksi. Juurikin esim cruiset, mediat ym.
 
Eikös tuo bemarilla ole ollut iät ja ajat että jälkikäteen pystyy lähes kaiken "retrofittaamaan" tai koodaamaan aktiiviseksi. Juurikin esim cruiset, mediat ym.

Pystyy mutta joku Hudi maksaa 10k ja monet muut varusteet ettei kannata retrofitata
 
Miten Suomen autovero tähän suhtautuu, kun aikaisemmin auton hintaan kuuluneet varusteet onkin enenevässä määrin hankittavissa jälkikäteen? Aikaisemmin nää on koskeneet lähinnä koukkuja, vanerointia, renkaita, ehkä jotain mediakeskuksen navisoftaa jne. joten tuskin on verottaja jaksanut kiinnostua.
Miten ne voivat siihen suhtautua? Eivät nuo mainitut varusteet ole ennenkään kuuluneet auton hintaan. Paitsi toki, jos on poistomyynti ja joku varustepaketti on niitattu aleen. Ja jos hommaat ne jälkikäteen, ALV niissä on silloinkin. En nyt mene vannomaan, miten tuo verotus oikeasti menee, mutta mulle sanoi autokauppias pari autoa sitten, että hommaa lohkolämppäri jälkiasennuksena, niin vältät maksamasta tuplaverot.
 
Kaikesta maalailusta huolimatta realiteetit on se, että esim uuteen kolmosbemariin voi ostaa jälkeenpäin kaukovaloassistentin sekä aktiivivakkarin ja ison kasan sähköisiä palveluita.

Yksityiskohdat kuitenkin kertoo enemmän. Adaptiiviset ajovalot täytyy ruksia tehtaalta, jälkeenpäin voi ostaa vain on/off automatiikan. Samoin autossa on vakiona vain short range -tutka, parempi driving assistant professional -automatiikka on ruksattavissa vain tehtaalta.

Sitten taas tuo hinnoittelu. Meille on just tulossa uusi ykkösbemari. Siihen aktiivivakkari maksaa tehtaalta 470 ja jälkeenpäin jossain 960 paikkeilla. Joten autoverokaan ei auta mitään, tehtaalta kaikki kannattaa ruksia.
 
Niin siis sitä just meinasin että noi mitä luettelin on aikaisemmin ihan fyysisesti asennettu jälkikäteen. Ja kyse nyt ei ole ollut isoista jutuista, joten verottajaa nyt ei ole sen enempää varmasti asia kiinnostanut. Saahan siihen autoon asentaa itse mitä lystää.

Tässä on potentiaalia aika ison varusteläjän kierrättämiselle hankintahinnan ulkopuolelle niin, että ne on jopa fyysisesti paikallaan ja vain deaktivoitu, siksi mietin että mitenkähän verottaja suhtautuu.
Jos siitä varusteesta maksetaan ostohetkellä ALV, verottajalla ei ole mitään vaatimuksia eikä voi olla enää sen jälkeen. Ihan sama, milloin se itse auto on hankittu. Jos siitä lisävarusteesta on maksettu marmoritiskillä tuplavero, niin siinä on enemmän suurennuslasin paikkaa. Mutta kuten sanoin, en ole äärimmäisen tarkasti perillä autojen verotuksesta. Mielikuva vaan kertoo, että maksat veroa veron päälle, jos ruksaat kaikki lisävarusteet uutta ostaessa. Saa toki korjata, jos on harhakäsitys.
 
No veroa veron päälle maksat auton hinnassa aina ja se on ihan ok, t:suomi. Sitä tarkoitinkin että tässä tullaan kiertämään autoveroa aika yksinkertaisella ”no se on vaan deaktivoitu softalla” menetelmällä, jota verottaja ei välttämättä hyväksy. Siinä aktivoinnissa ei tehdä mitään varustelutyötä osineen, kuten aiemmin on tehty. Aikaisemmin noita softalla deaktivoituja juttuja on ollut lähinnä navigaattori, joten tuskin on verokarhu välittänyt, mutta jos tulovirrasta isompi osa katoaa veron ulottumattomiin niin alkanee kiinnostaa.

Auton verotuksen historia tässä maassa on täynnä mitä ihmeellisimpiä asioita...
Maksat kuitenkin autostasi veroa ensin ostaessasi ja sitten käyttäessäsi, eli kaikki ovat tyytyväisiä? Mikä lisävarustevero siinä pitää vielä olla mukana? Minusta osa varusteista (turvallisuutta lisäävät ainakin) pitäisi olla autoveroa laskeva seikka. Mutta kukas nyt lypsävän lehmän lahtaisi parin hampurilaisen takia.
 
ALV kannattaa tässä keskustelussa unohtaa, sitä ei pääse pakoon koskaan ja sillä selvä. Nyt oli kyse autoverosta.
No sitä mä tässä olen yrittänyt tivata, että maksatko ensin lisävarusteesta ALV:n ja sitten vielä autoveron siitä ALV:stä, kun ostat uuden auton?

E: ja selvyyden vuoksi, auto ei rullaa tehtaalta talvirenkaat takakontissa, peräkoukku ja lohkolämppäri asennettuna.
 
Ja palattiin lähtöruutuun. Miksi verottaja olisi jälkikäteen kiinnostunut perimään AUTOveroa maksetusta ALV:sta? Sitähän maksat ilmeisesti nyt esim. talvirenkaista, jos paketoit ne autoliikkeessä mukaan autoa tilatessasi. Ethän sä maksa autoveroa lisää enää siinä vaiheessa, kun ostat uudet renkaat loppuunajettujen tilalle. Maksat vain sen ALV:n, mitä veroihin tulee.

Sitten tilanne mutkistuu, jos nuo hypoteettiset softakikkareet vaikuttavat auton CO2-päästöihin, koska se on yksi autoveroon vaikuttava osatekijä. Veikkaisin, että menee verottajan kannalta niin monimutkaiseksi ja/tai marginaalitouhuksi, että asiaan ei jakseta kiinnittää jälkikäteen huomiota.
 
Toisaalta miksi autoja ei myydä jo nyt niin että autossa on deaktivoituna lähes kaikki ja sitten auton hinta vaikka 30 000€ josta maksetaan autovero. Ja sitten kun kauppa autosta on tehty tehdään ihan toinen kauppa hintaan 20 000€ jolla ostetaan aktivointi koodit varusteisiin ja näin ei makseta tuosta 20 000 € osuudesta autoveroa ollenkaan?

En tiedä tarkkaan miten autovero määräytyy, joten voi olla että tuossa ei lopulta mitään säästäisikään? Mutta jos jollain auto configuraattorilla tekee autoa niin yleensä se näyttää että varuste x maksaa 500€ ja autoveroa lisäksi vielä vaikka 100€.
 
Olen joku kymmenen kertaa sanonut että minua vaan kiinnostaa verottajan suhtautuminen tähän
No siitähän minäkin olen puhunut. Miksi verottajaa kiinnostaisi ruinata ihmisiltä rahaa jälkikäteen tehtävistä ostoksista, jos ALV:t on joka tapauksessa maksettava kaikessa normikaupassa? Eihän se tee sitä tälläkään hetkellä. Vero ei ole verotettava artikkeli. Jos verotulot laskevat (en usko tämän mallin yleistyvän ihan lähivuosina), niin ole huoleti, auton vuosittaiset käyttömaksut nousevat kyllä jollain verukkeella. Se on ihan saletti. Siksi ei kannata vaivata mieltään näillä lillukanvarsilla.
 
Mikä tuon nykyään sitten estää? Luulisi että auton ostajaa kiinnostaisi vaikka 60 000€ autoa kaupassa säästää esim. 5000€ autoveron määrässä ostamalla eri kaupalla jälkikäteen varusteet?

Tuollainhan talvirenkaat/moottori lämmittimet ym myydään nytkin? Miksei samalla voisi myydä kaikkia varusteita noin?

Autokauppiaan intressi olisi saada myytyä enemmän koska pienempi osa asiakkaan rahasta menisi veroihin.
 
Mikä tuon nykyään sitten estää? Luulisi että auton ostajaa kiinnostaisi vaikka 60 000€ autoa kaupassa säästää esim. 5000€ autoveron määrässä ostamalla eri kaupalla jälkikäteen varusteet?

Tuollainhan talvirenkaat/moottori lämmittimet ym myydään nytkin? Miksei samalla voisi myydä kaikkia varusteita noin?

Autokauppiaan intressi olisi saada myytyä enemmän koska pienempi osa asiakkaan rahasta menisi veroihin.
Tässä on minusta kaksi puolta. Minua ei kiinnostaisi tippaakaan maksaa pitkää rahaa lisävarusteista, mikä tässä nyt on se villakoiran ydin. Säästät veroissa, mutta ajan myötä maksat ehkä enemmän käytöstä. Ja kyllä, se on pienen ihmisen verosuunnittelua ostaa auton mukana vain välttämätön ja sellainen, mikä on jälkiasennuksena liian hankalaa ja ehkä jopa kalliimpaa kuin ruksausvaihtoehdossa. Veikkaisin, että aika harva jättää ilmastoinnin pois ja käy asennuttamassa sen jossain pajalla kynnyksen yli ajettuaan. Tosin, AC taitaa olla aika vakiokauraa nykyään. Jos tuo oli huono esimerkki, keksikää parempia.
 
Kilmeri jollain videollaan keuhkosi, että jotkut autovalmistajat alkaa suojaamaan väylää tietoturvan nimissä ja samalla estetään epävirallisten vikakoodilukijoiden käyttö. Lähitulevaisuudessa autoja roplataan ainoastaan valtuutetuilla korjaamoilla.
 
Kilmeri jollain videollaan keuhkosi, että jotkut autovalmistajat alkaa suojaamaan väylää tietoturvan nimissä ja samalla estetään epävirallisten vikakoodilukijoiden käyttö. Lähitulevaisuudessa autoja roplataan ainoastaan valtuutetuilla korjaamoilla.

Luultavasti optimointifirmat tulevat pääsemään käsiksi autoon
 
Tässä on minusta kaksi puolta. Minua ei kiinnostaisi tippaakaan maksaa pitkää rahaa lisävarusteista, mikä tässä nyt on se villakoiran ydin. Säästät veroissa, mutta ajan myötä maksat ehkä enemmän käytöstä. Ja kyllä, se on pienen ihmisen verosuunnittelua ostaa auton mukana vain välttämätön ja sellainen, mikä on jälkiasennuksena liian hankalaa ja ehkä jopa kalliimpaa kuin ruksausvaihtoehdossa. Veikkaisin, että aika harva jättää ilmastoinnin pois ja käy asennuttamassa sen jossain pajalla kynnyksen yli ajettuaan. Tosin, AC taitaa olla aika vakiokauraa nykyään. Jos tuo oli huono esimerkki, keksikää parempia.
Niin, mutta jos autoonsa voisi ruksata varusteen "ilmastointivalmius" 0€ (joka käytännössä tarkoittaisi ilmastointia joka on salasanan takana). Sitten kun auton on tilannut niin ostaisi autokauppiaalta ilmastointilaitteen kytkemisen koodin vaikka hintaan 1000€. Ja toinen vaihtoehto olisi ostaa ilmastointi toimivana autokaupassa jolloin sen hinta olisi 1000€+300€ autoveroa?

Kuka ja mikä estää tällaisen käytännön nyt? Eli siis valitsit auton ostamisen yhteydessä kaikki ne varusteet jotka haluat, mutta ne olisi vain "valmiuksia" hintaan 0€, jolloin autovero niistä olisi 0€. Sitten vaan ostaisit aktivointikoodit ilman autoveroa ja säästäisit tuhansia euroja.
 
Niin, mutta jos autoonsa voisi ruksata varusteen "ilmastointivalmius" 0€ (joka käytännössä tarkoittaisi ilmastointia joka on salasanan takana). Sitten kun auton on tilannut niin ostaisi autokauppiaalta ilmastointilaitteen kytkemisen koodin vaikka hintaan 1000€. Ja toinen vaihtoehto olisi ostaa ilmastointi toimivana autokaupassa jolloin sen hinta olisi 1000€+300€ autoveroa?

Kuka ja mikä estää tällaisen käytännön nyt? Eli siis valitsit auton ostamisen yhteydessä kaikki ne varusteet jotka haluat, mutta ne olisi vain "valmiuksia" hintaan 0€, jolloin autovero niistä olisi 0€. Sitten vaan ostaisit aktivointikoodit ilman autoveroa ja säästäisit tuhansia euroja.
Tää on taas mutkikasta matematiikkaa. Jos valmistajat varustavat autonsa täyteen ihan fyysisillä varusteilla, mihin AC kuuluu, niin se näkyy ihan varmasti hinnoissa riippumatta siitä, kuinka moni sen ruksaa tai käy myöhemmin aktivoimassa. Pelkän veronkierr... verosuunnittelun takia ei taida kuitenkaan olla realismia tuo homma. Joku lämmitettävä ratti on sellainen, mikä on valmistajalle fiksumpaa tehdä kaikille sama ja köyhät kyykkyyn. En ruksaisi. Jos se AC:n salasana taas maksaisi 1000€, sen ALV on 240€ ja lopullinen hinta on 1240€ ja kaikki ovat tyytyväisiä. Ja se olisi silti tässä teoreettisessa mallissa auton ostohinnassa mukana jossain muodossa, mistä maksaisit autoveron + ALV:n, aktivoit tai et.
 
Mikä tuon nykyään sitten estää? Luulisi että auton ostajaa kiinnostaisi vaikka 60 000€ autoa kaupassa säästää esim. 5000€ autoveron määrässä ostamalla eri kaupalla jälkikäteen varusteet?

Tuollainhan talvirenkaat/moottori lämmittimet ym myydään nytkin? Miksei samalla voisi myydä kaikkia varusteita noin?

Autokauppiaan intressi olisi saada myytyä enemmän koska pienempi osa asiakkaan rahasta menisi veroihin.

Eiköhän tuo osuisi verottajan yleispykälään

Yleislauseketta sovelletaan edelleen tilanteisiin, joissa kauppahinta, muu vastike tai suoritusaika on kauppa- tai muussa sopimuksessa määrätty taikka muuhun toimenpiteeseen on ryhdytty ilmeisesti siinä tarkoituksessa, että suoritettavasta verosta vapauduttaisiin.
 
Tää on taas mutkikasta matematiikkaa. Jos valmistajat varustavat autonsa täyteen ihan fyysisillä varusteilla, mihin AC kuuluu, niin se näkyy ihan varmasti hinnoissa riippumatta siitä, kuinka moni sen ruksaa tai käy myöhemmin aktivoimassa. Pelkän veronkierr... verosuunnittelun takia ei taida kuitenkaan olla realismia tuo homma. Joku lämmitettävä ratti on sellainen, mikä on valmistajalle fiksumpaa tehdä kaikille sama ja köyhät kyykkyyn. En ruksaisi. Jos se AC:n salasana taas maksaisi 1000€, sen ALV on 240€ ja lopullinen hinta on 1240€ ja kaikki ovat tyytyväisiä. Ja se olisi silti tässä teoreettisessa mallissa auton ostohinnassa mukana jossain muodossa, mistä maksaisit autoveron + ALV:n, aktivoit tai et.
Niin ideani oli että autoon laitetaan fyysisesti vain ne jutut mistä on sovittu erikseen että niiden koodit ostetaan. Ei siis kaikkiin autoihin kaikkea.

Mutta tuossa tulikin jo että laki kieltää noin yleisesti tällaisen kikkailun ja näin vähän ajattelinkin, koska muuten toki kaikki tekisivät näin.
 
Tuosta kukoistavasta jälkivarustelubisneksestä tuli tämä mieleen, miten tässä kävi?

Jaahas. Ei kun 12 V sytkäriliitännällä varustetut jääkaapit vaan Trafin suurennuslasin alle. Minähän saatan ostaa sellaisen ja käyttää sitä autossa. Ja on mulla yksi vanha iPhone, minkä aikanaan jätin aktiivikäytön jälkeen autosoittimeksi. Verolle vaan, saatana!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 651
Viestejä
4 542 774
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom