- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 538
Tällaista ketjua täältä ei vielä taidakkaan löytyä, missä keskusteltaisiin henkilöautojen ajettavuudesta.
Olen päässyt ajamaan pidempiäkin matkoja erilaisilla autoilla ja todennut autojen jakautuvan helposti jossain määrin kolmeen eri ryhmään:
- Yleisesti ajettavuudeltaan puutteelliset autot
- Tasaisen varmat suorittajat kuten Golf tai Octavia
- Ohjaukseltaan loogiset ja tunnokkaat autot.
Suurin osa uusista nykyautoista menee tuohon keskimmäiseen luokkaan oman kokemuksen perusteella. Ne ovat helppoja ajaa, ohjaus on kevyt hitaassa nopeudessa, eikä nopeat ohjauksen liikkeet aiheuta teräviä suunnanmuutoksia. Tällaisten autojen ongelma vain tuppaa olemaan niiden tylsyys arkiajossa. Tähän voisi vaikka listata seuraavat autot: volvo v40 (2018), s60 (2016), skoda octavia (2010, 2016), golf (2014), audi A4 (2014), seat ibiza (2019).
Viimeiseen luokkaan uudemmista autoista tuntuu pääsevän entistä harvempi ja oikeastaan vain kolme ajamaani autoa laskisin tuohon:
Jännästi itse en ole huomannut oikeastaan jäykän jousituksen tai matalaprofiilisten sporttisten renkaiden tekevän autosta hyvän ajaa. Kävin esmerkiksi koeajamassa useita 1-sarjan bemareita autoa etsiessä ja parhaalta tuntui 16 " hakkapelitta 7 (Runflat) pullarenkailla varustettu auto (mikä lie ollut sitten muissa syynä/ongelmana). Paria urheilualustalla varustettua mersua (SLK 2000, E 2006) olen ajanut jonkin verran, eikä kumpikaan ollut kummoinen ajettava, vaikka varsinkin toisen alusta on todella jäykkä. Pösön 206+ alusta oli todella löysä ja ilmatilaa riitti renkaissa, mutta silti sitä oli hauskempi ajaa mutkatiellä kuin vaikkapa A4 Audia urheilualustalla ja matalaprofiilisilla renkailla.
Kevään auton vaihdossa melkeimpä tärkeimpänä kriteerinä oli miltä auto tuntuu ajaa. Ainakin tällä hetkellä voin olla tyytyväinen tuohon normaali alustalla varustettuun F20 bemariin, missä on kesärenkaina 16 " Continental sportcontact 5:set ja talvella Hakka 7 runflatit. Välillä yritän löytää syitä sille miksi tuolla ajaminen tuntuu niin mukavalta. Ohjaus tuossa on ilmeisen niukasti tehostettu, koska on hitaassa vauhdissa harvinaisen raskas, eikä nopeuden noustessa jämäköidy keinotekoisesti. Sama ominaisuus löytyi mm. 206+ pösöstä. Samoiten ohjaus kevenee kun renkaiden alla on irtosoraa tai pehmeää lunta. Jo ihan talvirenkaiden vaihdon huomasi ohjauksen kevenemisessä parkkipaikkapyörittelyssä, kun sivuttaiskitka vähenee. Toki nykyisen Bemarin etuna on järkevä paino, suhkot jäykkä korirakenne, takaveto ja 50:50 painojakauma. Näitä mitään ei kuitenkaan Fiestasta tai Pösöstä löydy.
Useimmathan näitä ominaisuuksia ei tunnu autoista tunnistavan ollenkaan. Kaikki uudet autot kelpaa ja ajettavuudesta ei löydetä erityisempiä eroja. Itseä vain harmittaa, että alkaa olla niukka valikoima näitä ihan normaaleita mukavia kulkineita, mitkä on hauskoja ajaa ohjaustuntumansa takia. Urheiluautoista näitä sitten varmaan vielä löytyy tai ainakin niin toivon.
Olen päässyt ajamaan pidempiäkin matkoja erilaisilla autoilla ja todennut autojen jakautuvan helposti jossain määrin kolmeen eri ryhmään:
- Yleisesti ajettavuudeltaan puutteelliset autot
- Tasaisen varmat suorittajat kuten Golf tai Octavia
- Ohjaukseltaan loogiset ja tunnokkaat autot.
Suurin osa uusista nykyautoista menee tuohon keskimmäiseen luokkaan oman kokemuksen perusteella. Ne ovat helppoja ajaa, ohjaus on kevyt hitaassa nopeudessa, eikä nopeat ohjauksen liikkeet aiheuta teräviä suunnanmuutoksia. Tällaisten autojen ongelma vain tuppaa olemaan niiden tylsyys arkiajossa. Tähän voisi vaikka listata seuraavat autot: volvo v40 (2018), s60 (2016), skoda octavia (2010, 2016), golf (2014), audi A4 (2014), seat ibiza (2019).
Viimeiseen luokkaan uudemmista autoista tuntuu pääsevän entistä harvempi ja oikeastaan vain kolme ajamaani autoa laskisin tuohon:
- Peugeot 206+
- Ford Fiesta 2014
- BMW 1-sarja 2011 (F20, ei servotronic)
Jännästi itse en ole huomannut oikeastaan jäykän jousituksen tai matalaprofiilisten sporttisten renkaiden tekevän autosta hyvän ajaa. Kävin esmerkiksi koeajamassa useita 1-sarjan bemareita autoa etsiessä ja parhaalta tuntui 16 " hakkapelitta 7 (Runflat) pullarenkailla varustettu auto (mikä lie ollut sitten muissa syynä/ongelmana). Paria urheilualustalla varustettua mersua (SLK 2000, E 2006) olen ajanut jonkin verran, eikä kumpikaan ollut kummoinen ajettava, vaikka varsinkin toisen alusta on todella jäykkä. Pösön 206+ alusta oli todella löysä ja ilmatilaa riitti renkaissa, mutta silti sitä oli hauskempi ajaa mutkatiellä kuin vaikkapa A4 Audia urheilualustalla ja matalaprofiilisilla renkailla.
Kevään auton vaihdossa melkeimpä tärkeimpänä kriteerinä oli miltä auto tuntuu ajaa. Ainakin tällä hetkellä voin olla tyytyväinen tuohon normaali alustalla varustettuun F20 bemariin, missä on kesärenkaina 16 " Continental sportcontact 5:set ja talvella Hakka 7 runflatit. Välillä yritän löytää syitä sille miksi tuolla ajaminen tuntuu niin mukavalta. Ohjaus tuossa on ilmeisen niukasti tehostettu, koska on hitaassa vauhdissa harvinaisen raskas, eikä nopeuden noustessa jämäköidy keinotekoisesti. Sama ominaisuus löytyi mm. 206+ pösöstä. Samoiten ohjaus kevenee kun renkaiden alla on irtosoraa tai pehmeää lunta. Jo ihan talvirenkaiden vaihdon huomasi ohjauksen kevenemisessä parkkipaikkapyörittelyssä, kun sivuttaiskitka vähenee. Toki nykyisen Bemarin etuna on järkevä paino, suhkot jäykkä korirakenne, takaveto ja 50:50 painojakauma. Näitä mitään ei kuitenkaan Fiestasta tai Pösöstä löydy.
Useimmathan näitä ominaisuuksia ei tunnu autoista tunnistavan ollenkaan. Kaikki uudet autot kelpaa ja ajettavuudesta ei löydetä erityisempiä eroja. Itseä vain harmittaa, että alkaa olla niukka valikoima näitä ihan normaaleita mukavia kulkineita, mitkä on hauskoja ajaa ohjaustuntumansa takia. Urheiluautoista näitä sitten varmaan vielä löytyy tai ainakin niin toivon.
Viimeksi muokattu: