Autoihin liittyvät myytit ja urbaanilegendat

Ei toi toyotan kestävyys kuitenkaan tuulesta temmattua ole. Itellä on ollut 3 avensista (-1997, -2001 -2010) ja 2 hiacee (-2001, 2011) yhteensä noilla ajettu useampi sata tuhatta. Suurimmat remontit on olleet avensikseen laturi, hiaceen jarrupaineanturi ja toiseen hiaceen kardaanin kannatinlaakeri. Yhtäkään ns. alustan osaa en ole vaihtanut. Toki noi hiacet ruostu silmissä, mut se ei ajoon vaikuttanu. Hyvää tuuria varmaan mukana kuitenkin, on noita toyota tutuilla ja naapureilla ollut isoissakin rempoissa moottoriin, ja malliin katsomatta.
 
Amerikan kaveria on tullut katsottua Youtubessa ja siellä tulee kanssa vastaan erinäisiä legendoja, lähinnä tietysti sinne sopivia. Yksi oli että, "there is no such thing as cheap Mercedes".
 
Onhan nuo Toyotankin joiden mallien tietyt moottorit olleet aika vikaherkkiä. Esim. Avensiksien surullisen kuuluisa D4D diesel-malli, jonka korkkaaminen ylitti helposti VAG-tason. Näitä on ihan pilvin pimein korkannut Suomessakin ja ainoa vaihtoehto on moottorin vaihto. Kyseessä taisi olla nimenomaan aiemmin mainittu kannenpulttien korkkaaminen, mutta Euroopassa oli kyse Avensiksista.

Itse omistanut yhden Toyotan, joka tuntui kyllä olevan pomminkestävä. Tuskin niiden maine on tuulesta temmattu kun huomioi, kuinka suosittu valmistaja on kyseessä ainakin Suomen mittakaavalla.
 
Itelläkin tuli d-4d avensis aikoinaan ostettua ihan uutena kaupasta ja oli ensimmäinen vehje joka jätti mut tielle. Imusarja tykkäs jäätyä umpeen. Ei se toki mulle mitään maksanut kun hinuri sen aina vei merkkarille sulamaan mutta kyllästyin sen verran että möin pois.

Oma parhaiten kestänyt auto on ollut dacia logan mcv jonka ainoat oikeat viat (jarrupaloja jne en laskenu tähän) reilun 200tkm aikana on olleet vähän etuajassa vuotanut vesipumppu ja pieni reikä pakoputkessa.
 
Jokaista autoa korjataan kun ikää tulee. Tosi huvittavia monen autolehden ja nettisivuston käytettyjen autojen vinkit kuinka ylistetään Toyotaa tai Hondaa aivan pomminvarmoiksi ettei muka mitään muuta tehdä kuin ajetaan ja tankataan.

Katsokaa katsastustilastoja: Katso 1 600 auton katsastuslista: Näissä malleissa eniten ja vähiten vikoja
Ei siellä montaa Hondaa ole kärjessä, vaan ihan täynnä alustavikoja joka leimalle. Toki Hondan koneet ja laatikot on kestävyydeltään toista luokkaa kuin esim Volkkarit, mutta alustajumppaa siinäkin tiedossa.

Ja vastaavavsti Amerikan suosituin auto Toyota Camry on mediassa aina se idioottivarma valinta luotettavuutta etsivälle, vaikka jokainen oikea autoasiantuntija tietää että 1AZ moottorissa on liian lyhyet kannenpultit jotka korkkaa kierteet ja moottorinvaihto tulee ennemmin tai myöhemmin. Netti on täynnä vihaisia ihmisiä joilla ei rahaa vaihtomoottoriin ja Toyota ei tullut yhtään vastaan takuun jälkeen.

Itsekin hämmästellyt Hondien "pomminvarmuutta", kun sähkövikoja ja ruosteongelmia piisaa, tosin vähän vanhemmissa, osimoilleen yli 8-vuotiaissa.
 
Ainakin nämä "teho vs vääntö" -keskustelut ovat huvittavia. Autoharrastajien fysiikan ymmärrys on jostain syystä paikoin heikkoa vaikka teknisestä harrastuksesta onkin kyse. :)
 
En tiedä mistä tämmönen ihme kuvitelma on kotoisin, mutta juuri tuossa työkaveri sanoi tämän lauseen joka ei todellakaan pidä paikkaansa:

"En viitti käyttää käsijarrua ettei se jumitu"

:confused:
Se käyttämättömyys sen käsijarrun nimenomaan jumittaa. En ymmärrä tuota logiikkaa alkuunkaan mitä ihmiset edelleen luulee.
Itse olen ahkera käppärin käyttäjä eikä ole kyllä koskaan ollu leimalla ongelmia käsijarrun suhteen.
 
En tiedä mistä tämmönen ihme kuvitelma on kotoisin, mutta juuri tuossa työkaveri sanoi tämän lauseen joka ei todellakaan pidä paikkaansa:

"En viitti käyttää käsijarrua ettei se jumitu"

:confused:
Se käyttämättömyys sen käsijarrun nimenomaan jumittaa. En ymmärrä tuota logiikkaa alkuunkaan mitä ihmiset edelleen luulee.
Itse olen ahkera käppärin käyttäjä eikä ole kyllä koskaan ollu leimalla ongelmia käsijarrun suhteen.
Tämä ja joidenkin mielestä on jotenkin "noloa" käyttää käsijarrua ja sitä saa käyttää ainoastaan silloin kun on aivan pakko.
 
Aika moni jarruongelma (varsinkin käsijarrussa mutta myös käyttöjarruissa) johtuu käyttämättömyydestä.

Monessa kauppakassissa olisi edelleen halvin (huoltokustannuksiltaan) ja toimivin laittaa rumpujarrut taakse.
 
En tiedä mistä tämmönen ihme kuvitelma on kotoisin, mutta juuri tuossa työkaveri sanoi tämän lauseen joka ei todellakaan pidä paikkaansa:

"En viitti käyttää käsijarrua ettei se jumitu"

:confused:
Se käyttämättömyys sen käsijarrun nimenomaan jumittaa. En ymmärrä tuota logiikkaa alkuunkaan mitä ihmiset edelleen luulee.
Itse olen ahkera käppärin käyttäjä eikä ole kyllä koskaan ollu leimalla ongelmia käsijarrun suhteen.
Itse en käytä Saabissa, kun sille ei ole mitään tarvetta pakkilukon ansiosta. Edellinenkään omistaja ei ollut käyttänyt ja heti koeajolla huomasi, että jumii kun vetää ylös. Ja kun katsurikaan ei tuosta valita, koska pakkilukko, niin en näe syytä laittaa sitä kuntoon.

Subarussa käytän aina, ettei ala jumimaan.
 
Ja näihin eri merkkien ennakkoluuloihin on hauska ottaa mukaan ennakkoluulot moottoripyörien merkeissä.. Itsellä ollut parikymmentä moottoripyörää Venäjän Dneperistä Harrikkaan.. Kaikissa omat hyvät ja huonot puolet. Harrikoiden ennakkoluulot ovat kyllä ihan omaa luokkaansa.

Veti sanattomaksi kun lähes sadantonnin maasturi Audin omistaja tulee kaupan pihalla selittämään kuinka hieno tuollainen HD olisi omistaa.. Myy se v... n olymppiarengasvolkkari pois niin saat kymmenen Harrikkaa tilalle.

Tai kun muutkin motoristit tulevat kertomaan miten apehanger bigtwinillä ei voi ajaa pidempää matkaa ja sit pitäis olla melkein kuvatodisteet mukana kun kertoo 650km päivämatkan onnistuneen ongelmitta..
 
Ei tohon edes moottoripyörää tartte, mulla oli sinänsä ihan hyväkuntoinen mutta sen 20v vanha "urheiluauto" (ei aleta vääntämään mikä on urheiluauto ja mikä ei kiitos) ja pari tuttua ihmetteli miten mulla on niin hienoon autoon varaa. Hämmästelivät sitten kun kerroin että se niiden viime vuonna ostama tojota maksaa kaksi kertaa niin paljon kuin tuo 20v vanha pulkka..
 
Takalasia ei saa skrabata, koska se hajottaa lämmityskaapelit. Tällaisen legendan kuulin vuonna miekka ja kivi. En kyllä tiedä ketään, joka olisi siihen uskonut.

Ikkunoita nyt muutenkaan saa raaputella, naarmuttuvat. Samoin maalipinta on heti entinen jos harjalla otat lumet pois päältä :btooth:
 
No miksei ne likaiset ikkunat voi skrpatessa naarmuuntua ? Mutta itsehän käytän sisälämmitintä.

Totta kai ne voi naarmuuntua ajan kuluessa ja jos niitä hullun voimalla rempoo. Mitäs teet sitten kun et pysty sisälämppäriä käyttämään? Ton kun kysyin niin sanottiin että ei voi olla niin kiire, ettei voisi autoa tyhjäkäyttää kunnes ikkunat sulavat..
 
Totta kai ne voi naarmuuntua ajan kuluessa ja jos niitä hullun voimalla rempoo. Mitäs teet sitten kun et pysty sisälämppäriä käyttämään? Ton kun kysyin niin sanottiin että ei voi olla niin kiire, ettei voisi autoa tyhjäkäyttää kunnes ikkunat sulavat..

Saa kyllä aika hulluna skrabailla jos muovisella saa ikkunat naarmuntumaan. Metallisella se tietty onnistuu mutta kuka sellaista muutenkaan käyttää.

Autoglymin de-icer (AutoGlym De-Icer Jäänpoistaja 500 ml | Motonet Oy) on kyllä loistava apu pakkasaamuihin. Varsinkin jos lasissa on plussalta miinukselle jäähtyessä tullut sellainen jääkerros mikä ei lähde edes jääskraballa pois.
 
Saa kyllä aika hulluna skrabailla jos muovisella saa ikkunat naarmuntumaan. Metallisella se tietty onnistuu mutta kuka sellaista muutenkaan käyttää.

Autoglymin de-icer (AutoGlym De-Icer Jäänpoistaja 500 ml | Motonet Oy) on kyllä loistava apu pakkasaamuihin. Varsinkin jos lasissa on plussalta miinukselle jäähtyessä tullut sellainen jääkerros mikä ei lähde edes jääskraballa pois.

Onnistuu se muovisellakin ajan kanssa kun hiekanjyvät siellä pyörii. Mutta oma ajatus oli lähinnä siinä, että onko tuo oikeasti sen tason ongelma että kaikkien pitäisi alkaa käytteleen autoja tyhjää minuuttitolkulla..
 
Totta kai ne voi naarmuuntua ajan kuluessa ja jos niitä hullun voimalla rempoo. Mitäs teet sitten kun et pysty sisälämppäriä käyttämään? Ton kun kysyin niin sanottiin että ei voi olla niin kiire, ettei voisi autoa tyhjäkäyttää kunnes ikkunat sulavat..

Taitaa olla aika harvassa kun ei pysty käyttämään sisälämppäriä kun voi käyttää kotona ja töissä.
Mutta jos nyt kotona sattusi tulemaan äkkilähtö, niin auto käyntiin ja lämmintä vettä tuulilasille kaataen, lähtee aika äkkiä jäät ja lumet.
Liian kuumaa ei varmaan parane käytää, mutta ei oo vielä mennyt lasi halki. :D
 
Taitaa olla aika harvassa kun ei pysty käyttämään sisälämppäriä kun voi käyttää kotona ja töissä.
Mutta jos nyt kotona sattusi tulemaan äkkilähtö, niin auto käyntiin ja lämmintä vettä tuulilasille kaataen, lähtee aika äkkiä jäät ja lumet.
Liian kuumaa ei varmaan parane käytää, mutta ei oo vielä mennyt lasi halki. :D

Omat duunipaikat (neljällä eri paikkakunnalla, 10+ paikkaa) olleet sellasia ettei sulakkeet kestä sisälämppäreitä.. Varmasti hyvä ja helppo keitellä aina vedet ennen kotio lähtöä :thumbsup:
 
Omat duunipaikat (neljällä eri paikkakunnalla, 10+ paikkaa) olleet sellasia ettei sulakkeet kestä sisälämppäreitä.. Varmasti hyvä ja helppo keitellä aina vedet ennen kotio lähtöä :thumbsup:

Kaikille on oma paikka ja 16A sulake. :)
-e-
Itse asiassa en ole kysynyt, eikä kukaan ole sanonut, saako sisätilan lämppäriä käyttää.. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Ei tohon edes moottoripyörää tartte, mulla oli sinänsä ihan hyväkuntoinen mutta sen 20v vanha "urheiluauto" (ei aleta vääntämään mikä on urheiluauto ja mikä ei kiitos) ja pari tuttua ihmetteli miten mulla on niin hienoon autoon varaa. Hämmästelivät sitten kun kerroin että se niiden viime vuonna ostama tojota maksaa kaksi kertaa niin paljon kuin tuo 20v vanha pulkka..
Hinnan lisäksi kulutuksen kanssa on vastaavaa ihmettelyä. Okei, jos tehoa on niin viehän se bensaa jos polkee. Mutta nimenomaan kevyenä ja aerodynaamisena ei noi urheiluautot niin kovasti kuluta. Sitten kysyjällä joku 2,5 tonnia painava katumaasturi, jossa voi olla hyvinkin saman verran tehoa kuin 20 vuotta vanhassa urheiluautossa.
Samoin myös vanhojen autojen kulutusta ylipäätään pidetään ihan kauheana. Vaikka todellisuudessa vanhat autot oli reilusti kevyempiä ja eikä autojen moottorit loppujen lopuksi ole hyötysuhteeltaan niin hirveästi parantuneet vaikka teoreettiset arvot mitä valmistajat esittelee voisi väittää jotain muuta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 640
Viestejä
4 537 678
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom