Autoihin liittyvät myytit ja urbaanilegendat

Liittynyt
12.05.2017
Viestejä
96
"Esson baari" ja sen puheet - nämä lienevät kaikille autoista kiinnostuneille tuttuja. Vaikka Esson baarista puhuvatkin ovat nähdäkseni aika taipuvaisia näitä myyttejä totena pitämään. Mitkä ovat teidän mielestänne mielenkiintoisimmat?

Itse pidän kummallisimpana sitä, että käytännössä jo vuosikymmeniä sitten alkaneen autovalmistajien verkostoitumisen ja tiivistyneen yhteistyön jälkeenkin ainakin Suomessa elää hyvin vahvana autojen kategorisointi "valmistusmaan" (lainausmerkeissä, koska valmistusmaata ei voi samalla tavalla enää määrittää kuin ennen) mukaan. On ihan tyypillistä, että esim. autoa hakeva lisää "ei ranskalaisia" tai jotain muuta vastaavaa viestinsä loppuun, eikä tätä pidetä kummallisena.

Valmistusmaata koskevat käsitykset ovat kiinteästi yhteydessä erilaisiin kulttuuristereotypioihin. Ranskalaiset ovat seitinohuessa viinihumalassa tallustelevia baskeripäitä, joiden autot ovat aina omituisia ja epäluotettavia, etelä-eurooppalaiset laiskoja ja tempperamenttisia, saksalaiset ovat rationaalista insinööriporukkaa jne. Autoilun historiassa erot ovatkin olleet jossain määrin merkittävämpiä ja valmistajat itse pitävät mielellään yllä tietynlaista mielikuvaa, mutta mielestäni kuluttajana ei ole kovin järkevää näihin mielikuviin nojautua. Hauskinta on seurata, miten nuo stereotypiat seuraavat jopa autoihin, jotka tehdään samalla tehtaalla, mutta eri logoilla (vaikkapa C-Crosser, 4007 ja Outlander).

Minusta ainoa rationaalinen tapa käsitellä auton ostajana asiaa on se, että katsoo ja vertailee ennakkoluulottomasti eri malleja ja niiden ominaisuuksia, tyyppivikoja ja vastaavia. Jos on vaikka ostamassa autoa 2010-luvun taitteesta, olisi outo valinta rajata ranskalaiset autot pois vaihtoehdoista, mutta pitää esim. VAG-konsernin autot mukana. Ainakin, jos perusteena on luotettavuus. Esim. Renaultin 3-koppaiset Megane ja Laguna lienevät luotettavimmasta päästä omissa hinta-/kokoluokissaan. Toisaalta halpista katsoessa löytyy myös katastrofimalleja tuota vanhemmista Relluista. Ja Opeleista. Ja Bemareista...

Olen keittiöpsykologisoinut tuota ilmiötä siten, että auto on monesti kallis hankinta ja näkyvä osa ihmisen elämää. Siksi se on status-symboli eri tavalla kuin useimmat muut hankinnat ja ihmiset miettivät tavallista tarkemmin, miten auto sopii omaan imagoon. Jos olen rationaalinen ja järkevä insinööri, en voi ajaa Fiatilla... Tai jos ei jaksa kuunnella naljailua kaveripiirissä Ranskan rapeasta... pitävätkö kaverit minua nyt tyhmänä? Toinen selitys on se, miten pysyviä mielikuvat ovat. Moni stereotypia on pitänyt paikkaansa ehkä vuosikymmeniä sitten - japanilaisten autojen huonot pellit, yksinkertainen tekniikka tai italialaisten autojen huono talvikäytettävyys. Mielikuvat ja käsitykset muuttuvat paljon hitaammin kuin nopeasti liikkuva ja kehittyvä autoteollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Se vanha sanonta, että kaverin vaimoa saa haukkua, mutta autoa ei.

Monelle miehelle autot ovat intohimo, johan sitä jo pikkupoikana aloitettiin leluautoilla ja liimattiin Diablo julisteita seinille. Nyt aikuisena jos ajaa Rellulla töihin, niin joutuu jokaiselle selittämään, että miksi ihmeessä?!? Jos ajat Bemarilla töihin, niin kukaan ei kyseenalaista, mutta lompakon on syytä olla syvä premiumien kanssa.

Mielikuvilla on toki faktat. Katsastustilastoissa monet ranskikset ovat usein siellä viimeisillä sijoilla, mutta harva edes miettii että katsastuksessa löytyy usein vain pienet viat, ei sinne kukaan leimalle aja jos on koko moottori levinnyt, kuten surullisenkuuluisat VW:n koneet ja automaattivaihteistot. Opel ruostui tosi pahasti 90-luvun alussa ja kaikki vitsaili kuinka Opel saa jopa muovin ruostumaan, mutta 2000-luvulle tultaessa yksi parhaiten korroosiota vastaan suojattuja. Mersun ja Volkkarin maine tuntuu olevan uskomaton, vaikka aivan kuraa tullut koko malliston leveydellä, niin ihmiset uskoo ja ostaa. Monella valmistajalla on luotettavia tekniikoita, mutta sitten myös niitä epäonnistuneita suunnitteluita jotka täysiä pommeja vanhoina.
 
Ostaa suoraa opel:in. Koska "kaikista autoista tulee iän saatossa ooppeleita".
Omassa autohistoriassa kulkuneuvoja ollut ladasta mersuun ja täytyy sanoa että kaikki ne vaativat huoltoa ja menevät rikki. Toisiin merkkeihin saa varaosat melkein joka varaosaputkasta ja toisiin pitää likipitäen kaikki hakea marmoritiskiltä.
 
Itse olen törmännyt mielipiteeseen ettei uusia autoja voi korjata ja vanhat voi pitää kunnossa vaikka paljain käsin ja pienessä humalassa. Ainakin omiin kulkineisiin menee niitä iänikuisia jarruosia, vetoakseleita a ja niveliä ihan samaan malliin kuin viime vuosikymmenellä. Sähköhilppeet ovat pärjänneet itsekseen ihan hyvin, etenkin jos vertaa suihkutuspuolta ja sytytystä vanhaan "kunnon" kaasutin-virranjakaja sählinkiin.
 
Ranskalaiset autot... Mitähän pitäis tapahtua, että sitkeimmätkin Essonistit unohtaisivat "rapeat ranskalaiset" ja "sähköviat"? Vielä kun nykyään on ihan oikeasti automerkkejä, joilla on laadussa ongelmia.

Vaikkapa Renault. Surkeiden Lagunoiden jälkeen laatu on loikannut eteenpäin, eikä mitään sen suurempia tyyppivikoja taida löytyä. Megane III keikkui saksalaisen Dekran katsastustilastoissa ihan kärkisijoilla ja Kadjarkin vie "sisar"-Qashqaita oikeastaan kaikilla mittareilla. Pitkät takuut ja edullinen hinta. Ja silti ihmiset kuolaavat jonkun käytetyn TSI/DSG -yhdistelmän perään tai haluavat ehdoin tahdoin valita vikaherkän Qashqain paremman Kadjarin sijaan.
 
Sitikka nyt on oikeasti aika eriskummallinen auto, ainakin Pösöön verrattuna. Relluahan nyt ei voi oikein ajatellakaan, ranskalainen Opel. Japsia mulla ei ole ollut kuin sijaisautona ja se saa riittää. Toyota on tylsä ja Nissan demareille. Kiaa voisin harkita, itse asiassa jos seuraava auto on farkku, niin Optima kiinnostaa. Jos se onkin city-maasturi, 3008 on kärjessä. Ostan autoni ihan tunteella. En ymmärrä niistä mitään.
 
Olen vähän samoilla linjoilla ranskanrapeitten suhteen. Rellulla on tällä hetkellä paras ruosteenesto tehtaalta. Itselläni ollut joskus Xsara joka toimi kunnes meni lunariin. Pikkuvikoja oli jokunen mutta isoja ei näkynyt. Tuo nyt oli vielä ajalta ennen sinkkiä ja muutenkin hinnat alkaen-malli, joten kyllä niitä vikoja olisi ennen pitkää ilmennyt.
Uskon kuitenkin että jos käytetty auto pitäisi ostaa noi ranskikset lähtee ominaisuuksiltaan nähden halvalla.
Kestävien automerkkien joukossa mainitaan usein Toyota. Se on hyvin tehty, mutta ei se mikään Mersu ole: ajokilometrit Toyotalla jäävät aika reilusti noiden "premiumien" taakse ja ruoste on vanhemmissa ongelma. En ole toitsua omistanut joten tämä mutua
 
Ranskalaiset autot... Mitähän pitäis tapahtua, että sitkeimmätkin Essonistit unohtaisivat "rapeat ranskalaiset" ja "sähköviat"? Vielä kun nykyään on ihan oikeasti automerkkejä, joilla on laadussa ongelmia.

Ennakkoluulot ranskalaisia kohtaan istuvat todella syvässä, yleensä autoista mitään tietämättömätkään "tietävät", ettei ranskalaista kannata ostaa. Vaikka rationaalisena itseäni pidänkin, niin aikoinaan opiskelujen loppuaikoina ostin Citroën C5:n ihan sydän pamppailen ja ajoin sillä sydän kurkussa ensimmäiset pari kuukautta, että mitähän tästä hajoaa. Lopputuloksena pidin autoa 3 vuotta ja ajoin sen ympäri Eurooppaa monet kerrat, eikä korjauksia tarvinnut tehdä kuin muutamat nivelet vaihtaa ja jarruosia uusia. Korjauskustannukset 80tkm ajalta olivat muistaakseni 450€ tai sinne päin, ihan öljynvaihdotkin mukaan laskettuna.

No, ei tullut minusta merkkiuskollista, mutta sen jälkeen olen omistanut vaikka mitä, Mersua, Volvoa, Volkkaria, Renaultia ja yhden Pösönkin. Ennakkoluulot karisivat - onneksi - pois, enkä ole päätäni vaivannut auton valmistusmaalla lainkaan tuon jälkeen. Ihan muut asiat määrittävät, mitä ostetaan.
 
Ei mikään yllätys, että essonbaarin huhut ja vanhat maineet istuu sitkeässä, kun ymmärtää että koko autoteollisuus perustuu mielikuvilla pelaamiseen.

Kyse on pelkästään paikastaan toiseen liikkumisesta ja mielikuvista. Paikasta toiseen liikkuminen sujuu hyvin hinnat alkaen Dacialla tai tarvittaessa Berlingolla, mikäli tarvitsee kuljetuskapasiteettia. Mielikuvia varten taas täytyy olla urheilullisuutta, premiumia, nahkapenkkiä ja kinnasteltu maalipinta yms. epäoleellista. Näiden vastakohtana on sitten arjen harmaat corollat ja muka-rapeat ranskalaiset, jotka täyttävät varsinaisen käyttötarkoituksensa hyvin, mutta huonosti "vaadittavat" mielikuvat.
 
Ostohinta+käyttökustannuksiltaan ehdottomasti paras tähän mennessä oli rellun pippana(gen.2 megane). Ainut jonka kanssa jäin plussalle 4:n yhteisen vuoden jälkeen.
 
Se vanha sanonta, että kaverin vaimoa saa haukkua, mutta autoa ei.

Monelle miehelle autot ovat intohimo, johan sitä jo pikkupoikana aloitettiin leluautoilla ja liimattiin Diablo julisteita seinille. Nyt aikuisena jos ajaa Rellulla töihin, niin joutuu jokaiselle selittämään,
että miksi ihmeessä?!? Jos ajat Bemarilla töihin, niin kukaan ei kyseenalaista, mutta lompakon on syytä olla syvä premiumien kanssa.

Ei minulta ole koskaan töissä kysytty, miksi ajan tuollaisella autolla? Se on varmaan niin "harmaa", että katoaa taustaan. :hmm:
 
Kyse on pelkästään paikastaan toiseen liikkumisesta ja mielikuvista. Paikasta toiseen liikkuminen sujuu hyvin hinnat alkaen Dacialla tai tarvittaessa Berlingolla, mikäli tarvitsee kuljetuskapasiteettia. Mielikuvia varten taas täytyy olla urheilullisuutta, premiumia, nahkapenkkiä ja kinnasteltu maalipinta yms. epäoleellista. Näiden vastakohtana on sitten arjen harmaat corollat ja muka-rapeat ranskalaiset, jotka täyttävät varsinaisen käyttötarkoituksensa hyvin, mutta huonosti "vaadittavat" mielikuvat.

Siis meinaatko, ettei autoissa oikeasti ole eroja vai ettei niillä ole väliä?
 
Vähän niin kuin asunnolla ei ole väliä, katunäkymällä ei ole väliä, vaatteilla ei ole väliä tms? Käyttötarkoitus huomioiden.
Riippuu vähän minkä laskee noiden käyttötarkoitukseksi. Auton erottaa mainituista se, että useat ei tarvitse autoa mihinkään. Ne jotka tarvitset, tarvitsevat sitä liikkumiseen. Jos sitä tarvitsee pröystäilyyn tms. ollaan taas mielikuvien maailmassa.
 
Myytit kitkarenkaiden kelvottomuudesta johtaa varmaan tuonne johonkin lähemmäs 40-vuoden päähän? Sitkeästi sitä silti kuulee vieläkin, miten ilman nastarenkaita ei tämän maan talvesta selviä.

Edit. Niin juu kitkarenkaat myöskin "sulavat" alle samointen, jos niillä ajelee kesällä.
 
Sitikka nyt on oikeasti aika eriskummallinen auto, ainakin Pösöön verrattuna. Relluahan nyt ei voi oikein ajatellakaan, ranskalainen Opel. Japsia mulla ei ole ollut kuin sijaisautona ja se saa riittää. Toyota on tylsä ja Nissan demareille. Kiaa voisin harkita, itse asiassa jos seuraava auto on farkku, niin Optima kiinnostaa. Jos se onkin city-maasturi, 3008 on kärjessä. Ostan autoni ihan tunteella. En ymmärrä niistä mitään.
No mut hei, jos Rellu on "ranskalainen Opel", niin se sulle kelpaava 3008 on käytännössä sama auto kuin Opel Grandland X. Varmaan enemmänkin mallit yhtenäistyy, kun Peugeot (tai PSA) osti Opelin muutama vuosi sitten ja käänsi Opelin tappiolta voitolliseksi.

Ite tykkään Pösöllä ajella. Toimii riittävän hyvin, eikä oo sähkövikoja näkynyt. Seuraavakin kottero saattaa olla Peugeot.
 
Semmoset myytit vielä suoraan "esson baarista", että Rellut vm.-16 ja uudemmat ok. VAG vm.-13 ja uudemmat ok.
 
Myytit kitkarenkaiden kelvottomuudesta johtaa varmaan tuonne johonkin lähemmäs 40-vuoden päähän? Sitkeästi sitä silti kuulee vieläkin, miten ilman nastarenkaita ei tämän maan talvesta selviä.
Renkailla kuin renkailla pärjää toki, mutta ne renkaat pitäisi osata valita samoin kriteerein kuin se, että laittaisiko nyt tällä ajokerralla turvavyön vai ei. Kummallisin kitkarenkaisiin liittyvä ajatus on mielestäni se, että niillä "uskaltaa" ajella etelän nollakeleissä, mutta pohjoisemmaksi mentäessä pitäisi olla nastat. Asia on juuri päinvastoin: nollan ympärillä pyörivä keli on kaikista pahin kitkoille, kun taas kunnon lumessa ja pakkasessa ne ovat parhaimmillaan.
Edit. Niin juu kitkarenkaat myöskin "sulavat" alle samointen, jos niillä ajelee kesällä.
Tekniikan Maailmassa muistaakseni muutama vuosi sitten talvella kärkikastia olleet kitkat hävisivät huonoimmille kiinalaisille kesärenkaille. Tuossa saman lehden uudempi vertailu kuluneista renkaista: jälleen kitkarengas jää selvästi surkeimpienkin kesärenkaiden taakse. Tekniikan Maailma
 
Tekniikan Maailmassa muistaakseni muutama vuosi sitten talvella kärkikastia olleet kitkat hävisivät huonoimmille kiinalaisille kesärenkaille. Tuossa saman lehden uudempi vertailu kuluneista renkaista: jälleen kitkarengas jää selvästi surkeimpienkin kesärenkaiden taakse. Tekniikan Maailma
Kai tässä oli kyse siitä, että kitkat menee pilalle kesällä ajamalla (liekö essonbaarijuttuja vai ei). Luulisi että on yleisesti tiedossa, että talvirenkaiden ominaisuudet ovat kesällä huonot.
 
Kai tässä oli kyse siitä, että kitkat menee pilalle kesällä ajamalla (liekö essonbaarijuttuja vai ei). Luulisi että on yleisesti tiedossa, että talvirenkaiden ominaisuudet ovat kesällä huonot.

Juu juuri tuota tarkoitin. Että ihan "sulaisivat" alle ja menisivät oitis pilalle, jos hellekelillä niillä ajaa. Ei ne sula, eikä pilaannu vaikka vahingossa joku kesä ne vaihtais pois vasta heinäkuussa :)

En myöskään tarkoittanut, että kitkat olisivat liukkailla keleillä nastarenkaiden veroiset. Tarkoitin lähinnä myyttiä siitä, että ne kitkat olisivat paljon huonommat renkaat, kuin mitä ne oikeasti nykyään ovat. Ne ovat ihan kelvolliset talvirenkaat. Myytti niiden kelvottomuudesta johtaa tuolta vuosikymmenten takaa, jolloin ne ensimmäiset moiset varmastikkin olivat melko kelvottomat.
 
Myytit kitkarenkaiden kelvottomuudesta johtaa varmaan tuonne johonkin lähemmäs 40-vuoden päähän? Sitkeästi sitä silti kuulee vieläkin, miten ilman nastarenkaita ei tämän maan talvesta selviä.

Edit. Niin juu kitkarenkaat myöskin "sulavat" alle samointen, jos niillä ajelee kesällä.
Kitkat on kyllä uskomattomat ja varsinkin kaupungissa usein se parempi valinta. Tiedä sitten onko 100% varmuudella aina ja kaikissa oloissa. Sulallahan nasta sitten taas on liukkaampi...

Siinä on kyllä perää että jokaisella kumiseoksella on oikea lämpötilansa. Olen kokenut sen että moottoripyörän pehmeä sporttirengas muuttuu kovaksi ja liukkaaksi kesän kääntyessä syksyksi, ja senkin että nastarengas ulvoo komeasti helteillä. Varmaan ihan ok pito talvirenkaalla on tyypillisessä kesäsäässä mutta kun tulee oikein helle niin veikkaan että on liiankin pehmeät.

Siinä on
 
Riippuu vähän minkä laskee noiden käyttötarkoitukseksi. Auton erottaa mainituista se, että useat ei tarvitse autoa mihinkään. Ne jotka tarvitset, tarvitsevat sitä liikkumiseen. Jos sitä tarvitsee pröystäilyyn tms. ollaan taas mielikuvien maailmassa.

Lähinnä tuota argumenttia yritin purkaa. Autoa ei tarvitse kuin liikkumiseen, televisiota ei tarvitse kuin kuvien katsomiseen, ihan sama minkä auton tai television ostaa. Oikeastihan meillä on kaikenlaisia prioriteetteja ja on myös välineitä, jotka sen käyttötarkoituksen toimittavat toisia paremmin. Jos vaikka ajaa paljon moottoritiellä, niin S-Mersu on aika paljon hiljaisempi kuin useimmat Seatit. Laatutuntumasta puhumattakaan.

Eihän kukaan varsinaisesti tarvitse vaikka hyvin tehtyjä kenkiä tai tyylikkäitä vaatteitakaan. Itse panostan niihin mielelläni ja saan mielestäni elämääni lisäarvoa sitä kautta.
 
Itse ajan kymmenisen vuotta vanhalla Toyotalla. Eihän tämä mikään premium-luokan kulkine ole mukavuudeltaan mutta on erittäin edullinen ajaa kun ei meinaa hajota millään ja varaosat on halpaa kuin saippua ja niitä saa lähestulkoon R-kioskilta.

Varsinkin nykyään kun ei enää pitkää matkaa juurikaan aja, niin tämä on itselle kokonaisuudessaan edullisin ja käytännöllisin vaihtoehto. Eri asia olisi jos vaikka joutuisi pitkiä matkoja ajamaan työkseen niin varmaan vaihtaisin johonkin mukavampaan matka-ajettavaan.

Korjattavuuskin tien päällä on lähes Ladan luokkaa eli rautalangalla, ilmastointiteipillä ja johdonpätkillä pääsee jo pitkälle jos joku matkalla porsii ja pääsee ainakin johonkin huoltamolle ajelemaan. Toki OBD2-diagnostiikkapalikka on hanskalokerossa mukana että voi heti kurkata jos check engine -valo rupeaa vilkkumaan että uskaltaako jatkaa ajoa ja kuinka pitkälle. Tyyppivikana tuntuu olevan ykköspytyn puola joka jostain syystä antautuu muutaman vuoden välein mutta muita tyyppivikoja ei taida juurikaan olla.

Ranskalaisissakin on jotkut tietyt mallit joissa on suomen oloissa ongelmia, entisellä pomolla oli juuri noita ongelmamalleja jotka kiukuttelivat pienelläkin pakkasella mutta taas yhdellä kaverilla on ollut oikeastaan pelkkiä patonkeja eikä koskaan ole ollut mitään fataalimpaa. Aika pitkälti siis tyyppivikoja varsinkin pakkaseen liittyen on joissakin malleissa ollut mutta ne taitavat olla aikalailla ainakin noissa pakuissa lukituksen jäätyminen/sekoilu ja lämppärin vastuspaketti (joita on muutama tullut aikojen saatossa korjattua).
 
Itsellä on ollut aika paljon eri valmistajien autoja aikojen saatossa. Ajan kuitenkin pääosin Saksalaisilla ns. "Premium" luokan autoilla.

Oikeasti merkillä ei ole mitään merkitystä muuta kuin se mikä kollektiivinen arvo sille on annettu. Eli onko autovalmistaja yrityksenä onnistunut brändäämään ja markkinoimaan tuotteensa hyvin vuosien varrella.

Näissä "Premium" luokan autoissa huvittavinta on se että käyttökustannukset ovat heittämällä korkeammat johtuen korkeammista osien ja huoltojen hinnoista, vaikka moni tuntuu olettavan että "Premium" kestää paremmin. Totuus on se että menee aivan päinvastoin. Kalliimmassa "Premiumissa" on yleensä enemmän herkkua ja viimeisintä ja monimutkaisempaa moottoritekniikkaa. Autovalmistajien on järkevämpää myös testata uusia lisävarusteita pienempien tuotantomäärien autoissa joissa kyseiset lisävarusteet ovat myös kalliimpia, ennen kuin ne "trickle down" halvempiin malleihin.

Teen pääosin ylimääräiset öljynvaihdot itse (vaihan öljyt 10tkm välein, eli riippuen auton huolto-ohjelmasta tulee ylimääräisiä öljynvaihtoja 2-4 kpl huoltojen välissä), ja käyn virallisissa huolloissa ottamassa leimat. Jos autosta hajoaa jotain niin pyrin yleensä korjaamaan itse kun on mahdollisuus käyttää nosturia ja työkaluja tuttavan hallissa. On mm. tullut säästettyä eräässä Audissa vetarien vaihdossa 2000 euroa marmoritiskiin verrattuna. Sama operaatio olisi pienemmällä pajalla ollut OEM-palikoilla 1200 euroa ja halvemmilla osilla 600 euroa. Nyt meni pelkkien halvempien osien hinnalla n. 200 euroa ja omaa aikaa tietysti muutama tunti. Ihan kaikkea en kuitenkaan itse ryhdy korjaamaan kuten esim. automaattilaatikoihin liittyvät viat jos niitä ilmenee.

Olen siis omistanut Toyotaa, Nissania, Hyundaita, Renaultia, BMW:tä, Mersua, Audia, jne jne.

Ainut syy miksi ajan noilla kyrvänjatkeilla mieluummin kuin halvemmilla käyttöautoilla on se että tykkään siitä pienestä lisästä jonka kyrvänjatkeet antaa. Pienestä pitäen ehdollisettu..

Se ei kuitenkaan ole mielestäni rahanarvoista puhtaasti logiikalla ajateltuna. Kaikissa autoissa on kuitenkin neljä pyörää ja ratti ja niillä pääsee paikasta A paikkaan B.
 
Semmoset myytit vielä suoraan "esson baarista", että Rellut vm.-16 ja uudemmat ok. VAG vm.-13 ja uudemmat ok.

Nyt on vähän sekaannusta urbaanilegendoissa mitä tulee Relluun. Aiemmin väitettiin kolmannen sukupolven (2008-2016) Meganen olevan jo hyvä. Onko ne siis alkanut tekemään muistakin malleista hyviä 2016 eteenpäin, vai ovatko kaikki edelleen paskoja?
 
Rellu alkoi kiinnostamaan, ja googlettelun tuloksena löytyi polemiikkia 1,2 litraisen Tce-koneen suunnitteluvirheestä. Öljynsyöntiä, moottorin nokeentumista ja pakoventtiilien rikkoutumia. Viat olisi kenties korjattu 2016, joten siitä eteenpäin nuo jäävät vikalistoista pois.
 
Rellu alkoi kiinnostamaan, ja googlettelun tuloksena löytyi polemiikkia 1,2 litraisen Tce-koneen suunnitteluvirheestä.

Googlettamalla löytyy vikaa ihan joka autosta ja merkistä, vaikkapa siitä pohjavärin harmaasta Avensiksesta, jota pidetään yleisesti luottopelinä.

Autot ovat yksilöitä ja kaikki yleiset viatkaan eivät koske kaikkia sarjan malleja.
 
Ranskalaiset autot... Mitähän pitäis tapahtua, että sitkeimmätkin Essonistit unohtaisivat "rapeat ranskalaiset" ja "sähköviat"? Vielä kun nykyään on ihan oikeasti automerkkejä, joilla on laadussa ongelmia.

Vaikkapa Renault. Surkeiden Lagunoiden jälkeen laatu on loikannut eteenpäin, eikä mitään sen suurempia tyyppivikoja taida löytyä. Megane III keikkui saksalaisen Dekran katsastustilastoissa ihan kärkisijoilla ja Kadjarkin vie "sisar"-Qashqaita oikeastaan kaikilla mittareilla. Pitkät takuut ja edullinen hinta. Ja silti ihmiset kuolaavat jonkun käytetyn TSI/DSG -yhdistelmän perään tai haluavat ehdoin tahdoin valita vikaherkän Qashqain paremman Kadjarin sijaan.
Taidat itse levitellä samanlaisa essonistin juttuja, vai mitä meinaat tuolla TSI/DSG -viittauksella? VAGin ongelmavuosista alkaa kuitenkin olemaan jo kymmenen vuotta aikaa.
 
Googlettamalla löytyy vikaa ihan joka autosta ja merkistä, vaikkapa siitä pohjavärin harmaasta Avensiksesta, jota pidetään yleisesti luottopelinä.

Autot ovat yksilöitä ja kaikki yleiset viatkaan eivät koske kaikkia sarjan malleja.

Mut siis 400.000 viallista moottoria, että ei nyt ihan yksittäistapauksesta ole kysymys.

 
En noista nivelistä tai ruostumisesta tiedä, mutta sellainen kiikku se oli että paljon yli 80 km/h ei viittinyt ajaa. Ripeä ja kiva kaupungissa ja muutenkin työkaluna tosi jees. Kyynärnoja oli semmonen että varmaan viikossa jo poikki, siltä ainakin tuntui.

Jos ei tarvis ajaa yhtään motaria, niin tuo olis kyllä hyvä auto. Sitä en tiedä mitä tommosesta sitten hyvitetään vaihdossa.

Dusteri on varmaan hyvä ja asiallinen auto, mutta mä en ainakaan jaksaisi kuunnella sitä pään aukomista joka paikassa ja ihan sen takia jo jättäisin väliin. Merkistä on tullut kuitenkin vähän sellainen "tuulipuku kahisee, mennään pisaralla pisimmälle ja ruokavaliona hernekeittopurkki ja piimä" -tyylinen imagoltaan ja sellaisen ostajana / kuskina profiloidut jopa enemmän kuin BMW/Audi/Mersukuskit joita suomen kommunistisessa tasavallassa on myös aina sorsittu. Tuskinpa kukaan oikeasti luulee varsinaisesti sen olevan laadultaan mitenkään sen huonompi tai parempi kun normi Ranskikset.

Kun taas sillä 60k€ mersulla suunnitellaan reitit niin ettei tarvitse hidastetöyssyistäkään ajaa ettei kulu mitään.

Pakko tarttua tähän. Kyllä yleensä ne vähävaraisemmat on huomattavasti varovaisempia vehkeidensä kanssa kun nämä jotka ostaa uuden 50-100k auton. Köyhät ajelee pisaralla pisimmälle, tilailee ebaystä kiinalaisia tukivarsia ja ostaa halvimmat jarrupalat motonetistä kun auto on "Pakollinen" eikä siihen voida käyttää yhtään extrakolikkoa. Kalliita vehkeitä nimenomaan käytetään niin kuin kuuluu, lappu lattiassa joka paikkaan eikä turhaan varota joka kuoppaa ja töyssyä. Jos jotain hajoaa niin huoltoon -> korjataan.
 
Viimeksi muokattu:
Joo en nyt tarkoittanut sua henkilökohtaisesti. Kyllä kai niitä dustereita nyt muutkin ostaa kun ne "vähävaraiset".
 
Kyllähän jokainen näkee Dacian automalleista, minkä takia ne on halpoja. Monet käytetyt komponentit voi olla vanhaa teknologiaa, mutta ei välttämättä täysin huonoja, ainakaan aina. Olen kyllä tavannut paljon ihmisiä, joilla on varaa vaikka mihin, mutta valinta on halvinta mitä rahalla saa, joten en lähde luokittelemaan ketään auton perusteella. Valintana voi olla joko käytetty auto tai sitten uusi auto pakasta vedettynä, mutta halpa.

Itsellänikin olisi mahdollista ostaa uutta, mutta oma mentaliteetti on ollut vastaan, joten olen ostellut käytettyjä autoja. Voin myöntää etten itsekään ostaisi Daciaa enkä monen muunkaan valmistajan autoja, mutta ei minua kiinnosta jos joku muu ostaa. Ja käytetyissä autoissa jonkunhan pitää sekin auto ostaa, jonka minä heiltä kiikutan pois, joten tilanne on win:win kaikille.
 
Itse kyllä uskon että on Autoja ja autoja ja monta kertaa maine on ihan ansaittu. Ihmismieli myös monesti puolustelee omaa valintaansa, että jos vaikka ostaa tuon Dacian, niin se on on pakko olla hyvä hintaansa nähden ja halvalla saa hyvää yms. En osaa sanoa Daciasta sen enempää, mutta tokkopa viihtyisin sellaisen ratissa. Mielestäni autoilun ns. Premium merkit ovat ansainneet maineensa ja vastaavasti ne huonossa maineessa olevat ovat taas saaneet oman maineensa ihan omista ansioistaan, toki Esson baarin puheissa ongelmana on, että maailma muuttuu niin nopeasti, että jokin tietty legenda on helposti jo aikansa elänyt.
 
Itsekään en periaatteessa ole ranskalaisia autoja vastaan - osaavat ranet ihan kivojakin autoja tehdä (rs clio, rs megane yms), mutta se mentaliteetti millä normaalille kaduntallaajalle tehdään autoja ei oikein omaan ajatusmaailmaan istu. Autot näyttää uutena joltain picasson maalauksilta -> tosi nopeasti vanhentuneen näköisiä (esim kakkoskoppanen megane näytti saman tien jäätävältä kun niitä alkoi liikenteessä näkyä, vanhentui jo melkein uutena), alustat tehdään niin löysiksi ja tunnottomiksi ajaa kun tavoitellaan mukavuutta ja sitten jotain omituisia ratkaisuja joilla tavoitellaan erikoisuutta tai haetaan muuten vain huomiota yms. yms.

Ei sovi meikäläisen käteen oikein.
 
Käyttötarkoitus huomioiden niillä ei ole väliä eli juuri niin kuin viestissä lukee.
Ne jotka tarvitset, tarvitsevat sitä liikkumiseen.
Aivan... Eräskin entinen työkaveri joka osti Qashqain joutui vaihtamaan sen toiseen autoon muutaman kuukauden pidon jälkeen. Sillä oli yli tunnin työmatka suuntaansa ja ei saanut mitenkään autoon hyvää ajoasentoa itselleen.

Tai taksikuski, joka istuu 8-12h päivässä autossa. Sama kai se on ajaa vaikka vanhalla Ladalla, halvempikin on. Eihän sitä autoa tarvitse kukaan muuta kuin liikkumiseen ja laadukas auto on vain pröystäilyä.
 
Itsekään en periaatteessa ole ranskalaisia autoja vastaan - osaavat ranet ihan kivojakin autoja tehdä (rs clio, rs megane yms), mutta se mentaliteetti millä normaalille kaduntallaajalle tehdään autoja ei oikein omaan ajatusmaailmaan istu. Autot näyttää uutena joltain picasson maalauksilta -> tosi nopeasti vanhentuneen näköisiä (esim kakkoskoppanen megane näytti saman tien jäätävältä kun niitä alkoi liikenteessä näkyä, vanhentui jo melkein uutena), alustat tehdään niin löysiksi ja tunnottomiksi ajaa kun tavoitellaan mukavuutta ja sitten jotain omituisia ratkaisuja joilla tavoitellaan erikoisuutta tai haetaan muuten vain huomiota yms. yms.

Ei sovi meikäläisen käteen oikein.
Mulla on tasan päinvastaiset kokemukset. Ne ranskikset millä olen vuokra-autoina ajanut ovat olleet tunnokkaampia ajettavia kuin esim. farkkugolffit joita on myös tullut vuokra-autoina käskytettyä. Työsuhdeautona ollut A3 Audi oli kyllä ihan ok.

Toki mahdollisesta tekniikasta ei joudu uudenkarheilla vuokra-autoilla ajaessa murehtimaan, joten siihen en osaa ottaa kantaa.
Aivan... Eräskin entinen työkaveri joka osti Qashqain joutui vaihtamaan sen toiseen autoon muutaman kuukauden pidon jälkeen. Sillä oli yli tunnin työmatka suuntaansa ja ei saanut mitenkään autoon hyvää ajoasentoa itselleen.
Eikö tuon nyt olisi voinut testata ennakolta koeajon yhteydessä tai ihan vaan siellä marmoritiskillä penkin säätömahikset läpi käymällä?
 
Kyllä ne mielikuvat joskus koostuu ihan omista kokemuksistakin, ilman että on kuunneltu esson baarissa juttuja.

Itselle tietty mielipide eteläisen euroopan autotuotantoa kohtaan on muodostunut siitä kun omistin alkuun kolme italialaista autoa, sitten pari ranskista ja lopulta japanilaisessa tehtaassa kootun japanilaisen. Mitäs veikkaatte, oliko eroja vikaantumisessa tai korjauskuluissa?
 
Itse kyllä uskon että on Autoja ja autoja ja monta kertaa maine on ihan ansaittu. Ihmismieli myös monesti puolustelee omaa valintaansa, että jos vaikka ostaa tuon Dacian, niin se on on pakko olla hyvä hintaansa nähden ja halvalla saa hyvää yms. En osaa sanoa Daciasta sen enempää, mutta tokkopa viihtyisin sellaisen ratissa. Mielestäni autoilun ns. Premium merkit ovat ansainneet maineensa ja vastaavasti ne huonossa maineessa olevat ovat taas saaneet oman maineensa ihan omista ansioistaan, toki Esson baarin puheissa ongelmana on, että maailma muuttuu niin nopeasti, että jokin tietty legenda on helposti jo aikansa elänyt.
Jep. Kyllä se maine yleensä johonkin perustuu. Mutta sitten kun se maine on saatu niin sitä on hankala muuttaa vaikka todellisuus ajan saatossa muuttuisikin. Tämä toimii niin huonon kuin hyvänkin maineen kanssa.
 
Ehkä tämä tänne kuuluu. Miksi lähes poikkeuksetta romanit ajavat diesel autoilla?

E: Siis oma havainto kyseessä :)
 
Eikö tuon nyt olisi voinut testata ennakolta koeajon yhteydessä tai ihan vaan siellä marmoritiskillä penkin säätömahikset läpi käymällä?
En tiedä. Voin koittaa kaivella jostain numeron, niin voit kysellä tarkemmin ihan henkilökohtaisesti. :kahvi:
Ehkä lyhyen koeajon aikana ei saa vielä oikeaa kuvaa säädöistä tai miltä autolla tuntuu ajaa pitempää matkaa. Osti auton siis käytettynä.
Ehkä tämä tänne kuuluu. Miksi lähes poikkeuksetta romanit ajavat diesel autoilla?
Varmaan varalta. Joskus jos vahingossa tankkaa polttoöljyä, niin ei mene auto rikki. Toisaalta verojen maksamatta jättäminen on vaikeampaa nykyään, kun poliisilla autoissa järjestelmät mistä tarkastaa ja lähtee kilvet. Ei toimi enää auto lapsen nimiin ja kaikki maksut rästiin kikka, muuta kuin vakuutusyhtiön kanssa.
 
Sinänsä hassua aina se jupina penkin säädöistä, oon itse 190 tms eikä mulla oo missään autossa ollut ongelmia mahtua. Toisissa on parempi penkki kuin toisissa, mutta harvassa autossa niin paska penkki on etteikö sillä ajaa voisi. Ei mulla yleensä istuimeen ensimmäisenä hermo mene vaan ihan muihin juttuihin.
 
Kirjoitin ehkä hiukan väärin, tarkoitin mahtumisella juurikin sitä järjellisen ajoasennon saamista. Kyllähän jossain w124 on järkyttävät hetekat etupenkkeinä mutta en kyllä niissäkään saa itseäni mitenkään jumiin. MX5 oli ehkä sellainen millä en olisi välittänyt kovin pitkälle ajella, mutta kyllä silläkin nyt sellaisia 400-500km päiväsuoritteita tuli tehtyä enkä mitenkään saanut paikkoja paskaksi. Enemmän siinäkin häiritsi meteli katon ollessa ylhäälläkin.
 
Kirjoitin ehkä hiukan väärin, tarkoitin mahtumisella juurikin sitä järjellisen ajoasennon saamista. Kyllähän jossain w124 on järkyttävät hetekat etupenkkeinä mutta en kyllä niissäkään saa itseäni mitenkään jumiin. MX5 oli ehkä sellainen millä en olisi välittänyt kovin pitkälle ajella, mutta kyllä silläkin nyt sellaisia 400-500km päiväsuoritteita tuli tehtyä enkä mitenkään saanut paikkoja paskaksi. Enemmän siinäkin häiritsi meteli katon ollessa ylhäälläkin.
Vaimolla esimerkiksi on ongelmana jalka. Penkin istuinosan pitää olla tarpeeksi pitkä, että tukee reittä kunnolla. Tai sitten tarpeeksi korkea, että jalka on oikeassa kulmassa. Tuo vaatimus rajaa heti kaikki japanilaiset ja korealaiset perusautot pois, citymaasturit taas toimii, koska istuintyyny on pidempi ja penkki korkeammalla. Audi, Bmw, Mb, Saab ja Volvo (A4/3-sarja/C-sarja/V60 ja sitä isommat) ovat myös toimineet.

Mutta joo, jos este on tuollainen kuin vaimolla, niin kyllä pitäisi olla hyvin tiedossa autoa valitessa, että ne penkit ja niiden säädöt testataan huolella. Itsehän olisin halunnut Corolla hybridin, mutta vaimon jalka pakotti valitsemaan Rav4:n ja Subaru Foresterin väliltä.
 
Getzissä penkki menee niin vähän taakse että meikäläisellä polvi jää jotenkin huonosti koukkuun ja alkaa kipeytymään suht äkkiä.
 
Ei mullakaan nuorempana ollu mitään vaikeuksia ajoasentoa löytää tai ajella 1500km vaikka millä räpsyllä. Mutta kun tuli ikää ja välilevyt, niin on alkanut eroja huomaamaan.

Ei sillä, en mä silti yhtään autoa ole penkkien takia ostanut tai jättänyt ostamatta.

Kaikki ne autot on paskoja, ennemmim tai myöhemmin. Tuurissaan se on miten niiden kanssa käy.
 
Jokaista autoa korjataan kun ikää tulee. Tosi huvittavia monen autolehden ja nettisivuston käytettyjen autojen vinkit kuinka ylistetään Toyotaa tai Hondaa aivan pomminvarmoiksi ettei muka mitään muuta tehdä kuin ajetaan ja tankataan.

Katsokaa katsastustilastoja: Katso 1 600 auton katsastuslista: Näissä malleissa eniten ja vähiten vikoja
Ei siellä montaa Hondaa ole kärjessä, vaan ihan täynnä alustavikoja joka leimalle. Toki Hondan koneet ja laatikot on kestävyydeltään toista luokkaa kuin esim Volkkarit, mutta alustajumppaa siinäkin tiedossa.

Ja vastaavavsti Amerikan suosituin auto Toyota Camry on mediassa aina se idioottivarma valinta luotettavuutta etsivälle, vaikka jokainen oikea autoasiantuntija tietää että 1AZ moottorissa on liian lyhyet kannenpultit jotka korkkaa kierteet ja moottorinvaihto tulee ennemmin tai myöhemmin. Netti on täynnä vihaisia ihmisiä joilla ei rahaa vaihtomoottoriin ja Toyota ei tullut yhtään vastaan takuun jälkeen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 566
Viestejä
4 540 438
Jäsenet
74 823
Uusin jäsen
MaxMonLar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom