Autoetu työsuhteessa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeedis
  • Aloitettu Aloitettu
Tuntuu vähän oudon laittomalta.
Työnantaja liisaa auton ja pakottaa työntekijän lunastamaan jonkun työnantajan itse tekemänsä sopimuksen.
 
Tuntuu vähän oudon laittomalta.
Työnantaja liisaa auton ja pakottaa työntekijän lunastamaan jonkun työnantajan itse tekemänsä sopimuksen.
Eikös tässä ollut kyse siitä, että auto on otettu työntekijän aloitteesta. Mikäli työnantaja vaatii työsuhdeautoa, niin silloin tällaista pykälää ei ole.
 
Eikös tässä ollut kyse siitä, että auto on otettu työntekijän aloitteesta. Mikäli työnantaja vaatii työsuhdeautoa, niin silloin tällaista pykälää ei ole.
Ei silläkään pitäisi olla merkitystä.
Ei sopimuksia voi noin vaan polveuttaa tai pakkosiirtää työntekijälle.
Työsuhdeauton tarjoaminen on aina liiketoiminnallinen riski, ja sen riskin kantaa työnantaja.
 
Lukee, että irtisanomistilanteessa auto tulee ottaa mukaan eli se jää työntekijälle. Purkamisesta ei ole mitään mainintaa.

No kuulostaa jo tuon perusteella sellaiselta sekoilulta, että lisätiedot on tarpeen.

Eli millä ehdoilla se jää itselle?
Eli kun työsuhteen aikana verotusarvo x e ja palkasta pidätetään y euroa ja tuosta ynnätään kulut yhteensä, niin mitä siitä pitää maksaa leasingfirmalle sen jälkeen.
 
Tuntuu vähän oudon laittomalta.
Työnantaja liisaa auton ja pakottaa työntekijän lunastamaan jonkun työnantajan itse tekemänsä sopimuksen.
Juuri näin.

Kuten kirjoitin aiemmin, ei ainakaan TEK:n lakimies ollut tällaiseen koskaan törmannyt pl. yksi toimitusjohtajan tapaus.

Luulisi liiton lakimiehen tietävän kohtuu hyvin.


Noissa lienee takana se ajatus, että työntekijä siirtyy toiseen firmaan ja vie auton mukanaan niin, että se uusi työnantaja liisaa sen saman auton. Eipä toikaan liene laillinen ehto.

Itsehän irtisanouduin ilman uutta työpaikkaa. Meinaakohan tollainen ”auto pitää työntekijän ottaa mukanaan”, että mun ois pitänyt tehdä yksityishenkilönä leasingsoppari tosta autosta?
Ei ikinä voi olla laillinen tollainen. Mä maksoin autosta n. 900€/kk. Firma maksoi luokkaa 1200€/kk.
 
No kuulostaa jo tuon perusteella sellaiselta sekoilulta, että lisätiedot on tarpeen.

Eli millä ehdoilla se jää itselle?
Eli kun työsuhteen aikana verotusarvo x e ja palkasta pidätetään y euroa ja tuosta ynnätään kulut yhteensä, niin mitä siitä pitää maksaa leasingfirmalle sen jälkeen.
Tosiaan firmat maksavat yleensä autosta huomattavasti enemmän kuin mitä työntekijän palkasta lähtee… ei mitään leasingautoa voi ”ottaa mukaan” . Siitä pitää tehdä uusi sopimus tai purkaa olemassaoleva.
 
Tosiaan firmat maksavat yleensä autosta huomattavasti enemmän kuin mitä työntekijän palkasta lähtee… ei mitään leasingautoa voi ”ottaa mukaan” . Siitä pitää tehdä uusi sopimus tai purkaa olemassaoleva.

Leasing sopimukset on kyllä siirrettävissä, mutta voi toki olla poikkeuksia.
 
Leasing sopimukset on kyllä siirrettävissä, mutta voi toki olla poikkeuksia.
No lähinnä meinasin, että ei sitä kyllä yksityishenkilölle varmaan noin vain siirretä + se tulisi sille yksityishenkilölle paljon kalliimmaksi kuin mitä on autosta työsuhteen aikana maksanut.
 
Juuri näin.

Kuten kirjoitin aiemmin, ei ainakaan TEK:n lakimies ollut tällaiseen koskaan törmannyt pl. yksi toimitusjohtajan tapaus.

Luulisi liiton lakimiehen tietävän kohtuu hyvin.


Noissa lienee takana se ajatus, että työntekijä siirtyy toiseen firmaan ja vie auton mukanaan niin, että se uusi työnantaja liisaa sen saman auton. Eipä toikaan liene laillinen ehto.

Itsehän irtisanouduin ilman uutta työpaikkaa. Meinaakohan tollainen ”auto pitää työntekijän ottaa mukanaan”, että mun ois pitänyt tehdä yksityishenkilönä leasingsoppari tosta autosta?
Ei ikinä voi olla laillinen tollainen. Mä maksoin autosta n. 900€/kk. Firma maksoi luokkaa 1200€/kk.

Tiedän pari entistä kollegaa, joista toinen surutta maksoi sen purkumaksun (reilu 10k€) ja toinen jatkoi sopparia yksityisleasingilla, mikä oli rapiat 1200€/kk autosta jonka verotusarvo oli käyttöedulla about 650€/kk. Onhan se kallista lystiä ja ns. oma asia huomioida jos meinaa työpaikkaa vaihtaa kesken auton leasingkauden. Tietenkin, mitä pidempään auto on ollut sitä vähemmän kustannuksia siitä tulee mahdollisessa purkutilanteessa.

Itse en vaihtaisi työpaikkaa kesken kauden kuin pakosta ja nostaisin nyt viisastuneena tuon laittomuuskortin pöydälle. Nämä kaikki tulee ottaa huomioon jos tosiaan meinaa työsuhdeautoa hankkia.
 
Tiedän pari entistä kollegaa, joista toinen surutta maksoi sen purkumaksun (reilu 10k€) ja toinen jatkoi sopparia yksityisleasingilla, mikä oli rapiat 1200€/kk autosta jonka verotusarvo oli käyttöedulla about 650€/kk. Onhan se kallista lystiä ja ns. oma asia huomioida jos meinaa työpaikkaa vaihtaa kesken auton leasingkauden. Tietenkin, mitä pidempään auto on ollut sitä vähemmän kustannuksia siitä tulee mahdollisessa purkutilanteessa.

Itse en vaihtaisi työpaikkaa kesken kauden kuin pakosta ja nostaisin nyt viisastuneena tuon laittomuuskortin pöydälle. Nämä kaikki tulee ottaa huomioon jos tosiaan meinaa työsuhdeautoa hankkia.
On kyllä paska työnantaja joka tollaista edes koettaa vaatia. Mulla ollut kolmessa eri firmassa työsuhdeauto, eikä yhdestäkään mun lähtiessä ole mitään kyselty. Työnantaja on mukisematta maksanut aina purkukulut. 2009 lähdin yhdestä työpaikasta, vain palatakseni 4kk päästä takaisin. Mun aiemman auton soppari oli just tona aikana purettu ja pääsin ensitöikseni ajamaan sen vanhan auton liisarifirman pihaan… ja uutta autoa toki tilaukseen😀
 
Viimeksi muokattu:
Ei silläkään pitäisi olla merkitystä.
Ei sopimuksia voi noin vaan polveuttaa tai pakkosiirtää työntekijälle.
Työsuhdeauton tarjoaminen on aina liiketoiminnallinen riski, ja sen riskin kantaa työnantaja.
Jos työntekijä pyytää työsuhdeautoa ja työnantaja antaa ehdot, että sillä ehdolla jos irtisanoutuessa otat myös auton, niin eikös silloin yhdessä näin ole sovittu? Eri asia tosiaan silloin kun työnantaja määrää auton ottamaan.
 
Jos työntekijä pyytää työsuhdeautoa ja työnantaja antaa ehdot, että sillä ehdolla jos irtisanoutuessa otat myös auton, niin eikös silloin yhdessä näin ole sovittu? Eri asia tosiaan silloin kun työnantaja määrää auton ottamaan.
Ei ole mitään työntekijä pyytää tai työnantaja määrää. Toki jotkut nakkikioskifirmat nyt varmaan voi koettaa kaikenlaista.

Työsuhdeauton saa halutessaan aika monessa firmassa. Ei se ole mikään ”työntekijä pyytää”. Voit ottaa tai olla ottamatta, ei siitä erikseen mitään neuvotella ja ehdot on kaikille samat. Näin se toimii kaikissä normaaleissa yrityksissä.

Olin mä 2007-2010 töissä suuressa yrityksessä, jossa oli luovuttu työsuhdeautoista, kun vaihtuvuus oli sen verran suurta, että tuli kuulemma liikaa kuluja noista sopimuspuruista.
 
On noita leasingautoja myös lepuutettu työpaikan parkkipaikalla kunnes on taas uusi jantteri kuvioissa.
Oli mullakin aiemmassa firmassa vuoden vanha varusteita täyteen ladattu hybridipassatti odottelemassa ja sitä mulle tarjottiin, kun autoa mietin. En sitten kuitenkaan sitä ottanut ja sekin oli ok. En itse asiassa ottanut ekaan 4v mitään autoa vaan ajelin yksityisliisareilla.
 
Ei ole mitään työntekijä pyytää tai työnantaja määrää. Toki jotkut nakkikioskifirmat nyt varmaan voi koettaa kaikenlaista.

Työsuhdeauton saa halutessaan aika monessa firmassa. Ei se ole mikään ”työntekijä pyytää”. Voit ottaa tai olla ottamatta, ei siitä erikseen mitään neuvotella ja ehdot on kaikille samat. Näin se toimii kaikissä normaaleissa yrityksissä.

Olin mä 2007-2010 töissä suuressa yrityksessä, jossa oli luovuttu työsuhdeautoista, kun vaihtuvuus oli sen verran suurta, että tuli kuulemma liikaa kuluja noista sopimuspuruista.
Niin ei kai työnantajan ole mikään pakko suostua antamaan työsuhdeautoa. Työntekijä voi käyttää firman autoa, mikä noudetaan työpaikalta ja palautetaan sinne, eikä ole käytössä vapaa-ajalla. Tällöin työntekijä ei saa km-korvauksia, eikä autoa käyttöön työajan ulkopuolella.
 
Oli mullakin aiemmassa firmassa vuoden vanha varusteita täyteen ladattu hybridipassatti odottelemassa ja sitä mulle tarjottiin, kun autoa mietin. En sitten kuitenkaan sitä ottanut ja sekin oli ok. En itse asiassa ottanut ekaan 4v mitään autoa vaan ajelin yksityisliisareilla.
Täällä ei liisata autoja vaan omistaja tykkää ostaa omaksi firmalle. Huonona puolena niin kolmen vuoden päästä ei tarvitse odottaa uutta autoa. Noita jokunen kertynyt firman konttorille ja toimivat pooli autoina mitä voi työntekijät varata ja käyttää. Paljon ajavilla sitten omat ja uusitaan vasta kun rupee oleen sen verran epäluotettava tai korjauskustannuksia alkaa tuleen kunnolla. Ei ehkä se edullisin vaihtoehto yritykselle, mutta omistajabän metkut on joskus tämmösiä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 068
Viestejä
4 650 792
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom