Auto seisontaan

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
206
Tässä nyt käyny sillai et yks pösö pitäis saada talven ajaksi seisontaan. mitäs sille pitäis tehä? Akun vien lämpöseen mutta tarviiko mitään muuta?
 
Älä säilytä nurmikon tms. päällä, asfaltti tai betoni alusta, mielummin sisällä halli tms. koko auto.
 
Ei sitä akkua tarvitse mihinkään lämpimään viedä, irroita vain toinen akunkenkä. Tietysti voit ladata sen myös täyteen jos ei ennestään ole.
 
Ei sitä akkua tarvitse mihinkään lämpimään viedä, irroita vain toinen akunkenkä. Tietysti voit ladata sen myös täyteen jos ei ennestään ole.

Ja vastoin yleistyä luuloa, niin akku säilyy paremmin viileässä kuin lämpöisessä (ei tarkoita tietenkään sitä, että pitää tyhjänä jäädyttää halki).

Juu ei sitä nyt olohuoneeseen ollakaan viemässä :D. mutta sillai et ei jäädy kuitenkaan, täällä kun ollu talvisin kovia pakkasia...
 
Täyden akun jäätymispiste on kuulemma noin -70 celsiusastetta, joten aika kovat saa pakkaset olla... Eivät ole minulla tuottaneet ongelmaa mutta akunkengän irrotus on kyllä tärkeää.

Kannattaa myös tarkastaa että pakkasnesteet ovat ok, ettei syyläri yms. saa kipeää pakkasella. Kaikki eloperäinen lika yms. kannattaa putsata ja tyhjätä sisätiloista homevaurioiden välttämiseksi. Ratti, turvavyöt, istuimet ja sisäkatto ovat tyypillisiä homehtujia likaisina.
 
-Itse laitan Oldsiin tankin täyteen Shell V-Power Nitro+ bensaa (sillä ajan muutenkin), se ei "pilaannu" kuten 95/98 joihin kandee lisätä säilytysainetta. Lähtee sitten keväällä nikottelematta käyntiin.
-Akkua en roudaa mihinkään kytken sen CTEK-ylläpitolaturiin.
-Renkaisiin vähän kovemmat paineet.
-Hyvälaatuiset öljyt vaihdettu syksyllä ennen talviseisontaa.
-Kosteuden poistajia auton sisälle (veneily tarvikkeita).
-Mitähän vielä unohtu.... :think:
Niin, unohdin ajaa Oldsin talliin, tuolla se on parkkipaikalla. :cool: Kyllä noi lumet sulaa, kerkeää vielä kruisailla tänä vuonna. :D
 
-Itse laitan Oldsiin tankin täyteen Shell V-Power Nitro+ bensaa (sillä ajan muutenkin), se ei "pilaannu" kuten 95/98 joihin kandee lisätä säilytysainetta. Lähtee sitten keväällä nikottelematta käyntiin.
-Akkua en roudaa mihinkään kytken sen CTEK-ylläpitolaturiin.
-Renkaisiin vähän kovemmat paineet.
-Hyvälaatuiset öljyt vaihdettu syksyllä ennen talviseisontaa.
-Kosteuden poistajia auton sisälle (veneily tarvikkeita).
-Mitähän vielä unohtu.... :think:
Niin, unohdin ajaa Oldsin talliin, tuolla se on parkkipaikalla. :cool: Kyllä noi lumet sulaa, kerkeää vielä kruisailla tänä vuonna. :D

Eiköhän näillä pärjätä:)
 
Jos on ehtinyt ajella suolakeleillä kannattaa suolatöhnät pestä pois joka paikasta. Myös lehdet kannattaa siivota pois ilmanotoista ja tarkastaa että lämppärin ilmanottokaukalon poistot eivät ole tukossa. Muuten sadevedet voivat kulkeutua sisätiloihin mikä voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä.

Joissain autoissa jarrupalat tahtovat jämähtää kiinni levyihin tai levyt muuten vain ruostuvat ikävästi pilalle palojen kohdalta pitemmässä säilytyksessä. Todennäköisesti puhtaus olisi tässäkin hyvä asia, parempi kuin se tavallinen rapajarrumetalliymstöhnä mitä siellä oleilee.
 
Jos on ehtinyt ajella suolakeleillä kannattaa suolatöhnät pestä pois joka paikasta. Myös lehdet kannattaa siivota pois ilmanotoista ja tarkastaa että lämppärin ilmanottokaukalon poistot eivät ole tukossa. Muuten sadevedet voivat kulkeutua sisätiloihin mikä voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä.

Joissain autoissa jarrupalat tahtovat jämähtää kiinni levyihin tai levyt muuten vain ruostuvat ikävästi pilalle palojen kohdalta pitemmässä säilytyksessä. Todennäköisesti puhtaus olisi tässäkin hyvä asia, parempi kuin se tavallinen rapajarrumetalliymstöhnä mitä siellä oleilee.

Tuossa on ollu noiden jarrujen kanssa ongelmaa että jumiutuu todella herkästi, mutta aina on lähteny poljinta pumppaamalla, tiedä sitten kun on vuoden tallissa että joutuuko erikseen ruveta irrotteleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 450
Viestejä
4 538 404
Jäsenet
74 799
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom