- Liittynyt
- 26.10.2016
- Viestejä
- 206
Tässä nyt käyny sillai et yks pösö pitäis saada talven ajaksi seisontaan. mitäs sille pitäis tehä? Akun vien lämpöseen mutta tarviiko mitään muuta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu tarkotus viedä mökille autotalliin.Älä säilytä nurmikon tms. päällä, asfaltti tai betoni alusta, mielummin sisällä halli tms. koko auto.
Ei sitä akkua tarvitse mihinkään lämpimään viedä, irroita vain toinen akunkenkä. Tietysti voit ladata sen myös täyteen jos ei ennestään ole.
Ja vastoin yleistyä luuloa, niin akku säilyy paremmin viileässä kuin lämpöisessä (ei tarkoita tietenkään sitä, että pitää tyhjänä jäädyttää halki).
-Itse laitan Oldsiin tankin täyteen Shell V-Power Nitro+ bensaa (sillä ajan muutenkin), se ei "pilaannu" kuten 95/98 joihin kandee lisätä säilytysainetta. Lähtee sitten keväällä nikottelematta käyntiin.
-Akkua en roudaa mihinkään kytken sen CTEK-ylläpitolaturiin.
-Renkaisiin vähän kovemmat paineet.
-Hyvälaatuiset öljyt vaihdettu syksyllä ennen talviseisontaa.
-Kosteuden poistajia auton sisälle (veneily tarvikkeita).
-Mitähän vielä unohtu....
Niin, unohdin ajaa Oldsin talliin, tuolla se on parkkipaikalla. Kyllä noi lumet sulaa, kerkeää vielä kruisailla tänä vuonna.
Jos on ehtinyt ajella suolakeleillä kannattaa suolatöhnät pestä pois joka paikasta. Myös lehdet kannattaa siivota pois ilmanotoista ja tarkastaa että lämppärin ilmanottokaukalon poistot eivät ole tukossa. Muuten sadevedet voivat kulkeutua sisätiloihin mikä voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä.
Joissain autoissa jarrupalat tahtovat jämähtää kiinni levyihin tai levyt muuten vain ruostuvat ikävästi pilalle palojen kohdalta pitemmässä säilytyksessä. Todennäköisesti puhtaus olisi tässäkin hyvä asia, parempi kuin se tavallinen rapajarrumetalliymstöhnä mitä siellä oleilee.