Auto jäässä, renkaat ei suostu pyörimään, mitä tehdä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho75
  • Aloitettu Aloitettu
Asutko pk-seudulla missä säät sahaa vuorokauden sisällä tyyliin +5 C & tihkusateesta -8 C ja pakkasviimaan? Seisooko sulla auto joskus käyttämättä useita päiviä? Takajarrut eivät todellakaan jäädy jos autoa käyttää jossain pohjoisessa missä suurimman osan talvesta on ns. "kunnon talvisää", jos näin voi sanoa.
Lisäksi, avoimelta mereltä tuleva kosteus.

Käsijarru henkilö ja pakettiautoissa on tarkoitettu katsastusmiestä varten. Paineilmatoimisissa kuorkeissa käppäri on elinehto, jos aikoo ajaa.
 
Katajannokalla tuli viikkarin terminaalissa seisotettua firman parkkiksella 5 vuotta autoa, puskurista mereen muutama metri.voi veljet miten hyvin se kostea meri-ilma sai alkutalvesta ja kevättalvella auton jäähän....
 
Asutko pk-seudulla missä säät sahaa vuorokauden sisällä tyyliin +5 C & tihkusateesta -8 C ja pakkasviimaan? Seisooko sulla auto joskus käyttämättä useita päiviä? Takajarrut eivät todellakaan jäädy jos autoa käyttää jossain pohjoisessa missä suurimman osan talvesta on ns. "kunnon talvisää", jos näin voi sanoa.
Minä asun, eikä ole jarrut käyttämällä jumineet, ei edes se käsijarru. Auto tosin seisoo päiväkausia harvoin. Viikonloppuisin pari päivää toisinaan. Käsijarrua käytän paljon. Eikä sekään täysin poikkeuksellista ole, että pääkaupunkiseudun loskapaskasta ajan -10C lämpötilaan ja auto jää käsijarrun varaan kahdeksi päiväksi. Lämpimässä hallissa auto viettää joidenkin kauppareissujen ja huoltojen ajan, muuten aina taivasalla.

Hyvä tuuri, vai ahkeran käytön myötä hyvin liikkuvat palikat, en tiedä.

edit:
Myönnetään, etten minäkään ehdoin tahdoin jätä tasamaalla käsijarrua talvella päälle, jos tiedän auton seisovan päiväkausia. En kuitenkaan sitä erityisesti välttelekään.
 
Viimeksi muokattu:
Päivittäistä ajoa ja on/off ajoa, loskaa, lunta, vettä, suolaa, PK-seudun säätä, meri kohtuu lähellä, levyt takana suurimassa osassa, käsijarru aina päällä ja eipä ole mikään auto MK6 Escorttia lukuunottamatta jumittanut ja sekin teki tuon pariin kertaan pahimmilla keleillä ja pakittamalla irtosi.
 
Kesäauto seisoo eteläsuomen talvessa kuukausia putkeen, joskus startataan ja vähän jumpataan toki. Ei jumi käkkäri vaikka on aina päällä.
 
Eipä oo ikinä käkkäri tai jarrut jumineet. Aina on seisontajarru päällä pysäköitäessä, oli sähköinen tai mekaaninen. Joskus on jäätyneet vähän, mutta kun lähtee vaan liikkeelle hitaasti, on aina lähtenyt auki.
 
Rautakanki on tehokkain tapa avata jumit. Eli siis renkaan taakse ja nostaa liikkeelle->rengas pyörähtää.

Eipä tosin vanhassa ranskan kauppakassissa ole ongelmia ollut.
 
Miksi ihmeessä vapaalle? Itse teen aivan päin vastoin, vaihde päälle, käkkäri pois jos ei maa enempiä vietä, muuten käkkäri päälle myös.
Kotiparkissa ei koskaan käkkäriä päällä, koska on tasaisella. Toisinaan vauhdista tulee käsijarrua käytettyä että pysyy paikat herkkinä. =)
Ei koskaan jumittamista tai mitään muutakaan ongelmaa.
Jätän vapaalle siksi, ettei tarvitse erikseen ottaa vapaalle kun starttaa autoa ja painella kytkintä. Käsijarru on juuri tuohon paikallaan pysymiseen tarkoitettu. Ei siis mitään järkeä pitää vaihdetta päällä.
 
Jätän vapaalle siksi, ettei tarvitse erikseen ottaa vapaalle kun starttaa autoa ja painella kytkintä. Käsijarru on juuri tuohon paikallaan pysymiseen tarkoitettu. Ei siis mitään järkeä pitää vaihdetta päällä.

Seuraavat asiat on nähty vierestä käkkärin kanssa:
- Ruosteinen vaijeri muutaman tunnin sisään poikki -> auto alas mäkeä, toisen auton kylkeen.
- Erittäin kuumat jarrut ajon jälkeen, käkkäri löystyi n tunnissa ja auto puuhun, puskuri, syyläri ym vaihtoon.
- Käkkäri yritettiin pistää päälle asutossa, ei mennyt -> auto valui jokusen metrin, onneksi pelkääjän paikalla olija pysäytti. (syy: jäykkä mekanismi, käkkäri jäi löysälle)

Ei siis missään nimessä kannata luottaa ainankaan pelkkään käkkäriin, vaan aina myös se vaihde päälle. Automaateissa ei onneksi saa avainta pois nykyään, jos ei ole "P" asennossa.
 
Pysäytät sen auton semmoseen paikkaan mistä ei lähde valumaan. Esim etupyörät jossakin pienessä kuopassa jne tasamaalla niin ei muuten liiku.
 
Tuli kässäristä mieleen ensimmäinen saab minkä omistin eli saab 900i16 combi coupe -86
Ostin tuon -90 ja talvella nuoruuden innolla pakki päällä perruutin ja kässärillä meinasin kääntää auton.Tuli täystuho ja stoppi siihen paikkaan kun saabissa oli kässäri etujarruissa ja veti niin jumiin että sai siinä parkkiksella repiä pyörät irti ja moskalla hakata jumittuneet jarrut auki...tulipahan taas tuolloin opittua jotain.
:cigar:
 
Omassakin autossa jäätyy jarrut aina jos vähän pitempään seisottaa (esim vkl yli). Toistaiseksi on kuitenkin aina saanut renkaat pyörimään nitkuttelemalla ykkösen ja pakin avulla ees taas.

Käsijarru puolestaan toimii aina noin kolmepäivää korjaamisen jälkeen jonka jälkeen hajoaa itsestään. Näinpä se täytyy korjata aina ennen katsastusta edeltävänä päivänä. Sitten hetken päästä taas löystyy ja täytyy seisottaa vaihteen varassa.
 
Seuraavat asiat on nähty vierestä käkkärin kanssa:
- Ruosteinen vaijeri muutaman tunnin sisään poikki -> auto alas mäkeä, toisen auton kylkeen.
- Erittäin kuumat jarrut ajon jälkeen, käkkäri löystyi n tunnissa ja auto puuhun, puskuri, syyläri ym vaihtoon.
- Käkkäri yritettiin pistää päälle asutossa, ei mennyt -> auto valui jokusen metrin, onneksi pelkääjän paikalla olija pysäytti. (syy: jäykkä mekanismi, käkkäri jäi löysälle)

Ei siis missään nimessä kannata luottaa ainankaan pelkkään käkkäriin, vaan aina myös se vaihde päälle. Automaateissa ei onneksi saa avainta pois nykyään, jos ei ole "P" asennossa.
Onneksi ei tuollaisia ongelmia ole omassa autossa. Eli ei ole ruosteongelmia, käkkäri pysyy kiinni vaikka ajettu jarrut kuumiksi (millaisessa romussa se edes löystyy?) ja osaan laittaa käsijarrun päälle ihan itse. Toki isoon mäkeen voin sen vaihteen jättää päälle mutta harvemmin missään niin isossa mäessä olen, että tuota oikeasti tarvitsisi tehdä. Eli omassa käytössä ihan turhanpäiväistä pitää vaihteella.

Edit. omassa pihassa auto on aina pienessä "mäessä" eli kun päästää käsijarrun niin alaspäin lähdetään.
 
Onneksi ei tuollaisia ongelmia ole omassa autossa. Eli ei ole ruosteongelmia, käkkäri pysyy kiinni vaikka ajettu jarrut kuumiksi (millaisessa romussa se edes löystyy?) ja osaan laittaa käsijarrun päälle ihan itse. Toki isoon mäkeen voin sen vaihteen jättää päälle mutta harvemmin missään niin isossa mäessä olen, että tuota oikeasti tarvitsisi tehdä. Eli omassa käytössä ihan turhanpäiväistä pitää vaihteella.

Edit. omassa pihassa auto on aina pienessä "mäessä" eli kun päästää käsijarrun niin alaspäin lähdetään.

Kunnes sitten joku kerta käy näin
Auto karkasi parkkipaikalta ja jyräsi uimarannalla olleen kuoliaaksi

Tai näin

Käsijarru petti - opiskelija jäi ajoneuvojen väliin puristuksiin
 
Käsijarrun vaijeri voi tosiaan napsahtaa jostain kohdasta poikki. Minulla katkesi kun herkistin käppäriä kahdella kädellä muutaman kerran. Oli siis sopiva kestävyystesti :)
 
Eli 2010 ja heti perään 2014 on tapahtunut? Kantsii varmaan tuolla perusteella laittaa kypärä ja suojalasit päähän aina kun lähtee ulos ettei vaan mitään tapahdu (hyymor).

Jep mutta niitä todennäköisesti käy huomattavasti enemmän missä nyt ei satu juurikaan muuta kun auto ottaa osumaa. Kun tuskin niitä uutisoidaan. Ja uutisista löytää lisää jos haluu.
 
Tai vaikka muistaisi niin pitää aina muistaa että kahden renkaan pito ei aina ole riittävä kun joskus neljäkään ei riitä. Parempi ihan suosiolla jättää molemmat niin ei satu vahinkoja, etenkin kun liian helposti joku nopea muuttuja tilanteeseen ja yhtäkkiä ei ole yhtään mitään jarruja päällä ja vaihde vapaalla. Faijalla aikanaan liukui auto treenien aikana viereisen kylkeen. Sopivasti keli sulatti vettä jään päälle, kalteva parkkipaikka joka aivan jäässä ja kova sivutuuli. Tuloksena tosiaan oli Mondeo jossa vielä hyvät nastat alla joka oli liukunut kylki edellä naapuriauton kylkeen.
 
No kylläpäs siitä tuli mielipahaa kun jättää vain kässärin varaan. Vaarallista touhua tosiaan. Aina käsijarru pettää. Höhhöh..
 
No kylläpäs siitä tuli mielipahaa kun jättää vain kässärin varaan. Vaarallista touhua tosiaan. Aina käsijarru pettää. Höhhöh..
No ihan yhtä tyhmää touhua kun esim käynnistää auto ilman kytkimen painamista tai jättää vain vaihde sisällä parkkiin. Itse opin kantapään kautta tämän. En koskaan jättänyt etenkään seisonnassa autoon vaihdetta sisään. Nooh autoa käytti vain minä joten miksi huolehtia. Yksi kerta faija oli sitten kuitenkin käynyt autossa käyttämässä konetta seisonnan aikana ja laittanut vaihteen sisään. Autoon tullessa äkkiä kokeilin että on vapaalla, starttasin auton ilman kytkimen painamista ja pamautin suoraan porukoiden talon seinään kun 6v startti pyöritteli 12v voimin auton liikkeelle aika haipakkaa. Eipä ollutkaan vaihde vapaalla vaan oli vivusto niin löysä että tuntui olevan vapaalla vaikka oli ykkönen sisällä. Opinpa aina käynnistämään kytkin pohjassa ja tuplavarmistamaan että auto myös on vaihde sisällä, käsijarru päällä kun auto pysäköidään. Pieniä juttuja, jotka helppo tehdä mutta joilla voi parhaimillaan pelastaa henkiä. Ei tuosta ole kuin pari vuotta kun muistan ison uutisen kun rekan jarrujärjestelmä kusi tms ja kuorkki lähti valumaan alamäkeen runnoen oliko 10+ autoa matkalla ja jos ei olisi törmännyt isommin niin olisi mennyt suoraan kohti ostoskeskusta ja ihmisjoukkoa.
 
No kylläpäs siitä tuli mielipahaa kun jättää vain kässärin varaan. Vaarallista touhua tosiaan. Aina käsijarru pettää. Höhhöh..

Ei kai tuosta kukaan mieltään ole pahoittanut, mutta miksi ottaa turhaa riskiä.

Ei minullakaan koskaan ole kässäri pettänyt mutta silti pidän vaihteen päällä.

Ja ei sen tarvi kuin sen kerran pettää niin varmasti se vähintään vituttaa kun se auto on naapurin seinässä. Mutta jokainen tekee omat ratkasunsa.
 
No ihan yhtä tyhmää touhua kun esim käynnistää auto ilman kytkimen painamista tai jättää vain vaihde sisällä parkkiin. Itse opin kantapään kautta tämän. En koskaan jättänyt etenkään seisonnassa autoon vaihdetta sisään. Nooh autoa käytti vain minä joten miksi huolehtia. Yksi kerta faija oli sitten kuitenkin käynyt autossa käyttämässä konetta seisonnan aikana ja laittanut vaihteen sisään. Autoon tullessa äkkiä kokeilin että on vapaalla, starttasin auton ilman kytkimen painamista ja pamautin suoraan porukoiden talon seinään kun 6v startti pyöritteli 12v voimin auton liikkeelle aika haipakkaa. Eipä ollutkaan vaihde vapaalla vaan oli vivusto niin löysä että tuntui olevan vapaalla vaikka oli ykkönen sisällä. Opinpa aina käynnistämään kytkin pohjassa ja tuplavarmistamaan että auto myös on vaihde sisällä, käsijarru päällä kun auto pysäköidään. Pieniä juttuja, jotka helppo tehdä mutta joilla voi parhaimillaan pelastaa henkiä. Ei tuosta ole kuin pari vuotta kun muistan ison uutisen kun rekan jarrujärjestelmä kusi tms ja kuorkki lähti valumaan alamäkeen runnoen oliko 10+ autoa matkalla ja jos ei olisi törmännyt isommin niin olisi mennyt suoraan kohti ostoskeskusta ja ihmisjoukkoa.
No hyvä että opit ja miten rekan jarrujärjestelmät mihinkään liittyy? Nyt jotain rajaa näihin juttuihin. Itse pidän silti autoani vain käiken varassa ja elän vaarallisesti :wtf:
 
No hyvä että opit ja miten rekan jarrujärjestelmät mihinkään liittyy? Nyt jotain rajaa näihin juttuihin. Itse pidän silti autoani vain käiken varassa ja elän vaarallisesti :wtf:
Rekka liittyi sillä että tajuatko mitä yksi auto saa aikaan kun lähtee sopivasti liikenteeseen? Jos kuorkki jossa pyörät eivät pyörineet täysin vapaasti aiheutti moisen tuhon, mieti mitä se sun peruskippos tekee kun lähtee liikenteeseen ilman jarruja.
 
Rekka liittyi sillä että tajuatko mitä yksi auto saa aikaan kun lähtee sopivasti liikenteeseen? Jos kuorkki jossa pyörät eivät pyörineet täysin vapaasti aiheutti moisen tuhon, mieti mitä se sun peruskippos tekee kun lähtee liikenteeseen ilman jarruja.
Rauhotus nyt jo hyvä mies. Se että joskus jonkun rekan jarrut on pettänyt ei kyllä kerro mistään yhtään mitään.
 
Rauhotus nyt jo hyvä mies. Se että joskus jonkun rekan jarrut on pettänyt ei kyllä kerro mistään yhtään mitään.
Huoh, mikä pirun iso vaiva siinä on että auto pysäyttäessä känkkä päälle ja vaihde sisään? Eikö voimat riitä käsijarrun käyttöön vai onko liian narut jalat kytkimelle? Ei voi ymmärtää moista turhaa laiskuutta. Olen itse luontaisen laiska ihminen mutta en sillon kun sillä on väliä muillekin kun minulle.
 
Rauhotus nyt jo hyvä mies. Se että joskus jonkun rekan jarrut on pettänyt ei kyllä kerro mistään yhtään mitään.
Jos jonkun henkilöauton käkkäri pettää ja siitä ei satu tulemaan henkilövahinkoja tai oikeasti "mehukasta" vaaratilannetta jossain kaupungilla, niin jokaista uutisoitua jarrun pettämisiä kohti on varmasti vähintään kymmeniä ei uutisoituja tapauksia.
 
Huoh, mikä pirun iso vaiva siinä on että auto pysäyttäessä känkkä päälle ja vaihde sisään? Eikö voimat riitä käsijarrun käyttöön vai onko liian narut jalat kytkimelle? Ei voi ymmärtää moista turhaa laiskuutta. Olen itse luontaisen laiska ihminen mutta en sillon kun sillä on väliä muillekin kun minulle.
Niin kuin jo aiemmin sanoinkin niin en sitä tee koska autoon tullessani haluan suoraan käynnistää enkä veivailla keppiä ja painella kytkintä. Tuskin minun voimatasoni tähän mitenkään liittyy? Käsijarru toimii joten sitä myös käytän.
 
Huoh, mikä pirun iso vaiva siinä on että auto pysäyttäessä känkkä päälle ja vaihde sisään? Eikö voimat riitä käsijarrun käyttöön vai onko liian narut jalat kytkimelle? Ei voi ymmärtää moista turhaa laiskuutta. Olen itse luontaisen laiska ihminen mutta en sillon kun sillä on väliä muillekin kun minulle.
Pidetääs keskustelu asiallisena.
 
Vakuutusyhtiöillä olisi noista varmaan suuntaa-antavia tilastoja. Tuskin kukaan muu seuraa käsijarrun hajoamisesta tai käytön riittämättömyydestä johtuneita vahinkoja.
 
Vakuutusyhtiöillä olisi noista varmaan suuntaa-antavia tilastoja. Tuskin kukaan muu seuraa käsijarrun hajoamisesta tai käytön riittämättömyydestä johtuneita vahinkoja.
Tuskimpa noista liikaa vakuutusyhtiöön päätyy infottuna ainakaan että olisi infoa että olisi jätetty rullaavan parkkiin tai että vain vaihde tai känkkä käytössä. Tulipa tuosta vapaalle jättämisestä mieleen, ei uskoisi miten helposti tuollainen auto voi lähteä liikkeelle jos sopiva tilanne sattuu. Töissä tuli eteen tilanne jossa jouduin soittamaan auton omistajalle puhelin "Hei, sinulla on sellainen ja sellainen auto, tuota tulisitko siirtämään sen takaisin ruutuun asap." Sankari oli jättänyt auton vapaalle ja unohtanut känkän. Auto oli uusi iso ns oikea maasturi eikä mikään peru citymaasturi. Meren rannassa kun oltiin ja parkkipaikan pinta oli sileä ja tasainen niin rajumpi tuuli oli lähtenyt työntämään autoa. Oli n.5cm päässä siitä että olisi pudonnut kanttarilta ja lähtenyt rullaamaan alamäkeen. Onneksi tuossa olisi ollut kohtuu lähellä kiviseinä johon olisi pysähtynyt mutta olisipa ollut aika erikoinen tilanne soittaa vakuutusyhtiöön. Noita muuten sattui aika paljon että autot valuivat parkkihalleissa yms ruudusta koska ajettiin kuumilla jarruilla halliin, vedettiin känkkä päälle ja kun lämmöt laskivat niin käsijarru luisti. Pelkkä lattian normaali kaato riitti saamaan autot rullailemaan. Näitä tai vastaavia ei nyt viikoittain ollut mutta ainakin kerran kuussa.
 
Itsellä toinen syy käsijarrun käyttämiseen on automaattilaatikko. Koskaan en jättäisi automaattia pelkän P:n varaan, varsinkin jos parkkeeraa mäkeen..
Voihan toki olla että elän jollain 80-luvun perimätiedolla, mutta eipä tuosta ainakaan haittaa laatikolle ole ettei 2000kg rautaa nojaa pienen pykälään..

Parking pawl - Wikipedia



Korjatkaa toki jos olen ihan kujalla. :)
 
Itsellä toinen syy käsijarrun käyttämiseen on automaattilaatikko. Koskaan en jättäisi automaattia pelkän P:n varaan, varsinkin jos parkkeeraa mäkeen..
Voihan toki olla että elän jollain 80-luvun perimätiedolla, mutta eipä tuosta ainakaan haittaa laatikolle ole ettei 2000kg rautaa nojaa pienen pykälään..

Parking pawl - Wikipedia



Korjatkaa toki jos olen ihan kujalla. :)

Riippuu ihan, missäkohti tuo lukitsin on. Jos se on jossain nopeammin pyörivässä paikassa, niin voima on pieni, jos taas suoraan pyörältä tulevalla "hitaalla" akselilla, niin voima voi olla suurikin, jos mäki on jyrkkä.

Hyvinkin monet tuntemani juurikin jättävät automaattiloota autot vain tuolla P:llä. Käkkäri sitten virkistellään kerran vuodessa katsastukseen.
 
Joo ei tule kyllä käkkäriä juuri automaatissa käytettyä ellei johonkin ihan oikeasti jyrkkään jätä. Mulle ihan sama miten ihmiset tekee, ei jaksa kiinnostaa. Miten tällänenkin aihe voi nostattaa näin voimakkaita tunnekuohuja joissain. LOL sanon vaan.
 
Mulla oli edellisessä autossa automaattivaihteet, ja kikkailin parkkiin seuraavasti. Auto seis, vaihde vapaalle, käsijarru päälle, loota parkille. En nyt tiedä oliko tarpeellista, mutta tuli hyvä mieli vähälla vaivalla.
 
Pysäytät sen auton semmoseen paikkaan mistä ei lähde valumaan. Esim etupyörät jossakin pienessä kuopassa jne tasamaalla niin ei muuten liiku.
Mulle on käynyt niin, että monttuun on kertynyt vettä ja se on jäädyttänyt pyörän siihen kiinni.
Käsijarrun käyttöön, tasaisella tuskin välttämätöntä (manuaalivaihde 1:llä) . Muuten sen käyttöä kyllä suosittelen, ei tarvitse korjailla niin useasti kun ei paikat ruostu kiinni. Muutenkin käsijarrukäännöksen osaamisella on muutama peltikolari tullut vältettyä.
 
Nyt tarkennusta kiitos, että millaisessa tilanteessa on käkkärikäännöksellä vältetty pelikolaria? :D
Tampereella tuli yksi paku stopin takaa eteen pari päivää sitten. Hakka9 meni abseille ja meinasi jo ajautua perään niin nyppäsin käkkäristä apua taakse. Hiukan, juuri sen kriittisen määrän lisäsi jarrutehoa. Kääntänythän en toki vaikka vähän puski.

Pitää käydä joutessa avautumassa asiasta tuonne asianomaiseen ketjuun.
 
Olen joskus onnistunut täysjarrutuksessa Daewoo Kalossin kääntämään poikittain toisen auton viereen pientareelle, kun ei muuten olisi pysähtynyt nuorena oman tarkkaavaisuusvirheen seurauksena. Muuten olisin täräyttänyt perään, mutta vetäsin käsijarrusta, jotta sain auton kääntymään aavistuksen, kun ei millään muuten meinannut kääntyä, vaikka ABS:t siinäkin romussa oli. Sain sitten toisen auton takalokasuojan kohdalle viereen pysäytettyä. Tämä tapahtui joskus 2004.
 
Nyt tarkennusta kiitos, että millaisessa tilanteessa on käkkärikäännöksellä vältetty pelikolaria? :D
Yhdessä tulin kolmion takaa jäiseen risteykseen, absit hakkaa ja vaan liukuu...ja ajamallani tiellä molemmin puolin autoja. "Mielluummin kolhin ne kuin annan tulla kylkeen..." hirveä säkki ei edes osunut mihinkään auto vaan siististi poikittain.

Harjoittelen noita joka talvi, jotta tuntuma pysyy yllä. Tuossakin oli ehkä 2-3 sekuntia aika tehdä päätös. Tyhjä parkkipaikka on hyvä alkaa noita harjoittelemaan.
 
Jaa että kässärillä se auto pysähtyy nopeammin. Olenkohan mä ymmärtänyt kitkavoimat jotenkin ihan väärin?

Edit. kirjotusvire.
 
Jaa että kässärillä se auto pysähtyy nopeammin. Olenkohan mä ymmärtänyt kitkavoimat jotenkin ihan väärin?

Edit. kirjotusvire.
Jäällä nastoilla pysähtyy lukkojarrutuksella abseja nopeammin.

Autokoulun opettaja sanoi meille, että jos auto ei meinaa kääntyä mutkaa, niin käsijarrullakin voi yrittää. Ajatuksena oli kai, että ei siinä juuri mitään menetä jos joka tapauksessa on kohti ojaa menossa.
 
Jaa että kässärillä se auto pysähtyy nopeammin. Olenkohan mä ymmärtänyt kitkavoimat jotenkin ihan väärin?

Edit. kirjotusvire.
Renkaat lukossa vs ei lukossa. Kumpi pysää nopeammin?

Tilanteen hallinta on sitten ihan muusta kiinni.
 
Jaa että kässärillä se auto pysähtyy nopeammin. Olenkohan mä ymmärtänyt kitkavoimat jotenkin ihan väärin?

Edit. kirjotusvire.
Tossa kyse siitä, että saat sen auton käännettyä nopeammin haluamaasi suuntaan ja jatkat sitten sitä jarrutusta. Hyvällä tuurilla pääset samalla pidon kannalta parempaan paikkaankin.
 
Kyllä liukkailla melko usein tulee käytettyä käsijarrua ohjaamiseen vanhemmissa autoissa joissa ei mitään hallintajärjestelmiä ole.

Joskus sellaisella olsittain survoutuneella lumella ABS regoi niin että hidastuvuutta ei olltu lainkaan, jolloin käsijarrulla sai edes perän kaivautumaan lumen läpi sorapintaan.

Ei tuosta ole kuin pari vuotta kun muistan ison uutisen kun rekan jarrujärjestelmä kusi tms ja kuorkki lähti valumaan alamäkeen runnoen oliko 10+ autoa matkalla ja jos ei olisi törmännyt isommin niin olisi mennyt suoraan kohti ostoskeskusta ja ihmisjoukkoa.

Kuorma-autoissa ei kyllä käytännössä koskaan jätetä vaihdetta päälle pysäköitäessä.

Mä en ole ihan 100varma miksi näin toimitaan. Onko taustalla ajatus että synkronijousi ei ole jatkuvasti puristettuna, vai se että jos vaino jostainsyystä jää vaihteen päälle sitä ei saa revittyä pois päältä. Sinänsä tilanne jossa ilmajarrullisen auton käsijarru jostainsyystä itsekseen vapautuisi on kyllä aika erikoinen, mielestäni se rakenne on sellainen että se edellyttäisi kahden yhtäaikaisen vian ilmaantumista käsijarrukahvaan. Inhimillinen erehdys paljon todennäköisempi.
 
Tai käännettyä auton esim ottamaan isku perään vs kylki.
 
Tai käännettyä auton esim ottamaan isku perään vs kylki.

Noin tein joskus itse nuoruudessa. Tulin t-risteykseen joka olikin aivan peilijäässä. Faijan Datsuni ei osottanu mitään hidastumisen merkkejä kun jarrua polkaisin ja tuumasin että kohta ollaan vastapäisessä ojassa.
Käppäri kaakkoon ja ratti oikealle ja auto liukui tyylikkäästi poikkeavan tien suuntaisesti keula menosuuntaan. :D
Ei tullu onneksi autoja sillä hetkellä.. :vihellys:
 
Sinänsä tilanne jossa ilmajarrullisen auton käsijarru jostainsyystä itsekseen vapautuisi on kyllä aika erikoinen, mielestäni se rakenne on sellainen että se edellyttäisi kahden yhtäaikaisen vian ilmaantumista käsijarrukahvaan. Inhimillinen erehdys paljon todennäköisempi.

Kuorma-autoissa ja rekoissa jarrut ovat oletuksena päällä, ilmajarrujärjestelmä pyrkii eroon tästä tilanteesta luomalla ilmanpainetta kompressorin kautta. Käsijarrukahvan vikatilanteen lisäksi myös paineilmaa pitäisi siis olla saatavilla, jotta jarrut lähtisivät itsekseen pois.
 
Noin tein joskus itse nuoruudessa. Tulin t-risteykseen joka olikin aivan peilijäässä. Faijan Datsuni ei osottanu mitään hidastumisen merkkejä kun jarrua polkaisin ja tuumasin että kohta ollaan vastapäisessä ojassa.
Käppäri kaakkoon ja ratti oikealle ja auto liukui tyylikkäästi poikkeavan tien suuntaisesti keula menosuuntaan. :D
Ei tullu onneksi autoja sillä hetkellä.. :vihellys:
Itsellä kanssa bussien sileäksi sudittama risteysalue jossa auto ei osoittanut mitään aikomustakaan pysähtyä ja otin jo känkästä kiinni että saisin käännettyä perän kohti risteävää liikennettä henkilövahinkojen minimoimiseksi. Onneksi löytyi kuitenkin sula kohta jossa sain auton pysähtymään juuri ennen risteystä. On noi bussien sudittelemat paikat vaan pirun liukkaita, tuossakaan vauhtia kuin pari kymppiä koska arvasin risteyksen liukkauden ja ennakoin ja silti meinasin mennä pitkäksi.
 
Kuorma-autoissa ei kyllä käytännössä koskaan jätetä vaihdetta päälle pysäköitäessä.

Mä en ole ihan 100varma miksi näin toimitaan.

Auton ja vaihteiston rakenteesta riippuen, se vaihde voi olla todella hankala tai mahdoton saada pois päältä ilman paineilmaa. Samoin kytkimen painaminen ilman paineilmatehostusta on todella rankkaa, siksi vaihde pois päältä.

Kuorma-autoissa ja rekoissa jarrut ovat oletuksena päällä, ilmajarrujärjestelmä pyrkii eroon tästä tilanteesta luomalla ilmanpainetta kompressorin kautta.
Tämä pätee niihin akseleihin joissa on tämä seisontajarrutoiminto jousikuormineen. Monissa autoissa tämä toiminto on vain yhdellä akselilla, muut akselit pyörivät vapaasti mikäli paineilma puuttuu. Mutta riittäähän se yksikin akseli toki pitämään auton paikallaan, ainakin kaikissa normaaleissa tilanteissa.
 
Paskojen yhteensattumien sumiahan nuo usein. Liukasta, jarruvikaa, mäki jne. ja yhtäkkiä se "normaaleissa oloissa" turvallinen kuokkikin vaan lähtee liikenteeseen. Sopivasti vaikka mäessä lämpenee keli, jään päälle vesi ja vaikka jarrut toimisivat niin sopiva tuulenpuuska tai muu muuttuja niin moinen massa saattaa hyvin lähteä liikkeelle. Muistelen joskus junnuvuosina ainakin että yksi moinen tapaus sattui naapurustossa kun keli muuttui ja oliko että osa jarruista ei toiminut vai mikä mutta jarrut päällä lähti liukumaan mäkeä alas onneksi törmäten matkalla autoihin ja pysähtyen eikä ehtinyt kerätä liikaa vauhtia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom