Auto jäässä, renkaat ei suostu pyörimään, mitä tehdä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho75
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
470
Arvon io-techiläiset!

Nyt kävi niin että auto ei suostu liikkumaan juuri ollenkaan kun tuli kovat pakkaset. Jarrut ovat siis päällä tai joku muu renkaiden pyörimiseen liittyvää jäätymistä, laakeri jäässä?. Kysymyksessä ei ole käsijarruvika koska en ole sitä käyttänyt ollenkaan talvella. Olen parkkeerannut pakki päällä.
Mitä tässä voisi koittaa tehdä? Auto on ulkona tallin vieressä. Mahdollista on saada valovirtaa autoon.
Seuraavan kerran tulee plussakelit ensi viikon torstaina ja autolle olisi käyttöä aiemmin.
 
Arvon io-techiläiset!

Nyt kävi niin että auto ei suostu liikkumaan juuri ollenkaan kun tuli kovat pakkaset. Jarrut ovat siis päällä tai joku muu renkaiden pyörimiseen liittyvää jäätymistä, laakeri jäässä?. Kysymyksessä ei ole käsijarruvika koska en ole sitä käyttänyt ollenkaan talvella. Olen parkkeerannut pakki päällä.
Mitä tässä voisi koittaa tehdä? Auto on ulkona tallin vieressä. Mahdollista on saada valovirtaa autoon.
Seuraavan kerran tulee plussakelit ensi viikon torstaina ja autolle olisi käyttöä aiemmin.

Onko autossa peltivanteet?
Sitä peltivannetta voisi vasaralla koputella, josko jarrut aukeaisivat. On voinut mennä lunta väliin ja sulanut ja jäätynyt sinne.
Jos on aluvanteet, niin ei oikein auta kuin ottaa pyörä pois ja koputella jarrut puhtaiksi.
Laakeri ei voi jäätyä.
 
Jarrut siinä on jäässä. Vasara käteen ja pari napakkaa iskua jarrusatuloihin, ni matka jatkuu.
 
Jos koputtelu ei auta niin seuraavaksi sitten lämpöä jarruihin. Kuumailmapuhallin tai paremman puutteessa jopa auton sisätilalämmitin voisi toimia.
 
Sitä vettä tartte vittu kaataa sinne...
Samalla lailla jäätyneet jarrut aukeaa nopeasti ja ilman sähköä jos vaan lämmintä/kiehuvaa vettä o käytössä.

Kraana auki, lasket niin kuumaa vettä muovipussiin(tai muuhun vedenpitävään joustavaan kassiin) kun kraanasta tulee, kassi bout puolilleen.
Isket sen kassin kyljen vanteeseen / satulaan ja pidät siinä sen muutaman tovin niin se lämmin vesi pussissa sulattaa...ei oikeasti mene kun hetki jos on tollasta 60-70 asteista vettä pussissa kun se lämpö johtuu metallia myöten ja yleensä mennyt sellanen minuutti kun kuuluu se pieni naks ja pyörät pyörii(tämä siis vanhana offarina opittu jo 30 vuotta sitten, , srmeijasakin käytettiin samaa jos bensakäyttönen toho oli paskana )

Auton lukot muuten aukeaa nopeiten samalla tavalla, sellaseen minigrip pussin kokoiseen vaan lämpöset litkut , ja sen jälkeen kun aukeaa niin aseöljyt sisään sillä tuo lämmin pussi kerää kosteutta sinne lukon sisälle ja jäätyy uudestaan huonolla tuurilla.

Jos ei ole lukkoon vettä niin kuparilanka(tai vsikka mikä tahansa metallinen lämpöä johtava) avaimenreiästä sisään ja tousta päätä lämmität kynttilällä tai sytkärillä.
Myös se auton oma avain toimii kun lämmität sytkärillä ja tarpeeksi nopeasti työnnät sen lukkoon.(ei koske älyavaimia sitten, teille nykyajan rassukoilke tiedoksi)
 
Kuule en tiedä, oliskohan se että muovi , elektroniikka ja avotuli tuppaa olemaan huono yhdistelmä? Toki voit tollasta kaukosäätö ynnä ajonestoavainta mun puolesta kuumotella sieltä itse avaimen päästä mutta jos ei toimi enää niin voivoi.

Aika harvalla se kauko-ohjattu tarttee mitään lukon sulatuksia...
 
Aika harvalla se kauko-ohjattu tarttee mitään lukon sulatuksia...

Ja sitten kun se tilanne tulee, että kaukosäätö ei toimi, niin se lukkopesä on käytönpuutteesta jumittunut, ja siihen ei mitkään sulattelut auta. Sen takia sitä pitäisi aina silloin tällöin avaimella käyttää, ja öljytä.
 
Jaa, onko jossain kansanmalln autossa kaukolukitus ja silti avoimet lukot?
Ainakin omissa autoissa on perinteisten lukkojen päällä silikontulppa mikä pitää ottaa pois jos käyttää normiavainta.
 
Arvon io-techiläiset!

Nyt kävi niin että auto ei suostu liikkumaan juuri ollenkaan kun tuli kovat pakkaset. Jarrut ovat siis päällä tai joku muu renkaiden pyörimiseen liittyvää jäätymistä, laakeri jäässä?. Kysymyksessä ei ole käsijarruvika koska en ole sitä käyttänyt ollenkaan talvella. Olen parkkeerannut pakki päällä.
Mitä tässä voisi koittaa tehdä? Auto on ulkona tallin vieressä. Mahdollista on saada valovirtaa autoon.
Seuraavan kerran tulee plussakelit ensi viikon torstaina ja autolle olisi käyttöä aiemmin.

Jarru jäätyy helposti jos tulee "kuumilla" jarruilla pihaan (asunnolle alamäkeä tai isolta tieltä tms.) ja pysäyttää auton ruutuun ja pitää sen hetken jarruja pohjassa (hidastaminen, pysäyttäminen, sammuttaminen, turvavyöt ym.). Jos pelkäät jarrujen uudelleen jäätymistä niin kaiken tuon suluissa olevan jälkeen laita 1. sisään ja anna auton valua vaikka 10cm ja pysäytä se nostamalla kytkin ylös. Tällöin jarrupalat eivät jää levyihin kiinni ja jäätymisen mahdollisuus pienenee :geek:
 
Jarru jäätyy helposti jos tulee "kuumilla" jarruilla pihaan (asunnolle alamäkeä tai isolta tieltä tms.) ja pysäyttää auton ruutuun ja pitää sen hetken jarruja pohjassa (hidastaminen, pysäyttäminen, sammuttaminen, turvavyöt ym.). Jos pelkäät jarrujen uudelleen jäätymistä niin kaiken tuon suluissa olevan jälkeen laita 1. sisään ja anna auton valua vaikka 10cm ja pysäytä se nostamalla kytkin ylös. Tällöin jarrupalat eivät jää levyihin kiinni ja jäätymisen mahdollisuus pienenee :geek:
Jarrut myös jäätyy helposti jos ajelee paskalla wolkkari pakettiautolla talvella autolautalle kunnon -20c pakkasessa ja pitää jarrupoljinta koko matkan ajan painettuna, samalla kun jäätiköltä pääsee kunnon puhuri puhaltamaan jarrut jäähän :lol:

Lähti irti kun painoin kaasun pohjaan ja päästi kytkimen irti, ei irronneet puolikkaalla kaasulla, eikä oikein viitsinyt alkaa vettä lämmittämään kun olin ensimmäisenä lautturilla ja tukkirekka oli oikealla puolella.... ja taka jarrut irtosivat kun tuli kunnon pomppu kynnyksessa.

Vaarana on sitten että jos jompikumpi takarengas on vielä jumissa auto pyörähtää lumella pienestäkin ratin käännöksestä paljon !

Olisikohan sellainen mahdollisuus AP tapauksessa että jarrupalat olisivat jo vaikka hieman enemmän kuluneet ja jarrumännät jumissa. Varmaan kesällä kantsisi tarkastaa...

Mutta kyllä siis tuo Hoo Lee Fuckin konsti on toimivaksi todettu
 
Viimeksi muokattu:
Satuloiden sijoitus myös vaikuttaa tähän ongelmaan. Meillä oli aiemmin -05 avensis, jossa satulat oli takarenkaan etupuolella, ja jäätyminen ei ollut ikinä ongelma. Nyt meillä on -11 avensis, jossa satulat renkaan takapuolella, ja jäisien jarrujen kanssa saa tapella joka talvi, ja varsinkin näillä keleillä, kohtuulliset pakkaset ja pöllyävää puuterilunta. Puhetta on ollut muidenkin samalla autolla ajavien kanssa, ja kaikilla samoja murheita. Kyllähän tuo sen verran vituttaa, että seuraavaa autoa katsellessa kiinnitän tuohon huomiota.
 
Takajarrusatuloiden männät eivät jostain syystä palaudu oikein kunnolla, jonkin verran kuuluu kahinaa palojen osuessa levyyn kun rengasta pyörittää. Nuo satulat ovat 4 vuotta vanhoja ja jarrunesteet on vaihdettu säännöllisesti ohjeen mukaan. Takajarrupalat on ihan uudet ja edessä vajaa 2 vuotta vanhat. Edessä toimii hyvin.

Koska takajarruja ei käytetä. Ihmiset jarruttaa mahdollisimman pehmeästi, toinen on kun käsijarrua ei käytetä. Ei ole ollut yhdessäkään autossa takajarrujen kanssa mitään ongelmia, mutta niitä käytetään päivittäin.
 
Koska takajarruja ei käytetä. Ihmiset jarruttaa mahdollisimman pehmeästi, toinen on kun käsijarrua ei käytetä. Ei ole ollut yhdessäkään autossa takajarrujen kanssa mitään ongelmia, mutta niitä käytetään päivittäin.
Levyjarrut takana, jarruja "säästävää" ennakoivaa ajoa, käsijarrun käyttämättömyyttä ja Suomen kelit, niin varmasti tulee ongelmia. Jos jarruja runnoo kunnolla tasaisin väliajoin, käyttää käkkäriä joka kerta pysäköinnin yhteydessä ja silloin tällöin putsailee jarruosat, niin on kyllä mukavampi ajella. Tietty ne jarrut menevät joskus rikki näinkin, mutta eipä ainakaan tartte varoitella satunnaisia kuskeja siitä, ettei käsijarrua saa käyttää :D
 
Takajarrusatuloiden männät eivät jostain syystä palaudu oikein kunnolla, jonkin verran kuuluu kahinaa palojen osuessa levyyn kun rengasta pyörittää. Nuo satulat ovat 4 vuotta vanhoja ja jarrunesteet on vaihdettu säännöllisesti ohjeen mukaan. Takajarrupalat on ihan uudet ja edessä vajaa 2 vuotta vanhat. Edessä toimii hyvin.
Kyllä ne palat saavat vähän ottaa kiinni, siis niin, että pieni kahina kuuluu, kun pyörää pyörittää. Mutta pitää pyöriä vapaasti ja ei saa kuumentua, eli jos pyörä pyörii nätisti kun kädellä antaa vauhtia ja levy on viileä ajon jälkeen (ilman voimakkaita jarrutuksia), niin mäntä kyllä palauttaa tarpeeksi.
 
Aika harvalla se kauko-ohjattu tarttee mitään lukon sulatuksia...

Off-topiccia mutta :

Itse asiassa huonolla tuurilla tarvitsee, tosin taitaa jokin osa oven sisältä vetää jäähän itsellä, kun käy yleensä muutaman kerran talvessa niin, että kun on ollut pakkasta - plusasteita ja kostea ilma - pakkasta niin käypi mukavasti sillätavoin että ovi aukeaa hienosti, mutta takaisin lukkoon tai edes pysymään sulki ei ovea enää saakaan, itse asiassa ovea täytyy pitää toisella kädellä kiinni kun lähtee ajamaan, tai se avautuu itsekseen, ei vaan nappaa kiinni jollaintavalla, joku osa on jäässä oven sisällä, ei auta hittojakaan jos sulattelee näkyviä lukon osia oven sisäsivussa.

Onneksi löytyy kilsan päästä kauppakeskuksen alakerrasta lämmin parkkihalli, siellä odottelee parkissa ~30 min niin ovi menee taas kiinni ja lukkoon...
 
Jaa, onko jossain kansanmalln autossa kaukolukitus ja silti avoimet lukot?
Ainakin omissa autoissa on perinteisten lukkojen päällä silikontulppa mikä pitää ottaa pois jos käyttää normiavainta.
Ainakin vanhemmissa on avoin lukko kuskin ovessa ja apukuskin ovessa ei lukkoa ole. Eli Peugeot 406 ja 407, citroen xantia, volvo v50.
407:ssa herkistelin oven lukon ja nyt menee siitäkin ovet lukkoon ja auki myös avaimella.

Xantiassa taas jäätyy ovi niin että ovi aukeaa, mutta ei lukitu. Takaoven kanssa meni pari minuuttia ja ovi lukittui. Ja kuskin ovi lukittui kun ajoi jotain minuutin. Ilmeisesti mekanismi liikahti, kun ajoi autolla kuopista. Sama juttu oli vuosia sitten opel kadetissa.
 
Ainakin vanhemmissa on avoin lukko kuskin ovessa ja apukuskin ovessa ei lukkoa ole. Eli Peugeot 406 ja 407, citroen xantia, volvo v50.
407:ssa herkistelin oven lukon ja nyt menee siitäkin ovet lukkoon ja auki myös avaimella.

Xantiassa taas jäätyy ovi niin että ovi aukeaa, mutta ei lukitu. Takaoven kanssa meni pari minuuttia ja ovi lukittui. Ja kuskin ovi lukittui kun ajoi jotain minuutin. Ilmeisesti mekanismi liikahti, kun ajoi autolla kuopista. Sama juttu oli vuosia sitten opel kadetissa.

Uudemmissa V50:ssä on keylessinä ainakin nuo mekaaniset lukkopesät piilossa eikä niitä ole kertaakaan tarvinnut. Omasta V50:stä jäätyi myös oven sisältä vaijerit ja ovi ei auennut, tai aukesi mutta ei mennyt kiinni. Tai sitten aukesi ulkoa, muttei enää sisältä. Kyllästyttyäni kömpimään vänkärin puolelta ulos tai ajamaan ovi auki, vein auton huoltoon jossa kuivasivat ja rasvasivat oven sisäpuolelta ja taas pelaa ongelmitta.
 
Mites sille älyavaimelle käy jos sen kuumentaa?
Sitten otetaan se "huoltoavain" tai vedetään avaimen päädystä se mekaaninen (esim. mersun kokomuovista, valolla tjsp toimivaa "avainta" on hankala lämmitellä :D ).

Tietty jos merkki on sellainen ettei ole missään piilossa enää mekaanista lukkopesää niin hieman saatta hankaloittaa asiaa.. :D
 
Jos jaksaa minuuttitolkulla seisoa vanteen ääressä ja löytää käyvän kassin missä vettä säilöä, niin siitä vain. Helpompi ja nopeampi se on ämpäristä sinne vettä nakata, varsinkin jos on useampi rengas jäässä.

Kunnon pakkasilla kerkeää ensin sulatettu pyörä jäätyä uudestaan ja muutenkin kun kaikki on kasteltu läpimäriksi, niin jäätyminen seuraavalle pysähtymispaikalle todella tiukasti, jos ei ole erittäin pitkä ajo on täysin taattu.

Eli ei jatkoon tuo.

Kuumailmapuhallin ja / tai mekaaninen naputtelu / tai muu ei kosteutta aikaansaava lämmitys on se oikea tapa.

Kaasulla lämmittämisestä muuten tulee myös vettä. Sähköpuhaltimella lämmittämisestä taas ei tule.

Ja ei pakkasessakaan minuuttitolkulla ulkona seisoskelu ole mikään ongelma. Muutenkin autossa kannattaa olla mukana lämpimiä vaatteita s.e. tarkenee, jos se hyytyy vaikka pakkasessa keskelle korpea. Jotkut lämpimät haalarit takakontissa on oikein hyvä ratkaisu..
 
Jaa, onko jossain kansanmalln autossa kaukolukitus ja silti avoimet lukot?
Ainakin omissa autoissa on perinteisten lukkojen päällä silikontulppa mikä pitää ottaa pois jos käyttää normiavainta.
Pitää ne lukot (tai "lukko") siltikin öljytä joskus. Johonkin se öljy katoaa noistakin, ja kosteus tiivistyy sinne tilalle.
 
Itse kerran vuoteen ruiskautan pienen pienet mällit sisälle.
(lock dry lube, tommonen 10€ purkki kestänyt itellä auton,veneen ja kodin lukkojen ja saranoitten kanssa varmaankin sen 8 vuotta)
 
Muutama tiukka jarrutus, niin jarrut kuivuu vedestä.

Juu, samoin sanoin kaverille, joka vedellä oli sulatellut jarruja ja ei korjautuneet. Ongelma jatkui sinätalvena hänellä miltei kuukauden. Ilmeisesti oli saanut menemään vettä laakeriin tms. Ei siis edelleenkään ole fiksua se irtovedellä läträäminen.
 
Talvella kulkee aina peräkontissa pikkunen trangia tommosia tilanteita varten että jarrut jäätää.. Sillä saa näppärästi levyjarrulle senverta lämpöä että sulaa nopsaa.. Tosta ovien lukoista.. Viimetalvena kävi niinkin hassusti että oli auto ollu 1½viikkoa ajamatta, ja akku sinä aikana tyhjentyny. Edellisenä päivänä oli satanu vettä ja yöllä ollu pakkasta, niin auto oli ihan vesijäässä jokapuolelta, kuskin oveen kun koitin avainta (saab 9-3, avoin lukko kuskin kahvassa) niin ei mennyt ollenkaan pesään avain, en kovin voimalla viittiny alkaa runttaamaan.. Peräkontissa on myös perinteinen lukko, joka on peitetty muovitulpalla, peräkontin kautta autoon sisään jotta sai konepellin auki ja akkulaturin kiinni akkuun.. Lukon oon pitäny näin niinku muuten hyvissä rasvoissa, ja huuhellu aika-ajoin ase-öljyllä moskaa pois, mutta keli pääsi siltikin yllättämään.. hyvin taas lukko pelas ku jäät suli huulilta pois..
 
Ei jumalauta. Vein muijan autolla tuohon lähelle töihin kun piti iso paketti kuljettaa, niin käynnistettäessä huomasi että akku alkaa olla tyhjä (auto pelkästään kauppakassina). Auto kyllä käynnistyi, mutta jätin varmuuden vuoksi käyntiin työpaikan eteen tavaran kannon ajaksi. No enköhän minä sitten liikkeelle lähdettäessä sammuttanut auton kun käkkäri jumissa. Eipä mitään, auto uudestaan käyntiin ja pientä edestakaista liikettä, sitten rengas lukossa liikkeelle "kai se siitä aukeaa" :cool:
Tietenkin aamuruuhkassa piti pysähtyä heti ekaan risteykseen mäen alle, niin siihen jäin. Edestakaisin ja rattia pyörittelemällä vähän sain nytkyteltyä, mutta sitten onnistuin sammuttamaan moottorin uudestaan. Eipä lähtenyt enää käyntiin :mad:
No hinuri veti kyytiin ja antoi sen jälkeen virtaa, rengaskin pyörähti riittävästi lavetille vedettäessä ja pois laskettaessa niin pääsi ajamaan auton halliin laturin perään.

Olisihan tuo halvemmaksi tullut vaikka mennä taksilla... :D

Edit: En siis normaalisti käytä talvella käsijarrua, eikä ollut hyvä idea nytkään pitkän käyttämättömyyden jälkeen :D
 
Ainakin vanhan bemarin (E46) käyttöohjekirjassa erikseen kehoitettiin käyttämään käkkäriä vauhdissa, jotta rummut sulavat/kuivuvat. Tuon huomattuani olen aina välillä "herkistellyt" käkkäriä vauhdissa, eipä ole koskaan ollut jäässä tai jumissa.
 
Edit: En siis normaalisti käytä talvella käsijarrua, eikä ollut hyvä idea nytkään pitkän käyttämättömyyden jälkeen :D

Senhän takia sitä nimenomaan pitää käyttää ettei se jumitu..
En edes muista millon olisi itellä käsijarru jumissa edes talvella, koska sitä tulee käytettyä päivittäin.

Vierivä kivi ei sammaloidu, jne.. ;)
 
Senhän takia sitä nimenomaan pitää käyttää ettei se jumitu..
En edes muista millon olisi itellä käsijarru jumissa edes talvella, koska sitä tulee käytettyä päivittäin.

Vierivä kivi ei sammaloidu, jne.. ;)

Auto on oikeasti kauppakassina. Olen huomannut ettei se ehkä kerran viikossa tapahtuva käsijarrun käyttö on ainakin tässä autossa hieman liian vähän harvaa...
 
Se levy menee kieroksi jos se kastuu kun se on kuuma, ei siitä että märkää tai kylmää levyä jarrutetaan.

Bilteman halppisjarrulevyn olen parikin kertaa kierouttanut ihan sillä, että on joutunut takemään muutamian rajun jarrutuksen (xxx k/mh - x k/mh. Ikävästi jytistää sitten.
Riippuu siis myös ihan levyn laadusta tuo, miten kestää suorana, kun kuumenee kerrankin kunnolla.
 
Bilteman halppisjarrulevyn olen parikin kertaa kierouttanut ihan sillä, että on joutunut takemään muutamian rajun jarrutuksen (xxx k/mh - x k/mh. Ikävästi jytistää sitten.
Riippuu siis myös ihan levyn laadusta tuo, miten kestää suorana, kun kuumenee kerrankin kunnolla.
Vai johtuukohan enemmän siitä että jarrupalojen kitkamateriaali tarttuu levyyn epätasaisesti :)

-Warped- Brake Disc and Other Myths

Omissa harrastepiireissä olen aina välillä näitä kieroiksi väitettyjä täristäviä levyjä mittaillut ja toistaiseksi ovat kyllä olleet ihan suoria. Sensijaan tämmöstä oiretta niissä on ihan silmin havaiten ollut: http://www.repcotrade.com.au/images/StandardImage/080709_0234149_DBA Friction Residue 11.jpg
 
Se levy menee kieroksi jos se kastuu kun se on kuuma, ei siitä että märkää tai kylmää levyä jarrutetaan.

Vai johtuukohan enemmän siitä että jarrupalojen kitkamateriaali tarttuu levyyn epätasaisesti :)

-Warped- Brake Disc and Other Myths

Omissa harrastepiireissä olen aina välillä näitä kieroiksi väitettyjä täristäviä levyjä mittaillut ja toistaiseksi ovat kyllä olleet ihan suoria. Sensijaan tämmöstä oiretta niissä on ihan silmin havaiten ollut: http://www.repcotrade.com.au/images/StandardImage/080709_0234149_DBA Friction Residue 11.jpg

Meinasin sanoa, että tästä luultavammin kyse.
 
Vai johtuukohan enemmän siitä että jarrupalojen kitkamateriaali tarttuu levyyn epätasaisesti :)

-Warped- Brake Disc and Other Myths

Omissa harrastepiireissä olen aina välillä näitä kieroiksi väitettyjä täristäviä levyjä mittaillut ja toistaiseksi ovat kyllä olleet ihan suoria. Sensijaan tämmöstä oiretta niissä on ihan silmin havaiten ollut: http://www.repcotrade.com.au/images/StandardImage/080709_0234149_DBA Friction Residue 11.jpg
Tuon pitäisi kyllä tasoittua muutamassa viikossa, kun välillä jarruttelee..
 
Tuon pitäisi kyllä tasoittua muutamassa viikossa, kun välillä jarruttelee..
Vain jos pyöräntuenta on täysin timmi ja muuten kunnossa. Nuo aiheuttaa todella helposti tutinaa ja tärinää jos on yhtään löysiä missään, erityisesti koripuslissa.
 
Vain jos pyöräntuenta on täysin timmi ja muuten kunnossa. Nuo aiheuttaa todella helposti tutinaa ja tärinää jos on yhtään löysiä missään, erityisesti koripuslissa.

Miten saat pyörän tuennan vaikuttamaan jarrulevyn pinnan muutoksiin, tuo on jo uusi teoria!
 
Miten saat pyörän tuennan vaikuttamaan jarrulevyn pinnan muutoksiin, tuo on jo uusi teoria!
Ei, vaan pinnan muutoksista seuraaviin oireisiin. Jarrulevyn pinta on harvoin aivan täydellinen mutta löysä alusta vikoo herkemmin kuin täysin uutta vastaava.
 
Palataanpas tähän käkkäriin. Aikaisemmin en käyttänyt käsijarrua koska käsijarrukaapeli oli rikki ja se jumitti pakkasella. Kaapeli vaihdettiin ja nyt toimii ainakin plussa kelillä käsijarru. Täytyy vielä testata sitä kunhan pakkaset tulee taas. Tottahan se on että sitä pitäisi käyttää.

Mutta nimenomaan ei jos jätät "märän" auton pakkasilla pihaan seisomaan tai jos pihassa seisoessa sataa vettä ja sitten pakastuu ilman että ajat autolla. Muuten hakemalla haet ikävyyksiä. Itse olen aina toiminut niin, että "talvisin" autolla kuin autolla olen käyttänyt känkkää vain asioilla ollessani ja kun auto on jäänyt pihaan yöksi-neljäksi yöksi niin pelkkä 1. vaihde silmässä. Näin ihan vain koska pk-seudun "talvet" ovat yhtenä päivänä vesisadetta ja toisena -3 C ja viima.
 
Itse jätän aina käsijarrun päälle, ei ongelmia.

Tämä voi olla keissi saksalaisissa preemium autoissa kuten merrsssssu, mutta varsinkin hinnat alkaen kopperot tai vanhemmat "alemman keskiluokan" autot ... en jättäisi. Ei ole ollut ongelmia, mutta en niitä hakemalla hae. Ikinä ei ole ovien / takaluukun lukotkaan jäätyneet, mutta silti jaksan kerran vuodessa voidella ne aseöljyllä, sama ikkunoiden & ovien tivareiden kanssa ja sitä rataa :geek:
 
Mulla napsahti käsijarrun vaijeri aivan takapäästä poikki ja silloin käkkäri ei toimi ollenkaan. Eli kannattaa varalta pitää myös 1 vaihde päällä? Auto oli peugeot 406 ja vaijerin pään sai uusittua, eli ei tarvinnut koko vaijeria uusia.
 
Oletko miettinyt vaijerin katkeamisen skenaariota? Jos siis mäessä pidät...
Ah! Olisi pitänyt tarkentaa tuohon, että harvemmin joutuu mäessä pitämään kun täällä lounaan tasamailla elelee. Toki jos paha mäkitilanne on niin vaihteen jätän. Eli en sittenkään aina jätä pelkkään skägään :D
 
Tämä voi olla keissi saksalaisissa preemium autoissa kuten merrsssssu, mutta varsinkin hinnat alkaen kopperot tai vanhemmat "alemman keskiluokan" autot ... en jättäisi. Ei ole ollut ongelmia, mutta en niitä hakemalla hae. Ikinä ei ole ovien / takaluukun lukotkaan jäätyneet, mutta silti jaksan kerran vuodessa voidella ne aseöljyllä, sama ikkunoiden & ovien tivareiden kanssa ja sitä rataa :geek:

Itsellä on ollut tämmöisiä "premium" autoja käytössä vuosia kuten:
Fiat uno x2
Fiat punto

Kaikissa käytän aina käkkäriä kun auto on parkissa + vaihde silmässä.

Ei ole ainakaan vielä yhdessäkään jumineet jarrut, oli sitten +30 tai -30 :D

Että jos näissä rotiskoissa toimii jarrut kelistä riippumatta niin kannattaa varmaan korjata ne jarrut mikäli ei uskalla käsijarrua pitää talvella :)

Kuulin itseasiassa koko hommasta ensimmäisen kerran vuosi sitten kun kaveri ei käyttänyt talvella käsijarrua ja sitä ihmettelin.

Eli käyttäkää niitä jarruja säännöllisesti ja jos ei toimi niin huoltoon.
 
Itsellä on ollut tämmöisiä "premium" autoja käytössä vuosia kuten:
Fiat uno x2
Fiat punto

Kaikissa käytän aina käkkäriä kun auto on parkissa + vaihde silmässä.

Ei ole ainakaan vielä yhdessäkään jumineet jarrut, oli sitten +30 tai -30 :D

Että jos näissä rotiskoissa toimii jarrut kelistä riippumatta niin kannattaa varmaan korjata ne jarrut mikäli ei uskalla käsijarrua pitää talvella :)

Kuulin itseasiassa koko hommasta ensimmäisen kerran vuosi sitten kun kaveri ei käyttänyt talvella käsijarrua ja sitä ihmettelin.

Eli käyttäkää niitä jarruja säännöllisesti ja jos ei toimi niin huoltoon.

Asutko pk-seudulla missä säät sahaa vuorokauden sisällä tyyliin +5 C & tihkusateesta -8 C ja pakkasviimaan? Seisooko sulla auto joskus käyttämättä useita päiviä? Takajarrut eivät todellakaan jäädy jos autoa käyttää jossain pohjoisessa missä suurimman osan talvesta on ns. "kunnon talvisää", jos näin voi sanoa.
 
Sama homma. Manuaali vapaalle ja käkkärin varaan, aina. Luulisi ongelmien jo ilmenneen näillä pakkasilla ja välin vesikeleillä.

Miksi ihmeessä vapaalle? Itse teen aivan päin vastoin, vaihde päälle, käkkäri pois jos ei maa enempiä vietä, muuten käkkäri päälle myös.
Kotiparkissa ei koskaan käkkäriä päällä, koska on tasaisella. Toisinaan vauhdista tulee käsijarrua käytettyä että pysyy paikat herkkinä. =)
Ei koskaan jumittamista tai mitään muutakaan ongelmaa.
 
Viime lauhan kelin jälkeen ainankin yhdessä ooppelissa ei liikahtanun käkkärin kahva mihinkään, pikkuvoimalla. Jätimpä kiskomatta kovaa, ettei hirtä päälle. Tuskimpa sita kukaan muukaan käyttää ennen ensi katsastusta..
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 664
Viestejä
4 536 531
Jäsenet
74 861
Uusin jäsen
Juusoroccat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom