Auto hajosi kesken matkan. Paaliin vai korjaus?

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Arvoisat io-techiläiset!

Auto on Renault Megane Break 1,6 litraa vm2000.
Lähellä kotia ajaessa huomasin että stopvalo ja moottorivalo palavat. Samalla huomasin että lämpöviisari on 3/4 kohdalla asteikossa eli aika korkeat. Ajoin noin 100m turvalliseen pysähdyspaikkaan ja sammutin auton.
Sähkötuuletin pyöri. Huomasin että paisuntasäiliön nesteet ovat todella alhaalla, ei kuitenkaan tyhjä säiliö.
Kaadoin jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön josta täytetään tuon auton jäähdytysjärjestelmä.
Kaadoin jonkin verran ja katsoin auton alle. Auton pohjasta jakohihnakotelon kohdalta tippui maahan reilusti jäähdytysnestettä. Mututuntumalla sanoisin että vesipumppu alkoi yllättäen vuotaa. Viime viikolla tarkastin jäähdytysnesteen määrän. Auto lähti hinurin kyydissä korjaamon pihaan tarkempiin tutkimuksiin.

Nyt herää kysymys mitä tuolle autolle tekisi. Jos autosta meni kansipahvi koska jäähdytysnestettä ei ollut riittävästi niin paaliin menee. Jos taas vesipumppu vuotaa niin kannattaisiko tehdä jakopääremontti?
Jos vesipumppu vuotaa niin onko mahdollista saada selville kansipahvin kunto ennen jakopääremonttia?
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
134
Yksi vaihtoehto on myydä tuo tuollaisenaan jollekkin jobbarille.

Saa enemmän rahaa kuin jos veisi paaliin ja auto on sitten jonkun muun murhe.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Itse myisin rikkinäisenä. On sitten jonkun toisen murhe se korjaus.

Tuskin noilla lämmöillä vielä rikkoo sitä kansipahvia?
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
90
Jos paisuntasäiliössä oli nestettä niin tilanne ei ole huono. Kyllä se olis keittäny kunnolla jos neste ei olis olleenkaan kiertänyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Jos paisuntasäiliössä oli nestettä niin tilanne ei ole huono. Kyllä se olis keittäny kunnolla jos neste ei olis olleenkaan kiertänyt.
Jep.
Eikös ne lämmöt pitäisi mennä aivan tappiin? Itsellä bmw 740 meni tappiin ja auto rupesi siitä piippailemaan ajotietokoneessa. Ei kumminkaan rikkoontunut, kun sammutin auton heti. Pääsin ajamaan kotiinkin kun sammutin ja rullailin aina välillä vapaalla ja välillä taas kiihdytin ripeästi 80km/h vauhtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Wikistä (Renault K-Type engine - Wikipedia) tuolle koneelle:
K7M engines tend to suffer quite badly from head gasket failure due to coolant pumps and overheating
Eli tyyppivikaa tais pukata. Helpoimmalla pääsee kun myy tuollaisena pois. Osat halpoja, mutta työ maksaa eli joku diy/jobbari tykkää.

e: Hankala tuossa on kyllä sanoa menikö pahvit...
e2: Romutuspalkkion taitaa vielä saada, jos uusi ei ole liian tyyris vaihtoehto.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 288
Minkälainen rasti olisi vaan vaihtaa vesipumppu?

Tuskin sieltä kansipahvi on mennyt, mulla pääsi joskus samaa ikäluokkaa oleva Nissani keittämään, ihmettelin parkissa kuka keittää perunoita ja lämpömittari oli aivan tapissa.

Jäähdyttimen tuuletin ei silloin toiminut, mutta mitään vaurioita ei tullut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 797
Kaipa se vesipumppu tuossakin on jakohihnan pyöritettävänä. Eli käytännössä ihan normi jakopään remppa. Osat halvat, asennus tod. näk. v-mäinen. Voi tarvita ajoitustapit yms. settiä, jos poranterät ei käy lukitukseksi. Äkkiäkös sitä tarjouksen kysyy...
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
90
Ei ne kansi pahvit ihan pienestä pala. Jos ilman nesteitä ajaa niin tulee ongelmia kun ei joissain autoissa lämpömittari edes toimi ilman nestettä. Jos koneessa on yhtään vettä niin se asettaa jo jonkinlaisen maksimin koneen lämmölle, ennen kuin höyry nousee konehuoneesta.

Jos viet pajalle niin vaihata jakohihna samalla. Yleensä kun nuo muutenkin vaihdetaan samalla kertaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 170
Tuollaiseen katiskaan pari jakopää remppaa tehneenä sanon että paaliin ja joku muu merkki alle.

Hirveä viritys 2000 vuoden rellu :/

Edit- itsellä siis laguna oli , mut sama mosa siinä.
 

Jyrmo

Volvoja ja Saabbeja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
312
Ei ole mitään järkeä vaihtaa pelkkää vesipumppua, eikä jakopääremonttia tehdä vaihtamatta vesipumppua mikäli se on hammashihnavälitteinen.
Mikäli ei keittänyt niin en usko kansipahvin menneen. Uus jakopääsetti ja kovaa ajoa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 828
Näillä keleillä vuotavalla systeemillä ajo -> keittämisen riski on iso, jos ei voi ajaa suorinta tietä maantienopeutta rauhallisesti perille korjaamolle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Aikoinaan meni Pösöstä vesipumppu ja se keitti ajossa, pakkasta oli kuitenkin jotain n. 15 astetta. Miettisin siis kaksi kertaa tuota ajamista, ellei se korjaamo ole ihan naapurissa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 288
Viestejä
4 193 401
Jäsenet
70 896
Uusin jäsen
sussu

Hinta.fi

Ylös Bottom