Auto hajosi kesken matkan. Paaliin vai korjaus?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja teho75, 28.05.2018.

  1. teho75

    teho75

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Arvoisat io-techiläiset!

    Auto on Renault Megane Break 1,6 litraa vm2000.
    Lähellä kotia ajaessa huomasin että stopvalo ja moottorivalo palavat. Samalla huomasin että lämpöviisari on 3/4 kohdalla asteikossa eli aika korkeat. Ajoin noin 100m turvalliseen pysähdyspaikkaan ja sammutin auton.
    Sähkötuuletin pyöri. Huomasin että paisuntasäiliön nesteet ovat todella alhaalla, ei kuitenkaan tyhjä säiliö.
    Kaadoin jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön josta täytetään tuon auton jäähdytysjärjestelmä.
    Kaadoin jonkin verran ja katsoin auton alle. Auton pohjasta jakohihnakotelon kohdalta tippui maahan reilusti jäähdytysnestettä. Mututuntumalla sanoisin että vesipumppu alkoi yllättäen vuotaa. Viime viikolla tarkastin jäähdytysnesteen määrän. Auto lähti hinurin kyydissä korjaamon pihaan tarkempiin tutkimuksiin.

    Nyt herää kysymys mitä tuolle autolle tekisi. Jos autosta meni kansipahvi koska jäähdytysnestettä ei ollut riittävästi niin paaliin menee. Jos taas vesipumppu vuotaa niin kannattaisiko tehdä jakopääremontti?
    Jos vesipumppu vuotaa niin onko mahdollista saada selville kansipahvin kunto ennen jakopääremonttia?
     
  2. tu11team

    tu11team

    Viestejä:
    49
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Yksi vaihtoehto on myydä tuo tuollaisenaan jollekkin jobbarille.

    Saa enemmän rahaa kuin jos veisi paaliin ja auto on sitten jonkun muun murhe.
     
  3. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 080
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse myisin rikkinäisenä. On sitten jonkun toisen murhe se korjaus.

    Tuskin noilla lämmöillä vielä rikkoo sitä kansipahvia?
     
  4. Aatumies

    Aatumies

    Viestejä:
    32
    Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Jos paisuntasäiliössä oli nestettä niin tilanne ei ole huono. Kyllä se olis keittäny kunnolla jos neste ei olis olleenkaan kiertänyt.
     
  5. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 080
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jep.
    Eikös ne lämmöt pitäisi mennä aivan tappiin? Itsellä bmw 740 meni tappiin ja auto rupesi siitä piippailemaan ajotietokoneessa. Ei kumminkaan rikkoontunut, kun sammutin auton heti. Pääsin ajamaan kotiinkin kun sammutin ja rullailin aina välillä vapaalla ja välillä taas kiihdytin ripeästi 80km/h vauhtiin.
     
    Viimeksi muokattu: 29.05.2018
  6. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    664
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Wikistä (Renault K-Type engine - Wikipedia) tuolle koneelle:
    Eli tyyppivikaa tais pukata. Helpoimmalla pääsee kun myy tuollaisena pois. Osat halpoja, mutta työ maksaa eli joku diy/jobbari tykkää.

    e: Hankala tuossa on kyllä sanoa menikö pahvit...
    e2: Romutuspalkkion taitaa vielä saada, jos uusi ei ole liian tyyris vaihtoehto.
     
  7. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    220
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Minkälainen rasti olisi vaan vaihtaa vesipumppu?

    Tuskin sieltä kansipahvi on mennyt, mulla pääsi joskus samaa ikäluokkaa oleva Nissani keittämään, ihmettelin parkissa kuka keittää perunoita ja lämpömittari oli aivan tapissa.

    Jäähdyttimen tuuletin ei silloin toiminut, mutta mitään vaurioita ei tullut.
     
  8. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    664
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaipa se vesipumppu tuossakin on jakohihnan pyöritettävänä. Eli käytännössä ihan normi jakopään remppa. Osat halvat, asennus tod. näk. v-mäinen. Voi tarvita ajoitustapit yms. settiä, jos poranterät ei käy lukitukseksi. Äkkiäkös sitä tarjouksen kysyy...
     
  9. Aatumies

    Aatumies

    Viestejä:
    32
    Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Ei ne kansi pahvit ihan pienestä pala. Jos ilman nesteitä ajaa niin tulee ongelmia kun ei joissain autoissa lämpömittari edes toimi ilman nestettä. Jos koneessa on yhtään vettä niin se asettaa jo jonkinlaisen maksimin koneen lämmölle, ennen kuin höyry nousee konehuoneesta.

    Jos viet pajalle niin vaihata jakohihna samalla. Yleensä kun nuo muutenkin vaihdetaan samalla kertaa.
     
    Viimeksi muokattu: 29.05.2018
  10. Haukka81

    Haukka81

    Viestejä:
    300
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Tuollaiseen katiskaan pari jakopää remppaa tehneenä sanon että paaliin ja joku muu merkki alle.

    Hirveä viritys 2000 vuoden rellu :/

    Edit- itsellä siis laguna oli , mut sama mosa siinä.
     
  11. Jyrmo

    Jyrmo

    Viestejä:
    151
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei ole mitään järkeä vaihtaa pelkkää vesipumppua, eikä jakopääremonttia tehdä vaihtamatta vesipumppua mikäli se on hammashihnavälitteinen.
    Mikäli ei keittänyt niin en usko kansipahvin menneen. Uus jakopääsetti ja kovaa ajoa.
     
  12. teho75

    teho75

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Olen threadin aloittaja. Tuossa mun Renaultissa on K4M-moottori.

    Tilannepäivitys: Korjaamolta soittivat ja sanoivat että vesipumpun tienoilta vuoto tulee. Korjaamo vaihtuu toiseen korjaamoon joka teki viimeksi jakopääremontin, takuu pitäisi olla voimassa. Kuulemma autolla voi ajaa toiseen korjaamoon.
     
  13. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    454
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Näillä keleillä vuotavalla systeemillä ajo -> keittämisen riski on iso, jos ei voi ajaa suorinta tietä maantienopeutta rauhallisesti perille korjaamolle.
     
  14. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    650
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Aikoinaan meni Pösöstä vesipumppu ja se keitti ajossa, pakkasta oli kuitenkin jotain n. 15 astetta. Miettisin siis kaksi kertaa tuota ajamista, ellei se korjaamo ole ihan naapurissa.
     
  15. teho75

    teho75

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Ajoin auton toiseen korjaamoon, lähtiessä paisuntasäiliö täynnä ja perillä hieman oli nestettä paisuntasäiliössä. Ajomatka noin 5 km.
    Vastaanotto toisessa korjaamossa oli hyvä, takuuseen menee korjaus.
     
    itarumaa tykkää tästä.
  16. teho75

    teho75

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Tämä tarina päättyi näin:
    Vesipumppu ei vuotanut eikä korjaus mennyt takuuseen. Vika oli jäähdytysnesteen jakoputken o-tiivisterenkaassa joka vuoti runsaasti. Oli kuulemma riekaleina. Tuo vuotopaikka oli lähellä vesipumppua mutta aiemmassa jakopääremontissa tuohon ei koskettu.
     
  17. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    650
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No korjasitko kuitenkin auton takaisin liikenteeseen vai menikö se paaliin.
     
  18. teho75

    teho75

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Auto korjattiin korjaamolla, maksoi noin 150e. Tuota o-rengasta ei löytynyt korjaamon varastoista joten he joutuivat hakemaan sen merkkiliikkeestä. Testailin autoa ja nyt on tiivis jäähdytysjärjestelmä. Ei muuta kuin kovaa ajoa.