Aurinkopuhaltimet (Ecovent Turbo 100)

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 521
Tarve oli saada mökille jossa painovoimainen ilmanvaihto, ilma liikkumaan myös silloin kun paikalla ei ole kukaan.
K-raudassa törmäsin Ecovent Turbo 100:aan:
AURINKOPUHALLIN ECOVENT TURBO 100 VALKOINEN | K-rauta.fi

Idea oli hyvä ja kun hintakaan ei ollut posketon niin hankin tuollaisen.
Rakenne siis perus korvausilmaventtiili johon lisätty aurinkopaneeli ja tietokonetuulettimen tyyppinen puhallin. Akkuja ei ole, eli auringon laskettua toimii normi venttiilin tavoin.

Toteutus jää sitten puolitiehen:
Toi on nyt asennettu siten että puolenpäivän aikoihin aurinko alkaa paistamaan paneeliin ja paistaa sitten ilta 18-19 saakka.
Ongelma on se että puhaltimen kynnysvirta on niin suuri että ei lähde pyörimään ennen kuin aurinko paistaa lähes kohtisuoraan paneeliin, muun ajan moottori pitää karmeaa ujellusta seinässä:
https://photos.app.goo.gl/N8zd8KPwhRfRsgEb9
Paneelia kun kääntää aurinkoon ja puhallin lähtee pyörimään voi paneelia kääntää vinoon ja puhallin pysyy käynnissä.

Mulla on nyt reklamaatio menossa ostopaikkaan koska noi nyt ei toimi niin kuin niiden olettaisi toimivan.
Jos en saa palautettua, mietin kannattaisiko kokeilla jotain laadukkaampaa kotelotuuletinta tonne joka ei vinkuisi ja joka lähtisi herkemmin pyörimään?
Mitä? (putken halkaisija 100mm)
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 341
Meillä on noita kennolla toimivia ledi lamppuja, nekin tarvitsevat 6h suoraa auringon valoa jotta akut täyttyvät. Hienoltahan se alkuun kuulosti...joka päivä ne pitäisi ottaa alas aurinkoon, jos haluaa että ne pimeällä sitten palavat...Hankalaa...
Kun akkukaan näköjään pidä kauaa vaikka ne olisi saanut sen 6h suoraa (viikossa lähes täysin tyhjenivät ja saivat kuitenkin epäsuoraa sen ajan).
Ne nyt ei paljoa maksanut, jonkun 20€ yhteensä (4x).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 521
Kiinasta/jostain ostat vähän isomman paneelin ja atk-liikkeestä joku 120mm tuuletin, missä pieni virranotto. Asennat ne tarvittaessa sopivamman kokoiseen putkeen.
Mistä noista tuulettimista tietää missä olisi pienin virranotto?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 350
Mistä noista tuulettimista tietää missä olisi pienin virranotto?
Tuulettimessa lukee kyllä nimellisteho/-virta, mutta yleensä käynnistysvirta on eri asia.

Ei kun itse rakentelemaan versio jossa tuulettimelle kytketään virrat vasta kun on tarpeeksi tehoa saatavissa paneelista ja kunnon konkitus niin jaksaa käynnistyä vähän pienemmälläkin teholla...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 521
Tuulettimessa lukee kyllä nimellisteho/-virta, mutta yleensä käynnistysvirta on eri asia.

Ei kun itse rakentelemaan versio jossa tuulettimelle kytketään virrat vasta kun on tarpeeksi tehoa saatavissa paneelista ja kunnon konkitus niin jaksaa käynnistyä vähän pienemmälläkin teholla...
Ihan jees mutta mun taidoilla tehdään "KISS" versio eli paneeli plus puhallin joka lähtee pyörii mahd pienellä virralla, muuhun ei taidot riitä valitettavasti...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 133
Viestejä
4 196 670
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom