Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
47
Paljos näiden takaisinmaksu ajat keskimäärin on? Ei taida 10vuotta riittää?
Ei niin monta vuotta sitten takaisinmaksuajat laskettiin kymmenissä vuosissa, nyt ollaan kolmas- tai neljäsosa niistä järjestelmien hinnoista ja samalla sähkönhinta on noussut niistä. Silti tuo tma on kyllä todella tapauskohtainen. Itselläni 6,72kwp järjestelmä, eteläinen Suomi ja itä-länsi asennus jaettuna tasan. Teoriassa joku 5000kw voisi olla mahdollinen. Siirron kanssa tuon määrän ostaminen maksaisi itselleni n. 800e. Jos tuon saisi aivan kaikki käytettyä, 1000e/1kwp hintaisen järjestelmän maksaisi omassa tapauksessa n. 8 vuodessa. Aivan kaikkea ei saa tällä 0e automaatiolla käytettyä mitä itselläni on, joten siitä tulisi lisäkustannuksia lisää.

Mutta suurinpiirtein noin, luulen että aika monella on lyhyempikin tma, johtuen paremmin mitoitetusta järjestelmästä, halvemmasta hankintahinnasta ja paremmasta ilmansuunnasta paneeleille.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
100
Tietty tapaus kohtaista, mutta itsellä kului sähköä viimevuonna ennätys vähän poikkeuksellisen kylmästä vuodesta huolimatta. Sähköä siis kului reilun 11tkwh. Tästä suurin osa kului talvikaudella kuten arvata saattaa jolloin paneelit eivät juuri mtn tuottaisikaan. Ketju toki paneeleista mutta itselleni näkisin toisen Ilpin fiksummaksi ratkaisuksi taloudellisesta näkökulmasta nopeamman takaisin maksuajan takia koska ilppi tuottaa energiaa silloin kun sitä tarvitsen. Kulutus näin kesällä 8-20kwh/vrk ja talvella 50-90kwh/vrk.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 184
Ei niin monta vuotta sitten takaisinmaksuajat laskettiin kymmenissä vuosissa, nyt ollaan kolmas- tai neljäsosa niistä järjestelmien hinnoista ja samalla sähkönhinta on noussut niistä. Silti tuo tma on kyllä todella tapauskohtainen. Itselläni 6,72kwp järjestelmä, eteläinen Suomi ja itä-länsi asennus jaettuna tasan. Teoriassa joku 5000kw voisi olla mahdollinen. Siirron kanssa tuon määrän ostaminen maksaisi itselleni n. 800e. Jos tuon saisi aivan kaikki käytettyä, 1000e/1kwp hintaisen järjestelmän maksaisi omassa tapauksessa n. 8 vuodessa. Aivan kaikkea ei saa tällä 0e automaatiolla käytettyä mitä itselläni on, joten siitä tulisi lisäkustannuksia lisää.

Mutta suurinpiirtein noin, luulen että aika monella on lyhyempikin tma, johtuen paremmin mitoitetusta järjestelmästä, halvemmasta hankintahinnasta ja paremmasta ilmansuunnasta paneeleille.
Onko kesäpäivien pörssihinta todella noussut niin paljon?

Paneelithan eivät tuota keskihintaista sähköä, vaan kevät/kesäpäivien keskihintaista.

Kotien vuosikulutuksessa voi puhua ihan huoletta myös MWh:sta.

15000kWh/v on sama asia kuin 15MWh/vuosi. Kun meillä kerran on nämä ylivertaiset SI-yksiköt käytössä, niin hyödynnetään niitä?
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
47
Tietty tapaus kohtaista, mutta itsellä kului sähköä viimevuonna ennätys vähän poikkeuksellisen kylmästä vuodesta huolimatta. Sähköä siis kului reilun 11tkwh. Tästä suurin osa kului talvikaudella kuten arvata saattaa jolloin paneelit eivät juuri mtn tuottaisikaan. Ketju toki paneeleista mutta itselleni näkisin toisen Ilpin fiksummaksi ratkaisuksi taloudellisesta näkökulmasta nopeamman takaisin maksuajan takia koska ilppi tuottaa energiaa silloin kun sitä tarvitsen. Kulutus näin kesällä 8-20kwh/vrk ja talvella 50-90kwh/vrk.
Itselläni on (suora sähkölämmitys) 115 m2 yhdessä kerroksessa, toisen ilpin asentaminen tiputti 30% kulutusta kun seurasin sitä vuoden ajan. Toki vuodet eivät ole samanlaisia, mutta leudompiinkin kuukausiin verrattuna tulos oli tuo. Nyt paneelit paikkaavat sähköauton kulutusta ja lasten lisääntynyttä lämpimän veden käyttöä
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
47
Onko kesäpäivien pörssihinta todella noussut niin paljon?

Paneelithan eivät tuota keskihintaista sähköä, vaan kevät/kesäpäivien keskihintaista.

Kotien vuosikulutuksessa voi puhua ihan huoletta myös MWh:sta.

15000kWh/v on sama asia kuin 15MWh/vuosi. Kun meillä kerran on nämä ylivertaiset SI-yksiköt käytössä, niin hyödynnetään niitä?
Varmaan itse tiedät mitä pörssisähkö maksaa kesällä, ettei sinun tarvitse kysyä sitä minulta? Kirjoitin tuohon mitä tuon määrän ostaminen maksaisi itselleni siirron kanssa, ja myös sen etten saa sitä siltikään kokoaan käytettyä. Eli minulla ei ole pörssisopimusta, ja voin yrittää laskea vain omaa takaisinmaksuaikaa omilla kustannuksillani.

Tuntuu myös ihan yhtä huolettomalta puhua kWh:sta kuin MWh:sta vuosikulutusesta kerrottaessa
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
100
Itselläni on (suora sähkölämmitys) 115 m2 yhdessä kerroksessa, toisen ilpin asentaminen tiputti 30% kulutusta kun seurasin sitä vuoden ajan. Toki vuodet eivät ole samanlaisia, mutta leudompiinkin kuukausiin verrattuna tulos oli tuo. Nyt paneelit paikkaavat sähköauton kulutusta ja lasten lisääntynyttä lämpimän veden käyttöä
Vastaavan kokoinen asunto itsellänikin ja nyt käytössä yksi Mitsun LN25. Nykyisellään toinen pikku Ilppi oli taloudellisesti selvästi fiksumpi. Toki jos yhtälöön lisättäisi sähköauto tai vastaava kesälläkin sähköä paljon kuluttava laite niin paneelit voisivat tulla vaihtoehdoksi.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
711
Mä oon automatiolla ladannut jo kaks kuukautta autoa vain kun paneeleista tulee siten että nettovartti pysyy miinuksella, ilppi huutaa sisälle kylmää, vesi lämpenee ko oon töissä, kaikki nuo si yön poissa, joudun sillon verkosta ostaa noin 1,5-2kwh kun paneelit ei tuota, töissä ollessa taas jo pitkään myyntiä sellainen 10-20kwh ennen ko auto tulee taas kuluttaan, en oo jaksanu laskee tarkemmin mutta ko vesi,auto ja ilppi jo huutaa aina omilla paneeleilla ettei ees rosvo carunalle tarvee siirrosta maksaa ni kuolettaahan toi.
4 vuotta si itse ostettu tukusta ja asennettu 8.3kwp setti nosturi autoineen (kahtena viikonloppuna vuokralla) tuli maksaa n7ke. 25Mw tais olla kokonaistuotto alkukeväänä ollu. Paneelit on itä lansi lappeilla lähes puoliksi, eli nytkin 2kw alkaa tulee jo kuuden maissa
Nyt vaan liian kuuma paneeleille, leikkaa jo sellasen 1-1,5kw huipuista tää lämpö.. toukokuussakin tuli monasti yli neljää ja huippuina yli kuutta kw. Nyt vaikka aurinko paremmin ja enempi ni pyöritään 3,2-4 kw välillä
Edit ainiin 500w uimaaltaan hiakkasuodatin käy kans päivisin ko paneelien sähkö.
Et jos joku haluu laskee mun puolesta ni 5c/kwh sähö, siirto rosvo karunalle samaan aikaan melkeen 10c/kwh plus kk maksu.. ja noi kaikki tässä jo pari kk säästänyt ihan kokonaan (paitsi sen hetken yöllä) ja myyntiinkin mennyt siten et toukokuun sähköyhtiö hyvitti sen vertaa et sillä kuittaa carunan kk maksun ja hiukan siirtoa.
Ja toukokuusta en maksa siis mitään helenille, päinvastoin
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 567
Viestejä
4 288 876
Jäsenet
71 675
Uusin jäsen
simo!

Hinta.fi

Ylös Bottom